Gesmolten stekker koplamp

Gestart door Peultje, 08-08-2022 09:40:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peultje

Gisteren brandde het lampdefectindicatorlampje in de klokkenwinkel. Bleek dat de rechterkoplamp het niet deed. Een klap erop verhielp het euvel. Omdat dit al eerder voorgekomen was toch de koplampbehuizing maar opengemaakt. Bleek dat voor de tweede keer van een van de polen van het lampje de stekker gesmolten was. De vorige keer had ik er een nieuwe stekker (met dikkere draden dan het origineel en een keramische vatting rond de contacten) in gesoldeerd. Deze was dus nu ook naar de gallemiezen. Dus maar weer een nieuwe stekker erin gesoldeerd. Blijf het echter toch niet normaal vinden. Iemand een idee waar het dit smeltenaan kan liggen? Er zitten trouwens nette Philips halogeen lampjes in.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

de Boeing

Raar? maar er loopt dan toch ergens teveel stroom doorheen lijkt me. Misschien eens een andere koplamp erin zetten??

Peultje

Na de eerste keer een gesmolten stekker te hebben gehad heb ik zowel links als rechts er nieuwe Philips lampjes ingezet. Dat heeft dus niet gehlpen. Nu dus met nieuwe stekker en nieuwe lampjes weer de stekker gesmolten. Heeft wel meer dan een jaar geduurd trouwen tussen de eerste en tweede keer. Dus probleem is beheersbaar., Maar blijf het vreemd vinden. Enige wat ik kan bedenken is een slecht contact ter plekke resulterende in een hogere weerstand in de stekker waardoor lokaal oververhitting. Maar waarom twee keer aan dezelfde kant met nieuwe stekker en nieuwe lamp snap ik niet. Staat aan beide zijden toch echt niet meer of minder dan 12V op de lamp en dus links en rechts dezelfde stroomsterkte en hetzelfde vermogen.

Bij een lokaal massaprobleem heb je minder stroom en dus minder vermogen in die stekker dus dat kan het denk ik niet zijn. Dan zou het massapunt zelf smelten.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

henry classic v70

Zou in de bedrading kunnen zitten, als daar corrosie in zit of mogelijk ook te heet geweest (koper is dan donker van kleur) treedt daar ook weerstand op met als gevolg hitte, daardoor wordt de stekker ook heet
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Dikkie

#4
Ik ga mee in wat henry typt. Corrosie op bedrading of op contactvlakken is killing. Een overgangsweerstand die te groot wordt kan de boel lekker doen smelten. En dat kan op een willekeurig punt in de lijn, zoals bij die connector..
Dus ik adviseer om eens goed naar zowel de voeding als ook de massa te kijken. Niet alleen met een multimeter maar ook fysiek de boel langsgaan. En de keurige 12VDC die je meldt heb je neem ik aan gemeten.. maar is dat een meting belast of onbelast?
Huidig: V70 T-5 2.3 automaat 019 zwart 1998
Voorheen: V70 T-5 2.0 handbak 426 grijs 1997
Overige speelgoed: Suzuki Swift 2006, Yamaha XJ900S Diversion 1996, DAF YA126 1955, DAF YB626 1968, Polynorm 1-ton AHW 1957

Jeroentjuh

Smelt het niet op de plek waar de overgangsweerstand zit? Daar wordt de warmte gegenereerd. Kwam vaak voor bij goedkope lampjes, waarvan de aansluitingen vaak dunner waren, stekker zat er dan te "losjes" op.

Zijn het echte Philips lampen? Er worden tegenwoordig veel namaak merk lampen aangeboden.

Peultje

Dat de warmte die het stekkertje doet smelten wordt gegenereerd op het contactvlak lampvoetje-stekkertje lijkt mij ook. Maar waarom al twee keer aan dezelfde kant (rechts) terwijl er aan de andere kant (links) niks gebeurt.

De gebruikte Philips lampjes komen trouwens van een nette zaak: de onvolprezen Action. Ook befaamd voor zijn motorolie en koelvloeistof.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

henry classic v70

Je kan voelen of de bedrading heet wordt, als dat niet het geval is dan zit daar niet het probleem....  :eusa_shifty:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Peultje

Probleem zit niet in de bedrading. Isolatiekunststof daarvan is in goede niet verkoolde of op weg daarheen staat. Oververhitting echt in de stekker en dan ook nog maar in een pool daarvan.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Hans Duiven

Het zelfde gehad met goedkope lampjes van Dunlop: Gesmolten in den stekker




Peultje

Ik heb er nu ook maar duurdere Philips in gestopt. Kijken of dat beter gaat.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8