Carterontluchting vervangen!!

Gestart door MarcoV, 11-08-2005 14:32:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ed

Nee, ik bedoel dat de mannen zo'n klusje wel klaren ;)
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

animalT5R

hahahahahaha,
nee ff zonder grappen,het is een hele kl*te klus om dat los te maken.
maar als je de juiste ratel en dop heb(12) dan moet het lukken,ook zonder brug.
je moet natuurlijk wel ff de stappenmotor en dergelijk de-monteren,krijg je gelijk meer ruimte.
gr
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

ed

#32
Bij een 850 20V schijny het inlaatspruitstuk anders te zijn, waardoor je er nog minder makkelijk bij komt (zegt Konnie, waarschijnlijk om niet toe te hoeven geven dat hij niet bij de mannen hoort).
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

hahaha; het IS een ander spruitstuk. Pethconi kon er ook niet met zn armpje bij :)

konniekip

gloeiende klote zooi.. mijn carterontluchting doet weer een beetje vreemd, hij trekt via de ontluchtingsslang olie het inlaatspruitstuk binnen... Zou na 30.000 km de olieafscheider alweer vol zitten?? Lijkt me een beetje sterk... Ik heb de vlammendover (dat witte plastic ding met gaatjes) er nu uit gehaald. Ik zou me kunnen voorstellen dat ie zo sterk zuigt, dat hij olie via de leidingen uit het carter trekt..

thuur

Kijk goed naar de andere slangen, Konnie! Zit er geentje verstopt oid?


Gr ;)

konniekip

Via logische deductie zijn er een aantal manieren om via de carterontluchting olie in het inlaatspruitstuk te krijgen (lijkt me).

1. verstopte bovenste slang van de carterontluchting naar de olie afscheider, hier door wordt olie via overdruk vanuit het carter via het terugloop stuk naar boven geblazen en komt via vlamdover in het inlaatspruitstuk.
2. verstopte vlamdover, hierdoor wordt carterdruk opgebouwd en zal olie via de afscheider naar boven worden geperst.
3. verstopt luchtfilter.... een vacuum trekt olie vanuit de carterontluchting naar boven..

thuur

Verstopt luchtfilter zul je toch wel aan andere dingen merken...?

En de flame-trap had je er toch uitgegooid?


Gr ;)

konniekip

Citaat van: thuur op 18-08-2005 23:59:45
Verstopt luchtfilter zul je toch wel aan andere dingen merken...?

En de flame-trap had je er toch uitgegooid?


Gr ;)
sinds gisteren pas ;)

konniekip

update: vandaag ff de inlaatbuis los, uiteraard nog vol met olie. oliepeil is overigens niet meer gedaald sinds dat de vlamdover eruit is. Enfin, heb alles schoongemaakt en de carterontluchting getest: door blazen in het pijpje van de vlamdover, voelde ik druk tegen mn hand op de oliedop. Dat was dus in orde.

thuur

Citaat van: Ludo op 21-08-2005 16:25:40
Citaat van: konniekip op 21-08-2005 16:10:07
update: vandaag ff de inlaatbuis los, uiteraard nog vol met olie.

je bedoeld dat er olie inzit?.

ik zou me eerder zorgen maken als er totaal geen olie inzit, want dan betekent het dat de carterontluchting wél verstopt zit.  ;)


Ludo,

Wat is dan de 'grens' wanneer je je zorgen moet maken over olie bij de flame trap e.d.?

Ik heb er ook altijd wel een paar druppels liggen, olieverbruik is verwaarloosbaar. Is dus meer dan vettig, maar ook geen 'slootje' (zoals het hier op het forum wel eens gezegd wordt).


Gr ???

thuur

Citaat van: Ludo op 21-08-2005 22:47:53
waar de 'grens' ligt weet ik niet zo maar feit is dat die druppels normaal zijn.
let wel, druppels, geen dikke troep!.
het heeft te maken met drukverschillen in het onder en bovenblok.


Ik heb inderdaad schone druppels liggen. Mag ik hieruit concluderen dat mijn carterontluchting en oliescheider hun werk goed doen?


Gr ;)

thuur

Citaat van: Ludo op 21-08-2005 23:41:49
Citaat van: thuur op 21-08-2005 23:37:28

Ik heb inderdaad schone druppels liggen. Mag ik hieruit concluderen dat mijn carterontluchting en oliescheider hun werk goed doen?

als je de druppels afveegd en enkele dagen later zitten er nieuwe mag je daar voor 100% van uit gaan.
zoals ik eerder schreef, vind je geen olie dan zit er een verstopping.  ;)

En ja, ze komen ook snel terug :D

Aha... Kan ik eindelijk mijn 12 jaar oude gebakje met 3 ton op de klok eens naar de topsnelheid gaan sleuren ;D

Thnx!

Gr ;)

Pepijnwk

Sleutelaars,

Hierbij een beschrijving zoals ik die kreeg van Dennis_d dus alle lof naar hem. Wellicht is het forumvervuiling maar goed dan gooit de moderator het er maar weer af. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

CARTER ONTLUCHTING SCHOONMAKEN /VERVANGEN

Dat is best een grote klus.

demonteren:
luchttoevoerslang
vlamdover
vacuumslang vlamdover
stekker gasklephuis
stekker stationair regeklep
gaskabel
Gasklephuis,
vacuumslangen 2 x gasklephuis
stationair klep
Multipoint inspuit brug ( eerst leidingen DISTR ZIJDE loshalen)
( heel voorzichtig zodat de injectoren in de brug blijven zitten)
Vacuumslang spruitstuk voorzijde richting koeler
Bout m12 peilstok loshalen (Vanaf de onderkant)
bout m12 beugel v/h spruitstuk loshalen (Vanaf de onderkant)
Met een lange T-sleutel 10 alle boutjes van het spruitstuk verwijderen
(let op de onderste hoeven er niet uit, hier zit een sleufgat in het spruitstuk in de onderzijde.
Carterontluchtingspot ,met 2x 10 verwijderen en vervangen.
Leiding van ontluchttingspot goed reinigen, vlamdover reinigen.
Onderste aansluiting van de carterontluchtingspot ook vervangen.
Deze is n.l gemodificeerd met de org. bestaande.

en alles weer in elkaar zetten.
Wat je beslist nodig hebt :

Lange T sleutel 10 met flexibele kop
Dubbel verlengstuk met kniegewricht met dop 12 op half duims ratel
Kleine torx voor afdek kap gasklephuis en benzineleidingklem bij distributie
3/8 ratelsetje met dop 10 en half lang verlengstuk
Remmen reiniger of ander goed ontvettend spul om je
sleutel 10 , sleutel 12 , kniesleutel 12

je moet zeker een nieuwe inlaatspruitstuk pakking hebben
gasklephuispakking
carterontl.pot
bijbehorende slangen
nieuwe vlamdover
carburateur reiniger om ook direct je gasklephuis te reinigen.

Al met al, voor een ervaren monteur zo'n 3 uur werk.
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000

thuur