DBJoran - 850 T5

Gestart door DBJoran, 16-05-2022 20:25:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DBJoran

Citaat van: de Boeing op 06-06-2022 11:00:30
Verdorie, dit is nog net iets rigoureuzer dan mijn achteras revisie projectje, respect!! :eusa_clap:

Waren de lagers ook nog goed? Ik had ook een achteras met minder km dan mijn achteras gescoord en dacht die lagers te gebruiken, maar bleek dat mijn lagers minder axiale speling hadden en in betere toestand, dus die maar teruggezet.

Hoe heb je alle verf van de achteras afgekregen?

Ik vind het mat zwart/grijze wel mooi eigenlijk. En uiteindelijk zie je er toch niks van (ofja, ik lig toch niet meer dagelijks onder mijn 850  ;D). Al heb ik bij het zien van al deze foto's toch wel spijt dat ik ook niet wat extra roestpreventie heb gedaan aan mijn chassis (foto's zijn heel herkenbaar).

Maar het is wel een heel dankbaar klusje, met een positieve invloed op het weg gedrag. (en dan heb je de swaybar vanvoor nog niet geplaatst? dat wordt helemaal feest).

Bedankt!

Bij de achteras die ik had opgehaald zaten geen wiellagers en ik hoor/voel geen spelling op de wiellagers die onder de auto vandaan kwamen. Ik heb ze om die reden maar gewoon overgezet, als ze iets minder duur waren had ik er denk ik wel nieuwe onder gezet. Gelukkig is het niet al te veel werk om ze later nog eens te vervangen.

De verf heb ik van de oude achteras verwijderd door een grote staalborstel op een slijptol. Kost wat tijd maar is heel goed te doen.

Roestpreventie is niet het leukste om te doen, maar als je toch alles los hebt en je kunt er goed bij dan zou het zonde zijn om het niet te doen.

Swaybar voor is inderdaad nog niet geplaatst, weet ook nog niet wanneer ik dat ga doen. Ik heb stiekem nog plannen om precies z'n zelfde projectje aan de voorkant van de auto te doen dus dan kan ik mooi gelijk de swaybar meenemen.

DBJoran

Het 'grote' tjoenings project, 392xxxkm



Als eerste ben ik begonnen met het verzamelen van alle benodigdheden, hieronder een klein lijsjte (ik vergeet vast wat)

- gereviseerde 16T (schuine flens) van FHT Turbochargers
- 3 inch downpipe met 200 cel racekat van FDF Service
- Ferrita catback
- Japanifold
- Witte injectoren (gereinigd en geflowtest)
- DO88 Turbo koelslangen
- Nieuwe vacuumslangen voor turbo
- Klein spul zoals draadeindes, moeren, pakkingen, koperen ringen en banjo bouten.

Toen ik de meeste onderdelen verzameld had was het tijd om te beginnen met demonteren, het eerste avontuur: het dolgedraaide boutje in het hitteschild van het uitlaatspruitstuk. Waarschijnlijk al door een vorige eigenaar volledig dol gedraaid. Dus het was tijd voor de slijptol, heel voorzichtig deze los geslepen en daarna het restant uitgeboord. Zie hieronder het eindresultaat:




Daarna nog even met een tap door het schroefdraad gegaan zodat het nog wat is. Zoals op de foto te zien is het mooi er wel van af, gelukkig past er nog wel goed een bout in. Deze dus maar met een hoop kopervet monteren in de hoop dat die deze keer niet vast roest.

Nu het hitteschild uit de weg was kon ik minder slecht bij de turbo (15G). Al vrij snel viel het op dat de hotside gescheurd was op de wel bekende plek (had niet anders verwacht).



Volgende stap was het demonteren van het oude uitlaatspruitstuk, wat een stuk soepeler ging dan ik in eerst instantie verwacht had, paar draadeindes die er met moer en al uit kwamen. Voor deze heb ik nieuwe draadeindes en moeren gekocht.
Nieuwe draadeindes met een goed likje kopervet en nieuwe pakkingen gemonteerd





Daarna de Japanifold zilver gespoten met Motip high temp lak, vrij weinig van verwacht maar was zeker het proberen waard. Na het spuiten een tijdje laten drogen en daarna afgebakken in de oven.
Nu 6 maanden en verschillende heatcycles later zit de lak er nog heel goed op. Echt een aanrader, alles wat zilver is in de volgende fotos heb ik gespoten met deze Motip lak.





Ook de kvs en olie retour en aanvoer leidingen heb ik gespoten met deze lak. Het was in huis heel goed te ruiken dat ik olie retour en aanvoer leidingen aan het bakken was in de oven ;D




Als eerste de olie toevoer leiding met nieuwe banjo bouten en kopperen ringen gemonteerd. Op de foto is het verschil te zien tussen de nieuwe en de oude banjobout. De oude lijkt wat beter te flowen, zou dat nog iets doen met de oliedruk?  ???




Bij het monteren van de olie toevoer leiding viel het mij op dat het hitteschild van het stuurhuis ERG vies was. Deze dus gelijk ook even schoon gemaakt en gespoten, later zal je zien dat ik hier profijt van heb gehad.




Na mail contact met FHT Turbochargers er voor gekozen om gelijk maar voor een 16T te gaan aangezien het heel weinig verschil qua prijs maakte tussen een gereviseerde 15G met nieuw uitlaathuis of een gereviseerde 16T met nieuw schuin uitlaathuis.
Na een tijdje was die er dan, wat een mooi ding hé?





Voor het monteren ook gelijk even gekeken of de wastegate goed afgesteld was en zoals je ziet op de foto is die inderdaad goed afgesteld volgens het 'halve maan' principe.


Na alles van de turbo nagelopen te hebben was het tijd om de turbo en de kvs/olie retour/aanvoer leidingen te monteren en niet te vergeten de 3 inch downpipe.




Elke keer als ik weer onder de auto kroop om iets te doen had ik dit mooie uitzicht.




Volgende stap was het monteren van de opgeknapte uitlaat beugels en de Ferrita catback. Het was nog best een karweitje om de uitlaat er netjes onder te krijgen. Let aub niet op de verroeste trekhaak :-X die heb ik vrij snel daarna er onder uitgehaald (komt ooit nog een stukje over in deze blog).




Nu het volledige uitlaat systeem er onder zat was het tijd om de turbo met olie te primen voordat ik de auto ging starten. Aanschouw mijn prachtige oplossing:



Na de turbo geprimed te hebben met olie, de auto een paar keer doorgestart met de brandstofpomp zekering er uit zodat de auto niet start. Daarnaast ook het laatste beetje druk op de brandstof leiding er af gehaald, desondanks dat starte de auto de eerste keer toch nog heeeeel eventjes voordat hij daarna weer snel afsloeg.
Na een paar keer starten zonder brandstofpomp uiteindelijk de brandstofpomp zekering er weer terug in gedaan en de auto gestart. Hij starte met een beetje een tikkend geluid wat overduidelijk uit de kop kwam (ik denk de klepstoters?). Na de auto voor een tweede keer gestart te hebben was het geluid volledig weg en heb ik het nooit meer gehoord. Toch wel een beetje raar, iemand enig idee wat dit was?

Volgende stap was het terug monteren van het hitteschild voor de turbo, deze heb ik uiteraard ook weer netjes gemaakt.




Daarna een rustig proefritje gedaan en dat beviel goed, geen zichtbare problemen. Als eerste de turbo een beetje rustig ingereden (is dit uberhaupt nodig voor een turbo?), een paar dagen later wat steviger gaan rijden en nadat ik na een van de ritjes terug was viel mij het volgende op:



Dat ziet er niet zo smakelijk uit, mijn eerste verdachte waren de banjo bouten, deze dus nog een tikkie straker gezet en nog een ritje gemaakt maar dat loste niets op. Omdat ik het niet kon plaatsen maar achter het blok gefilmd en iemand een beetje gas laten geven, toen viel het snel op dat de olie er vrij hard uitspoot langs de o-ring van de olie retour leiding.




Zoals je ziet heb ik bij monteren het o-ringetje kapot gedrukt. Nieuw o-ringetje en pakking besteld en de olie retour leiding er weer onder gezet. Wat is dat toch een verschrikkelijk karwei. Na dit gedaan te hebben bleef het gelukkig droog  :eusa_dance:


Niet veel later had ik van Schutten Tuning een M4.3 ECU ontvangen voor 16T met witte injectoren. Witte injectoren via Markplaats gevonden, deze direct opgestuurd om te laten reinigen, flowtesten en o-ringen vervangen waar nodig. Injectoren kwamen er allemaal goed uit en er waren geen grote afwijkingen gevonden:



Al snel was het weer tijd voor de jaarlijkse APK keuring, eerste keer afgekeurd op te hoge CO dit kwam uiteraard door de 200 cel race kat. Ik had de auto niet warm genoeg gereden van te voren. Nieuwe afspraak gemaakt en nieuwe lambdasonde en originele Volvo turbo bougies geplaatst, daarna kwam die er met goed warm rijden van te voren zonder enig probleem door heen. Waarschijnlijk was het compleet overbodig om de lambdasonde en bougies te vervangen maar het kan geen kwaad.

Ik rij nu al een paar maanden met bovenstaande setup en ik verbaas mij elke keer nog hoe lekker het rijdt, voorheen deed die dat al maar dit is toch echt andere koek. Enige minpuntje is de Ferrita uitlaat die best goed aanwezig is tussen de 2,5k tot 3k toeren. Als ik dat van te voren wist weet ik niet of ik voor een Ferrita was gegaan.


Menno3274

#17
Ziet er goed uit en het zal zeker een stuk beter rijden. Je kan nog proberen je sierstuk wat verder naar achter te plaatsen, dat kan nog voor een beetje minder drone zorgen. :)

Hans Duiven

CiteerWaarschijnlijk was het compleet overbodig om de lambdasonde en bougies te vervangen maar het kan geen kwaad.

Wel voor je portemonnee  ;D

Jerra

Verde lambda doet eerder goed dan kwaad voor de portemonnee op de lange termijn  ;D
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Hans Duiven

Een nieuwe  bedoelt u, geen groene toch?   ;D
Gaat toch om hoe de lambda nog werkt en dat is meetbaar

razorx

Goed werk!
Ja dat ringetje bij de olieretour is berucht en wat een gepiel.
Je manier van schrijven leest prettig weg.

basserd

Deze ervaring heb ik inderdaad ook met ferrita. het wil wel iets helpen om je uitlaat sierstuk iets verder uit te laten steken tot achter je bumper.