GELUKT! Rechter achterraam D-stijl estate vervangen: hoe?

Gestart door 855T5+, 17-11-2022 20:39:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

855T5+

Al die informatie ken ik dus want had ik al gevonden, maar de ruit in de rubber vatting moet ook vast blijven zitten aan de corrosserie en dat doet dat spul dus niet. Het is kennelijk echt alleen maar voor navullen/afdochten/waterdichtmaken, ná het feitelijke lijmen (met iets anders kennelijk, maar wat?)?, want doordat het inderdaad zacht blijft, plakt het het raam dus niet en dat blijft daarom ook niet zitten. Hoe je dus eerst het raam in rubber fixeert aan de carosserie vertelt geen enkel verhaal op www. Ik denk dus dat je eerst met een of andere 2k PU lijm dat raam in rubber aan de carosserie moet plakken en dan eventueel nog waterdicht kan maken met die 08509 kit. Maar die tip gaf niemand en dan denk ik dus, kennelijk heeft nog niemand ZELF precies zo'n raam geplakt. Weird. Uit de gegeven voorbeelden haal ik dat ook niet: bijv. het open dak is afgedicht met 08509, maar dat is dus geen raam aan de D-stijl...Nou ja, ik laat het maar zitten, ik ga het laten doen: wel jammer van de twee kokers 08509 en alle gepruts voor niks...
Volvo: Mutatis Mutandis

Peultje

Voor het vervangen van een ruit die in een rubber profiel in de carosserie bevestigd is is de volgende procedure van toepassing:
https://www.oldtimerautosite.nl/voorruitrubber_vervangen_auto.htm
Je kan voor de kit n de laatste regel hiervan de 3M 08509 prima gebruiken. Het is daar goed spul voor.

Toen de airbags in zwang kwamen voldeed deze manier van voorruit bevestigen niet meer. Immers is het bij een aanrijding waarbij die plofzak afgaat zaak dat de voorruit blijft zitten. Anders zou je immers met airbag en al door het lege voorruitgat naar buiten vlegen en had je de airbag voor niks gekocht. De rubber profiel voorruitbevestiging was hiervoor te zwak. Autofabrikanten in hun pogingen vijf sterren te behalen zijn toen massaal overgegaan op gelijmde voorruiten die ook het voordeel hebben dat de ruit dan een integraal onderdeel kan zijn van de verstijving van de carrosserie. Lijmen hiervoor kunnen de aangegeven  3M  08613 of Sikaflex (is beter) 256 lijmen met de juiste voorbehandeling zijn. Goed, dit alles ter info.

Wat jouw kritiek aangaat:

    -Als je je probleemomschrijving duidelijk stelt wordt het voor welwillenden hier makkelijker daar wat zinvols over te zeggen
    -Men heeft hier niet de wijsheid in pacht. Zelf kritisch blijven op wat hier gezegd wordt is best wel zinvol
    -Het is altijd zinvol voor gebruik de gebruiksaanwijzing van een product te lezen. Dit kan vaak ook al alvorens je iets besteld.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

855T5+

#17
Bedankt voor je reactie.

Ik ben geen newby op dit forum, dus weet ongeveer wel hoe de hazen lopen. Zelf heb ik ook aardig wat bijdragen geleverd aan dit forum.

Dan: onderzoek.

Volgens mij was de probleemstelling kristalhelder. Voor iemand die zo'n ruit zelf nog nooit geplakt had.

De getoonde link had ik zelf niet gevonden op www, en wel meer niet, vandaar mijn vraag op het forum. Ik weet dat je zelf kritisch moet blijven, maar kon dat in dit in geval maar heel beperkt, want zoals ik al schreef in mijn beginpost, ik heb hiervan nul komma nihil verstand en vroeg dus om deskundig advies. Liefst natuurlijk van mensen die het al eerder hadden gedaan, zo'n D-stijl raam plakken in de 850, dat spreekt vanzelf.

In de link die je toont wordt volgens mij met geen woord over kit gesproken trouwens en de wijze van monteren komt niet overeen met het D-stijl raam in kwestie. Dat gaat dus helemaal niet zo. Zo kan er helemaal geen touw omheen en is er geen riggel oid.
Had je zelf al eens zo'n D-stijl raam los in handen gehad?

Natuurlijk had ik van alles van te voren gelezen (zo is er een filmpje van RobertDIY, maar ook die noemt alleen "caulk" en geen merk en type) en gezocht op www en ook wel wat gevonden, maar het was beperkt. Daarom de vraag hier. Zo staat er nergens in welk temperatuurbereik je die 08509 mag aanbrengen cq. verwerken of hoe die kit zich gedraagt na aanbrengen. Achteraf blijkt zelfs een account manager van 3M dat desgevraagd voor deze kit niet te kunnen aangeven want zelf nooit mee gewerkt (!) en emails worden niet beantwoord. Wat te doen, als je het zelf wil doen?

Achteraf is het de kont in de koe kijken, maar vooraf is altijd een lasterige zaak. Aangezien ik liefst alles zelf doe, was dat mijn uitgangspunt en dit forum meestal een prima hulp daarbij.

Als je ruit eruit ligt en de auto nodig hebt, dan is op een gegeven moment een beslissing nodig. Ik heb besloten de betreffende kit te kopen die genoemd was. Dat blijkt achteraf helaas niet goed te zijn. Liefst had ik dan eerder de link die Peultje geplaatst heeft na 1,5 week eerder geweten dan had ik waarschijnlijk iets anders gedaan. Maar, het is zoals het is gelopen en ik heb het nu maar uitbesteed: de auto is dan al 2,5 week uit de running, dat was onhandig.

Nobody to blame, not my game, maar er was gewoon te weinig bekend over die 3M 08509 kit om een geinformeerde beslissing te nemen, bleek achteraf. Nu weten we het dus nog niet.

Hoe precies zo'n D-stijl raam geplaatst moet worden blijft vooralsnog in nevelen gehuld. Ik laat het nu uitbesteden, als ik mag kijken weet ik misschien meer en meld me dan hier weer voor een verslag.
Volvo: Mutatis Mutandis

Chris

#18
Citaat van: 855T5+ op 17-11-2022 20:39:41
Vandaag het achterste rechter achterraam van mijn estate kapot.
Ik heb alle ramen, behalve deze en de voorruit op voorraad en heb geen idee hoe je zo'n raam
eigenlijk vervangt. Nooit eerder aan de hand gehad...
Graag verneem ik concrete stappen hoe ik precies zo'n raam vervang.

Kan carglass dit?

Of:

Waar haal ik zo'n ruit dan vandaan?
Levert de dealer nog complete vervangsets?

Ik heb begrepen dat zo'n raam uit een sloopwagen geen optie is,
want ze zouden alleen destructief te verwijderen zijn?

Hoe kom ik aan een nieuw rubber of is een bestaand raam en rubber tóch herbruikbaar?
Zo ja, hoe dan?

Ik heb de boel nu dichtgeplakt met een stuk karton bedekt
met veel ducttape...



Ik forum niet zo heel veel meer, dus zie je topic nu pas...

Ik reageer vanwege de vragen die je stelt nog even op je eerste bericht ook al is er al meer over gezegd. Ik ga er even vanuit dat de achterste zijruiten van de V70 en de 850 (min of meer) op dezelfde manier zijn geplaatst. Als dat zo is zijn ze in ieder geval zonder schade te verwijderen.

Het rechter achterraam van mijn V70R lekte. Die was er ooit opnieuw in gezet, en blijkbaar over de jaren toch los gaan laten. Ik heb de R naar een garagebedrijf gebracht waar ik vaker kom. Hun ruitenman heeft keurig de ruit losgehaald en opnieuw geplaatst. Direct gekeken of er nog roestbehandeling plaats moest vinden vanwege de lekkage, dat was gelukkig niet het geval. Kosten 2 jaar terug: 153 euro.

Ik zie dat je in Den Haag woont, dat garagebedrijf zit in het industriegebied bij Ypenburg. Zijn echt auto liefhebbers, doen ook veel oldtimers. Stuur maar een PBtje als je nog op zoek bent en interesse hebt.

855T5+

#19
Ruit uiteindelijk geplaatst door een derde partij.
Kit 3M 08509 is absoluut niet de correcte kit, want is helemaal geen plakkit maar uitsluitend een opvuller, een soort stopverf. De ruit was er dan ook gemakkelijk weer uit te drukken. Verwijderen van de foute kit en schoonmaken kostte twee uur. Omdat het onmogelijk bleek vooraf, dus voordat je iets koopt, van 3M het juiste advies te krijgen en er ook niet in de pdf noch bij iemand op een website bij staat dat je eerst moet plakken en dan mogelijk afdichten met 08509, geld teruggehad van de eerste leverancier en besloten het raam dan maar bij een derde partij te laten plakken. De prijzen daarvoor liepen uiteen, sommigen wilden er liefst 400 euro voor hebben (alleen plakken, exclusief kosten raam), maar ik heb uiteindelijk 75 euro betaald en het was nog dichtbij ook.

Ruit zit er nu prima in! Afgelopen vrijdag gedaan:
Voor zover ik kon waarnemen is het volgende gedaan:
"Ruit in gevulkaniseerd rubber" (zoals het raam genoemd werd: het is dus geen "raam in rubber" (zucht) plakken:
1. schoonmaken met ontvetter (welke is onduidelijk)
2. teroson vr10 prepper (geen idee waarom)
3. primer (zwart) met speciaal kwastje (geen merk kunnen achterhalen)
4. 1k pu kit 1cm hoog (geen merk kunnen achterhalen)
5. aandrukken, klaar... voor de vorm uurtje wachten en een raam op een kier vanwege de luchtdruk als je een deur dichtdoet. Dit is natuurlijk ook de bedoeling: ruit zetten, even later wegrijden. Anders kan die business van glaszetten natuurlijk niet bestaan.
van 2, 3 en 4 kon ik geen merk achterhalen...
als ik dat wel weet kan ik dit makkelijk zelf de volgende keer...
Volvo: Mutatis Mutandis

Snellebaksteen

Mooi dat het gelukt is.
Beetje jammer dat je niet te weten bent gekomen wat de te gebruiken materialen zijn.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.