Ervaringen gechipte TDi automaat

Gestart door Gert, 12-12-2003 10:47:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gert

Ik was in eerste instantie op zoek naar een 850 Estate of V70 T of T5 op G3, maar i.v.m. de geringe actieradius en de beperkte tankmogelijkheden in Ditsland en Scandinavië, ga ik denk ik toch voor een diesel. Max. kilometerstand zo´n 180 d km, maar dan wel graag eentje met een beetje extra power! Ik heb echter geen zin in allerlei ellende.
Na een hele tijd zoeken op dit forum heb ik toch nog steeds niet het antwoord op mijn vraag:
Hoe bevalt het rijden met een door Rica getunede 850 of V70 TDI met automaat op de langere duur?
Wordt de auto echt heel nerveus zoals iemand na een proefrit beweerde, of betrof dat inderdaad een verkeerd afgestelde auto? Storingen? Slijtage? Zit je met chiptuning eigenlijk ook aan een extra oliekoeler van je automaatbak vast?
En klopt het dat je boven een bepaalde km-stand beter van chiptuning kunt afzien bij een TDi?

Alle bruikbare tips van harte welkom!

Gert
Rust roet...

Ramon

Gert,

Je stapt uit een normale 940 ?  in een 850 / V70 TDI.

Het verschil qua rijden is zowiezo al heel groot.  Ik weet van een voormalige Audi werkplaatschef dat met name de vijf cilinder TDI motoren bij tuning behoorlijk inleveren op hun levensduur. Ze gaan vaak behoorlijk roken en olie gebruiken.

Ook de automaten vinden een verhoogd koppel en vermogen niet echt fijn, het blijven compacte bakken waarvoor een compromis is gekozen tussen afmetingen en belastbaarheid....

Bovendien is een kleine 200.000 km al een behoorlijke rit voor een automaat. Kan nog heel lang goed gaan, maar met een box of chip is de kans ook groot dat je met  X kilometer voor een bakrevisie komt te staan...

Ga eens rijden met een standaard TDI, kans is groot dat je door de soepelheid en het koppel bij een laag toerental al dik tevreden bent.

Ramon

   
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

ed

#2
Ik heb ooit eens gereden met een door Ria gechipte V70TDI. Deze was enorm nerveus. Het reed niet lekker meer. Nu zat er wel een storing in de electronica. Op het moment van overschakelen viel het vermogen voor een paar seconden even weg. Het ding trok wel als een bezetene, voor mijn gevoel harder dan mijn eigen "R".
De bak maakte daarbij echt heel erg ongezonde geluiden, alsof deze elke moment in elkaar kon storten. Ik denk dat deze auto erg veel op zijn donder had gekregen door de vorige eigenaar.

ik sluit me overigens aan bij Ramon: ga eerst eens rijden met een standaard TDI. Grote kans dat je hem zo prima vind.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Jan_D.

Jaar of drie geleden gechipte 850 gereden die bij dealer te koop stond. Trok goed door tot 200 maar liep erg onregelmatig stationnair. Was volgens een Volvomonteur een wel vaker voorkomende kwaal. Ook gaf de monteur voorkeur aan de benzinemotoren gezien de levensduur.
Voor veel km's met automaat zou ik niet bang zijn: ik ruilde mijn 740 automaat in bij 330Dkm; geen problemen met de bak gehad.

Johann

Nerveus valt wel mee. Ligt hoofdzakelijk aan je voet.
Levensduur heeft ook met die zelfde voet en gezond verstand te maken, ook een standaard TDI kun je in korte tijd aan gort rijden.
Op de lange baan is de gechipte TDI bij dezelfde rijomstandigheden zuiniger, aanmerkelijk zuiniger.
Met name bij het inhalen vanaf ongeveer 80 km/h zul je merken dat de TDI bijzonder vlot is. Van 80 tot net over de 100 hoeft ie niet voor een getunede T5 onder te doen.

Alleen dat geluid van die Audi motor... Net een trekker.

ed

Je zult maar boer zijn. Rijd je op zondag op weg naar de kerk nog steeds in een trekker. :)
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Citaat van: ed op 17-12-2003 10:41:02
Je zult maar boer zijn. Rijd je op zondag op weg naar de kerk nog steeds in een trekker. :)
Hoog, sterk en veilig. Wat is het verschil met een XC90? ;)

denkweb


AEO

En wat heeft dat geintje nou gekost? (het rica-chippen voor de TDi bedoel ik dus)... ik heb er ook nog een die misschien wel aan de beurt komt.
Alle paddestoelen zijn eetbaar. Weliswaar zijn er paddestoelen die je maar
een keer kunt eten

denkweb

Inclusief de btw? 416,50 euro. Uiteraard met volvo 850 club korting...


s©ub@

goh, rekenen ze voor alle tdi's hetzelfde  ;D

misschien dat ik zaterdag nog wel eens ff ga sjekkuh wat een T5 kost <grin>
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Hen3

#11
Citaat van: denkweb op 18-12-2003 23:31:34
Inclusief de btw? 416,50 euro. Uiteraard met volvo 850 club korting...



??? Ik zie op de site van Rica een bedrag staan van > 700 euri EX btw!!  ???
Zoveel korting?

hoe ken det?

mehn

Citaat van: Hen3 op 15-06-2004 00:50:10
hoe ken det?

Was een actie alleen in december '03 met volvo850club korting, meen ik  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

denkweb

Volgens mij wordt het tijd om weer eens met ze te contacten... ;)

VolvoDeMio

Opgraving van de dag.....

Inmiddels meer ervaringen over het chippen van een tdi en automaat?

Of is de automaat van een tdi dezelfde als van een T-5, want dan weet ik dat het chippen bij een tdi geen problemen op zal leveren.

Tenslotte....mijn Rica-chip van mijn 855-tdi-handbak is zeker nier over te zetten in mijn 'nieuwe'V70-tdi-automaat....?  :eusa_pray: