Wat te doen als de achterruitenwisser niet meer wissen wil?

Gestart door mehn, 22-04-2006 18:45:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehn

Het duurde even, gelukkig staat de techniek tegenwoordig voor niets ;D
Foto maken met de GSM, via mobile email naar huis sturen. Op het werk remote inloggen op de thuispc, bestand via de thuispc uploaden en de url hier plakken  :eusa_whistle:



Conclusie; bij mij zit er een kunststof beschermhulsje. Het is me bij het demonteren in 2006 niet opgevallen dat dat 2 onderdelen zijn, dus ik denk dat het aan de zwarte dop vastzit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elmarconi

Nou, ik heb er vandaag ook eens werk van gemaakt. WD40 heeft het 3 maanden gerekt...

Noot 1: Volgens mij heeft Thuur gelijk, als je de korte en lange arm in lijn monteert nadat de ruitenwissermotor een volledige slag heeft gemaakt, staat de ruitenwisseras in de meest linkse stand (van achter bezien). Monteer wisser overeenkomstig en all is OK!

Noot 2: Ook ik heb een O-ring en een borgringetje op de as.
Noot 3: Kunststof beschermhuls is een soort bus om het vaste deel v/d alu bus. De bus bleek door de corrosie v/h alu geheel gebarsten:


Zal eens in VADIS zoeken of dat plastic busje los te bestellen is. Voorlopig de oude er weer ingezet, en de boel draait weer als vanouds!!
--
Autogas Inside . . .

KMvrtr

Als je een onderdeelnummer weet hou ik me aanbevolen. Die huls ontbreekt bij mij volledig.

Ik vroeg hierboven ook al of er niet nog een onderdeel ontbrak bij mij...

elmarconi

#18
Vadis (onder electrical System  ??? ) zegt:

Citeer6817844 for 6817843, 9178729
9483187 for 9483188

Er zijn dus 2 soorten bussen/casings voor drie soorten frame's (6817843, 9178729 en 9483188)
Wat de verschillen zijn??? Heb ook niet gekeken of er een nummertje op 't frame/casing stond.

--
Autogas Inside . . .

thuur

Citaat van: elmarconi op 18-05-2008 12:51:32
Vadis (onder electrical System  ??? ) zegt:

Citeer6817844 for 6817843, 9178729
9483187 for 9483188

Er zijn dus 2 soorten bussen/casings voor drie soorten frame's (6817843, 9178729 en 9483188)
Wat de verschillen zijn??? Heb ook niet gekeken of er een nummertje op 't frame/casing stond.

http://img223.imageshack.us/img223/8760/rearwiperzj8.th.jpg

Ik zou het even aan de dealer vragen, die weet dat vast wel ;)


Gr 8)

KMvrtr

Citaat van: KMvrtr op 18-05-2008 08:26:55
Ik vroeg hierboven ook al of er niet nog een onderdeel ontbrak bij mij...
Verdraaid! Ik heb niet goed gekeken vanmorgen.
Op mijn werk kreeg ik de foto van Mehn niet in beeld, alleen een rood kruisje.
Maar het antwoord op mijn vraag stond er dus al. :)

Alsnog bedankt voor de moeite Mehn!




jefpeters

Hallo,

Ik wil Mehn (Inspector Columba) heel erg bedanken voor de mooie foto's en toelichting (werkwijze) om de achterruitenwisser schoon te maken.
Het heeft me om precies te zijn 1 uurtje geduurd om de as te verwijderen en schoon te maken.mijn dank is groot,ik heb me weer heel wat geld bespaard.

mijn dank is groot!



woutt

#22
Citaat van: mehn op 22-04-2006 22:47:14
Citaat van: thuur op 22-04-2006 22:22:36
En dat markeren hoeft echt niet hoor, het motortje draait altijd dezelfde kant op. Gewoon aansluiten, wachten totdat ie bzzzzz doet en dan de arm pas monteren ;)
Gr 8)

Forget it. Ik spreek uit ervaring :P

Dan heb je waarschijnlijk de wisser gemonteerd, terwijl het mechanisme nog in een positie stond ergens in de wisbeweging.
Eerst even aan en uit, zodat het systeem in de rustpositie staat, en dan de wisserarm monteren. Voor de zekerheid dan het blad van de ruit halen en nog een keer aan en uit, dan zie je gelijk (en zonder  schade) of hij de goede kant op gaat.
Zijn in de schadewereld ook genoeg mensen die er lesgeld mee betaald hebben.

mehn

Citaat van: woutt op 26-05-2008 14:05:01
Dan heb je waarschijnlijk de wisser gemonteerd, terwijl het mechanisme nog in een positie stond ergens in de wisbeweging.

Nee.
Het motortje heeft bij mij nooit gedraaid zonder arm.

Bekijk deze foto maar eens goed en laat je fantasie maar eens er op los:



Als je goed kijkt zie je dat de arm op het scharnierpunt, net links naast het asje, een kleine knik naar beneden maakt.
Als het asje nu met de klok meedraait dan is de eerste beweging die de arm maakt naar links. Er wordt als het ware tegen de arm geduwd.
Zou je de arm losmaken en dan monteren (in de nul stand van de motor) met het knikje naar boven i.p.v. naar beneden, dan is de eerste beweging van de arm een beweging naar rechts (trekkende beweging) en gaat de wisser dus eerst een stukje naar beneden i.p.v. meteen naar boven.

Als je de arm helemaal verkeerd monteert (het stukje tussen het asje en scharnierpunt vertikaal i.p.v. horizontaal) kun je wel inschatten wat er gaat gebeuren lijkt me.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elmarconi

Citaat van: mehn op 26-05-2008 14:38:25
Als je goed kijkt zie je dat de arm op het scharnierpunt, net links naast het asje, een kleine knik naar beneden maakt.
Als het asje nu met de klok meedraait dan is de eerste beweging die de arm maakt naar links. Er wordt als het ware tegen de arm geduwd.
Zou je de arm losmaken en dan monteren (in de nul stand van de motor) met het knikje naar boven i.p.v. naar beneden, dan is de eerste beweging van de arm een beweging naar rechts (trekkende beweging) en gaat de wisser dus eerst een stukje naar beneden i.p.v. meteen naar boven.

Ik ben het er niet mee eens. De beide armpjes moeten ongeveer in lijn staan. Dat knikje is een toegestane afwijking, beetje speling, boeit verder niet. Vind je niet of nauwelijks terug in de rotatiehoek van de wisseras (dat deel dat door het raam steekt) Je argumentatie dat in geval van foute montage de wisser eerst naar beneden zou gaan is wel waar (en ook niet of nauwelijks te zien) maar niet steekhoudend, daar de arm aan de motor gedurende zijn 360° ronde sowieso dat punt ook zou passeren, en de wisser ook in deze stand zou plaatsen...

Citaat van: mehn op 26-05-2008 14:38:25
Als je de arm helemaal verkeerd monteert (het stukje tussen het asje en scharnierpunt vertikaal i.p.v. horizontaal) kun je wel inschatten wat er gaat gebeuren lijkt me.
Uiteraard!  Bad things will happen to your paint...
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 18-05-2008 12:51:32

Er zijn dus 2 soorten bussen/casings voor drie soorten frame's (6817843, 9178729 en 9483188)
Wat de verschillen zijn??? Heb ook niet gekeken of er een nummertje op 't frame/casing stond.

Ter info: Je moet 9483187 hebben. Deksel staat er op mijn nota en een bedrag van 2.40 euro excl. BTW...
--
Autogas Inside . . .

woutt

En wat te doen, als de achterruitewisser het na dit werk nog niet doet ?, heeft er nog iemand een motortje ?, op 2 polen van de motor staat een +, de andere, de massa, doet het ook. Balen!

Fok

Mijn wisser doet het weer!!!
Bedankt voor de uitgebreide tip!!! ik ben er blij mee.

willem61

de mijne doet het ook weer perfect

thanks willem

Wittehandel

Thanks mijn wisser wist en wast weer .
En wat dat markeren betreft mensen doe het maar want hij gaat gewoon je achterklep + nummerplaat wissen/wassen en dat geluid voelt niet goed  :o

Groet'n