Knoep, knak, knok, tik, tok en kloink van de draagarm opgelost

Gestart door razorx, 26-10-2008 19:05:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Edit: larie doorgestreept
Bewust deze rijke titel gezozen omdat knakkende geluiden met zoveel woorden te omschrijven zijn.

Het probleem:
Na het vervangen van mijn draagarmen was er regelmatig een pok te horen bij een bocht naar rechts en soms bij remmen.
Uiteraard de twee bouten pas aangedraaid met belasting op het systeem.

Inmiddels, gewoon omdat dat nodig was de volgende zaken vervangen:
-veerschotels en rubbers
-stabilisator end-links
-remklauwen en slangen
-Schokbrekers en veren zijn zo goed als nieuw

Iedere keer als de auto op de assteun had gestaan was het geluid een tijdje weg om daarna weer terug te komen.
Om gek van te worden! Na wat zoeken op woorden als knoep en knak kwam ik op een post van Elianmars en van Jak.

Die hadden het zelfde na het vervangen van de draagarmen. Het opnieuw plaatsen van de draagarm hielp.

Dit gisteren, al gezellig keuvelend en vloekend met Misha gedaan.
Test rondje: stilte. Nog een rondje: stilte.
Patat gegeten: tok! Baalde als een steker.

Vandaag zo'n 100km gereden en de tok verdween. Letterlijk zoals ik het zeg.
Mijn vermoeden is dat het insmeren van het gladde stuk van de twee draagarmbouten met kopervet de weldoener was. Uiteraard was het vet nog niet lekker uitgesmeerd bij montage.

Heerlijk die stilte bij het rijden  ;D


Misha

Gedeelde vloeken luchten dubbel op !
;D

Maar: durf je het al wel aan zo snel, zeggen dat het opgelost is ?
:evil:

Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Emiel

Citaat van: razorx op 26-10-2008 19:05:01
Dit gisteren, al gezellig keuvelend en vloekend met Misha gedaan.

Jah...dat is Miescha op z'n best!  :eusa_clap:

-D©©©L-

Bedoel je nou te zeggen dat de de stalen kernen in draagarm bussen verdraaien/bewegen t.o.v. het subframe ?

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 26-10-2008 19:06:52
Gedeelde vloeken luchten dubbel op !
;D

Maar: durf je het al wel aan zo snel, zeggen dat het opgelost is ?
:evil:

Gr,
Misha

Normaal kwam het geluid na pak weg zo'n 5 á 10 km terug. Zeg nooit nooit, maar ik voel me hier behoorlijk zeker over.
En achteraf vind ik het eigenlijk zo logisch om die bouten hun gladde stuk van kopervet te voorzien.

Laatste zin klinkt erg vreemd.

razorx

#6
Citaat van: -D©©©L- op 26-10-2008 19:11:04
Bedoel je nou te zeggen dat de de stalen kernen in draagarm bussen verdraaien/bewegen t.o.v. het subframe ?
Verwachtte die vraag al.
Zou niet de bedoeling zijn, maar van frictie zal daar toch wel sprake zijn.
Een echt goede fixatie lijkt me de bestaande constructie niet.

razorx

Citaat van: Emiel op 26-10-2008 19:10:36
Citaat van: razorx op 26-10-2008 19:05:01
Dit gisteren, al gezellig keuvelend en vloekend met Misha gedaan.

Jah...dat is Miescha op z'n best!  :eusa_clap:
Ik keuvelde hij vloekte  ;) Maar het hielp wel.

-D©©©L-

65 Nm + 120o is toch best wel knettervast voor een M10 bout.

razorx

#9
Citaat van: -D©©©L- op 26-10-2008 19:22:09
65 Nm + 120o is toch best wel knettervast voor een M10 bout.
Absoluut, maar het oppervlak dat fixatie zou moeten geven is gering.
Daarnaast zijn die krachten peanuts. t.o.v. de krachten die tijdens her rijden ontstaan.

Ik kan geen andere verklaring vinden. Maar misschien mis ik wat.

Ter aanvulling, bij de eerste montage de armen op normale belasting gebracht.
Later aanhaalmoment zelfs nog wat verhoogd om van het geknok af te komen.

razorx

#10
Wel, te vroeg gejuigd.
Heb mijn eerste post aangepast en mijn kopervetlarie doorgestreept.
@Marco: Zat mij als theorie ook niet helemaal lekker.
@Misha: Zal nooit meer juichen.

Na enige dagen is de tok bij bochten naar rechts weer terug  :eusa_wall: .
Ja probeer maar te horen hoe een geluid klinkt.

Metaalachtig, maar niet metaal op metaal.
Wel maar weer eens kijken, felle zaklamp, nog eens kijken. Wat foto's op de plaatsen waar mijn hoofd niet past.
Weer kijken, toen zag ik het volgende:

Sorry voor de slechte foto.

Wat je ziet is de kunststof beschermplaat en het subframe.
De rand van de kunststof beschermplaat bleef als het ware haken op het subframe, dat op die plek ook mooi blank was geworden.

De bout die de beschermplaat aan de linkerzijde vasthoud losgedraaid:

De beschermplaat wat netter gepositionneerd.

En hopen maar. Juichen doe ik niet meer, de vorige keer duurde het ook dagen voordat het geluid terug kwam.

Groeten van Yits.

FGG

Heb je de bevestigingspunten van je subframe al nagelopen? Dat was 't bij mij. Één van de bouten kon een behoorlijke slag worden aangedraaid.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

razorx

#12
Citaat van: FGG op 03-11-2008 22:37:27
Heb je de bevestigingspunten van je subframe al nagelopen? Dat was 't bij mij. Één van de bouten kon een behoorlijke slag worden aangedraaid.
Dank je Florian,

Is een goede: Op mijn checklist voor komend weekend.
Die rubbers zullen toch wel slapper zijn geworden met de jaren.

if sterker aandraaien mogelijk then verse rubbers.

FGG


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

KMvrtr

Potdomme, dat leerde ik ook op het atheneum in de 'computerklas'.
De leraar was steeds precies een bladzijde verder in het C64 lesboek dan wij....