Martin Bril!

Gestart door michiel, 26-05-2007 10:43:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michiel

Ik ben vast niet de enige die vanochtend in De Volkskrant (huisorgaan der azijnpissers, inderdaad!) heeft gezien dat 1 der bekendste columnisten in NL (bovendien nog eens uitverkozen tot best geklede Nederlandse man, maar dat terzijde) van plan is een nieuwe auto aan te schaffen omdat zijn huidige T5R (zoals Bril het schrijft) enigszins aan vervanging toe is na een kennismaking met een bouwvakkersbusje.
Maar hij heeft een bezwaard hart  :'( want hij houdt van zijn auto.
Onderaan zijn stukje vraagt hij om 'Tips, vragen of suggesties? Mail naar M.Bril @ Volkskrant.nl'
Moet ik nog meer zeggen?  ;D



Mod edit: emailadres spamproof gemaakt
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

Jonneman

#1
Haha, ik las het verhaal ook net, en heb hem meteen het volgende mailtje gestuurd:


Beste Martin,

Wat een prachtig en herkenbaar verhaal in het Volkskrant magazine van
vandaag!
Ben zelf van kindsaf aan Volvo liefhebber en heb naast een zeer fraaie
ijsblauwe Amazon combi uit 1968 (tevens mijn trouwauto, dus die gaat
nooit meer weg!), sinds kort ook een 850 T-5 uit '94.
Dus niet de fabrieks af getunde en gelimiteerde T-5R die jij hebt, (of
beter: had) maar een 'productie' auto uit hetzelfde geboortejaar.

Ik moet je trouwens corrigeren wat de opmerking betreft over de
gloriedagen van de T-5R.
Jij spreekt over de jaren 90, maar ik vroeg mij af waar je dat op
baseert aangezien de T-5R alleen maar in 1994 is gemaakt.
Juist in dat jaar bleek de vraag zo groot naar deze belachelijk snelle
stationwagen, dat Volvo besloot de wagen in aangepaste vorm alsnog als
productiemodel te gaan leveren.

Die van mij is dus ook niet cream yellow, maar dark forrest green.
Een wolf in schaapskleren zogezegd.
Ook een prachtige en zeer snelle auto waar ik heel erg blij mee ben.
Begrijp je weemoedigheid dus heel goed als ik je verhaal lees en ik ben
dus eigenlijk ook erg nieuwsgierig of deze liefde nog een vervolg
krijgt, of dat je het nu het juiste moment vindt om voor iets anders
uit te gaan kijken...
Ik mag aannemen dat het weer een Volvo is/gaat worden, maar welk model
is mijn vraag?

De T-5R wordt inderdaad mondjesmaat nog wel te koop aangeboden, maar
dan betaal je ook meteen de hoofdprijs.
Een T-5 zoals ik die nu rij is welliswaar iets minder snel, maar is
verder op een paar punten na exact dezelfde auto en een stuk
betaalbaarder!
Of trap ik nu een open deur in?

Hij is in iedergeval wat 'drempelvriendelijker' uitgevoerd ;-)

Hoedanook, ik hoop nog eens te mogen lezen hoe je dit verlies hebt
gecompenseerd, want je bent dus helaas toe aan een nieuwe auto.
Om je liefde voor de T-5(R) nog een beetje te kietelen, voeg ik een
foto van mijn 'roffel' toe.
Pas gepoetst en met een laagstaande middagzon gefotografeert waardoor
hij bijna zwart oogt!

En zeg nou zelf, al is het dan geen opvallende maar ook kwetsbare cream
yellow uitvoering, toch een auto om op slag verliefd op te worden!

Toch?

groeten,

Jon H.
Utrecht


(Ben benieuwd of ik antwoord krijg...?!)


mehn

Op enkele (foutieve) details na een leuk verhaal  :P

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jonneman

verklaar u nader...!  ::)

mehn

Citaat van: Jonneman op 26-05-2007 11:02:14
verklaar u nader...!  ::)

Ik ben erg benieuwd naar het kleurnummer van je auto en ik vraag me af hoe je erbij komt dat de T-5R alleen in 1994 is gemaakt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jonneman

#5
Je hebt gelijk.
Voor zover ik kan nagaan dateert de eerste serie van 2500 stuks (cream yellow) uit '94.
Daarna zijn er tot eind '95 ook een (mij niet bekend) aantal in dark olive green en pearl black geproduceerd, en is toen het 'productie-model',  de 850 R in productie genomen.

(bron: http://home.swipnet.se/850-styling/fast.htm)

Ik wist trouwens niet dat er ook nog een aantal white pearl(!!) T-5R (test)modellen bestaan, maar die zullen inmiddels helemaal onbetaalbaar zijn geworden!

groeten,

Jon

mehn

Je moet je hier toch maar iets beter inlezen ;)
De T-5R is geproduceerd in MY1995. In het begin alleen in Cream Yellow en Black Stone, later ook in Dark Olive Pearl. De eerste T-5R-en die wij hier kennen zijn van november 1994 en wanneer precies de T-5R door de 850R is vervangen is niet helemaal duidelijk. Er rijden iig in Duitsland T-5R-en rond van MY1996 (want OBDII).
Die witte studiemodellen bestaan niet meer. Zijn ooit teruggevonden op het fabrieksterrein in Zweden.

Maar nu weer terug naar Martin.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: mehn op 26-05-2007 11:30:45
Er rijden iig in Duitsland T-5R-en rond van MY1996 (want OBDII).

in Nederland ook.
een vriend van me heeft er onlangs ook eentje uit Amsterdam gehaald.

Jonneman

#8
Ok, laten we elkaar vooral geen vliegen gaan afvangen...;-)

De berichten zijn op meerdere fronten tegenstrijdig, want in het persbericht van Volvo uit jan.'95 (zie: http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/850T5R-PressRelease1995.pdf) en de eerder genoemde bron (http://home.swipnet.se/850-styling/fast.htm)
spreekt men alleen over de 'head turning' cream yellow uitvoering, maar uiteindelijk werd de eerste editie dus ook weldegelijk in het zwart geleverd!

Hij is als model echter al in '94 op de autosalon in Geneve gepresenteerd, vandaar dat ik dacht dat hij dat jaar ook in productie is genomen.

Nu ik er wat meer over nalees verbaasd het mij zowiezo dat mijn T-5 dus blijkbaar een voorloper is van de T-5R, (want bouwjaar dec.'94) en niet een 'nakomertje', zoals ik tot nu altijd dacht...
Of zit ik er nu weer naast?

Hoedanook, stuk van Martin spreekt erg tot de verbeelding!

willow

Die Martin Bril heeft pas smaak. :eusa_clap:

Turbobiker

Citaat van: Jonneman op 26-05-2007 11:51:38
Hij is als model echter al in '94 op de autosalon in Geneve gepresenteerd, vandaar dat ik dacht dat hij dat jaar ook in productie is genomen.

Klopt (en dat zegt Mehn ook), het is namelijk MY95, maar die werden al vanaf eind '94 geproduceerd...

Citaat van: Jonneman op 26-05-2007 11:51:38
Nu ik er wat meer over nalees verbaasd het mij zowiezo dat mijn T-5 dus blijkbaar een voorloper is van de T-5R, (want bouwjaar dec.'94) en niet een 'nakomertje', zoals ik tot nu altijd dacht...
Of zit ik er nu weer naast?

Eerst was er de T-5 en de R is daar (dus slechts) een afgeleide van: andere chip, ander onderstel, meer luxe standaard. Verder een vreemde bumper en wat rare kleurtjes. Maar T-5 is dus het origineel ;D
De Tussenpaus

Ben

MY loopt altijd vooruit op de echte jaartelling. Als je op dit moment een nieuwe 50 of 70 bestelt krijg je MY08.
Het lijkt wel of dat steeds vroeger in het jaar gebeurt.

Hen3

#12
In het Volvo Classic Magazine (van de V44 vereniging) stond onlangs ook een column van Marin Bril over z'n 245 van weleer. Erg leuk.

Boom

Vond het ook een erg leuk stuk om te lezen! Martin heeft smaak! ;D
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

T-5Richard

En...?
Wie heeft er al gemaild?

Ik zou graag willen, maar als niet turbobezitter heb ik daartoe natuurlijk geen enkel recht  :eusa_whistle:
VAN 855 2.5 10V, VIA 855 2.5 20V EN 855R NAAR 2.0 CY 855T-5R