Tik in motor 850Tdi is dat normaal?

Gestart door patje850tdi, 02-08-2005 23:59:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patje850tdi

Ik heb vandaag een 850 TDI gekocht met een NIEUWE motor (170.000km) zit deze er al in. wat mij opviel is dat de motor zeker onder het rijden bij het aanspreken van het vermogen er een tik (rattel) in de motor zit, nu is dit mijn eerste 850Tdi en weet niet of dit hoort maar lijkt mij niet helemaal.. wat kan het zijn? zelf denk ik iets met de kleppen maar dat zou erg snel wezen...wel moet de auto snel nieuwe olie hebben want de oude eigenaar heeft er tijden geen verse olie in gedaan (hij is wel op peil) weet niet of het daar aan kan liggen? iemand bekend met die probleem..

p.s hij rookt ook best wel wat zwarte rook (dieselolie) als ik stevig doortrek..zo erg dat er op de snelweg een hele zwarte roetwolk achter blijft.. wel moet ik erbij vermelden dat de auto al jaren getuned is naar de 172 pk.

thuur

Welkom op het forum! Stel jezelf even voor in het 'wie ben ik' topic ;)

Tja, een ratel of tik is altijd moeilijk te beoordelen op papier :-\

Kan zijn dat je hitte schild ergens tegenaan loopt, kan een normale 'tik' zijn (die bijgeluiden komen echter normaal pas vanaf 300.000km), kan zijn dat er iets mis is.

Roken doen ze allemaal wel.. Combinatie van motoropbouw en roet wat door de jaren heen in je uitlaatsysteem zit wat weggebrand wordt.

O, en NIET WACHTEN met die olie! Morgen verversen! ;)


Gr 8)

denkweb

Niks om je druk over te maken waarschijnlijk. Wat je vaak hoort ratelen (ook bij stilstand met de koppeling ingetrapt, in de mcDrive bijvoorbeeld) is de rembekrachtigingspomp. Geeft vaak wel aan dat hier wat slijtage aan is. Nadeel is dat je pas merkt dat deze kapot is als het te laat is. Het ding bouwt dan niet snel genoeg een vacuüm op waardoor je bij herhaaldelijk hard remmen wel eens door de rem kan trappen. Omgekeerd is dit natuurlijk ook de truc om dit te testen! Lange industrieweg zonder verkeer, gas geven, hard remmen, iets gas geven en weer hard remmen, kijken of de remmen dan ook goed werken. De motor van zichzelf geeft ook een zachte ratel, ook dat is niets ernstigs.

Olie wel even vervangen, dit zal ook een klein beetje schelen in de roetuitstoot.

Nu rookt de Tdi van zichzelf soms als een ketter als je het gas intrapt, zeker met een chip erin. Door het reinigen van het complete inlaatsysteem en vervolgens het afsluiten van de EGR voorkom je de dichtslibbing van het inlaatsysteem grotendeels en zal de roetuitstoot bij vlot wegrijden ook verminderen. Voor meer info hierover kun je even zoeken op de term EGR, heb er op dit forum een heel boek over geschreven!

De mijne heeft al enkele jaren een Rica chip en is de 450.000km zonder problemen gepasseerd.

Tips: distributieriem uiterlijk na 120.000km vervangen. Waterpomp bij iedere tweede distributieriem meevervangen (240.000km).

Olie max. 20.000km met olie rijden, bij het dubbele aantal km zul je er echter pas problemen van hoeven verwachten, tot 40.000km gaat het alleen nog ten koste van de performance van de motor. Bij oliewissel ALTIJD oliefilter vervangen! Altijd dezelfde olie bijvullen als gebruikt bij eerste vulbeurt indien mogelijk.

Een Tdi verbruikt normaliter bij de gebruikelijke afvulling van 6 liter een minieme hoeveelheid olie, je kunt makkelijk tot de eerste wissel van 20.000km rijden zonder bijvullen. Moet je toch bijvullen dan is er mogelijk iets niet in orde (lees: mogelijk!).

Daar het een getunede automaat betreft kan ik me voorstellen dat de automaatbak nog een rammel met zich meebrengt... daar ben ik echter weer niet in thuis.

Kortom: we zouden echt moeten horen wat het geluid is om een duidelijk oordeel te vellen!

patje850tdi

Bedankt voor de reaktie,s

de automaat is nog perfect in orde. de tik gaat bij hogere toeren ook harder tikken..zal er vandaag eens mee langs de dealer rijden..misschien hebben hun een visie..ben bang dat ik anders alles kapot rij.
Wat betreft de roetuitstoot moet ik inderdaad iets gaan doen want het is best pittig, zolang ik normaal wegrij is er weinig aan de hand maar als ik die extra paardjes aan ga spreken is er plots een mistbank achter me  ;D
Ga vandaag de TDI eens flink onder handen nemen want het rijden opzich is super.
p.s heb gehoord dat er in amstelveen ofzo een onderdelen man zit met allemaal onderdelen op voorraad van de 850 wie weet welke dat is?


patje850tdi

Net bij de dealer geweest...volgens hun is de motor nog in goede staat..we kwamen erachter dat de volvo door middel van een powerbox is getuned...het kan dus wezen dat dit het tikken veroorzaakt van de pomp omdat de druk en het inspuit moment dus veranderd wordt.
Ik ga zo de box verwijderen (ze waren wel onder de indruk van het vermogen).

denkweb

Powerbox... hmmzz... waar komt me dit bekend van voor!

Iets met een grote kliko en een routebeschrijving naar Rica Tuning...

Zo'n potmetertje houdt de waarden voor de gek, een chip past alle instellingen van het voertuig aan...

patje850tdi

daar zijn we weer..met zwarte handen..
De powerbox is er tussenuit.. het roken is zo goed als weg..heb de EGR klep afgesloten en er zat er zat in de luchtaanvoerbuis (naast het slangetje naar de luchtmassameter) een gaatje..ook deze netjes dichtgemaakt zodat de luchtmassameter de goede waarden meet..
De auto rijdt een stuk beter (wel minder snel) maar het roken is praktisch weg (zie in ieder geval die zwarte roetwolk achter mij niet meer) het tikken blijft trouwens wel al is het een stuk minder....ik denk zelf aan de brandstof pomp IS DAT MOGENLIJK?? nu de brandstof druk minder is is ook het geluid afgenomen maar nog steeds erg vervelend gehoor...
Iemand ervaring hiermee?

patje850tdi

nog even een vraag...

Hoor net dat ook de vacuum pomp die tik kan veroorzaken...klopt dat?

denkweb

Ik had hem wat hoger in dit topic al beschreven als rembekrachtigingspomp... maar dat bedoelde in eigenlijk ja.

patje850tdi

blijft hij dan eigenlijk altijd tikken..rattelen? het ergste doet hij het met optrekken....en stationair lopen hoor je af en toe een tik maar dat is weer een stift hoorde ik.

patje850tdi

Hallo

Net de auto opgehaald bij de dealer..me ditr,riem stond helemaal niet goed.. moet 200 graden zijn en stond op 649..alles zat moervast en ik ben dus even 374 euro armer.. nu is de tik die erin zit toch van de VACUUM POMP...de veer is waarschijnlijk lam dus hij klapt elke keer op de nokkenas.. weet iemand waar ik zo,n pomp goedkoop aan kan schaffen?
De auto gaat toch de verkoop in omdat ik zo goed als zeker een T5R gekocht heb...is de motor in een t5R een 2.0? of een 2.3?  

mehn

Citaat van: patje850tdi op 04-08-2005 18:00:44
Hallo

Net de auto opgehaald bij de dealer..me ditr,riem stond helemaal niet goed.. moet 200 graden zijn en stond op 649..alles zat moervast en ik ben dus even 374 euro armer.. nu is de tik die erin zit toch van de VACUUM POMP...de veer is waarschijnlijk lam dus hij klapt elke keer op de nokkenas.. weet iemand waar ik zo,n pomp goedkoop aan kan schaffen?
De auto gaat toch de verkoop in omdat ik zo goed als zeker een T5R gekocht heb...is de motor in een t5R een 2.0? of een 2.3?  

In principe een 2.3  8) Alle in Nederland geleverde Turbo's zijn 2.3 liter

In Italië en België zijn in verband met hoge belastigen op motoren met meer dan 2.0 liter inhoud de 850's met 2.0 liter motoren geleverd, dus ook de T-5, T-5R en de R.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

denkweb

Is een onderdeel van Pierburg en niet buiten de dealers om te krijgen, tenzij tweedehands. Dat lost bij dit soort onderdelen echter vaak niets op, je weet immers nooit hoe oud die al is!

Beter even informeren bij Volvodealer (Harry Arendsen 444,00 excl btw en montage overigens). Als je de juiste type etc etc hebt kun je het ook nog eens proberen bij VAG (VW/Audi dealer), de motor is immers van VAG...

rudie

ik zou dan ook gaan voor de VAG-versie, die kost je dan volgens mijn laatste info ongeveer 280 euro incl. btw. het plaatsen is heel goed zelf te doen. een fluitje van een cent.

TOHCIM

Goede middag,

Kent iemand het Volvo of Pierburg onderdeel nummer van de vacuumpomp.
Er zijn namelijk verschillende uitvoeringen van deze pomp blijkbaar afhankelijk van het motor nummer.
Het pomp nummer is ook in de pomp deksel ingeslagen, dat nummer is nagenoeg onleesbaar zonder de pomp van de cylinderkop te demonteren.
Mijn pomp is in ieder geval aan vervanging toe aangezien hij bij stationair nauwelijs vacuum produceerd.

Bij voorbaat dank voor de medewerking
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km