Auteur Topic: lekkage stoelmat bijrijder  (gelezen 382 keer)

BLACKBOX

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
lekkage stoelmat bijrijder
« Gepost op: 09-06-2022 14:47:29 »
een nieuwe uitdaging...

Na hevige regenval heb ik ongevraagd een voetenbadje aan de bijrijderkant.
Echt ENKEL het vloerdeel is nat....middenconsole en bovenin is het droog.
Al wat gezocht hier maar kom niet echt tot een mogelijke oorzaak.

Sommigen denken dat de parafan verstopt kan zitten maar die is zo te zien open.
anderen opperen een verstopt interieurfilter....

Wie van jullie wat het meest waarschijnlijk is en vooral....hoe kan ik het verhelpen ????

pcpg.janssen

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70 T5 AT 98/99 + STAG LPG
    • Mijn WDB
Re: lekkage stoelmat bijrijder
« Reactie #1 Gepost op: 09-06-2022 16:38:56 »
Je interieurfilter zit onder de paravaan kap.

Die kan er overigens wel af:
  • Motorkap openmaken
  • Ruitenwissers demonteren (dopje eraf wippen, dan met ringsleutel/dop 13 de moer losmaken en de ruitenwisserarm er met beleid af wrikken)
  • 5 Torx T25 schroeven losmaken aan de voorkant van je paravaan kap
  • 2 Afwateringspijpjes losmaken van je paravaankap
  • Voorzichtig je paravaankap optillen en hou er rekening mee dat hij met een strip aan je voorruit zit. Niet te lomp zijn, want dan loop je het risico dat je voorruit eraan gaat. En even goed opletten bij je zekeringbak: daar wil-ie nog wel eens een beetje klemmen.

Ik doe dit klusje ieder jaar om het interieurfilter te vervangen en ik kan je vertellen: het is prima te doen.

Ik denk dat je paravaan en afwateringsbuizen (4 stuks in totaal) daar een goed startpunt zijn. Mocht je daar weinig mee opschieten: deurrubbers willen ook wel eens lekken. Je kan kijken of je met bijvoorbeeld siliconenspray/vet de rubbers weer wat waterafstotender kan krijgen. Ik heb uiteindelijk mijn deurrubbers voor gevuld met een 4mm siliconenslang, zodat ze weer wat dikker worden (na 25 jaar plat gedrukt te worden tussen de carrosserie en de deur, verbaasd met het niets als de pasvorm wat minder is geworden).

Edit: typo

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #2 Gepost op: 09-06-2022 16:44:42 »
Onder de parafaan zitten ook nog twee afwateringspunten. 1 onder de zekering bak en 1 aan de andere zijde. Als die verstopt is blijft er water onder de parafaan staan. Dat kan weer langs de interieurfilterhouder naar binnen toe lekken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

pcpg.janssen

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70 T5 AT 98/99 + STAG LPG
    • Mijn WDB
« Reactie #3 Gepost op: 09-06-2022 20:18:57 »
Goede aanvulling. Het zijn inderdaad 4 buizen in totaal. Probeer eerst zo veel mogelijk zooi, waar je met je handen bij kunt, te verwijderen. Daarna kun je  eens proberen de buizen door te “prikken” met een trekveer en doorspoelen met water (rustig aan, want anders overstroomt de boel misschien weer). Mocht je wat kunnen fabrieken met perslucht, dan is dan natuurlijk ook een poging waard, maar die luxe heb ik thuis in ieder geval niet.

henry classic v70

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10-06-2022 09:45:33 »
Inderdaad 9 van de 10 keer afwateringsbuisjes en in dit geval denk ik ook het buisje wat bij het interieurfilter zit.
...ik had hetzelfde probleem, nattigheid aan passagiers kant.
Paravaan voorzichtig los gemaakt en omhoog gedaan aan die kant, buisje zat vol met troep.
Het water loopt dan over de rand van het luchtfiterhuis naar binnen
Buisje ontdaan van troep en getest, water kon weer goed weg en bleef droog binnen

BLACKBOX

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2022 18:44:40 »
Iedereen bedankt voor zijn tip of reactie. Probleem is inmiddels verholpen met dank aan forumlid Stefan voor zijn hulp en assistentie !!! Thanks Stefan.

DBJoran

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22-06-2022 10:36:38 »
Iedereen bedankt voor zijn tip of reactie. Probleem is inmiddels verholpen met dank aan forumlid Stefan voor zijn hulp en assistentie !!! Thanks Stefan.

Misschien handig voor mensen die in de toekomst hetzelfde probleem hebben, wat was precies de oplossing?

VolvoFreak89

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23-06-2022 08:37:16 »
Waarschijnlijk het afwateringsbuisje onder de verwarmingsradiateur onder het dashboard onder de radio wat los is gekomen of gescheurd. Verklaart iig waarom het alleen het vloertapijt was.

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23-06-2022 17:02:18 »
Waarschijnlijk het afwateringsbuisje onder de verwarmingsradiateur onder het dashboard onder de radio wat los is gekomen of gescheurd. Verklaart iig waarom het alleen het vloertapijt was.
Jij mag nooit meer raden  ;D Slangen zaten idd volledig dicht.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

volvobug

• Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
« Reactie #9 Gepost op: 23-06-2022 18:02:57 »
Jij mag nooit meer raden  ;D Slangen zaten idd volledig dicht.

Slangen is meervoud, afwateringsbuisje is enkelvoud. Was het nu het afwateringsbuisje onderaan het kachelhuis of waren het de slangen onder de parafaan die dicht zaten?  :angel:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23-06-2022 18:51:50 »
Beiden
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

VolvoFreak89

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24-06-2022 17:33:09 »
Slangen is meervoud, afwateringsbuisje is enkelvoud. Was het nu het afwateringsbuisje onderaan het kachelhuis of waren het de slangen onder de parafaan die dicht zaten?  :angel:

De verstopte parafaanslangen zullen ervoor zorgen dat er echt overmatig water in je interieurventilatie komt. Dat is an sich nog geen groot probleem omdat dat netjes wegloopt door die onderste. Pas als die dichtzit of scheurt ga je er iets van merken kwa nat interieur.

Dus idd beide, waar de kacheldrainage de primaire oorzaak is en de parafaandrainage een secundair / symptoomversterker.

In ieder geval dus altiid sowieso de onderste als je vloerkleed nat is.