Assteunen... praktisch vraagje

Gestart door Chris, 23-10-2008 23:11:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Citaat van: Chris op 08-11-2008 10:17:15
Citaat van: KMvrtr op 08-11-2008 10:09:05
Die rooie rotkrikjes heb ik ook twee versleten.
Als je ze wat vaker gebruikt verslijten ze heel snel. Na een tijdje begonnen ze allebei te lekken en zakte de auto langzaam weer omaalg. En dat was dan al bij het opkrikken van een Citroën AX.
Heb er één keer de 850 mee omhoog proberen te krijgen. En dat voelde allemaal niet erg betrouwbaar.

Koop aub in een keer een goede krik.
Deze kocht ik voor 98 euro:
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/Achteras/HPIM0462.jpg

Inmiddels krijg ik 'kluskorting' en zou ie me ongeveer 75 euro gekost hebben bij de automaterialenhandel.
Ben je voor de rest van je leven klaar. En een grotere kans dat je nog een lang leven beschoren is. Ik ga nooit onder een auto liggen als ie door zo'n rood mormeltje omhoog wordt gehouden.


Volgens mij staat er daarom ook in de handleiding van de meeste krikken zoals die rode dat ze alleen bedoeld zijn om de auto omhoog te halen. Vervolgens moeten er assteunen geplaatst worden.

Citaat van: elmarconi op 08-11-2008 09:24:41
Tip: http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c.o.20081106.p.Hydraulische_rolkrik voor 20 euro.
De momentsleutel voor 18 euro was al op...

Toen ik dit berichtje zag zojuist gelijk naar de Lidl gereden, en ze hadden hem nog :eusa_dance: EUR 17,99. Niet duur!

Bofkont, hier ook gelijk gaan rijden maar helaas al weg...

elmarconi

Citaat van: Marc O. op 08-11-2008 10:13:11
Ik zou zowiezo niet onder een auto gaan liggen die slechts en alleen door een krik omhoog wordt gehouden. Altijd assteunen gebruiken.

Ik kan niet anders dan me hier 100% bij aansluiten!
Zonder fatsoenlijke assteunen NOOIT onder de auto kruipen...
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Citaat van: Chris op 08-11-2008 10:17:15
Toen ik dit berichtje zag zojuist gelijk naar de Lidl gereden, en ze hadden hem nog :eusa_dance: EUR 17,99. Niet duur!

Als er nog wat liggen, neem ff mee. Regelen we  ;D een forumtransplofje voor !
--
Autogas Inside . . .

V70geRwin

Citaat van: elmarconi op 08-11-2008 14:03:08
Citaat van: Chris op 08-11-2008 10:17:15
Toen ik dit berichtje zag zojuist gelijk naar de Lidl gereden, en ze hadden hem nog :eusa_dance: EUR 17,99. Niet duur!

Als er nog wat liggen, neem ff mee. Regelen we  ;D een forumtransplofje voor !

Op MP staan er ook voldoende leuke voor niet veel meer en die gaan wel vanaf 10nm - 210 nm ....

ed

Citaat van: KMvrtr op 08-11-2008 10:09:05
Die rooie rotkrikjes heb ik ook twee versleten.
Als je ze wat vaker gebruikt verslijten ze heel snel. Na een tijdje begonnen ze allebei te lekken en zakte de auto langzaam weer omaalg. En dat was dan al bij het opkrikken van een Citroën AX.
Heb er één keer de 850 mee omhoog proberen te krijgen. En dat voelde allemaal niet erg betrouwbaar.

Koop aub in een keer een goede krik.
Deze kocht ik voor 98 euro:
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/Achteras/HPIM0462.jpg

Inmiddels krijg ik 'kluskorting' en zou ie me ongeveer 75 euro gekost hebben bij de automaterialenhandel.
Ben je voor de rest van je leven klaar. En een grotere kans dat je nog een lang leven beschoren is. Ik ga nooit onder een auto liggen als ie door zo'n rood mormeltje omhoog wordt gehouden.


Wat voor merk krik is dit? Ik heb zelf ook zo'n Halford ding, maar dat is echt zonde van je geld. De assteunen die erbij zitten idem dito. De stapjes zijn veel te groot. Of hij staat te hoog of te laag.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

UserID6342

Citaat van: elmarconi op 08-11-2008 14:03:08
Citaat van: Chris op 08-11-2008 10:17:15
Toen ik dit berichtje zag zojuist gelijk naar de Lidl gereden, en ze hadden hem nog :eusa_dance: EUR 17,99. Niet duur!
Als er nog wat liggen, neem ff mee. Regelen we  ;D een forumtransplofje voor !
Jongens dit gaan jullie toch niet menen he ?  Goed gereedschap koop je niet bij de Lidl maar bij een gereedschapswinkel, automaterialenzaak, groothandel, etc.  Een momentsleutel van 18.- kan gewoon niets zijn !  Weggegooid geld.  Waarom denk jullie dat een fatsoenlijke momentsleutel zo'n 100-175 euri kost, juist omdat natuurlijk ieder bedrijf de Lidl zijn/haar centen niet gunt... Met zo'n apparaat durf ik geen kopbouten en/of wielen aan te trekken. Niet doen dus !

Chris

Citaat van: Dirk342 op 10-11-2008 17:12:16
Citaat van: elmarconi op 08-11-2008 14:03:08
Citaat van: Chris op 08-11-2008 10:17:15
Toen ik dit berichtje zag zojuist gelijk naar de Lidl gereden, en ze hadden hem nog :eusa_dance: EUR 17,99. Niet duur!
Als er nog wat liggen, neem ff mee. Regelen we  ;D een forumtransplofje voor !
Jongens dit gaan jullie toch niet menen he ?  Goed gereedschap koop je niet bij de Lidl maar bij een gereedschapswinkel, automaterialenzaak, groothandel, etc.  Een momentsleutel van 18.- kan gewoon niets zijn !  Weggegooid geld.  Waarom denk jullie dat een fatsoenlijke momentsleutel zo'n 100-175 euri kost, juist omdat natuurlijk ieder bedrijf de Lidl zijn/haar centen niet gunt... Met zo'n apparaat durf ik geen kopbouten en/of wielen aan te trekken. Niet doen dus !

Voor 18 euro kun je geen buil vallen. Als er iets kapot zal gaan, is het bij inferieure kwaliteit de sleutel zelf.... Sja, wat is 18 euro dan. Zo'n fanatiek sleutelaar ben ik nou ook weer niet ;) (nog niet).

UserID6342

#22
Je vergeet het belangrijkste: de reden waarom je de sleutel hebt gekocht. je wilt de bouten / moeren met het juiste moment / koppel aantrekken, juist die pruts-sleutels geven een verkeerde indicatie,dus je bouten gaan of te los of te vast zitten.  Voor zowel kopbouten als wielbouten dodelijk te noemen.  Je zult de eerste niet zijn die dadelijk een 2e of 3e keer de koppakking kan gaan vervangen omdat het moment waarmee de bouten zijn aangetrokken totaal verkeerd is.  Daarom ook mijn advies; niet doen want je houdt jezelf voor de gek. Even ter illustratie: ik was voor 2 Belzer momentsleutels zo'n 6 jaar geleden een 400  euro kwijt, heb er vreselijk veel mee gesleuteld en de momenten kloppen exact, dit kun je trouwens bij een goed bedrijf ook laten testen overigens....

Chris

Citaat van: Dirk342 op 10-11-2008 19:52:49
Je vergeet het belangrijkste: de reden waarom je de sleutel hebt gekocht. je wilt de bouten / moeren met het juiste moment / koppel aantrekken, juist die pruts-sleutels geven een verkeerde indicatie,dus je bouten gaan of te los of te vast zitten.  Voor zowel kopbouten als wielbouten dodelijk te noemen.  Je zult de eerste niet zijn die dadelijk een 2e of 2e keer de koppakking kan gaan vervangen omdat het moment waarmee de bouten zijn aangetrokken totaal verkeerd is.  Daarom ook mijn advies; niet doen want je houdt jezelf voor de gek. Even ter illustratie: ik was voor 2 Belzer momentsleutels zo'n 6 jaar geleden een 400  euro kwijt, heb er vreselijk veel mee gesleuteld en de momenten kloppen exact, dit kun je trouwens bij een goed bedrijf ook laten testen overigens....

Ik kan me indenken dat je gelijk hebt voor wat betreft bijvoorbeeld kopbouten. Ik zal echter voorlopig nog geen blok uit elkaar halen, gewoonweg omdat ik niet zo technisch ben.

Ik ben wel benieuwd wat deze sleutel presteerd. Ik ga hem in ieder geval proberen, en misschien laat ik hem voor de leuk wel ergens testen. Dan kunnen we daar hier ook gegrond meer over zeggen.

Met betrekking tot de wielbouten zie ik niet zo snel een probleem. Ik draai ze nu met een gewone steeksleutel vast, en dat levert ook nooit een probleem op. Niet te vast, krijg ze goed los, en niet te los, geen beweging in een 1 van de bouten. Ik zal de momentsleutel er eens op loslaten. Daarna even voelen met de steeksleutel hoe vast ze zitten, en dan nogeens proberen.

Ik zal in ieder geval voorzichtig doen. Ik waardeer de "bezorgde" tip! Laat dat helder zijn, het is fijn dat er hier (eerlijk) mee wordt gedacht. Ik pretendeer niet alle kennis in bezit te hebben en ben al helemaal niet eigenwijs ;D.

elmarconi

#24
Citaat van: Chris op 10-11-2008 20:00:38
Citaat van: Dirk342 op 10-11-2008 19:52:49
Je vergeet het belangrijkste: de reden waarom je de sleutel hebt gekocht. je wilt de bouten / moeren met het juiste moment / koppel aantrekken, juist die pruts-sleutels geven een verkeerde indicatie,dus je bouten gaan of te los of te vast zitten.  Voor zowel kopbouten als wielbouten dodelijk te noemen.  Je zult de eerste niet zijn die dadelijk een 2e of 2e keer de koppakking kan gaan vervangen omdat het moment waarmee de bouten zijn aangetrokken totaal verkeerd is.  Daarom ook mijn advies; niet doen want je houdt jezelf voor de gek. Even ter illustratie: ik was voor 2 Belzer momentsleutels zo'n 6 jaar geleden een 400  euro kwijt, heb er vreselijk veel mee gesleuteld en de momenten kloppen exact, dit kun je trouwens bij een goed bedrijf ook laten testen overigens....

Ik kan me indenken dat je gelijk hebt voor wat betreft bijvoorbeeld kopbouten. Ik zal echter voorlopig nog geen blok uit elkaar halen, gewoonweg omdat ik niet zo technisch ben.

Ik ben wel benieuwd wat deze sleutel presteerd. Ik ga hem in ieder geval proberen, en misschien laat ik hem voor de leuk wel ergens testen. Dan kunnen we daar hier ook gegrond meer over zeggen.

Met betrekking tot de wielbouten zie ik niet zo snel een probleem. Ik draai ze nu met een gewone steeksleutel vast, en dat levert ook nooit een probleem op. Niet te vast, krijg ze goed los, en niet te los, geen beweging in een 1 van de bouten. Ik zal de momentsleutel er eens op loslaten. Daarna even voelen met de steeksleutel hoe vast ze zitten, en dan nogeens proberen.

Ik zal in ieder geval voorzichtig doen. Ik waardeer de "bezorgde" tip! Laat dat helder zijn, het is fijn dat er hier (eerlijk) mee wordt gedacht. Ik pretendeer niet alle kennis in bezit te hebben en ben al helemaal niet eigenwijs ;D.

Wielbouten en steeksleutel?

Even mij in de fundamentalistische momentsleuteldiscussie mengen:
Goed gereedschap is zijn geld dubbel en dwars waard. Zakelijk kijk ik niet op van een Hitachi accuboor van 300 euro, of een Stahlwille momentsleutel van 250 euro's.
Maar ik heb 'r ook hobby aan goedkope (nadruk op goed) tools te vinden. Ik heb 't ding van 18 euro niet in de vingers gehad, maar wat ik op 't plaatje zag leek íe erg veel op de dingen uit de 30-60 euro categorie. Daarbij is 18 euro een koopje.
Zonder twijfel is een ding wat 10-15 x zo duur is beter, maar voor het incidentele sleutelwerk wat ik zelf doe/durf/kan lijkt mij dit ding helemaal niet verkeerd.

edit: iets bij de "vakman" laten doen is ook geen garantie voor netjes werk: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,29162.msg592253.html#msg592253
--
Autogas Inside . . .

Freakybaby

Ik draaide vorige week mijn winterwielen aan met de kruissleutel. De monteur kwam op het gezellige idee om mbv de momentsleutel eens het aandraaimoment te proberen. Bleek 150 Nm, aangezien hij pas bij 160 Nm de bout een stukje verdraaide voor hij klikte.

Probleem is het in mijn ogen niet. Los krijg ik ze ook met dezelfde kruissleutel als de wielen er na een paar maanden weer af moeten.

Er zijn zeer zeker een aantal bouten en aanhaal momenten die nauwkeurig luisteren, maar bij de meeste aanhaalmomenten gaat het meer om een idee dat het ongeveer op het juiste moment zit, en daarvoor is een dergelijke sleutel bijzonder geschikt voor een vriendelijke prijs.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

JW

inderdaad altijd goede assteunen gebruiken, liever niet die uitvouwbare dingetjes.

momentsleutel heb ik een Carolus gekocht, was 100 euro, veel geld, maar ik weet dan ook zeker dat het goed zit. op de 100-en keren dat zon ding nodig is vallen de kosten in het niets. ik kan em ook zo laten testen of ie af is gaan wijken.
goede bediening van een dergelijk gereedschap is waarschijnlijk belangrijker dan het merk. na opslag (op laagste instelling) altijd eerst een keertje laten klikken zodat het mechanisme weer even bewogen heeft, alleen voor vastzetten gebruiken, goed haaks de kracht er op zetten, schone schroefdraad, alles telt.

die voor 18 euro is heel nice in het opzicht dat het waarschijnlijk precies dezelfde is als een die je op een andere plek voor 50 euro koopt.
zo heb ik ook mijn stiftslijper voor 10 euro bij de vancranenbroek gekocht. dezelfde van een "merk" kost 40-80 euro. echt 100% zelfde ontwerp. misschien is de mijne wel een afgekeurde ofzo, maar als ie stuk gaat haal ik wel een nieuwe en kan weer even vooruit (tot nu toe doet ie het al enkele uren slijpen perfect...)
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

Chris

#27
Citaat van: elmarconi op 10-11-2008 21:36:17
Citaat van: Chris op 10-11-2008 20:00:38
Citaat van: Dirk342 op 10-11-2008 19:52:49
Je vergeet het belangrijkste: de reden waarom je de sleutel hebt gekocht. je wilt de bouten / moeren met het juiste moment / koppel aantrekken, juist die pruts-sleutels geven een verkeerde indicatie,dus je bouten gaan of te los of te vast zitten.  Voor zowel kopbouten als wielbouten dodelijk te noemen.  Je zult de eerste niet zijn die dadelijk een 2e of 2e keer de koppakking kan gaan vervangen omdat het moment waarmee de bouten zijn aangetrokken totaal verkeerd is.  Daarom ook mijn advies; niet doen want je houdt jezelf voor de gek. Even ter illustratie: ik was voor 2 Belzer momentsleutels zo'n 6 jaar geleden een 400  euro kwijt, heb er vreselijk veel mee gesleuteld en de momenten kloppen exact, dit kun je trouwens bij een goed bedrijf ook laten testen overigens....

Ik kan me indenken dat je gelijk hebt voor wat betreft bijvoorbeeld kopbouten. Ik zal echter voorlopig nog geen blok uit elkaar halen, gewoonweg omdat ik niet zo technisch ben.

Ik ben wel benieuwd wat deze sleutel presteerd. Ik ga hem in ieder geval proberen, en misschien laat ik hem voor de leuk wel ergens testen. Dan kunnen we daar hier ook gegrond meer over zeggen.

Met betrekking tot de wielbouten zie ik niet zo snel een probleem. Ik draai ze nu met een gewone steeksleutel vast, en dat levert ook nooit een probleem op. Niet te vast, krijg ze goed los, en niet te los, geen beweging in een 1 van de bouten. Ik zal de momentsleutel er eens op loslaten. Daarna even voelen met de steeksleutel hoe vast ze zitten, en dan nogeens proberen.

Ik zal in ieder geval voorzichtig doen. Ik waardeer de "bezorgde" tip! Laat dat helder zijn, het is fijn dat er hier (eerlijk) mee wordt gedacht. Ik pretendeer niet alle kennis in bezit te hebben en ben al helemaal niet eigenwijs ;D.

Wielbouten en steeksleutel?


Kruissleutel :eusa_wall:

Heat of the moment ;)

KMvrtr

Citaat van: ed op 10-11-2008 09:43:56
Citaat van: KMvrtr op 08-11-2008 10:09:05
Die rooie rotkrikjes heb ik ook twee versleten.
Als je ze wat vaker gebruikt verslijten ze heel snel. Na een tijdje begonnen ze allebei te lekken en zakte de auto langzaam weer omaalg. En dat was dan al bij het opkrikken van een Citroën AX.
Heb er één keer de 850 mee omhoog proberen te krijgen. En dat voelde allemaal niet erg betrouwbaar.

Koop aub in een keer een goede krik.
Deze kocht ik voor 98 euro:
http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/Achteras/HPIM0462.jpg

Inmiddels krijg ik 'kluskorting' en zou ie me ongeveer 75 euro gekost hebben bij de automaterialenhandel.
Ben je voor de rest van je leven klaar. En een grotere kans dat je nog een lang leven beschoren is. Ik ga nooit onder een auto liggen als ie door zo'n rood mormeltje omhoog wordt gehouden.


Wat voor merk krik is dit? Ik heb zelf ook zo'n Halford ding, maar dat is echt zonde van je geld. De assteunen die erbij zitten idem dito. De stapjes zijn veel te groot. Of hij staat te hoog of te laag.

Helemaal vergeten te reageren.
Het merk is Winntec. Max hefvermogen 2000 kilogram.
Maar dat zijn dan toch 2000 heel andere kilogrammen dan de 2000 die mijn Halfordskrikje richting wolken mocht duwen.....

Even los van het momentsleutelfundamentalisme ;)
Wat is volgens jullie een goede assteun? En wat kost die?
Foto'tje erbij zou ook wel informatief wezen..

elmarconi

#29
Even een Sinterklaas tip:



In de ATU folder een momentsleutel: 14.99 € en een 2tons krikje, ook 14.99 €...
Heb ze (nog) niet in de vingers gehad, maar goedkoper heb ik het nog niet gezien...

Edit: Mooi item voor op de verlanglijst!

--
Autogas Inside . . .