Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sbv


pwassink

#886
Nice, good thinking ook  :eusa_dance:

Enige punt waarop t mogelijk foutgaat zijn miz de beide metalen pennen,
neem aan dat je daar gewoon std bouten oid voor hebt gebruikt ?

Vraag me af, zou eventueel indien dit toch te zwak blijkt te zijn slechts een dikke
stalen pen op t doosje plakken die door t oog heengaat,
vwb uitpersen wan waarschijnlijk de grootste krachten benodigd maakt t niet uit
of t rubber platgedrukt wordt, inpersen zal waarschijnlijk "netter"  gaan met die twee pennen .

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

#887
@Peter: Die pennen zijn ook mijn grootste zorg.
De plaatjes met pennen kwamen in deze vorm van de bouwmarkt. Dus zwak pisbakkenstaal.

Wat je zegt: Bij het uitpersen mag het rubber van het oog mishandeld worden, zie ook mijn grapje met de omgekeerde veerspanner eerder.
Maar het zou toch mooier zijn als het tooltje op de officiele manier beide kanten op werkt.

Voor de beeldvorming:


Ik denk dat ik parallel aan de pennen er een plaatje op las. Ik heb, op het plaatje rechts van die pen, zo'n 5 á 7 mm. ruimte tot de stalen ring van de steun.
Omdat platte plaatjes er een hekel aan hebben in de brede richting verbogen te worden ;) ,zou dat volgens mij genoeg stevigheid aan de rechterkant moeten geven. Ehh een beetje krom verwoord geloof ik.

haasje

Ik heb een origineel volvo tool. De eerste (ja ben al met de tweede bezig) brak door midden (het stuk draadeind). Vergis je niet in de hoeveelheid kracht die op de tool komt te staan. De tool klemt zowel aan de linker als rechterkant doordat de bout in een gat in de achteras valt.

elmarconi

Citaat van: razorx op 26-06-2010 22:07:10
Ik heb er nog niet mee gereden, te gaar. Iets te lang bezig geweest met het inpersen van de nieuwe.
De linker ga ik volgend weekend vervangen. Ik moet helaas en gelukkig morgen werken.

Dus het verschil op hoge snelheid weet ik helaas pas later.

IK zie dat je de boel voor ook al vervangen hebt. Als je er een waardering aan moet hangen, qua stabiliteitsverbetering op hoger(re) snelheden wat zijn dan je cijfers voor:

A: Oude situatie
B: Voor schokdempers vervangen + verlagen
C: B + achter verlagen.
D: C  + B + bussen achteras.

--
Autogas Inside . . .

pwassink

Nej, na tweemaal lezen vatte ik hem, als daar ruimte voor is om het op die manier te doen
is dat "de" oplossing om de inderdaad op t eerste oog  niet al te stevige pennen te steunen denk ik ..

en vwb laatste plaatjes,  klopte helemaal met m'n virtuele beeld, ik denk in plaatjes,
en pas als het niet past / wil wordt t vaak uitdagend ..

vermoed dat jij daar ook wel last van hebt .. ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

elmarconi

Citaat van: razorx op 27-06-2010 22:05:46
@Peter: Die pennen zijn ook mijn grootste zorg.
De plaatjes met pennen kwamen in deze vorm van de bouwmarkt. Dus zwak pisbakkenstaal.

Wat je zegt: Bij het uitpersen mag het rubber van het oog mishandeld worden, zie ook mijn grapje met de omgekeerde veerspanner eerder.
Maar het zou toch mooier zijn als het tooltje op de officiele manier beide kanten op werkt.

Voor de beeldvorming:
http://www.paerl.it/volvo/9954974.jpg

Ik denk dat ik parallel aan de pennen er een plaatje op las. Ik heb, op het plaatje rechts van die pen, zo'n 5 á 7 mm. ruimte tot de stalen ring van de steun.
Omdat platte plaatjes er een hekel aan hebben in de brede richting verbogen te worden ;) ,zou dat volgens mij genoeg stevigheid aan de rechterkant moeten geven. Ehh een beetje krom verwoord geloof ik.

Time will tell.  Verbetervoorstel: Gebruik 3D moeren om aan de zijkant te lassen. Dan kun je er gewoon 12.9 kwaliteit bouten indraaien...
--
Autogas Inside . . .

razorx

@elmarconi: Soort van tooltje met vervangbare pennen, niet verkeerd. Wil ervoor zorgen dat dat niet nodig is, maar je weet maar nooit met die krachten. En inderdaad time will tell.
We hebben twee roffels, van één heb ik er pas één kant gedaan. Dus nog drie te gaan als ik pech heb. Daarom wil ik dit klusje dat zonder het juiste gereedschap erg vervelend is, reduceren tot wat het zou moeten zijn.
Een oordeel geef ik pas over de wegligging als de linkerkant ook gedaan is. Ik verwacht dat de linker afstandssteun er minder er aan toe is,
rechter kant wordt immers zwaarder belast op onze wegen. Er is overigens nu al behoorlijke verbetering te bespeuren.

@Peter: Inderdaad, ik denk in plaatjes. Vaak knip ik dingen uit papier voor de beeldvorming.

Citaat van: haasje op 27-06-2010 22:12:28
Ik heb een origineel volvo tool. De eerste (ja ben al met de tweede bezig) brak door midden (het stuk draadeind). Vergis je niet in de hoeveelheid kracht die op de tool komt te staan. De tool klemt zowel aan de linker als rechterkant doordat de bout in een gat in de achteras valt.
OK, Ik zie nu dat ik de bodemplaat van het luciferdoosje beter op dan in de zij kanten had moeten laten vallen.
De metaalvermenging is bij de lassen wel tot halverwege de plaatdikte. en aan de andere kant van de las idem.
Misschien toch een plaatje extra dat de zijkanten van het doosje steunt in plaats van er in valt.

wat is de dikte van die borgbout bij het originele tooltje?

Sbv

@Erwin, Hoe ziet de originele tool eruit.

@Yits, voor stevigheid misschien de bovenkant van de pennen met elkaar verbinden(stukje schroefdraad erop) nadat deze om het rubber zitten ?

haasje

weet ik zo niet meer uit m'n hoofd, ik denk 6 of 8.

@sander: Volgens mij had Marco een foto in zijn blog staan.

V70geRwin

Citaat van: haasje op 27-06-2010 22:40:06
weet ik zo niet meer uit m'n hoofd, ik denk 6 of 8.

@sander: Volgens mij had Marco een foto in zijn blog staan.

copyright dccl  ;D


razorx

#896
Dank je spekkie99. Plaatjes zeggen zoveel meer dan woorden.
Ook het leuke van dit forum by the way.

Let ook op de fijne draad op het originele tooltje.
Ik heb zelf een m16 draadeinde to be sure.

pwassink

Metrisch fijn, zo te zien  vind je ook op poelietrekkerspindels en dergelijk ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

#898
Citaat van: elmarconi op 27-06-2010 22:15:23
Citaat van: razorx op 26-06-2010 22:07:10
Ik heb er nog niet mee gereden, te gaar. Iets te lang bezig geweest met het inpersen van de nieuwe.
De linker ga ik volgend weekend vervangen. Ik moet helaas en gelukkig morgen werken.

Dus het verschil op hoge snelheid weet ik helaas pas later.

IK zie dat je de boel voor ook al vervangen hebt. Als je er een waardering aan moet hangen, qua stabiliteitsverbetering op hoger(re) snelheden wat zijn dan je cijfers voor:

A: Oude situatie
B: Voor schokdempers vervangen + verlagen
C: B + achter verlagen.
D: C  + B + bussen achteras.


Toch wel leuk om hier op in te gaan, zonder cijfers maar met wat kanttekeningen.

A: Oude situatie
Alles op orde en origineel. 205 Rainsport 2 banden. Goede wegligging. Wel overhellen, maar dat hoeft geen drama voor de wegligging te zijn.
Banden waren op, gekozen voor goedkopere banden Goodyear. All round. leuk voor de centen slecht voor de bochtenridder.
Ach dan maar slippen en spelen bij lagere snelheden. De Nivomats achter zijn plm 60dkm oud of zo, nieuw dus.

B: Voor schokdempers vervangen + verlagen
Het werd instabiel, Voor was duidelijk. Gewoon uitgeputte schokbrekers. Ik voelde toen al dat ik achter al een stoorzender had.
Resultaat: Ogenschijnlijk beter stuurgedrag totdat je de boel op de spits drijft. Dan besluit de brakke achterkant, dat die de rijrichting bepaalt.

Gelukkig antislip training gevolgd, maar dit voelt vrij eng bij een snelle inhaal manoevre bij hoge snelheid. Het geeft je het gevoel alsof je met een te zware belading met storm heel hard rijdt.

C: B + achter verlagen.
De eerder genoemde symptomen werden verdoezeld. Nog steeds aanwezig maar de voelbare hinder pas bij hogere snelheid.
Overhellen in de bochten uiteraard minder, maar dit zegt niets over de wegligging.

D: C  + B + bussen achteras.
Rechts gedaan. De meest belastte kant. Maar links moet nog komen. En die beruchte tussenbussen van het delta-link systeem zijn ook niet meer okselfris.
Wel een duidelijke verbetering.

Samenvattend: Als de ellende van voren komt is het niet prettig, maar het voelt controleerbaar.
Een gemiddelde rijder kan dit bij een voorwiel aangedreven auto relatief makkelijk corrigeren.

Heb je ellende achter, zeker met een estate, met zijn zware achterkant. Dan zal je eerder, zeg maar, ik heb de wagen niet onder controle gevoel ontstaan.
Je maakt een bocht naar rechts, je voelt de wagen meteen links voor induiken. Vervolgens gebeuren er een paar dingen die een normaal mens niet kan vatten. Dat heet delta-link.

Lang verhaal en een beetje een resumé voor mezelf.

elmarconi

Bedankt! Erg goed omschreven, m.n. die laatste zin, naar rechts sturen, links duiken en allerlei reacties.
Ik ga de schokkers ook maar eens aanpakken na 356dkm...
--
Autogas Inside . . .