Lambda sonde op de OzBrick manier schoonmaken?

Gestart door razorx, 19-12-2007 20:51:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx


Ludo


razorx


-D©©©L-


razorx

#4
Citaat van: -D©©©L- op 19-12-2007 21:07:15
Hoe oud is die sonde nu ?
De wagen is:
11 jaar
216dkm

Hoe oud de sonde is kan ik niet zeggen, er staat niets over in het ounderhoudsboekje.

razorx

#5
Inderdaad hou oud is ie?

Her en der zoekend en lezend kom ik wel het volgende tegen:

Het onderdeel moet van tijd tot tijd preventief vervangen worden.
Het onderdeel kan inderdaad verstopt raken door koolstofaanslag.
Verslechtering van de sensor hoeft niet tot foutcodes te lijden.
De sensor kan ook alleen maar trager worden met de jaren.

http://www.babcox.com/editorial/ic/ic10044.htm

Googelend op sluggish oxygen sensor kwam ik nog veel meer interressants tegen.

Ik denk, nogmaals heb geen errors, dat ik van het weekend maar eens ga kijken wat de conditie van de sonde en de connectors is.

In het kader van preventief onderhoud.

razorx

#6
Met name dit stukje is leuk om goed te testen of de sonde haar werk nog goed doet.

Je moet wel een oscilloscoop hebben of lenen.

Als de sonde ouder is wordt ie niet alleen trager maar geeft ook een lagere output en meld een te rijke verbranding in mindere mate.

O2 SENSOR CHECKS
The best way to check O2 sensor performance is with a digital oscilloscope. A good sensor should produce an oscillating waveform that flip-flops from near minimum (0.1 to 0.2v) to near maximum (0.8 to 0.9v). O2 sensors in feedback carburetor applications have the slowest flip-flop rate (about once per second at 2,500 rpm), those in throttle body injection systems are somewhat faster (two to three times per second at 2,500 rpm), while multi-port injected applications are the fastest (five to seven times per second at 2,500 rpm).

When the mixture is made artificially rich by injecting some propane into the intake manifold, the sensor should respond almost immediately (within 100 to 300 milliseconds) and go to the maximum (0.9v) reading. Likewise, making the mixture artificially lean by opening a vacuum line should cause the sensor's output to drop immediately to the minimum (0.1v) reading. If the sensor fails to respond or is sluggish, it needs to be replaced.

Bron: http://www.babcox.com/editorial/ic/ic10044.htm

Een niet 100% werkende sonde zorgt niet alleen voor een hoger verbruik maar is ook slecht voor de katalysator.

razorx

Inmiddels nog wat meer over de lambdasone gelezen.

Een heel goed artikel vond ik hier:
http://static.scribd.com/docs/frw5ro5ck43t2.swf?INITIAL_VIEW=width

Een van de conclusies wat dat ondanks een niet brandend service lichte je je lambda sonde bij iedere bougiewissel moet controleren.

Ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit onderdeel en haar volledig goede werking essentieel is voor het perfect draaien van de motor.

Ja maar mijn roffel draait toch goed?

???

Misschien kan het beter.

Als ik de tijd heb leen ik a.s. een scoop meet de huidige lambda sonde door, plaats een nieuwe en doe de zelfde meting.

Ben benieuwd wat ik aantref.

In basis heb je voor onze roffels geen principe verschillen qua sondes.

Zirconium als element.

Kwaliteit zal wel verschillen per fabrikant.

Ik denk dat ik Bosch hierin wel kan vertrouwen.

Als mijn bevindingen echt interessant zijn maak ik een nieuw topic met uitgebreid verslag ennuh.. foto's screenshots van de scoop beelden.

Sonde kan wel eens een investering zijn die zich snel terugbetaald.

Na veel lezen nu echt geinteresseerd.

Enno


razorx

Citaat van: Enno op 20-12-2007 00:57:02
Citaat van: -D©©©L- op 19-12-2007 21:07:15
Hoe oud is die sonde nu ?

die van mij 473000 KM ;)...
Nieeet sleeecht, ;eusa_italiaans accent

maar ik begrijp wel, uit boven vermeldde artikelen dat er een verschil is tussen goed en heel goed werken van de sonde.

Vandaar dat ik zaterdag, als ik het red, een vóór en ná test wil gaan doen met metingen.

Wat ik jammer vindt is dat ik geen middelen heb/kan bekostigen om de motorefficientie te meten.
Ik bedoel met reproduceerbare resultaten.

Zou zoveel makkelijker werken.

Enno

Ik ga er van uit dat die van mji gewoon OP is......

Hij staat ook op de planning om vervangen te worden. Als ik heel erg mijn best doe haal ik verbruikswaardes die hoger uitkomen de 1 op 8 (LPi). In het verleden had ik met met enige regelmaat waarden van tegen de 1 op 9.

dus ik ben benieuwd.......

joebar

het trager werken van een lambda sonde heeft imho alleen invloed op het moment dat er iets aan je gasstand veranderd, dan moet ie bij gaan regelen, als jij met een redelijk constante snelheid rijdt, dan heeft de reactietijd geen of bijna geen invloed op je verbruik.....
kheb auto's in onderhoud die 500k of meer hebben gereden, en nog steeds probleemloos met de eerste LS rijden........
Jouw motormanagement is niet tot oneindig variabel, de gasklepstand wordt in stappen gemeten en geregeld, en b.v. een halve mm verschil zal bij een standaard auto geen of nauwelijks wat uitmaken ( het zgn mappen)
Bij tunen wordt dat anders, hoe meer positie's , des te meer regelt hij, daarom is chiptunen o.a. ook zo duur, daar moet heel veel bij gemeten worden, en heel veel afgesteld en ingeregeld....

Dit is wel wat simplisties verwoord, maar dan heb je een idee waarom een werkende LS weinig invloed heeft op vertragingen van enkele mSEC

voor een normale LS geld dus gewoon  IF IT AIN"T BROKEN..........

thuur

Citaat van: razorx op 20-12-2007 00:46:27
Zirconium als element.

Volgens mij hebben die Bosch dingen van ons platina erin zitten en geven ze een constant voltage af. Een eigen small-band meter is namelijk je multimeter. In plaats van willekeurige sonde-informatie te Googlen, heb ik wel een aanrader voor je:
ISBN 0837603005.

Overigens is het regelbereik van de lambda maar beperkt hoor.


Gr ;)

elmarconi

Citaat van: thuur op 20-12-2007 10:41:42
ISBN 0837603005.

Da's nog eens fijne lectuur voor onder de kerstboom  ;D ;)
--
Autogas Inside . . .

Zippo

Nog nooit schoon gemaakt.......
Wat een onzin ::)