De Roetmeeuw

Gestart door Taranis, 29-11-2008 20:34:08

Vorige topic - Volgende topic

Emiel

En de voorbumper? :eusa_whistle:

Taranis

Citaat van: Emiel op 28-12-2008 20:36:47

D'r heeft vandaag een bloembak een kusje aan de voorbumper gegeven ja  :-*

Marc O.

Citaat van: Taranis op 28-12-2008 20:42:05

Zodat ie nu, qua beschadigingen, beter past bij de rest van de auto?  :eusa_whistle:
...The Nile isn't just a river in Africa...

viking_in_shorts

Citaat van: Taranis op 28-12-2008 20:42:05

Laat me raden:

De schuld van de bloembak omdat deze opeens zomaar plotseling en volledig onoverzichterlijk de straat overstak (op een plek waar jij voorrang had? )

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 28-12-2008 21:23:10
Laat me raden:

De schuld van de bloembak omdat deze opeens zomaar plotseling en volledig onoverzichterlijk de straat overstak (op een plek waar jij voorrang had? )

Hoe raad je het zo :eusa_clap:

Net zoiets als dat Zweedse paaltje ja, voor je daar weer over begint :evil:

De auto moest bij een vriendin op de oprit en de achterkant stond nog op de stoep. Ik rij nog een stukje verder naar voren en tik met de kentekenplaathouder een betonnen bloembak aan. Bloembak: 1, kentekenplaathouder: 0. Kras op de bumper en kentekenplaathouder gebarsten. De bumper heeft toch al schade op beide hoeken dus dit boeit eigenlijk ook niet meer ;)

Ik wil binnenkort even nummerplaten met opgelegde letters bestellen, kan ik de houders ook direct vervangen.

viking_in_shorts

Misschien moet jij maar aan de XC60 - die heeft toch zo'n denkend remsysteem enzo ? 

Wel gaaf van je dat je het elke keer weer voor elkaar speelt andere delen te raken - zo worden je auto's elke keer weer nieuwer :eusa_clap:

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 28-12-2008 22:03:38
zo worden je auto's elke keer weer nieuwer :eusa_clap:

Als ik ze iedere keer op laat spuiten wel ja :eusa_think:

Bij de V40 het portier linksachter omdat de vuilnisman er een container tegenaan liet pleuren... bij de GLT de rechterzijkant omdat die op diverse plaatsen ging roesten met dank aan een slecht herstelde schade van de vorige eigenaar. Bij de R de neus omdat er dakplaten van het werk op waaiden tijdens de storm in maart van dit jaar (meteen kofferdeksel maar laten doen). Nu als 't meezit gewoon de hele auto. Maar daar was de prijs dan ook naar 8)

Taranis

Gloeibougies vervangen

Omdat de V70 wat moeite had met starten als 't koud was buiten, besloot ik de gloeibougies te vervangen. De dealer vraagt 36 euro per gloeibougie, inclusief de arbeid kwam het totaal op € 400,-. Dat geld kun je in je zak houden. Elianmars kwam met een goede tip.
Die dus maar besteld, voor € 33,99 inclusief verzendkosten had ik ze thuis. Allicht het proberen waard.

Op het forum kon ik nergens een how-to vinden, dus zelf maar gewoon begonnen. 't Is prima zelf te doen, maar ik las op het forum dat iemand riep dat het een uurtje schroeven was en klaar. Dat moet die persoon me dan maar voordoen, de 3 uur die de dealer rekent is een stuk realistischer. Vooral als je er een aantal bij hebt zitten die er niet uit willen.

Het begin is simpel:

De vier grote torx schroeven los draaien et voilà:

Ik had direct door dat Emiel gelijk had, de bougie van cilinder 1 ga je er niet uit krijgen zonder de stuurpomp te verwijderen:

Cilinder nummer 3 t/m 5 hebben 1 gedeelde bougiekap:

Voorzichtig met een punttang (m'n vriend van de dag, je kunt echt nergens bij met je vingers) de bougiekap los getrokken en daar zitten ze:

Pijpdop 10, een verlengstuk en een knietje en je draait ze er redelijk simpel uit:

Let wel: neem de tijd ervoor als je gaat sleutelen. De bougie uit cilinder nummer 3 was er met geen mogelijkheid uit te krijgen. Ik heb 'm meerdere malen laten schrikken met een hamer en een schroevendraaier (zelfs de bougie krom geslagen zag ik later :eusa_whistle: ), overdadig WD40 gebruikt (bij alle bougies overigens) en met heel veel voorzichtig gepruts heb ik 'm er zonder kleerscheuren uit gekregen. Helaas ben je dan wel een uur ( :o ) bezig met 1 enkele gloeibougie.
Pas ontzettend op met het losdraaien, als je je draad in je blok molt ben je een eind van huis en het is zo gebeurd (been there, done that... Polo SDI ::) ). Ik heb overigens van tevoren het blok nog even warm gestookt, in de hoop dat ik de bougies er dan makkelijker uit zou krijgen.

Als de oude gloeibougie eruit is, is het een kwestie van de nieuwe er in draaien (voorzien van wat WD40) en vastzetten op 15 tot 17 Nm. Ik heb ze vastgezet op 17 Nm, ik vond het intuïtief erg weinig. Wel voor de gelegenheid een goede momentsleutel gekocht omdat ik anders toch altijd alles veel te vast zet.

De nieuwe gloeibougies zijn helaas niet helemaal gelijk aan wat er in zat (links nieuw, rechts oud) :

De ring die in de bougiekop moet vallen is dikker en dat past dus niet. Ik had geen zin om alsnog andere gloeibougies te halen dus heb met chirurgische precisie een incisie in lengterichting in het onderste rubberen deel van de bougiekop gemaakt, zodat de bougiekop wel over de gloeibougie heen wil. Met wat gezond geweld past het dan wel. Het verdient geen schoonheidsprijs maar ik ben niet erg bang voor vuil in de bougiekop. Als ik zie hoe het er na 8 jaar en 275.000 kilometer allemaal nog uit ziet, dan kan het vast nog een keer zo lang mee. En anders is een andere bougiekop zo gekocht :)

Om de bougies van cilinder 1 en 2 te kunnen vervangen moet de stuurpomp van z'n plaats. Om de stuurpomp van z'n plaats te krijgen moet eerst de multiriem eraf. Omdat ik geen zin had om naderhand de multiriem op te kunnen vissen uit de diepste krochten van de motorruimte heb ik de riem opgehangen:

De riemspanner kun je in mijn geval ontspannen met een sleutel 17 op de bovenkant en een stuk pijp erop. Let op: Volvo heeft ongeveer elke week een andere riemspanner gebruikt dus 't zou kunnen dat 't bij jouw auto anders is. Controleren voor je begint... vorige keer kwam ik er te laat achter en heb ik zelf een stuk gereedschap in elkaar geknutseld voor de GLT maar dat paste natuurlijk op de V70 niet ;)
De riemspanner (riem ligt er al af):

Daarna met dop 12 de 2 bouten aan de rechterkant van de stuurpomp loshalen. De steun waar de leiding van de stuurbekrachtiging aan vast zit is dan ook meteen los, zodat je bij de bougie van cilinder 2 kunt:

De plastic leiding voor de koeling van de computer kun je er simpelweg aftrekken. De koelvloeistofleiding die eronder vastgeklikt zit heb ik even buitenom de computer gelegd zodat ik er geen last van had:

De lange bout bovenop de stuurpomp is simpel los te draaien met dop 14. Je kunt daarna met dop 12 door het wiel van de stuurpomp heen de 3 bouten loshalen die daar zitten. Op de foto zijn er 2 zichtbaar, onderin zit er nog een derde:

Met wat kracht trek je dan de stuurpomp van z'n plaats. Je kunt dan bij cilinder 1 en 2, die ook een gedeelde bougiekap hebben die op de voorgrond op de foto ligt. Op de foto zie je verder de gloeibougie van cilinder 1, diep weggestopt:

Ook hier geldt: voorzichtig met een punttang de bougiekap eraf trekken en de gloeibougies vervangen. Om de bougie van cilinder 2 te vervangen zat de stekker van de temperatuurzender in de weg. Die heb ik er dus even af gehaald en later terug geplaatst.

Daarna kan alles terug geplaatst worden. Aangezien dit de omgekeerde volgorde van 't loshalen is, leek 't me weinig zinvol daar nog foto's van te maken :P

Als dan alles terug zit, is het wel verstandig om meteen even naar de gloeiweerstand/zekering te kijken die linksvoor naast de vulopening van de ruitensproeiervloeistof zit:

Die zag er dus echt niet uit, dus alles los gehaald en keurig schoongemaakt en voorzien van wat zuurvrije vaseline. Daarna netjes teruggeplaatst en gestart. Bij mij bleef het motormanagement lampje branden. Ik vermoed dat 't komt doordat er wellicht wat WD40 in de cilinders terecht gekomen is. Na een paar kilometer rijden ging 't lampje weer uit.
Ik heb een paar keer gegloeid en even gevoeld of alle gloeibougies goed warm werden. Dat was het geval, dus overal zat de bougiekap er goed op.

Ik heb er in totaal zo'n 3,5 uur over gedaan. Het kan sneller als alle gloeibougies direct los willen, maar hou er rekening mee dat ze heel vast kunnen zitten en dat je dan echt een hele tijd aan het klooien bent.

Vulk

Mooi om te lezen dit!

BenC70ES

Citaat van: Taranis op 30-12-2008 13:41:38Let op: Volvo heeft ongeveer elke week een andere riemspanner gebruikt dus 't zou kunnen dat 't bij jouw auto anders is.

;D

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elianmars

Da's een leuke klus geweest, maar wat is nu het resultaat van de harde arbeid? Hoe start de wagen nu?

Sbv

Ronald,

Als dit je lukt moet het zeker lukken om een radio met versterker in te bouwen

hathü

Duidelijk verhaal en de foto,s erbij maakt de klus helemaal inzichtelijk. Dank voor het plaatsen. :eusa_clap:

Freakybaby

Mooi verhaal en duidelijke foto's en uitleg Ronald!

Wat me wel opviel is dat je multi riem wel een erge roestbende is.. Weet je waar dat vandaan komt?
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

BasV70

Mooie How-to Ronald :eusa_clap: Die gaat in het archief. :)

Heeft het ook het gewenste effect gehad? Het was koud zat vanacht.

De ruimte rond je multiriem vind ik inderdaad ook wat roestig. Aandachtspuntje lijkt mij.

Gr.