Startmotor of sleutel of accu?

Gestart door RoelvanHoof, 20-07-2024 12:26:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

RoelvanHoof

Dat trekt door tot diep in de crimpverbinding en zo rot het koper van binnenuit door (onder de rubbers, als die er nog zitten).
De rubbers zitten er nog, zal dit ook grondig nakijken.
Bedankt voor de tip




Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Michaell

#46
Geen zorgen. Die corrosie op de polen gaat erg langzaam. Dat is niet iets wat binnen een week alles weer wit heeft gemaakt.
Dit kan inderdaad wel doorslaan naar je kabels. Maar ook dat gaat langzaam. Bekijk het allemaal gewoon ff visueel. Ik sleutel tegenwoordig ook aan mini coopers uit de jaren 70-80 (wij verhuren o.a. die voor bedrijfsuitjes enzo. Onze automonteur is ontslagen 2 jaar geleden, dus ik ben nu de sjaak. Maar leuk is het wel!) met vrijwel allemaal nog de originele accukabels en die zijn nog prima in orde. Als het op het oog nog goed uitziet, zou ik me niet direct zorgen maken. https://www.miniclassictour.nl/

Citaat van: RoelNL op 03-08-2024 09:15:25Bij mijn R was het altijd 14.2V zolang ik hem had. Lampen aan alle verbruikers aan. Misschien dat een 850 net iets anders is maar dat zal niet veel zijn.

Ik denk dat de kabels vervangen geen overbodige luxe is. Zeker als je van plan bent de auto nog langer te houden.

De nieuwere auto's schijnen zelfs meer richting de 15 a 16V te gaan met laadspanning.

Dat kan natuurlijk. Dat is een gezonde spanning dat duidt op een goed werkend systeem! :)
Ik weet inderdaad ook niet of er verschil zit tussen x70 en een 850. Natuurlijk speelt de staat van onderhoud, bekabeling enzo ook een rol. Zou me ook niet verbazen dat een 850 ook gewoon 14,1V kan geven. Dit is gewoon wat ik gevonden heb via google. Maar alles tussen 13,6 en 14,2 is gewoon goed. En natuurlijk testen op ongeveer 2K RPM voor max power.

Accu word in beide gevallen gewoon geladen. Zij het wat langzamer of sneller. Langzaam laden is wel nog altijd het beste voor elke accu. Maar loodaccu's zijn goedkoop. En een jaartje meer of minder.... Meh. Dat interesseert denkik niemand wat.

15 a `16V bij moderne auto's? Dat is wel hoger dan een 12V accu aankan en meer dan de tolerantie voor 12V elektronica. . Een 12V accu gaat koken bij meer dan 14,7V. Maar ik doe niks met moderne auto's. Hebben geen ziel en niet mijn interesse. Natuurlijk is alles te bouwen op een bepaalt voltage natuurlijk. Dus mogelijk is het natuurlijk wel! Maar heb ik geen ervaring mee.

RoelvanHoof

Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelvanHoof

#48
Voor wie mij gevolgd hebben. De accu was, na vele omzwervingen  :eusa_wall:, het euvel.
Kabels gecontroleerd, allemaal prima in orde (ja wat zou er eigenlijk aan kunnen gebeuren..)
De vorige accu was maar 60A/h-440A, ipv minimaal 540A. Wie heeft mij dat aangedingest
Nu meet ik  tussen 13,6 en 13,9 V
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Kees00nix

13,6-13,9 is wel wat aan de magere kant. 14,2 V is beter. Meet ook eens de dynamo op de afgiftepunten.
Ik rol (maar wel in een Volvo)

VolvoFreak89

Een nieuwe accu wordt vol geleverd, dus natuurlijk meet je dan als hij vol is (en er geen significante laadstroom loopt) geen spanningsval meer tussen dynamo en accu. Hoe harder er geladen moet worden (hoe meer stroom er moet lopen), hoe groter je spanningsval tussen dynamo en accu gaat zijn.

Met andere woorden, pas na een tijdje regelmatig rijden ga je zeker weten of je systeem weer werkt.

Mijn 2 cent: ik acht de kans dat de accu de verstorende factor was klein.

RoelvanHoof

Die accu zit er inmiddels 2 weken in en 600 km verder et no problemas
Zal bij thuiskomst nog eens op de dynamo meten
Die vorige accu had te weinig capaciteit, das mijn inziens t euvel geweest
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelvanHoof

Kenners,

Heb de ANWB moeten bellen. Het is het relais van de startmotor die dat tikken geeft. Met een oud trucje - hamer  :eusa_whistle:  :eusa_wall: - gewoon weer starten. Kreeg het advies om het relais op de startmotor te vervangen, kan dat.? Of het relais te reviseren. Geen benul nog wat dat kost? Of gewoon startmotor vervangen, die er pas 50 dkm inzit.

Wie heeft ervaring ?
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelNL

Bendix die moeilijk naar buiten komt? Dan is de startmotor toch niet zo best lijkt het.

Je kan is kijken of de startmotor schoon te maken is of 1 van de sloop. Uiteraard nieuw kan ook maar ja dan is het wel erg duur voor zo'n oude auto.

Ik geef voorkeur aan sloop. Startmotors gaan weleens kapot maar echt niet zoveel als je zou denken. De Mensen die gaan zeggen het is niet verstandig omdat je niet weet wat je koopt van de sloop(weet je bij nieuw ook niet behalve dat je een jaar garantie hebt)... Tja in problemen denken is dan een probleem,
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

RoelvanHoof

Nou, voor 100 euro voor een Bosch is niet bepaald een rip uit je lijf
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

volvobug

Mag aannemen dat voor 100 euro het een gereviseerde Bosch is en geen splinternieuwe?

Hoe dan ook, test de Bendix eerst eens door deze met een rechtstreekse draad vanaf de accu met 12V te bekrachtigen. Flink aantal keren aan/uit zeg maar. Als dat goed gaat, dan zou ik eerst eens de aansluiting via de kabelboom nakijken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelvanHoof

Citaat van: volvobug op 13-09-2024 09:36:51Mag aannemen dat voor 100 euro het een gereviseerde Bosch is en geen splinternieuwe?

JA IS EEN GEREVISEERDE

Hoe dan ook, test de Bendix eerst eens door deze met een rechtstreekse draad vanaf de accu met 12V te bekrachtigen. Flink aantal keren aan/uit zeg maar. Als dat goed gaat, dan zou ik eerst eens de aansluiting via de kabelboom nakijken.

OKÉ GOEIE TIP, GA IK PROBEREN
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelvanHoof

 ;D ,

Vanochtend was het alleen klikken. De bendix functioneerde dus niet.
Heb de bout gereinigd en iets aangetrokken en waar rempel mijn voiture startte direct.
Ben benieuwd of dit zo blijft...
Had de Bosch al besteld  :eusa_wall: ;D 
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio