de Chocolade bruine XC60 van NeO

Gestart door DJ--NeO--, 24-01-2023 12:52:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DJ--NeO--

hoi allemaal,

al sinds aardig wat jaren lid van dit forum, ooit aangemeld voor de zoektocht naar de zilveren V70 R van mijn vader (ook gevonden, en vervolgens weer uit het oog verloren  :eusa_wall: )
Alvorens ik zelf Volvo ben gaan rijden (mocht eerst niet van mijn vader: te duur!!) heb ik het eerst vooral bij VAG  gezochten een uitschieter naar een Ford, leukste van deze auto's was toch de 2001 Octavia 2.0 4x4 en de mooiste de Focus Futura in sea grey metallic welke ik aardig heb weten te pimpen toen de tijd.

Toen de Volksfiets Passat meer kosten ging genereren dan dat ie uberhaupt nog waard was  heb ik de keuze gemaakt NU komt er een Volvo. Mijn vader kon mij toen helaas niet meer tegenhouden, al had ik graag gewild dat het wel zo was.

anyway, passat bij een handelaar gedumpt en vervolgens de auto van moeders geleend en rustig zoeken naar DE volvo voor mij.
eisen:
- Volvo
- V70 Facelift (dus model 2005 of jonger)
- Gas (pre voor Bi-Fuel)
- Automaat
na 2 maandjes zoeken uiteindelijk mijn Volvo gevonden voor een nette prijs en op 1 april (van alle mogelijke datums) deze op mijn naam geschreven.
Heerlijke auto al was deze wel wat traag, wanneer ik bij Maastricht de A2 richting Eindhoven pakte en de heuvel opging kon ik het gaspedaal vloeren en nog zakte ik van 100/110 terug naar de 90.
Paar keer met de caravan erachter en het werd een hele andere auto.
ten tijde van de aankoop al gezocht naar goede Volvo garage's en zoo thuurbo zijn naam al gevonden, maar omdat ik veel onderhoud zelf doe (deed) pas in 2020 Arthur echt leren kennen.
dit was ook het moment dat de auto een serieus probleem had welke ik niet 123 zelf kon oplossen. KVS in de 4de cilinder.

Thuur heeft toen het blok onderhanden genomen en een complete kop revisie uitgevoerd, van 1 op 8/9 naar 1 op 11 (op gas) De Volvo reed toen zo lekker dat ik de smaak te pakken had en de voorwiel ophanging in september daarop volgend ook door Thuur heb laten vervangen. daarna reed ze echt om te watertanden, maar t bleef wel een Volvo van 2005 met 5 ton op de klok en de originele automaat nog. dat vond mijn Volvo ook, dus in januari 2021 besloot de automaat te kennen te geven dat het echt welletjes was geweest. dus opzoek naar nieuwe automaat en inplannen maar. bak gevonden, afspraak met thuur gemaakt. en in een tijdsbestek van 2 weken was ik weer terug in 2020 precies dezelfde problemen als voor de koprevisie en na een hoop gevloek en getier op zaterdag de boegies eruit gedraaid en vervolgens tot de conclusie gekomen dat er weer KVS in de 4de cilinder lekte.

auto was te belangrijk voor me om gemist te worden, eigen bedrijf wekelijks 500+ kilometers rijden, dus wat te doen? kop revisie had ik eigenlijk niet nog een keer zin in, het punt was bereikt om afscheid te nemen na 4 jaar en bijna anderhalve ton kilometers.  :'( jullie mogen gerust weten, ik mis haar nog steeds! Besloten om haar in onderdelen te verkopen, brug geleend op een zaterdag van Thuur en het gehele hok uit elkaar getrokken. inmiddels leeft ze voor de helft voort in de zwarte V70 van Thuur!  :eusa_dance:


(De V40 was van de vrouw)

omdat ik toch snel een andere auto nodig had, er zeer weinig LPG te vinden was en op aandringen van de vrouw toch echt iets anders als een V uiteindelijk de knoop doorgehakt en een 2007 XC70 D5 gekocht. 360K op de klok, geen probleem de V had ik met 365 gekocht. veel rekeningen mee op papier waarop ook genoeg dure zaken op zijn vervangen zoals de four-C dempers!

omdat ik hier toch wel weer even mee wou rijden aantal zaken preventief laten doen.
4 nieuwe bandjes, automaat preventief spoelen, en een goede beurt en daarbij dat vervangen wat nodig is, oa alle motor steunen!
de meesturende lampen waren ook niet meer wat het moest zijn en deze laten reviseren door 1-Wiel (op t andere forum)

anyway, zo 2K armer en de auto reed lekker! totdat erachter een zwaar irritant gezoem kwam, wat onderzoek later leerde, achter diff heeft een lager naar de klote! das mooi klote! maar goed auto rijdt er niet minder om...

De plof uit het luchtfilterhuis welke eerst sporadisch kwam maar vervolgens vrij vlot steeds constanter totdat het niet meer was was te denken echter wel. de klepstoters!
zin in een koprevisie voor een 15 jaar oude diesel had ik niet echt, daarbij het verrotte lager van het achterdiff heeft mij toch wel doen besluiten om de XC70 de auto te laten worden welke het minst lang in mijn bezit zal zijn 3kwart jaar!



opnieuw een zoektocht dus!
Eisen ditmaal
- ruimte
- schuif kanteldak
- leren bekleding
- Diesel of Gas
- Automaat
- hoe meer erop zit hoe beter!

uiteindelijk bleven er nog 2 auto's over in mijn zoektocht.
- 2011 XC70 met 190 K op de klok en alle grote zaken aangepakt waardoor deze zorgeloos van beurt naar beurt zal gaan
- 2014 (model 2015) XC60 met 130K op de klok en een veel moderner entertainment systeem en nog veel meer leuke luxe opties.

keuze was voor mij best moeilijk, maar uiteindelijk voor de auto met 60K minder op de klok gegaan, Waarom dan?
- vrouw vind haar mooier
- 60K minder op de klok
- kunnen bedingen dat voor 150,- de complete riem + waterpomp gewisseld wordt
- set 17inch winterbanden en nieuw 18 inch zomer rubber
- voor en achter nieuwe remblokken en achter ook nieuwe schijven

5 Januari 22 deze auto mogen ophalen, een ware verademing na de XC70, rust rust en nog een rust in het interieur, alles wat erop zit werkt en wordt nog ondersteund door volvo (ook de navi)
vervolgens paar zaken toegevoegd om haar geheel mijn auto te maken!

- Stalen hondenrek
- sonnyboys
- Cradle voor de telefoon in te plaatsen.

De auto stuurt echt super en het is vooral fijn om gewoon eens van beurt naar beurt te kunnen rijden, Thuur voert de beurtjes uit (staat op de zaak, dus toch voordeliger) en ik doe met de auto waarvoor die gebouwd is! kilomters vreten.

Caravan vind ze totaal geen probleem en als ik de cruise op 113 zet kan ze ook nog 1 op 20 rijden  :eusa_dance:











Helaas is er kennelijk toch iets of iemand die het niet vind kunnen dat ik zorgeloos van beurt naar beurt rij!
21 December jongstleden heeft de auto namelijk keurig iets gedaan waarvoor ik haar ook had gekocht maar vooral niet wil mee maken... (mij beschermen)
ze heeft het met verve gedaan, kon ook niet anders op deze slakkensnelheid dat het gebeurde, maar toch in een renault 5 had ik de bumper van de vrachtwagen op mijn schoot gehad ipv in de deur!

op dit moment is het vooral verzekeringswerk en is het wachten tot ik haar kan laten maken!
wel extra balen 3 weken voor de aanrijding had ik alle parkeerdeukjes eruit laten halen...  :eusa_wall:



ik zal de updates hier proberen bij te werken, al zal het niet veel zijn met naar van beurt naar beurt rijden.
maar heb toch nog wel een paar wensen :)

- Camera voor
- DAB+
- wellicht andere velgen??
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

de Boeing

Ai, lelijke schade, hopelijk kan het nog goed opgelost worden.

En idd maar denken: het had veel erger gekund...

Al aardig wat Volvo perikelen gehad, zo te lezen ook ;D. Hopelijk gaat de Xc60 beter bevallen/ouder worden

DJ--NeO--

Citaat van: de Boeing op 02-02-2023 10:18:05
Ai, lelijke schade, hopelijk kan het nog goed opgelost worden.

En idd maar denken: het had veel erger gekund...

Al aardig wat Volvo perikelen gehad, zo te lezen ook ;D. Hopelijk gaat de Xc60 beter bevallen/ouder worden

inderdaad een lelijke schade, maar gelukkig is deze wel goed te maken! probleem is vooral het wachten op de verzekering!

de V70 was toch de fijnste auto welke ik heb gereden. maar die XC60 bevalt prima, rijdt zeer aangenaam en vooral met de caravan erachter is het een heerlijke reiswagen
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

DJ--NeO--

zo, tijd voor een update-je!

sinds Februari uiteraard nog steeds in conclaaf met de verzekerings maatschappij, maar het wachten was ik inmiddels meer dan stront-beu!
dus eind april begin Mei gezegd dat het tijd is om de auto te laten herstellen.

omdat dus nog niet zeker is naar welke kant de euro zal omvallen gekozen voor op dit moment de minst pijnlijke en goedkope oplossing.

op t internet 2 deuren weten te scoren, zowaar 1 op kleur (de achterdeur) maar de voordeur werd een stuk moeilijker, uiteindelijk dus gekozen voor een exemplaar in de andere brons (de Pre-facelift brons kleur) deurtjes zelf erin gehangen en alles overgezet, moet eerlijkheidshalve erkennen dat auto-rima zeer netjes de deuren opstuurt, door een klein foutje (weet niet op welk segment, gok tijdens transport) was alleen het raam gesneuveld, maar als dat niet was gebeurd had ik alleen de deurkaart hoeven over te plaatsen, verder was deze geheel compleet geleverd. dat kon niet gezegd worden van de deur van vd Ven, deze was op de deurklink en de begaaide kabelboom namelijk geheel kaal, kabelboom was ook niet herbruikbaar omdat ze erin geknipt hadden (lekker de eigen overzetten) (en nu driemaal raden welke deur duurder was...  ::)  )

Het herstel zelf leverde mij de volgende plaatjes op.

dinsdag ochtend rond de klok van half 9 (net begonnen dus) was dit het resultaat:


S'middags om 14:30 was dit het tussenresultaat


en Woensdag einde middag kwamen we vervolgens tot het volgende resultaat:


bij het ophalen was hij zelf al tot de conclusie gekomen dat de deurklink voor was vergeten.
tevens bij het spuiten van de binnenkant van de deur (dit had ik al reeds laten doen voor het plaatsen)
was er wat over het hoofd gezien / ging het niet helemaal zoals gepland waardoor de raam stijl nog niet netjes was
(en dan uiteraard het gedeelte welke je ziet in de auto!)

daarom afgelopen maandag nog even terug gegaan om de A stijl aan de binnenkant goed te doen en de deurklink te spuiten.

inmiddels hebben we dus een resultaat waar ik zeer tevreden mee ben!

volgende week woensdag staat een klein beurtje gepland, en dan vervolgens weer heerlijk 20K sturen voordat de volgende beurt
zich weer aan doet!
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

Sbv

Mooi verslag. Je bent er wel van op de hoogte dat ook dit achterdif lager kapot gaat? Vroeg of laat gaan ze allemaal.

Wel knap wat een net verbruik jij haald. Ik haalde dat bij lange na niet met mijn 2013(model 2014)D4 awd, was blij met 1:14

DJ--NeO--

Citaat van: Sbv op 17-05-2023 21:46:20Mooi verslag. Je bent er wel van op de hoogte dat ook dit achterdif lager kapot gaat? Vroeg of laat gaan ze allemaal.
niets is heilig (zelfs ik niet  :angel: ) en alles kan kapot, ook dit diff dus, uiteindelijk heeft alles onderhoud nodig, dus we gaan het mee maken, maar van mij mag deze nog wel even 2 ton doorijden zonder problemen...

Citaat van: Sbv op 17-05-2023 21:46:20Wel knap wat een net verbruik jij haald. Ik haalde dat bij lange na niet met mijn 2013(model 2014)D4 awd, was blij met 1:14

moet eerlijkheidshalve ook wel zeggen dat het de uitzonderingen zijn (maar wel de regel bevestigen) de 1 op 20 is gemeten aan de pomp op een stuk van ongeveer 220 KM, met waarschijnlijk ideale weg omstandigheden.

paar weken geleden ben ik met volle tank vertrokken uit Maastricht en naar Almere gereden samen met de dochter, cruise op 113, heen en terug kreeg ik een verbruik van 1 op 14,6. rij ik gemiddeld incl. de rondjes om de stad in Maastricht dan is het verbruik (wederom aan de pomp gemeten) tussen de 1 op 12 en de 1 op 13. had zuiniger gemogen van mij, maar aan de andere kant, als ik zuinig wil rijden dan had ik wel een klein koekblikje gekocht wat geen drol weegt en nog geen drol waard is, accepteer het feit dat ze wat meer dorstig is maar al te graag, want wat je ervoor terug krijgt is gigantisch!
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

DJ--NeO--

Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.


oeps, volgens mij moet ik weer wat bij typen aan dit topic.

Sinds de laatste post tuft ze vrolijk verder, inmiddels staat ze nu op moment van schrijven op 208 duizend km's!

is er helemaal niets gebeurd met de auto, nee, niet geheel waar. tijdens de vakantie begon ze ineens wat meer geluid te produceren van bij
de multiriem vandaan. de vakantie ermee uitgereden, maar het doet wel afbreuk aan het "premium" gevoel. bij thuiskomst direct de afspraak gemaakt bij Thuur om de terugloop poelie van de Dynamo te vervangen, bleek broodnodig te zijn, teruglopen kon deze absoluut niet meer en hij was reeds bezig om de as van de dynamo op te vreten (wist niet dat die dingen zo hongerig konden worden, gelukkig was het nog te corrigeren)

Omdat de auto nu 2 ton heeft gelopen vond ik het wel raadzaam om de overige sappen welke er sinds de fabriek inzaten ook te wisselen, zodoende heeft Thuur de oliën van het Diff voor en Achter + die van de haldex vervangen voor verse frisse olie. vind het een heerlijke wetenschap dat er overal versie oliën inzitten!

dan blijft nog 1 hekel puntje voor sommige Volvo's of in ieder geval, gevreesd op Facebook, Die roetmeting voor de diesel's, heb verschillende verhalen gelezen van auto's welke er nu niet meer doorkomen.

omdat foto's meer zeggen dan woorden, hierbij 2 plaatjes, de 1ste was met de sensor in de pijp van mijn Volvo, de 2de was in de buitenlucht gemeten...






al met al hoor je mij niet klagen met mijn absoluut geen deeltjes uitstotende volvo Diesel  :angel:

om t verhaal af te sluiten wil ik graag nog een foto van haar in de natuurlijke habitat waarin ze op haar lekkerst is...

My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming