ECU opnieuw afstellen

Gestart door TBoss3, 18-11-2022 16:53:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TBoss3

Beste Volvo fanaten! Sinds 2 jaar rijd ik in een gave T-5R die in het verleden flink onderhand is genomen (maar er blijft gelukkig genoeg over voor mij...)

Alleen heb ik nu een probleempje; APK afkeur vanwege te hoge CO waarde. Garage heeft al veel dingen geprobeerd (goed warm rijden, additief bij brandstof, standaard ECU, standaard injectoren). Mijn T-5R is namelijk flink aangepakt (18T, 3" RVS uitlaat, racekat, blauwe injectoren, S90 LMM) maar (mogelijk) daardoor wel APK afkeur.

Ik merk ook dat hij bij veel gas geven behoorlijk stinkt, met ramen open rijden is niet te doen bij flink stampen. Het vermoeden is dat de ECU niet juist staat afgesteld en hij te rijk loopt. Dat zou ook de hoge CO uitstoot waarde kunnen verklaren.

Van de vorige eigenaar weet ik dat de ECU is aangepakt en dat je d.m.v. "Tunerpro" er zelf mee kunt knutselen. Echter ben ik hier niet ervaren in en heb ik liever een expert die daarmee aan de slag gaat.

Wie o wie kan mij helpen? :angel:
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Ries van de Zilverschuit

Liep-ie bij de vorige eigenaar en vlak na aankoop wel goed? Dan zal het niet in de bin in de ecu zitten, maar eerder in de randdelen als sensors en injectoren en zo.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

TBoss3

Vorig jaar APK ging wel goed, toen geen problemen gehad met uitstoot meting. Kan echter zijn dat er toen een oogje is dicht geknepen maar dat is mij niet verteld...

Afgelopen jaar geen zaken veranderd op dat vlak. Vooral rubbers, ophanging, dat soort zaken aangepakt. Wel ander uitlaatspruitstuk (lekte uitlaatgassen), zit nu Japanifold op. Kan dat ermee te maken hebben?

Verdere info nog: Het gaat om een '95 T-5R. Er is dus een M4.4 ECU in gezet, met een speciaal knopje om de 'boot' modus te activeren. In het interieur is een OBD 2 poort gemaakt.

Bij dagelijks gebruik loopt ie (naar mijn mening) gewoon goed, ik heb niks gemerkt (behalve benzine lucht bij doorgassen). Garagehouder vertelde dat als ze de auto op 2500rpm probeerde te houden, hij aan het schommelen was in toerental, ze kregen hem niet stabiel. Daar kan hoge CO waarde vandaan komen (wel/niet inspuiten brandstof) Daardoor vermoeden dat het door ECU zou kunnen komen.

Ondertussen al heel wat 850 ervaring, veel mechanische zaken zelf vervangen etc. Maar op dit gebied ben ik nog echt een leek  ;D Alhoewel ik het wel graag wil leren
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

de Boeing

Vervelend.

Is LMM/lambda al ooit keer vervangen? (Bosch of Volvo!)

En die racecat een ferrita/HJS (respectabel merk) of aliexpress/ china dinkytoy? In dit laatste geval zit daar je probleem.

Met die softwaremod zou je in principe alles moeten kunnen loggen en zien of hij te rijk staat (maar daar moet ik zelf ook nog een keer verder mee  ;D)

arjenT5R

Volgens mij had je me ook een pb gestuurd excuus voor de geen reactie ik kijk hier niet zo vaak meer.

In principe draaien de verbouwde m44's in de meeste gevallen nog gewoon op de narrow band sensor. Dus dan zou hij gewoon zijn waarden moeten halen. Stinken bij volgas tsja ze gaan nu eenmaal rijk. En zo te lezen heb je geen kat.

Dus check eerst de lambda sonde, grote kans dat deze traag is geworden. En ook zeker niet onbelangrijk het hele lucht traject op lekkages en uitlaat traject voor de sonde op lekkages.

Als je een benzine auto hebt komt deze sowieso niet door de apk zonder kat. Op lpg in sommige gevallen.

Ik denk niet dat het zomaar aan de software zal liggen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Citaat van: arjenT5R op 12-01-2023 18:01:00
Volgens mij had je me ook een pb gestuurd excuus voor de geen reactie ik kijk hier niet zo vaak meer.

In principe draaien de verbouwde m44's in de meeste gevallen nog gewoon op de narrow band sensor. Dus dan zou hij gewoon zijn waarden moeten halen. Stinken bij volgas tsja ze gaan nu eenmaal rijk. En zo te lezen heb je geen kat.

Dus check eerst de lambda sonde, grote kans dat deze traag is geworden. En ook zeker niet onbelangrijk het hele lucht traject op lekkages en uitlaat traject voor de sonde op lekkages.

Als je een benzine auto hebt komt deze sowieso niet door de apk zonder kat. Op lpg in sommige gevallen.

Ik denk niet dat het zomaar aan de software zal liggen.

Eensch.

Peultje

Na APK problemen door te hoge CO in de uitlaatgassen heb ik de voorste lambdasonde, die al redelijk op leeftijd was, vervangen en sindsdien twee keer zonder problemen door de APK. De 200 CPSI racekat zit er nu sinds 2008 onder.

Na het losdraaien van de oude sonde trouwens wel met veel moeite door de schroefdraad in het uitlaatlambdasondemontagebusje (mooi woord toch?) een tap moeten draaien. De nieuwe ging er anders niet in.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Vulk


TBoss3

Hey weer activiteit!

Excusez moi dat ik niet heb gemeld hoe het is afgelopen: uiteindelijk is de APK gehaald!
Nieuwe ECU met Schutten tuning ipv zelftuning, nieuwe injectoren en een verse lambdasonde zorgde ervoor dat de CO uitstoot dusdanig omlaag ging dat het genoeg was om APK te halen. Zat alsnog niet erg ruim maar goed, dat zal wel te maken hebben met de racekat.

Citaat van: Vulk op 04-04-2023 20:36:12
Hoe oud was de sonde?

Goede vraag Vulk, in ieder geval 2 jaar want zo lang heb ik de auto ;) Heb het ook niet terug kunnen vinden in de onderhoudshistorie dus heb werkelijk waar geen idee. Het was geen Bosch (ik denk Denso) en was behoorlijk wit uitgeslagen, maar leeftijd vind ik lastig schatten.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

arjenT5R

Jaja het zal wel weer aan de ecu gelegen hebben ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!