c70 verliest vermogen tijdens volgas!!

Gestart door emielC70, 04-08-2005 22:33:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

emielC70

Maar dan ligt dat toch aan mijn chip?? Ik kan me niet voorstellen dat ze dat bij rica zonder reden zo ingesteld hebben?!?! Hij heeft de chip met de laptop op schoot geschreven dus dan lijkt het mij sterk dat hij hem zo insteld zonder reden. Of zie ik dat verkeerd?

Johann

Zou ook aan de luchtmeter of lambda sensor kunnen liggen.
Is je lambda lamp aan?

emielC70

Ik lees overigens net een post van Marc nog eens terug die schreef in het begin van dit topic:

Misschien dat mijn boost/druk zo snel op komt dat de A/F het niet meer bij kan houden en dat de ecu het terug regelt.

Kan dat ?? Als de ecu het dan terug regelt is dat dan hetzelfde als je gaslos laten?? zou je dan ook een afblaas geluid kunnen horen?? Ik weet namelijk bijna zeker dat soms na het lanceren van de turbo tijdens volgas hij toch kort afblaast bij 4500/5000 toeren.

emielC70

Nou daar heb ik ook aan zitten denken! LMM is 1,5 mnd geleden gemeten en goed bevonden maar toen hij zaterdag op de bank was geweest hadden ze de storing van de 2e lambda gewist en toen ik er daarna nog ff een rondje mee reed had hij idd vrijwel geen dip of terugval meer. Later toen de auto weer ff uit gestaan had voelde je al wel weer lichtjes de dip.

Zou het toch aan de de 2e lambda kunnen liggen?? Ik heb meerdere mensen horen zeggen dat die alleen een goed/fout signaal geeft en dat de ecu daar verder nix mee doet!

M a r c

Citaat van: emielC70 op 22-11-2005 08:25:14
Nou daar heb ik ook aan zitten denken! LMM is 1,5 mnd geleden gemeten en goed bevonden maar toen hij zaterdag op de bank was geweest hadden ze de storing van de 2e lambda gewist en toen ik er daarna nog ff een rondje mee reed had hij idd vrijwel geen dip of terugval meer. Later toen de auto weer ff uit gestaan had voelde je al wel weer lichtjes de dip.

Zou het toch aan de de 2e lambda kunnen liggen?? Ik heb meerdere mensen horen zeggen dat die alleen een goed/fout signaal geeft en dat de ecu daar verder nix mee doet!

Komt mede omdat jij met een open DP rijdt op een wagen met 2 lambdasondes. Dat is de reden waarom Ferrita voor die wagens ook alleen DP's maakt mét een racekat.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

emielC70

Dus het zou in theorie wel met die 2e lambdasonde te maken kunnen hebben?

Oele

Als de turbodruk piekt naar 1.1 bar en dus niet verder komt, vind ik je grafiek echt niet slecht... Koppel is boven de 500Nm en pk komen ook rond de 300 uit...

Als hij onderin te arm loopt, kan dat komen doordat de turbo gewoon geen druk maakt? Als de mapping ervan uitgaat dat de druk hoger zou moeten zijn...???

Veel lucht in = veel benzine in = veel power

Te weinig benzine komt kan dat komen door te weinig lucht?

Hoe is de turbo druk? Stabiel 1 bar vanaf welk toerental tot welk toerental?

Succes!
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

emielC70

500 nm koppel klopt niet omdat hij beide keren wielspin had op de rollers. Volgens hem zit ie rond de 420 a 430 nm.

Turbo druk komt maar heel kort ff boven de 1 bar en valt dan gelijk terug naar 0.8 a 0.7. Volgens mij raakt hij ff boven de 1 bar tussen 4500 en 5000 toeren en valt dan weer terug. De turbo maakt wel druk hoor. Ik heb ook nog een vermogensuitdraai van rica enkhuizen van de eerste chip toen had ie 270 pk en 400 nm. Toen had ik op 2900 toeren vol koppel en nu doet ie tot de 3500 toeren gewoon helemaal nix. Dus dat heeft wel degelijk te maken met het veranderen van de chip. Helaas zit er bij die eerste vermogens uitdraai geen A/F ratio bij.

Turbobiker

Heb je dit nu al voorgelegd aan Rica? Want hier zitten klagen helpt geen moer, behalve dan dat ik steeds meer van tunen ga begrijpen ;) ;D
De Tussenpaus

willemc70

#189
Ik heb de comentaren ff zitten lezen wat ik vooral hoor is waste gate links en waste gate rechts. Even voor alle duidelijkheid de waste gate zit in de turbo, aan het schanier van de wastegate op de turbo zit een waste gate actuator (deze stuurt de waste gate open) dat is ook hetgene wat je afstelt. Je kan de wastegate actuator vervangen door een zwaardere.
Mischien wordt de waste gate wel onbedoeld geopend omdat de actuator wat slap is(in de actuator zit een membraam).
Willem
'98 C70 AT4
RICA remap
Omgekeerde IC pijpen Zwaardere wastegate actuator Eibach verlagings veren zoekende naar een 18T

emielC70

Jij hebt ook zwaardere wastegate acurator. Was het bij jou echt nodig of is het meer uit voorzorg?

willemc70

#191
Citaat van: emielC70 op 23-11-2005 08:13:52
Jij hebt ook zwaardere wastegate acurator. Was het bij jou echt nodig of is het meer uit voorzorg?
Dit was puur uit voorzorg. Ik had de zwaardere actuator al voor dat de ecu zijn remap kreeg. Ik zou dus niet weten of het echt nodig was.
Hier het verkoop praatje.
Deze verzwaarde waste-gate bedieningscilinders hebben een zwaardere voorspanning en zijn daardoor ideaal voor turbomotoren waarvan de turbodruk d.m.v. chiptuning is verhoogd. Daar waar de standaard waste-gate bedieningscilinder moeite heeft om de verhoogde druk te verwerken is deze waste-gate goed in staat om hogere drukken te weerstaan. U merkt dit vooral in de opbouw van uw turbodruk (en dus het vermogen) over het hele toerenbereik. Wanneer men de turbodruk verhoogd d.m.v. chiptuning kan de standaard waste-gate cilinder te weinig weerstand bieden aan de hogere druk die in het compressiegedeelte van de turbo wordt opgebouwd, daardoor wordt de waste-gate als het ware opengeduwd door deze druk. Een deel van de turbodruk vloeit daardoor meteen weg in het uitlaatsysteem en het toerental van de turbo wordt afgeremd. Meestal probeert men dit te compenseren door het stangetje aan de waste-gate in te korten en daardoor de voorspanning te verhogen, hierdoor gaat de klep echter op maximaal toerental van de turbocompressor niet of bijna niet meer open en kan de turbo dus overbelast worden met alle schadelijke gevolgen (en grote onkosten) van dien. De enige goede oplossing is de montage van deze verzwaarde waste-gate bedieningscilinder. Deze kan gewoon naar fabrieksnormen worden afgesteld (dus zonder het stangetje in te korten) en daardoor heeft de ECU alle ruimte om door aansturing van deze cilinder de turbodruk te controleren conform de programmering in de e-prom. (Volvo maakt al jaren gebruik van Mitsubishi Turbochargers op haar turbomotoren, ook deze waste-gate bedieningscilinder zijn origineel Mitsubishi materiaal, alle montagematerialen zijn inbegrepen)
Willem
'98 C70 AT4
RICA remap
Omgekeerde IC pijpen Zwaardere wastegate actuator Eibach verlagings veren zoekende naar een 18T

emielC70

stukje tekst van european tuning!!!

ik ken het idee het ik heb er ook wel over nazitten denken hoor. Maar is wil eerst weten wat nou echt het "probleem" is voordat ik dingen zomaar ga vervangen!

willemc70

#193
Citaat van: emielC70 op 23-11-2005 12:49:41
stukje tekst van european tuning!!!

ik ken het idee het ik heb er ook wel over nazitten denken hoor. Maar is wil eerst weten wat nou echt het "probleem" is voordat ik dingen zomaar ga vervangen!
Net wat ik zei: het verkoop praatje.

Soms houd het probleem op zoeken op en is het niet te vinden en zal je toch prefentief dingen moeten wisselen.

Als ik jou was zou ik eerst "stage "0"" doen (is alleen maar goed om te doen is namelijk niets meer dan prefentief onderhoud).
Mocht dat het probleem niet oplossen waste-gate actuator wisselen voor de verzwaarde (baad het niet het schaad ook niet).
Is het dan nog niet goed turbo er uit en een 18T er in (goede vervanger van de 16T).

Klopt het dat je een andere downpipe hebt?
Misschien is het wel goede om met de stock downpipe te kijken of dat dan het probleem verdwijnt.
Willem
'98 C70 AT4
RICA remap
Omgekeerde IC pijpen Zwaardere wastegate actuator Eibach verlagings veren zoekende naar een 18T

M a r c

#194
Citaat van: willemc70 op 23-11-2005 19:09:21
Citaat van: emielC70 op 23-11-2005 12:49:41
stukje tekst van european tuning!!!

ik ken het idee het ik heb er ook wel over nazitten denken hoor. Maar is wil eerst weten wat nou echt het "probleem" is voordat ik dingen zomaar ga vervangen!
Net wat ik zei: het verkoop praatje.

Soms houd het probleem op zoeken op en is het niet te vinden en zal je toch prefentief dingen moeten wisselen.

Als ik jou was zou ik eerst "stage "0"" doen (is alleen maar goed om te doen is namelijk niets meer dan prefentief onderhoud).
Mocht dat het probleem niet oplossen waste-gate wisselen voor de verzwaarde (baad het niet het schaad ook niet).
Is het dan nog niet goed turbo er uit en een 18T er in (goede vervanger van de 16T).

Klopt het dat je een andere downpipe hebt?
Misschien is het wel goede om met de stock downpipe te kijken of dat dan het prbleem verdwijnt.

Verkooppraatje is op waarheid berust, waarom zou Volvo anders zwaardere actuators op de grotere turbo's toepassen?

Een 18T past bij Emiel niet aangezien hij een C70 MY99 met een 16T met "angled flange" heeft. Een 18T is altijd met een rechte flens en dan zou zijn downpipe niet meer passen, hij zal kan dus beter een 19T monteren. Een 19T heeft overigens standaard al een 300/70 wg-actuator.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl