Electrische ramen achter inbouwen

Gestart door Edwin, 28-10-2005 20:03:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ik weet dat dit al eens aan de orde is geweest en heb diverse keren via zoekfunctie geprobeert info te vinden maar krijg telkens 0 op het rekest, daarom nogmaals de vraag.

Als ik achter ook electrische ramen in wil bouwen is het dan genoeg om:
- electromotoren over nippel waar nu slinger aanzit te schuiven;
- stekkers aan te sluiten op motoren;
- deurpaneel vervangen door één met schakelaar en daar ook stekker op aansluiten;
- bedieningpaneel vervangen en stekker aansluiten?

Zo ja, liggen alle kabels en stekkers er al in de middenconsole en deuren?
Moet er nog een zekering of relais bijgeplaatst worden?

Voor degene die hier ervaring mee heeft; is dit alles een beetje goed zelf te doen als je redelijk handig bent :P  ;) en wat kost het ongeveer?

gr. Edwin.  8)

Ton

Edwin,

Zelf ben ik er ook mee bezig, ik weet niet hoe het in jou auto zit maar mijn auto is er niet op voorbereid.
Ik kan op het raammechanisme geen motortjes monteren omdat er geen gaten zitten voor geboord, en tevens zit er geen draadboom die ik op het motortje en schakelaar kan aansluiten.

Ik heb al wel een ander bedieningspaneel in de middenconsole zitten waar dan ook een andere relais bij zat toen ik die kocht. De draadboom die aan de middenconsole vast zat en doorloopt richting dashboard zaten wel al de draden op voor alle ramen.

Gisteren heb ik al wel de 2 schakelaars ontvangen om t.z.t. in te bouwen in de achterportier. Als ik me niet vergis kun je bij de dealer afdekplaatjes kopen om het gat wat achter blijft na het verwijderen van de draaihendels.

Nu is het voor mij wachten op een volgende zending, met daarin 4 complete raammechanismen met bijbehorende draadbomen.

Het vervangen van het paneel in de middenconsole is zelf makkelijk te doen. Asbak los maken, 2 x torx los draaien bij de sigarettenaansteker, 1 of 2 torx losdraaien in het opbergvak van de midden armsteun dan nog het opzetstuk onder de handrem, en de houder van de schakelpook los maken en als het goed is kun je de middenconsole zo op tillen.

De prijs ja wat moet ik er over zeggen. Ik heb alles via eBay uit Amerika laten komen. Hoe  de prijzen hier in Nederland zijn weet ik niet precies, maar waarschijnlijk wel duurder dan dat ik er voor betaald heb.

Hopelijk heb je nu wat meer info.

Groetjes en succes,

Ton

b0nkolok

Leuke klus hoor...
Ik heb samen met m'n broer eens bij m'n 745 alle ramen electrisch gemaakt (spul van een 760 op de sloop gehaald). 2 dagen bezig geweest, tot slot de afdekplaatjes (nieuw) erop en het werkte prima!
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Edwin

Citaat van: Ton op 28-10-2005 21:02:36

Nu is het voor mij wachten op een volgende zending, met daarin 4 complete raammechanismen met bijbehorende draadbomen.



4 mechanismen?? Had je voor nog niet electrische ramen dan? Ik heb twee volvo onderdelen handelaren gebeld en de ene zei dat je de motortjes er zo overheen kan schuiven en de andere had het ook over compleet andere mechnismen??
Mij lijkt het eerste het meest logisch. Het lijkt mij sterk dat er een compleet ander mechanisme in moet en dat volvo er 2 heeft gemaakt, niet echt goedkoop qua productie ook.
Misschien weet iemand met Vadis hoe het zit?

Ik had de spullen ook al via ebay gezien ja, maar betaal je je dan niet scheel aan verzendkosten?

gr. Edwin.  8)

thuur

Dat je alleen de motortjes kunt plaatsen is niet waar. Geloof me maar ;D

Je hebt complete panelen nodig met daarop de mechanismen voor het motortje, en het motortje zelf..

Meestal is de boel wel voorbedraad, al weet ik zeker dat de mijne dat niet is. De voordeuren hadden wel bedrading klaar liggen, de rest van de auto niet (dus van de voor- en achterdeuren naar het paneeltje en de achterdeuren zelf ook niet). Maar mijn auto is een maand na de introductie op kenteken gezet, dus dit soort wijzigingen verwacht ik wel doorgevoerd.

Het beste is om een compleet schakelpaneeltje te hebben met 4 schakelaars. Dan heb je geen gezeur met gaten boren, uitvijlen en zelf (dikke!) kabels solderen op de schakelaars (nee, zit geen stekker op).


Suc6!

Gr ;D

Ton

Citeer4 mechanismen?? Had je voor nog niet electrische ramen dan?

Jawel voor heb ik wel elek. ramen. Maar het lot op eBay was met 4 mechanismen en draadbomen, hoewel ik alleen achter nodig had heb ik het toch gekocht omdat de prijs zo "leuk" was. Wat betreft de verzendkosten ja die zijn veel (veel ten opzichte van het item wel ja), maar de spullen incl verzenden is volgens mij echt een koopje ten opzichte van de nl-prijs.
En alles wat over blijft kan ik vast wel weer verkopen aan iemand geen elek. voorramen heeft of iemand die onderdelen nodig heeft ;)

Edwin

Citaat van: Ton op 30-10-2005 12:22:19
Citeer4 mechanismen?? Had je voor nog niet electrische ramen dan?

Jawel voor heb ik wel elek. ramen. Maar het lot op eBay was met 4 mechanismen en draadbomen, hoewel ik alleen achter nodig had heb ik het toch gekocht omdat de prijs zo "leuk" was. Wat betreft de verzendkosten ja die zijn veel (veel ten opzichte van het item wel ja), maar de spullen incl verzenden is volgens mij echt een koopje ten opzichte van de nl-prijs.
En alles wat over blijft kan ik vast wel weer verkopen aan iemand geen elek. voorramen heeft of iemand die onderdelen nodig heeft ;)

Hoeveel goedkoper dan, want ik surf ook veel op Ebay? Bij de sloop moet het mij € 150,-  kosten, compleet. (motoren, paneelmiddenconsole+kabel, achterdeurpanelen met knoppen raambediening+kabel).

gr. Edwin.  8)

Ton

850 Volvo MASTER Power Window Switch         €31,16 EUR
Lot of window regulator 2 rear 2 front 1996     €55,88 EUR
93-97 Volvo 850 Rear Door Window Switches   €29,80 EUR
Totaal:                                                              €116,84 EUR

Dit is echter i.p.v. complete panelen met losse schakelaars.
Het verschil is idd niet zo groot als ik had verwacht maar ik had dan ook maar een schatting gemaakt op basis van prijzen van onderdelen in Nederland en het buitenland.

Edwin

Citaat van: Ton op 30-10-2005 20:13:18
850 Volvo MASTER Power Window Switch         €31,16 EUR
Lot of window regulator 2 rear 2 front 1996     €55,88 EUR
93-97 Volvo 850 Rear Door Window Switches   €29,80 EUR
Totaal:                                                              €116,84 EUR

Dit is echter i.p.v. complete panelen met losse schakelaars.
Het verschil is idd niet zo groot als ik had verwacht maar ik had dan ook maar een schatting gemaakt op basis van prijzen van onderdelen in Nederland en het buitenland.

Bedoel je dat jij je "oude" deurpanelen blijft gebruiken? Wat doe je dan met het gat?
Kun je die andere mechanismen zo overzetten in de deur door de oude te verwijderen of moet je nieuwe gaten boren?

gr. Edwin.  8)

thuur

Mechanismen zijn zo uit te wisselen, handdingen eraf, motordingen erop.


Gr 8)

Ton

CiteerBedoel je dat jij je "oude" deurpanelen blijft gebruiken? Wat doe je dan met het gat?

Onderstaand plaatje haal ik uit vadis, kijk maar even dan heb je meteen het antwoord.


baxie

Ik heb dit zelf ook gedaan met mijn t5.
Wat je nodig heb:2 raammechanismes met motor. 2 kabels(l+r) van motor naar b stijl. en het bedieningspaneel in je tunnelbak. Bedrading van tunnelbak naar b stijl ligt er al.
Het is niet veel werk ik had het er binnen een uurtje er compleet inzitten.
mvg dennis'


Ton

Vandaag eindelijk mijn zending ontvangen. Nu nog eens even een dagje uitzoeken om het in te bouwen.
Heb er maar meteen een foto'tje van gemaakt, zichtbaar is alleen de "achter" set de "voor" set ligt nog in de doos.



CiteerBedrading van tunnelbak naar b stijl ligt er al.
Het is niet veel werk ik had het er binnen een uurtje er compleet inzitten.

Baxie, krijg je de connector van de portier naar de b-stijl er makelijk uit? Want de ruimte, zelfs met een open portier, is namelijk iets wat krap.
Het verwisselen van het mechanisme is dat alleen maar raam omhoog vast zetten mechanisme naar beneden draaien, los draaien en omgekeerd weer vast zetten? Of stel ik met het nu iets te makelijk voor? Misschien nog iets specefieks waar ik op moet letten?
Al vast bedankt.

thuur

Oh ja, raam inderdaad vastzetten! :-[ :-X Niet vergeten! ;)

Raam kun je op de helft zetten, dan kom je aan de kogelverbindingen met de glij-stukken. Vierkant schuimen stickertje even losnemen, dan kom je ook aan de andere ;)

Als het los is, raam omhoog vastzetten en mechanismen wisselen.

Er zit inderdaad een tule met kabels bij, da's wel mooi 8)


Suc6 met de inbouw!


Gr ;)

Ton

Vanmiddag ongeveer anderhalf uur bezig geweest met het inbouwen van 1 kant. Het was al wel donker toen ik klaar was, maar het werkt en dat is het enige wat telt.
Was wel even bezig om de draadboom te vervangen, en om het mechanisme los te maken van de rail waar de ruit op zit.
Ach, ja de ander kant zal wel iets sneller gaan nu ik weet hoe het moet. Morgen even naar de dealer om een 2 afdek plaatjes te halen om op het deurpaneel te bevestigen.
En later (want het is nu toch veel te koud om de raam te openen) dan nog een keer de schakelaars in de deurpanelen monteren.