Carterontluchting vervangen!!

Gestart door MarcoV, 11-08-2005 14:32:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

SIPS Master

Verder is het prima te doen. Alleen die onderste boutjes zijn zwaar klote. Vervang verder ook alle klemmen, slangen voor zover en kniestukjes als je er toch bezig bent.
Up the Irons!

Turbo-Geek

Heb het vandaag ook maar eens gedaan.
Viel erg mee, ook de 2 schroeven onderop stellen bijzoder weinig voor als je een ratende steeksleutel hebt en ze zijn dan in minder als een minuut los.
Moet er wel bij zeggen dat ik door de diverse ervaringen van anderen goed voorbereid was en wist wat de 'hekel' punten waren en die velen erg mee.
Ik heb ook gewoon de gasklep en aanverwante artikelen los gehaald, schoon gemaakt, en weer in elkaar gezet.
Ik heb bovendien ALLES vervangen, van ieder klemmetje, slangetje, pakkingen, bochtje .... Het hele circus.
Mensen die hetzelfde van plan zijn en hulp nodig hebben moeten gewoon ff roepen, en als je in de buurt woont dan help ik graag.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

razorx

Citaat van: Turbo-Geek op 15-11-2007 23:28:06
Heb het vandaag ook maar eens gedaan.
Viel erg mee, ook de 2 schroeven onderop stellen bijzoder weinig voor als je een ratende steeksleutel hebt en ze zijn dan in minder als een minuut los.
Moet er wel bij zeggen dat ik door de diverse ervaringen van anderen goed voorbereid was en wist wat de 'hekel' punten waren en die velen erg mee.
Ik heb ook gewoon de gasklep en aanverwante artikelen los gehaald, schoon gemaakt, en weer in elkaar gezet.
Ik heb bovendien ALLES vervangen, van ieder klemmetje, slangetje, pakkingen, bochtje .... Het hele circus.
Mensen die hetzelfde van plan zijn en hulp nodig hebben moeten gewoon ff roepen, en als je in de buurt woont dan help ik graag.



Dat is sympathiek!

Ik ga zelf doen maar ik vind die bereidwilligeheid tot hulp bewonderenswaardig!
Kom je wel veel tegen hier.

Met name het onderdelenlijstje is erg prettig. Weet dat ik zaterdag bestellinkje moet doen bij Furness Z.O. (vlakbij voor mij) en het weekend daar op aan de gang.

Nuttig topic,

Dit was een beetje off topic, maar waardering mag er ook zijn.

Turbo-Geek

Graag gedaan !
Nogmaals, de info en tips alhier zorgden ervoor dat het eigenlijk een fluitje van een cent was. Maar met name het juiste gereedschap scheelt een hoop gescheld.
Bijv. de meest linker bout onderaan het spruitstuk vraagt om een 2 tal verlengstukken, een kort verlengstukje en 'cardan' stukje. Op die manier steek ik hem er gewoon op (onder de koelslang door) en ligt ie er in 20 seconden uit.
Er zullen wellicht andere manieren zijn maar die zullen om meer effort vragen.
Vwb die onderste is de ratelende steeksleutel een uitkomst en bij het plaatsen zorg ervoor dat de steun (achterste onderste bout) niet helemaal vast zit zodat je die iets kan verschuiven omdat je anders niet precies uit kan komen en het dan niet mogelijk is de bout te monteren en je de steun weer moet verzetten. Na montage zet ik de steun (1 bout, 12mm dacht ik) op gevoel vast, dus ff onder spruitstuk voelen waar hij zit, ratelende steeksleutel erop en vast (kleine tik want hij zat maar iets los, genoeg om de steun te kunnen laten bewegen).
Voor de duidelijkheid, je hoeft echt niet van onder de auto te werken en een brug of opkrikken is absoluut niet nodig.

Zorg tevens voor 1 of 2 van die extra 'knijp' klemmen. Ik heb alles met origineel vervangen en dus ook die 'knijp' klemmen gebruikt ipv bijv. slangenklemmetjes. Als je er nog nooit mee gewerkt hebt dan zijn het in 1e instantie een beetje onhandige dingen en kan je 1 bij wijze van proberen verneuken en heb je dus een extra nodig. 

Een stofzuiger is ook enorm handig om erbij te hebben. Je kan dan het blok goed schoonmaken nadat je de oude carter troep weg gehaald hebt en je overal stukjes vuil/olie hebt liggen. Ook kan je ff de inlaat kanalen voor de zekerheid uitzuigen zodat er zeker geen troep per ongeluk in is gekomen.

Oh, een tip ! vergeet NIET om de carterventilatie bovenop (in kleppendeksel) pas op het laatst vast te maken (klem) want de ontluchtings slang moet door het spruitstuk en als je die dus al vast gezet hebt (zoals ik) dan kan je die loshalen en 1 klem weg donderen  :eusa_doh:
Ik had die tip ergens gelezen maar in het heetst van de strijd was ik het ff vergeten en had dus een leer moment.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Hans Duiven

Na het lezen van de bewerkelijke carterventilatierevisie c.q. schoonmaakwerkzaamheden, vroeg ik mij het volgende af:

Is het ook mogelijk om de carterventilatie te verplaatsen naar een toegankelijkere plek in de enginebay? Dat scheelt voor een volgende klus nogal een hoop gedoe lijkt me.

Ik kon het nergens vinden op het web.

Of mogen die slangen niet te lang worden?

Hans

Turbo-Geek

#50
Met de slangen kan je wel wat doen maar het schiet niet op.
Waarom niet ? Het opvangpotje moet op die plek blijven waar hij nu zit ivm het terugvloeien van olie.
Je zal dus ook op dezelfde hoogte moeten blijven en als je dan gaat kijken voor een andere lokatie die voldoet dan wordt het alleen maar meer werk.

Niet te druk om maken, desnoods doen met mensen die het al eerder gedaan hebben. Laatst samen met Mitch die van VolvoJaap gedaan in een half middagje en ondertussen ook de vacuumslangen vervangen.
Ervan uitgaande dat je er dan een hele tijd geen omkijken naar hebt is het eigenlijk een klusje van niks.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Hans Duiven

Dan moet  ik binnnenkort maar eens aan de slag, want die van mij hangt er al 245000km aan zonder reiniging/revisie.
:eusa_whistle:
Hans

de geneRaal

Blackstone under construction

cas

Ik moet er ook aan..... olie verbruik is nogal hoog....

sleutel carterventilatie dagje!?? :-)
ik zit in den haag....
carterventilatie set. met slangen en klemmen. wat rubberen kniestukjes?? en goede tools....

oja, en een pakking voor inlaatspruitstuk lijkt mij niet onhandig?

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Turbo-Geek

Help graag hoor.
Ben je lid van de Volvo 850 club ? Ja scheelt het om onderdelen bij Hooftman te bestellen en Erik Sikkel van hooftman Schoonhoven kan precies een set voor je samenstellen met alle onderdelen die je nodig hebt voor deze operatie. En ja en een inlaatspruitsuk pakking hoort daar ook bij.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Johann

Nog een paar duidelijke foto's van inwendig verstopte carter ontluchting olieretour..







thuur

Hoe zou je dat kunnen verwijderen/verminderen zonder het blok open te maken?


Gr :-\

mehn

Citaat van: thuur op 10-01-2008 21:40:54
Hoe zou je dat kunnen verwijderen/verminderen zonder het blok open te maken?

Zoals ik het gedaan heb; met een ijzerdraadje klooien en een bus remmenreiniger offeren ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

de geneRaal

en zwarte kl-----------handen ;D
Blackstone under construction

thuur

Citaat van: mehn op 10-01-2008 21:51:01
Citaat van: thuur op 10-01-2008 21:40:54
Hoe zou je dat kunnen verwijderen/verminderen zonder het blok open te maken?

Zoals ik het gedaan heb; met een ijzerdraadje klooien en een bus remmenreiniger offeren ;)

En dan heb je remmenreiniger in je carter liggen?


Gr :eusa_eh: