M. Berkers stelt zich voor

Gestart door M. Berkers, 13-04-2023 08:27:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

M. Berkers

Hallo allen,

Ik rijd nu een paar jaar een 850 alter 1.5 sedan 20 klepper en sinds eind vorig jaar is er een 850 R blackstone met beige interieur en automaat bij gekomen. de 850 r heb ik met een kapotte motor gekocht en loopt momenteel weer.

Wel draait hij volgends het dashboard turbodruk metertje soms te veel boost. Aangezien deze waarde berekend wordt zet ik er tijdelijk nog even een turbodruk en AFR meter bij  voor de zekerheid. Mogelijk dat de MAF sensor niet meer meet wat hij hoort te meten. Volgende week gaat hij naar de spuiter voor het dak en voorbumper opnieuw te spuiten ivm loskomende blanke lak.

Menno3274

Welkom, kan ook zijn dat hij gechipt is voordat hij stuk ging. Veel plezier met de wagen en de info op dit forum. :)

M. Berkers

Volgens de vorige eigenaar is hij niet gechipt dus daar ga ik maar van uit. Hij draait ook maar af en toe wat te veel (rond de 0.9/1 bar) volgens het dashboard. TCV is vervangen uit voorzorg.

KIM

De turbodrukmeter in de R is een analoge. De meter is mbv een slangetje verbonden met het inlaatsysteem en geeft dus een werkelijke druk (welke waarde dat ook mag zijn) weer. Turbodruk wordt nergens elektronisch geregistreerd maar wordt wel elektronisch geregeld. Het is dus een open loop systeem.
In de regel is een gechipte auto te herkennen als de analoge meter voorbij het witte deel komt.

freefall

Is de wastegate goed soepel en correct afgesteld?
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Vulk

Hoeveel ongetunede turbo's zouden er eigenlijk nog rondrijden vraag ik me dan af.

M. Berkers

Ik heb er inderdaad helemaal langs gekeken. Had een bestand gevonden waarin de Boost control wordt beschreven maar dat had betrekking tot de TCV.
Wastegate gaat soepel en heb ik volgens het halve maan principe afgesteld.