kan olieverversen nog goedkoper?

Gestart door rudie, 22-07-2005 00:03:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

-D©©©L-

#30
Citaat van: The Demon op 25-10-2010 15:09:54
Ik heb een jaar of 2, 3 geleden een (ex-)directeur van Castrol op de radio gehoord, en die zei dat hij zelf zijn olie bij de Lidl haalde omdat het goedkoper was en gewoon dezelfde olie is als in de can's waar castrol op staat.

Private-label noemen ze dat.

Bij mijn werkgever doen wij dat ook, de klant wil een eigen naam op het product en betaald net zo veel ervoor maar neemt genoegen met een kleinere winstmarge bij de verkoop.

Het is een fabeltje dat fabrikanten -tig verschillende samenstellingen gebruiken voor producten met dezelfde omschrijving.

De 10w40 olie van b.v. de Action is precies dezelfde olie als de 10w40 van Castrol.

Groet,
The Demon.

En de melk van de lidl is dezelfde als van campina. Net als de zeeppoeder gewoon robijn is, de pindakaas bij calve vandaan komt en huismerk friet ook gewoon aviko is.

Ze maken allemaal immers maar 1 kwaliteit product voor alle markten.  :eusa_liar:
Dat ze uit dezelfde afvullijn komen geloof ik wel direct, maar daar stopt het dan ook.

sander2

Citaat van: Lampje op 25-10-2010 16:17:44
Mooi verhaal Sander,

Maar ik zou er maar niet te veel in geloven. Net als met die Telsell additieven. Je hebt tegenwoordig wel van die long life volsyntheten, vooral voor nieuwe auto's, maar onze conventionele wagens rijden liefst elke 10.000 km op nieuwe olie. Dat het boekje 15.000 voorschrijft is misschien wel op het randje.

Door elke 5.000 km een olieanalyse te doen kan je meten welke residuen / zware metalen er in je olie zweven. Zodra je brons of aluminium gaat meten (legeringen waarop lagers zijn gebaseerd) dan zou ik maar heel snel wisselen (feitelijk is het dan al wat te laat).

Maar elke 15.000 km wisselen met een nieuw schoon filtertje is goedkoper!


Sterker nog, ik geloof er bitter weinig van maar zag in dit topic dat iemand refereerde aan wat een oud directeur van Castrol gezegd zou hebben op de radio en dat is dit verhaal.

sander2

Citaat van: -D©©©L- op 25-10-2010 16:34:26
Citaat van: The Demon op 25-10-2010 15:09:54
Ik heb een jaar of 2, 3 geleden een (ex-)directeur van Castrol op de radio gehoord, en die zei dat hij zelf zijn olie bij de Lidl haalde omdat het goedkoper was en gewoon dezelfde olie is als in de can's waar castrol op staat.

Private-label noemen ze dat.

Bij mijn werkgever doen wij dat ook, de klant wil een eigen naam op het product en betaald net zo veel ervoor maar neemt genoegen met een kleinere winstmarge bij de verkoop.

Het is een fabeltje dat fabrikanten -tig verschillende samenstellingen gebruiken voor producten met dezelfde omschrijving.

De 10w40 olie van b.v. de Action is precies dezelfde olie als de 10w40 van Castrol.

Groet,
The Demon.

En de melk van de lidl is dezelfde als van campina. Net als de zeeppoeder gewoon robijn is, de pindakaas bij calve vandaan komt en huismerk friet ook gewoon aviko is.

Ze maken allemaal immers maar 1 kwaliteit product voor alle markten.  :eusa_liar:
Dat ze uit dezelfde afvullijn komen geloof ik wel direct, maar daar stopt het dan ook.



Komt vaak niet eens van de zelfde afvullijn. Er zijn enorme levensmiddelen fabrikanten die alleen produceren voor de "huismerken" . De A merk fabrikanten maken maar bitter weinig huismerken, das echt zo'n "urban myth"

Jasper Boven

Weet je wat ik zo frapant vind als ik dit lees, iedereen heeft er wel een mening over maar niemand onderbouwd deze. Het verhaal van de oud directeur van Castrol vind ik net zo geloofwaardig als iedereen die het tegenspreekt.
Sorry hoor, ik lees behoorlijk veel op het forum en als het op olie aankomt is het altijd weer gezanik. Iedereen pretendeert er verstand van te hebben, maar ik moet de degene die het feitelijke bewijs levert nog tegenkomen.

Ronald21

Diegene die met het bewijs aankomt is allang  :eusa_silenced: gemaakt.

The X-files continues.

-D©©©L-

Van gerenomeerde merken als Shell, Castrol (BP), Kendall, MPM, Texaco etc. etc. Kan je van elk olietype een uitgebreid specificatie- en of gevarenblad opvragen. Probeer dat eens bij de hema, lidl, aldi, action en fiets-o-fix (die tussenhandelaar is voor de action...).
Uiteindelijk zal je voor veel van deze "private label" producten uitkomen bij Chiefoil. Een gespecialiseerde olieblender die van alle merken thuis is. Net als MPM overigens.

Voor een ongeblazen is elke 10w40 en 5w40 goed.


Waar is ook alweer dat draadje waar men tracht de specificaties van hema olie boven tafel te trekken ?


thuur

Citaat van: sjors855 op 25-10-2010 09:50:12
Olie van de Action is ook goedkoop en toen ik een tijd geleden in deze winkel was zag ik tot mijn verbazing een kan met het opschrift Castrol uit een doos komen, deze werd door de winkeldame weer snel in de doos gezet en niet in het schap :D



Castrol of niet, het zal hetzelfde zijn als met witte pompen. De benzine gaan ze echt niet zelf kraken, die kopen ze gewoon in bij de grotere boeren. Verschil is er echter wel degelijk: de witte pomp bevat heus niet al die additieven waardoor je iets zuiniger rijdt, je injectiesysteem zo schoon mogelijk gehouden wordt, klopvastheid verbetert, de benzine niet binnen 3 maanden in plastic verandert, etc.etc.

Uit ervaring weet ik dat de Action 10W40 en 5W40 gewoon goed zijn. Ze vervuilen wel snel (zuur/kleur) dus regelmatige verversing is zeer aan te bevelen! Ik zou er absoluut niet mee over de verversingstermijn gaan (1 jaar/15dkm). Liefst nog eerder verversen, maar dat kan ook gezien de prijs.


Gr :D

Jack v

vraagje voor jou thuur: kun je zo overstappen van 10w/40 naar 5/w40 ik meen de dat de laatste een full syntheet was dan moet je toch eerst een flush doen.
gr ;D
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Citaat van: Jack v op 25-10-2010 23:53:11
vraagje voor jou thuur: kun je zo overstappen van 10w/40 naar 5/w40 ik meen de dat de laatste een full syntheet was dan moet je toch eerst een flush doen.
gr ;D

Tja, olieen zijn net zo'n exacte wetenschap als flushen. Aan beide stappen kleven (;D) risico's. Met een flush riskeer je pakking/keerring lekkage (oude troep kan een keerring dichthouden). En sommige olieen verstaan elkaar nu eenmaal niet. In de praktijk valt het allemaal wel mee, maar je krijgt dus geen garanties.

Laat de olie aflopen (neem de tijd), uiteraard het filter ook vervangen. Liefst bij warme motor en bij turbo's ook de oliekoeler laten leeglopen (bestel een nieuwe klem en evt. rubbers) middels de onderste koelerslang.

Als je helemaal geen risico wilt lopen kun je wellicht nog een 2000km's rijden op 10W40 half-syntheet. Dat is ook een soort van flush, altijd het filter vervangen. Die van de Action is daar prima geschikt voor ;D


Gr ;)

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

V70 classic

Mijn beun pleurt er gewoon Shell helix in van een paar plueri d/l.
Die hangt er nu 23000 in.
Olie staat nu half tussen de strepen.
Gewoon niet te veel over denken en roffelen maar.
Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

joebar

mijn volvo 740 glt 16v heeft in de 550.000 km maar een keer of 10 nieuwe olie gehad, voornamelijk in de garantieperiode, daarna heb ik midland full syntheet gereden, en reed rustig 100.000 K ermee...
Bijvullen was bijna nooit nodig, en liep nog steeds als een zonnetje , he me er altijd over verwonderd..
Bij verkoop stonden er twee tegen mekaar op te bieden. Dat was een achtige auto, altijd op LPG gereden, en als hij 50 pk meer had gehad, had ik hem NOOIT weggedaan

Ludo

Fijn dit soort topics.
Weet je meteen bij wie je wél, en bij wie je zéker niet voor een auto moet gaan kijken, als je er net een zoekt.  :D

Henk855

855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com