Benzinepomp vervangen door walbro

Gestart door DerWeis, 13-02-2010 17:07:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DerWeis

Na een paar keer stil te hebben gestaan ivm afslaan motor, leek het me verstandig om zowiso de brandstofpomp en het 103 relais te vervangen. Ik weet dat er al een foto verslag van het vervangen van de pomp is maar het leek me niet overbodig om een verslag te maken over het vervangen van een originele pomp door een walbro.
De pomp heb ik bij european tuning besteld en was de volgende dag al binnen! waarvoor veel dank ;)



Ik ben eerst begonnen met het zetten van een bakje senseo en het aanzetten van de kachel!



Vervolgens de klep boven het reservewiel opengeklapt



Het klepje verwijderd



Daarna de gekartelde ring losgedraait, om dit makkelijk te doen heb ik gebruik gemaakt van de incapingen aan de zijkant
hier past het ronde gedeelte van de schroevendraaier erg mooi in en kun je dus de schroevendraaier als hefboom gebruiken voor het losdraaien van de gekartelde dop.



De pomp kon hierna omhoog getrokken worden



Vervolgens met behulp van een punttang de stekkers losgetrokken



De brandstofslangkelm losgedraait en plastic pennetjes konden nu worden ingedrukt waardoor
het onderste gedeelte naar beneden geschoven kon worden



De behuizing kan nu dmv een kliksysteem gedemonteerd worden



Oud en nieuw naast elkaar



Voor een goede passing van de nieuwe pomp in het onderste rubber heb ik even een nylon pasring gedraait
De onderste wending van de veer heb ik iets bij elkaar geknepen in de bankschroef en de veer heb ik een beetje uitgetrokken zodat de nieuwe pomp mooi klem zit



De passing van het nylon in het rubber



Vervolgens alles omgekeerd monteren, en vergeet niet bij het plaatsen van het zeefje de borgring te monteren om het kunststoffen pennetje!!!!!!! anders ligt bij jullie het zeefje ook los onder in de tank! (ik had het gelukkig snel in de gaten dus het was snel gefixed!
Hoe kun je nou rechtlijnig denken in een ronde schedel?

volvoc70T5

had begrepen van deze pompen dat ze wat luidruchtiger moesten zijn..
merk je daar ook iets van..of is `t maar een fabeltje..

sean850

Als je de pomp goed strak in z'n behuizing monteert hoor je er helemaal niks van  ;D

Doe je dit niet dan maakt ie een boel herrie ja  :evil:

Maarten75

een goed verslag, erg duidelijk. Ik heb pas een nieuwe auto, hij heeft een goeie 3 ton gelopen. Ik wil hem deze zomer eens goed onderhandenemen om als nieuwe eigenaar op weg te gaan naar de 4 ton. Is het raadzaam een bezine pomp preventief te vervangen Of gewoon laten zitten en pas vervangen alstie de geest geeft?

Thijssie!

Citaat van: Maarten75 op 15-02-2010 19:25:27
een goed verslag, erg duidelijk. Ik heb pas een nieuwe auto, hij heeft een goeie 3 ton gelopen. Ik wil hem deze zomer eens goed onderhandenemen om als nieuwe eigenaar op weg te gaan naar de 4 ton. Is het raadzaam een bezine pomp preventief te vervangen Of gewoon laten zitten en pas vervangen alstie de geest geeft?

Als het werkt niet vervangen. Kan je beter je onderstel of je ontsteking even gaan aanpakken...

beetje zonde om lukraak onderdelen te gaan vervangen wanneer deze niet kapot zijn... :eusa_shifty:

michiel

Citaat van: sean850 op 14-02-2010 15:23:42
Als je de pomp goed strak in z'n behuizing monteert hoor je er helemaal niks van  ;D

Doe je dit niet dan maakt ie een boel herrie ja  :evil:

Nou, een boel herrie.............Hij zoemt iets hoorbaarder dan een standaard pomp. Moet wel zeggen dat de pomp wat stiller wordt na verloop van tijd (inloopperiode?).
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

A3GLT

Ik heb het ook pas gedaan. De pomp hoor ik wel iets beter lopen, maar onder het rijden merk ik daar niets van.
Let wel op als je het slangetje vervangt, dat je het vervangt door een stuk brandstofslang, waarvan ook de buitenkant bestand is tegen benzine. Ik had een stukje brandstofslang bij de Brezan gehaald, maar deze loste op in de benzine, waardoor ik nu prut in de tank heb, wat m'n zeefje verstopt...

pwassink

N.B.

Vergeet bij het wisselen van de brandstofpomp niet dat je de ring waarmee de "schroefdop"
afdicht op de tank niet al te lang ongemonteerd laat liggen.  
T is zelfs beter om hem direct na het verwijderen van de pomp even handvast weer op de tank te doen.
Dan heb je tussendoor alle tijd om met pompen, zeefjes en slangetjes te knoeien en dergelijke.

Probleem is dat die afdichting en ring hun noodzakelijk vorm snel verliezen en dan blijvend zullen gaan lekken,
dit kan je met deze actie heel simpel voorkomen dus.   :eusa_shhh:

Stond even niet in het actierijtje vermeld ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Gunnar

Die dingen maken merkbaar meer geluid, maar inderdaad tijdens het rijden merk je er niets meer van.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Snellebaksteen

Dat is met een goedkope imitatiepomp ook zo, alleen is het daarbij na een 10.000 km weer net zo stil als met de originele. Althans ik hoor nu niks meer en hij doet het nog steeds.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

opabakkebaard

Mooi gedocumenteerd en een duidelijkverhaal. Wellicht ben ik deze week ook aan de beurt, mag nog even op onderzoek uit. Als ik niet de mogelijkheid heb om "even een nylon pasring te draaien" kom ik dan in de problemen? Of moet ik dan gewoon geen Walbro kiezen maar een andere?

Piere

Citaat van: opabakkebaard op 22-05-2010 21:44:00
Mooi gedocumenteerd en een duidelijkverhaal. Wellicht ben ik deze week ook aan de beurt, mag nog even op onderzoek uit. Als ik niet de mogelijkheid heb om "even een nylon pasring te draaien" kom ik dan in de problemen? Of moet ik dan gewoon geen Walbro kiezen maar een andere?

Wij hebben op de XC ook een Walbro gemonteerd zonder nylon pasring, werkt nog steeds naar behoren :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Rene85

#12
Citaat van: pwassink op 17-02-2010 19:10:02
N.B.

Vergeet bij het wisselen van de brandstofpomp niet dat je de ring waarmee de "schroefdop"
afdicht op de tank niet al te lang ongemonteerd laat liggen.  
T is zelfs beter om hem direct na het verwijderen van de pomp even handvast weer op de tank te doen.
Dan heb je tussendoor alle tijd om met pompen, zeefjes en slangetjes te knoeien en dergelijke.


Probleem is dat die afdichting en ring hun noodzakelijk vorm snel verliezen en dan blijvend zullen gaan lekken,
dit kan je met deze actie heel simpel voorkomen dus.   :eusa_shhh:

Stond even niet in het actierijtje vermeld ..

gaat het hier alleen om de schroefdop of ook om de ring die bovenaan de pomp behuizing zit?

haasje

Ikzelf zou een nieuwe rubber afdichtring halen/bestellen bij de dealer, waren volgens mij  maar een paar euro. Ik heb een poos terug bij iemand de pomp vervangen, maar de "nieuwe" pomp had waarschijnlijk een net iets dunnere flens, waardoor ik de overgang tank met pomp niet goed luchtdicht kon krijgen. Nieuw rubber erin, probleem opgelost.

Rene85

ik vervang alleen het motertje zal hier dus geen problemen mee krijgen dat hij te dun is.
maar wel een nieuwe besteld voor 5euro.
geen zin om de pomp er weer uit te halen mocht ie wel lekken.