Stikstof in de banden

Gestart door Edwin, 22-12-2002 14:38:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: gijsdevries op 21-05-2005 19:43:51
Wat nog beter werkt is SF6, zwavelhexafluoride. Zeer grote moleculen. Het moet wel een beetje illegaal gebeuren want het is een gas wat de ozonlaag een beetje aantast, en daarom in Kyoto een halt toegeroepen. Vroeger werd het is thermopane en tennisballen gebruikt. Het gas wordt gebruikt in hoogspanningsschakelaars. ;D

Het is niet aan te tonen of gassen die door de mens gebruikt worden enig invloed hebben op de ozonlaag. De gassen in de atmosferen gaan door een ongelooflijk complex proces, voorlopig is er geen rekenkracht op deze aarde om een degelijk model door te rekenen. Als we ooit een degelijk model kunnen opstellen heet dat ::). Het "ozongat" gaat blijkbaar open en dicht eens in de ??? jaar en we weten niet hoelang dit proces al gaande is. Althans dat is de huidige stand van zaken in de wetenschap..

Dit ter aanvulling ;)


Gr 8)

Bert Huisjes

CiteerSamengeperste lucht bestaat ongeveer uit 80% N2 (stikstof) en 20% O2 (zuurstof), het is de zuurstof molecuul die door het rubber heen "kruipt". Dus na een aantal keren bijpompen zal het zuurstofgehalte in de band dus aardig zakken. Een andere bijkomstigheid is dat de lucht voor niks, dus gratis is en je voor stikstof moet betalen.

Kijk, dat een een stelling naar mijn hart. 100% stikstofvulling in een band is niet mogelijk (tenzij hij vacuum wordt omgelegd ::) Wie kan dat?? Nobody.

Na verloop van tijd zakt de spanning toch en zul je moeten bijvullen en dus bijbetalen. Wat is er op tegen om eens in de maand je spanning te controleren bij de benz.pomp en iets bij te blazen (gatis).

Binnen ons werk is daar ook een leuke discussie over geweest en het is onzin.

Save your money en blow clean air in your tires
Waarom Volvo???
Waarom niet!!!

Rudi

Citaat van: Bert Huisjes op 30-07-2005 15:04:35
CiteerSamengeperste lucht bestaat ongeveer uit 80% N2 (stikstof) en 20% O2 (zuurstof), het is de zuurstof molecuul die door het rubber heen "kruipt". Dus na een aantal keren bijpompen zal het zuurstofgehalte in de band dus aardig zakken. Een andere bijkomstigheid is dat de lucht voor niks, dus gratis is en je voor stikstof moet betalen.

Kijk, dat een een stelling naar mijn hart. 100% stikstofvulling in een band is niet mogelijk (tenzij hij vacuum wordt omgelegd ::) Wie kan dat?? Nobody.

Na verloop van tijd zakt de spanning toch en zul je moeten bijvullen en dus bijbetalen. Wat is er op tegen om eens in de maand je spanning te controleren bij de benz.pomp en iets bij te blazen (gatis).

Binnen ons werk is daar ook een leuke discussie over geweest en het is onzin.

Save your money en blow clean air in your tires

Als je een beetje goed contact hebt met je bandenboer krijg je het gratis,als ik langsrij mag ik gratis bijvullen en met nieuwe banden hoef ik het ook niet te betalen.Als ik wel moest betalen zou ik nog stikstof er in doen...
Dr.Go-Fast...

wplas1

Ik zag dat er in 2002 ook al eens een topic zoals dit is geweest. Vandaag zag ik bij het wisselen van de olie in mijn 850 bij Kwikfit een van de personeelsleden de banden van zijn bromfiets oppompen met iets uit een zwarte fles. Dit bleek dus stikstof te zijn.
Volgens de reklame uiting

Minder spanningsverlies
Minder bandenslijtage
Brandstof besparend
Minder warmte ontwikkeling
Milieuvriendelijker
Veiliger en minder kans op klapbanden.

En dit alles voor 2.50 per band. Heb het dus maar laten doen. Iemand hier die er al langer ervaring mee heeft ?

llinssen

Tja, als je dat topic gezien hebt, zul je ook wel gelezen hebben dat er leden op het forum zijn die wetenschappelijk aantonen dat je na twee keer je band oppompen voor 99 (of was het nu 97) % stikstof in je banden hebt (en dat je dan ook de voordelen hebt die jij noemt).

Bij mijn banden was het service en sindsdien elke keer als ik bij de stikstof bandenman kom, laat ik de druk even controleren. Dat is twee keer per jaar. Heeft in meer dan anderhalf jaar niets bij gemoeten.
Ik vind het prettig, want ik ben lui...

En dat voordeel was je vergeten!

(Oh ja, en men vindt het hier leuk als je je even voorstelt in het onderdeel: even voorstellen.)

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

jeffreyd

whahahahahaha...........stikstof

er zit in de lucht al ong 80% stikstof,
de overige 20% (zuurstof argon neon etc etc) die heb je ook nodig in je band. de bandenspanning is gebasseert op een band die warm wordt en uitzet. aangezien dat stikstof een gas is dat niet of nauwelijks uitzet rij je feitelijk dus met te zachte banden dus bespaar je er niks mee en kost het je uiteindelijk meer dan 2.50 in de maand.

een paar aar geleden heeft een duits autoblad aangetoond dat een bmw 525 (zelfde klasse als een roffel dus) gemiddelt 0.5-1 km minder rijd op 1 liter brandstof. dus.........


20.000 per jaar is
1666 per maand
gem verbr van 1/10 is
20000/12=1666

1666/10= 166.6

1666/9=185

185-166.6=18.5

18.5x1.40=26

26+2.5=28.5

voor de genen die het nog konden volgen
wplas zn stikstof kost dus 28.5 euries in de maand en 342 p/j

ga ik toch liever andere dingen van doen.

hpkevertje

Citaat van: jeffreyd op 13-12-2007 17:17:41
whahahahahaha...........stikstof

enz. enz. enz.


Grappig, als het klopt!!

Je kunt zo voor de klas want hier komt de gemiddelde Pabo-student niet uit.  ;)

Marc O.

Citaat van: jeffreyd op 13-12-2007 17:17:41
aangezien dat stikstof een gas is dat niet of nauwelijks uitzet rij je feitelijk dus met te zachte banden dus bespaar je er niks mee en kost het je uiteindelijk meer dan 2.50 in de maand.

Laat je ze toch vullen tot de druk die je normaal bij een warme band zou hebben? Dan rij je altijd met de juiste bandenspanning, dus óók als de banden nog koud zijn. En dán bespaar je dus wel ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Tieske

CiteerOver stikstof als bandenvulling is veel te doen en doen nogal wat indianenverhalen de ronde. We legden ons oor eens te luister bij bandenfabrikant Vredestein. Die zegt er het volgende over:
Het vullen van banden met stikstof wordt gedaan om een aantal redenen:
l Stikstof diffundeert trager door rubber dan zuurstof (theoretisch een factor 2-3). Met 100 % stikstofvulling wordt dus getracht de banden langer op de gewenste spanning te houden.
l Stikstof is een inert gas en oxideert niet met oxidatiegevoelige materialen (zoals staal).
l Stikstofvulling is een droge vulling (geen waterdamp) wat zowel qua oxidatie als temperatuurbeheersing positief is.
Men moet zich echter realiseren dat lucht al voor 80% uit stikstof bestaat en dat het effect op spanningsverlies in de praktijk klein is. De druktoename als gevolg van optredende temperatuurverschillen is voor beide vullingen gelijk en men hoeft dus de banden gevuld met stikstof in koude toestand niet op een andere spanning te zetten dan de banden gevuld met lucht.
Gebruik van stikstofvulling wordt eigenlijk alleen gedaan bij gebruik in extreme condities (zoals vliegtuig- of racetoepassingen), waar vocht en zuurstof in combinatie met extreme temperaturen ongewenst is, in verband met oxidatie- en degradatieverschijnselen.
Voor personenautobanden is het gebruik van stikstof niet nodig. De kwaliteit en oxidatiebestendigheid van moderne autobanden en velgen is ruim voldoende voor normale luchtvulling. Onafhankelijk van het type vulling is regelmatige controle van de bandenspanning aan te bevelen, zelfs noodzakelijk en ook bij luchtvulling kan en moet zorg gedragen worden voor een droge vulling.

Het is maar dat je het weet  ;)

Wat betreft het percentage stikstof na 3 x oppompen: je pompt een 80-20 mengels in je band, er loopt ook 80-20 uit, je pompt er weer 80-20 bij, nu zou het 97-3 zijn  :eusa_think: Je moet je altijd dingen proberen voor te stellen met bier, spreekt nu eenmaal tot de verbeelding en een ieder heeft er ervaring mee. Giet een flesje leeg in je glas, verhouding alcohol tot rest 8,5-91,5 (zit dus nu aan de leffe trippel  :eusa_dance: ), drink er wat uit, giet er nieuwe leffe trippel bij, als je dit een aantal keer herhaalt zou er dus inmiddels een glas gele wodka voor je neus moeten staan  :eusa_naughty:

Groet Matthijs

Tieske

ander maal nee, een band werkt niet als "stikstoffilter", van het mengsel raak je alleen trager stikstof kwijt, wat wordt gecompenseerd door de verhouding.

The Saint

Citaat van: Tieske op 13-12-2007 21:53:20
Je moet je altijd dingen proberen voor te stellen met bier, spreekt nu eenmaal tot de verbeelding en een ieder heeft er ervaring mee. Giet een flesje leeg in je glas, verhouding alcohol tot rest 8,5-91,5 (zit dus nu aan de leffe trippel  :eusa_dance: ), drink er wat uit, giet er nieuwe leffe trippel bij, als je dit een aantal keer herhaalt zou er dus inmiddels een glas gele wodka voor je neus moeten staan  :eusa_naughty:

;D ik drink geen bier en ben vrij dom, maar zo snap zelfs ik het  :D ;)

fantastische uitleg..
No shirt no shoes, no pinball

thuur

Citaat van: The Saint op 13-12-2007 22:27:44
;D ik drink geen bier en ben vrij dom, maar zo snap zelfs ik het  :D ;)

Nu doe je jezelf te kort hoor :eusa_naughty:


Gr ;)

jeffreyd

Citaat van: Marc O. op 13-12-2007 20:50:09
Citaat van: jeffreyd op 13-12-2007 17:17:41
aangezien dat stikstof een gas is dat niet of nauwelijks uitzet rij je feitelijk dus met te zachte banden dus bespaar je er niks mee en kost het je uiteindelijk meer dan 2.50 in de maand.

Laat je ze toch vullen tot de druk die je normaal bij een warme band zou hebben? Dan rij je altijd met de juiste bandenspanning, dus óók als de banden nog koud zijn. En dán bespaar je dus wel ;)


nope dat werkt dus ook niet....

een band moet in koude toestand iets slap zijn om bij het wegrijden na stilstand het platte vlak er uit te rijden. bij een band die geheel op spanning is gebeurt dat dus niet. en dat is ook vaak de reden dat mensen met 100% stikst veel last hebben van onbalans.

wplas1

Ik heb er idd 100% stikstof inzitten en nog bij geen enkele snelheid iets van een onbalans gemerkt. Heb max. even boven de 200 gezeten.

joebar

Citaat van: Tieske op 13-12-2007 21:53:20
CiteerOver stikstof als bandenvulling is veel te doen en doen nogal wat indianenverhalen de ronde. We legden ons oor eens te luister bij bandenfabrikant Vredestein. Die zegt er het volgende over:
Het vullen van banden met stikstof wordt gedaan om een aantal redenen:
l Stikstof diffundeert trager door rubber dan zuurstof (theoretisch een factor 2-3). Met 100 % stikstofvulling wordt dus getracht de banden langer op de gewenste spanning te houden.
l Stikstof is een inert gas en oxideert niet met oxidatiegevoelige materialen (zoals staal).
l Stikstofvulling is een droge vulling (geen waterdamp) wat zowel qua oxidatie als temperatuurbeheersing positief is.
Men moet zich echter realiseren dat lucht al voor 80% uit stikstof bestaat en dat het effect op spanningsverlies in de praktijk klein is. De druktoename als gevolg van optredende temperatuurverschillen is voor beide vullingen gelijk en men hoeft dus de banden gevuld met stikstof in koude toestand niet op een andere spanning te zetten dan de banden gevuld met lucht.
Gebruik van stikstofvulling wordt eigenlijk alleen gedaan bij gebruik in extreme condities (zoals vliegtuig- of racetoepassingen), waar vocht en zuurstof in combinatie met extreme temperaturen ongewenst is, in verband met oxidatie- en degradatieverschijnselen.
Voor personenautobanden is het gebruik van stikstof niet nodig. De kwaliteit en oxidatiebestendigheid van moderne autobanden en velgen is ruim voldoende voor normale luchtvulling. Onafhankelijk van het type vulling is regelmatige controle van de bandenspanning aan te bevelen, zelfs noodzakelijk en ook bij luchtvulling kan en moet zorg gedragen worden voor een droge vulling.

Het is maar dat je het weet  ;)

Wat betreft het percentage stikstof na 3 x oppompen: je pompt een 80-20 mengels in je band, er loopt ook 80-20 uit, je pompt er weer 80-20 bij, nu zou het 97-3 zijn  :eusa_think: Je moet je altijd dingen proberen voor te stellen met bier, spreekt nu eenmaal tot de verbeelding en een ieder heeft er ervaring mee. Giet een flesje leeg in je glas, verhouding alcohol tot rest 8,5-91,5 (zit dus nu aan de leffe trippel  :eusa_dance: ), drink er wat uit, giet er nieuwe leffe trippel bij, als je dit een aantal keer herhaalt zou er dus inmiddels een glas gele wodka voor je neus moeten staan  :eusa_naughty:

Groet Matthijs
De theorie hierachter is het verschil van molecuulgrootte

Als een band langzaam leegloopt dan komt dat omdat ie ergens lekt ( langs de velgrand, ventiel o.i.d) Nu zijn stikstof moleculen groter dan zuurstof, helium, of andere moleculen, en omdat de normale lucht uit 21% kleinere moleculen bestaat, zou in theorie deze `andere ` moleculen EERST door de kleine lekjes ontsnappen.....resultaat, er blijft een gas achter dat voornamelijk uit stikstof bestaat. Vul je dat restgat weer op met lucht , dus 80-20 dan vul je dus een stikstofhoudende band op met grotendeels weer stikstof en een klein beetje andere gassen........
doe je dit nog een paar keer, dan kom je uiteindelijk uit op 99,5 % stikstof, de rest is dan ander gas.......

Maar de vraag is of het weglekken en het daarbij behorende gat  idd zo klein is dat je op moluculair nivo moet denken, moet je je stikstofgevulde banden dan ook opnieuw op spanning brengen, dan is het lek dus groter

dus voor de duidelijkheid, stikstof zien als tennisballen, en zuurstof als pingpongballen.
lek is groot genoeg om de pingpongballen eruit te laten, maar de tennisballen niet. als alle pingpongballen eruit zijn, vul je dit weer bij met eenzelfde verhouding, dus 80% tennisballen en 20 % pingpongballen....dan begrijp je zelf dusook wel dat er dan een heel andere verhouding ontstaat als de orginele 80-20