Tikkend/ratelend geluid onder het stuur

Gestart door christ, 21-12-2002 15:52:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

christ

Als ik mijn contact op 1 zet (dan doet alleen de radio het, verlichting etc niet) dan hoor ik ergens onder het stuur en boven de pedalen en ratelend/tikkend/krakend geluid wat weer weg gaat als ik het contact helemaal uitzet. Weet iemand waar dat vandaan kan komen???

Reitse

#1
Ik hoor ook een aantal klikjes, is volgens mij de aansturing van de controlelampjes in je dashboard, testjes of je olie hebt, koelvloeistof e.d.

Roy V70R

#2
Zo te lezen lijkt het mij dat jullie het relais horen van de gordellampjes bij de plafondverlichting. :)

Tip: steek je gordel eens in de houder en luister dan of het geluid weg is.

groeten roy.
850 GLT - 855 T5 - V70R

christ

#3
Nee, want de gordel lampjes zijn dan nog niet geactiveerd. En het ratelend geluid is echt alsof er wat ronddraait (soort tandwielachtig geluid ergens onder het stuur) Het is ook niet de ventilator die een beetje aanloopt ofzo, want daar lijkt het een beetje op.

christ

#4
Citeerzijn het soms de klepjes in de luchtventilatie buizen die opengaan bij het omdraaien van sleutel in stand 1.?
Nee, het is echt continu aanwezig, het geluid van de klepjes is tijdelijk, maar het is wel een zeer goede gedachtengang!!!

ed

#5
Het klinkt als een defect relais. Dit klinkt inderdaad als een heel snel tikkend geluid.
Mar het is heel moeilijk te zeggen wat dit precies is. Als je de kap onder het dashboard verwijderd (torx), dan zie je allerlei relais zitten. Door je vinger op de relais te leggen vind je in elk geval uit welke relais tikt doordat het betreffende relais hard trilt. Kwestie van omwisselen, en het zou over moeten zijn... als het tenminste een relais is.

Succes.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

christ

#6
Ik denk dat ik dat maar eens ga doen, dat dacht ik namelijk zelf ook maar ik merk er verder helemaal niks van. Ik laat het wel weten als ik het heb!

Fokke 01.01.005

#7
Ik had pas met dat koude weer ook een ratelend geluid onder mijn dashboard. Toen ik mijn deur opendeed begon de binnenverlichting te knipperen en maakte een relais onder mijn dashboard een razendsnel schakelend geluid.

Het geluid wat je beschrijft is heel herkenbaar en moet m.i. dus ook een van de relais zijn zoals anderen al hebben aangegeven.



AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

christ

#8
Ja, inderdaad als het koud is dan is het het ergst, dat was ik nog vergeten te zeggen. Dan zal het wel een relais zijn. Kan je die zo bij de dealer halen of moet dat besteld worden, heeft iemand daar ervaring mee?? Wat kost zo'n kreng eigenlijk?