De avonturen van The swedish chef

Gestart door Joeri, 29-07-2009 08:22:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joeri

Weer een fijne upgrade: Vandaag zijn de nieuwe T5R Nivomats + veren en rubbers eronder gegaan  :eusa_dance:
Een kort verslag en wat (helaas onscherpe) foto's.

Op z'n steuntjes, we konden er makkelijk bij!


De binnenkant, de Nivomats zijn er al uit. Kwestie van de rubbers los met de 2 boutjes, en de middelste bout los. Als de onderkant vervolgens ondersteund is en de bout aan de achteras ook los is, dan til je de NM er zo onderuit.


Overzicht. En reclame voor WD40  ;D


De rechter veerbevestiging draaide mee, dus een gat erin, priem in het gat en blokkeren die boel. Daarna zo los  :eusa_whistle:


De oude boel en een nieuwe NM.


Hulpje  ;D Thanks dude!  8)


Nieuw bevestigingsmateriaal.


De nieuwe NM vast draaien.


Klaar is klara!


Proefritje  ;D Wauw, de chef zoeft weer over de weg  :eusa_clap: Met de oude zakte hij flink in bij een hobbel. Als ik nu een drempel neem dan blijft de achterkant gewoon horizontaal. Fantastische apparaten die Nivomats! Het rijd weer als een Rolls Royce  ;)

De volgende grote uitgave is de koppeling (en de keerring). Afspraak is gemaakt, tussen 17 en 19 sept staat de chef even in Arnhem. Daarna kan hij met een frisse koppeling weer verder.

Maar eerst staat de 11e september op de planning: Mini meet en klus dag met Maartendeb!  :eusa_dance:

8)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

elianmars

Grappig, eergisteren hebben we bij de wagen van knoopie ook nieuwe nivomats gemonteerd.

Had jij ook twee van die zilverkleurige moeren over? Of hebben wij iets overgeslagen?  :eusa_think:


Mooie werklamp, trouwens  ;D

daytonawim

Als je iets overhoud ben je altijd iets vergeten  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

Joeri

#123
Deze keer niet hoor. Ja bij mij dus ook over! Vreemd! Kan van de stabilisatiestang zijn die soms wordt meegeleverd.

Citaat van: elianmars op 22-08-2010 16:57:19
Mooie werklamp, trouwens  ;D

Ja, handig heh. Had nu eens stroom dus maar gelijk gebruik van gemaakt. Ook lekker warm daardoor, handig voor in de winter  ;D
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Joeri

#124
Zoals jullie wellicht weten ben ik al effe bezig met het verlagen en vervangen van de schokbrekers en veren. Ik zal wat uitleg geven  :)

Uitgangspunten:
- Rondom netjes op de poten te zetten.
- Geen mega verlaging, maximaal 3 a 4mm
- Behoud van fatsoenlijk comfort! Geen kart.
- Strak sturen en weinig overhellen

Wat is al gedaan:
- Veerpoten voorkant vervangen door Monroe reflex met Eibach pro kit. Alle onderdelen van veerpoot vernieuwd
- Nivomats aan de achterkant vernieuwd door T5R verlaagde set inclusief veren en rubbers.

Huidige stand van zaken:
De achterkant staat nu netjes en naar mijn zin. De nieuwe verlaagde nivomats doen hun werk perfect.
De voorkant is nog niet ver genoeg gezakt. Bovendien ben ik niet helemaal tevreden over de demping. Ik moet wel opmerken dat ik momenteel bijzonder stijve banden heb. Met de Winterbanden kan de demping anders zijn.

Uitdaging:
Mijn uitdaging ligt nu in het verder verlagen van de voorkant met behoud van de uitgangspunten. Binnenkort heb ik wat vergelijkingsmateriaal met Apex/Billstein. Ik ben heel benieuwd hoe dat dempt en veert.

Ik begin nu dus een (uit)zoektocht naar welke demper/veer combi mij tevreden zou kunnen stellen. Hulp is welkom  8)

UPDATE: Nu met foto's
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Vulk

Heb je een foto van hoe de auto er nu  bij staat?

Joeri

Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Vulk

Hij staat een beetje zoals de mijne:
Achter origineel (geen nivomats meer).
Vanvoor: T-5 verlagingsveren.

Net als jij ben ik niet 100% tevreden over hoe hij vanvoor staat.

)()()sT

Staat idd. wat hoog op de pootjes...
Gewoon aan de voorzijde Apexjes doen, heb ik ook. Niet veel stugger als de originele veren maar wel mooi zakkende veren.
Ik heb dus in de V70 voor die Apexen, en achteren nivomats (standaard verlaagde, ZONDER die ringen).

Joeri

#129
Citaat van: )()()sT op 27-08-2010 12:48:29
Staat idd. wat hoog op de pootjes...
Gewoon aan de voorzijde Apexjes doen, heb ik ook. Niet veel stugger als de originele veren maar wel mooi zakkende veren.
Ik heb dus in de V70 voor die Apexen, en achteren nivomats (standaard verlaagde, ZONDER die ringen).
Dat klinkt mooi, dat heeft Maartendeb ook, en laat ik die nou volgende week zien  ;) Ben heel benieuwd.  8)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

)()()sT


Joeri

#131
Van de week besteld:

- 2 Meyle HD endlinks
- 1 motorsteunrubber boven ook Meyle

De endlinks om de ophanging goed af te maken, zitten nu hokkitokki endlinks in en ik heb zo'n idee dat het wat beter kan  :eusa_think:
Het motorsteunrubber terug naar rubber omdat ik toch niet aan de iets hardere Superflex kan wennen  :eusa_shifty:

Nog een vraag: Wat kost het vervangen van de voorste stabilisatiestang bij de dealer ongeveer?

8)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Joeri

Ook nog een OBD kabeltje besteld vandaag. Kan ik hopelijk eindelijk contact leggen met het brein van de Chef  ::) Hoop ook dat ik i.c.m. het goede stukje software in staat ben de KM-stand uit te lezen. Dan kan ik de teller tenminste doordraaien als ik het tandwieltje vervang.  8)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Vulk

2 stabi's bij de dealer kosten 125 euro. Ik zou rekenen op een kwartier per kant voor de montage.

Joeri

Citaat van: Vulk op 16-09-2010 11:40:19
2 stabi's bij de dealer kosten 125 euro. Ik zou rekenen op een kwartier per kant voor de montage.
Huh, ik bedoel de stabilisatiestang op het subframe heh. Deze bijvoorbeeld: Klikje. Niet de endlinks, vaak onterecht verward met elkander.  8)

Travel is the only thing you buy that makes you richer.