T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

mehn

Citaat van: Arnie82 op 04-09-2015 11:51:48
Maar je hebt een Asteroid Smart klaarliggen voor de 850? Mooi toestel, had ik ook in de V...

Nee iets veel beters ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

razorx

Citaat van: mehn op 04-09-2015 14:12:30
Citaat van: Arnie82 op 04-09-2015 11:51:48
Maar je hebt een Asteroid Smart klaarliggen voor de 850? Mooi toestel, had ik ook in de V...

Nee iets veel beters ;D
;D

Fatsenco

Maarten,

Ik las jouw blog en zag dat je de motorophanging had gewisseld van IPD naar Powerflex naar origineel.
Ik rij zelf met Powerflex (te stug) maar wil naar IPD. Wil jij de IPD rubbers kwijt?
Hoor het graag van je.

Gr, André
Volvo V70 R AWD (Laser Blue Pearl / Two tone)'00
Volvo V70 2.5 10V LookalikeanR (Nautic Blue Pearl)'98
Volvo 855 T5-R (Cream Yellow)'95

maartendeb

André excuses ik zie je berichtje nu pas! :( Wil de IPD steun graag bewaren voor de handig, mocht ik snel eens een steun nodig hebben, die is ook nog zgan. De Powerflex mag wel weer weg.

maartendeb

Tijdje niet meer gepost, moest eerst ook nog wat foto's bij elkaar harken.

Citaat van: maartendeb op 27-08-2015 19:25:17
Hopelijk weet iemand dit, because I'm searching me an accident!

Dat zwarte ronde bevestigingsclipje links (zie foto) op het hitteschild tegen het schutbord, is dat los te verkrijgen (is 2 delig) en weet iemand daar misschien een onderdeelnummer dan?  :eusa_think:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1442271/850/hitteschild/01_bevestiging_hitteschild.png

Dank! :)

Uiteindelijk toch gevonden!





FYI, er zit volgens Vida een insulation mat tegen het schutbord, geen heat shield, daardoor vond ik het steeds niet:


Had ook nog paar foto's van de sensoren aansluiten op de ECU:




Had eerst uit een oude ECU voet stekkertjes gepield en die hergebruikt door er nieuwe draden aan te solderen. Later heb ik mooie mini iso stekkertjes gescoord + bijbehorende tang, werkt perfect:




maartendeb

#2135
370835 - Android radio

Heb dus na tip van Yits in zijn blog en nadat het tape deck van mijn SC-801 het had begeven (waar een aux input aan gesoldeerd zat) dezelfde Android radio van Chinavision aangeschaft. Het gaat om de CVFY-C396, een superfijne radio en is betaalbaar! Nu kan ik Spotify, navigatie en Flitsmeister lekker op de radio draaien, hoef ik niet steeds meer met m'n telefoon te goochelen, die dan steeds op de open asbak leunde, en er vervolgens bij een hobbel (schroefset) vanaf viel. Radio geluid van het ding is mwa, geluid via media player en Spotify is wel OK, subwoofer helpt.



Inbouwen was wel een b*tch (pardon my French). Ben zowat een heel weekend mee bezig geweest met passen/bijvijlen van het universele inbouwframe voordat het voldoende goed zat.

Het frame zat eerst niet diep genoeg:  


Daardoor radio ook niet:


Geleiderails van de originele radio weggevijld:


Gelol'd om het Chinglish, human doing make device broken is not on warranty! ;D


Het anti-diefstal spul weggemikt, past toch niet:


Hierna bij Maikel te rade gegaan (dank!) en besloten het framepje te bewerken zodat het dieper kwam te liggen. De rand om de radio heb ik aan alle kanten flink bij moeten schuren, waardoor deze nu ook mooi verzonken zit:


Nog wat verschillende navigatie's geprobeerd:


Uiteindelijk gesetteld voor Nokia Here.

Tijdens de toch al wat frustrerende inbouwactie, wilde ik ook nog de GPS antenne onder het dashboard kwijt, dus de boel moest even los. Laat nu net op dát moment het slot van het dashboardkastje het begeven... :eusa_doh:

Uiteindelijk het beugeltje los kunnen zagen door er een ijzerzaagje tussen te steken:


Hierna een maand zonder klepje gereden, het ding lag al die tijd op het dressoir. Toch eens zoeken hoe dat te repareren was. Uiteindelijk uitgekomen op "de elianmars methode", 11 jaar na dato nog steeds actueel ;D









GPS antenne:


Nog even over de PLX kastjes. De spanning daarvoor pakte ik toen even van de Volvo-Iso stekker af (Contact I), scheelde weer wat kabellengte. Maar goed, als ik dan liep te freubelen met de radio op de oprit (en dat doe je veel met zo'n radio), dan trokken die PLX kastjes onderwijl continue 1 Ampère (wideband sensor die opwarmt) en ging het best hard met de accu. Inmiddels pak ik daarom de spanning weer van de accessoirestekker en heb ik een gaatje in de bestuurders schopplaat hergebruikt voor een klein schakelaartje om het circuit te kunnen onderbreken.

Mijn telefoon gebruik ik momenteel als WiFi hotspot voor dataverkeer onderweg. Liefst zou ik dan via Tasker (Android app) willen zorgen dat als ze elkaar vinden via Bluetooth, dat dan automatisch m'n WiFi hotspot app gestart wordt (en vice versa weer gestopt als ik bij de auto wegloop); dat scheelt dan toch weer een handeling 's ochtends bij het opstarten en wegrijden. Helaas crasht Spotify op de radio als er een Bluetooth pairing is opgeslagen. Of het apparaat dan connected is of niet dat maakt dan niet eens uit. Ik moet nog even uitzoeken waarom dat fout gaat. Ipso facto; met zo'n radio spendeer je dus veel tijd op de oprit, precies geparkeerd daar waar je nog net huis WiFi bereik hebt :P

maartendeb

#2136
370835 - Olie + bougies + carterplug



Nom nom nom:


373014 - Radiator beschermkap (luchtgeleider) + clips

Parkeer ik één keer vooruit in een parkeervak, rij ik gelijk de beschermkap onder de radiator vandaan :eusa_doh: Op zich hing hij al op 11 uur aan de achterkant, dus die bleef achter het stoepje hangen toen ik hem toch iets achteruit wilde zetten, omdat de neus in de struiken zat. Gelukkig was het bij de Hornbach op de parking, dus ik heb nu gelijk een extra sleuteltje 10 voor onderweg.

Ook gelukkig, ze zijn nog verkrijgbaar bij de dealer, je krijgt hem met een laagje magazijnstof:


Dat lipje achterop schuift dus in je radiator. De oude beschermkap had die niet meer, daarom hing hij dus lager aan de achterkant:


Nieuwe clipjes erop:


Zit supergoed zo, en ik schraap nu niet meer op de vluchtheuvel als ik de straat uit rijd:


373500 - RCA line driver voor de subwoofer output

Omdat de subwoofer icm. met de Android radio een nog maar net acceptabel maar niet puberaal geluidsniveau behaalde, heb ik er een RCA line driver kastje tussen gezet om het uitgangsvolume wat te boosten. Dit werkt aardig in combinatie met een dubbel afgeschermd RCA kabeltje, aarde van de voeding vooral niet aansluiten ivm. aardelus. Nu gaat ze weer hard genoeg.


maartendeb

#2137
374360 - Dynamo

Die dag, waarvan je wist dat die ooit zou komen, is eindelijk, hieeeeeeeeeer:


Heb mijn allereerste ANWB encounter toch lang uit kunnen stellen. Eenmaal bij kantoor aangekomen rijd ik de parkeergarage in, naar beneden richting -1 waar de wat ruimere plekken zijn. Ik zet hem in z'n achteruit om in te parkeren en ik hoor een *pok*; het lambda lampje springt aan, en de motor begint wat onrustig te lopen. Snel de motor uitgezet en mijn laptop erbij gepakt (was toevallig een ritje aan het loggen). Het probleem had ik snel gevonden, hier een grafiekje van de boordspanning gemeten door de ECU:


Hmm OK, dit is niet goed. OBDII foutmelding ging ook over te hoge boordspanning (>16v). Hoe kom ik nu naar huis, hoe kom ik überhaupt de garage uit?! Achter m'n werkplek even voor een spanningsregelaar gegoogled en ondertussen wat Volvo buddies om raad gevraagd, maar ik had al snel zoiets van dat wordt hem niet, had verder ook geen tools bij me niks.
Dan toch maar eens de ANWB bellen, maar goed dan moet ik wel de garage eerst uit. De ramp omhoog is behoorlijk stijl, die wagen duw je daar echt niet omhoog met een paar man, hij moest toch echt op eigen kracht omhoog.
Dus, met geknepen billen en met gevaar voor eigen elektronica gestart en gelijk de ramp op gesjeesd (wat niet handig was, daardoor liep het voltage nog verder op), bij de uitgang uitgezet en gewacht tot de poort open ging met m'n pasje, daarna snel naar buiten in de berm geparkeerd. Intussen begon ik iets van elektronica te ruiken vanuit het dashboard, dus ik dacht dit is einde kabelboom.

Toen eerst 20 minuten met de ANWB aan de lijn gehangen, omdat de auto op haar naam staat en zij lid is blaaabla en ik moest een extra pasje. Ja dat is prima joh, misschien kun je eerst iemand op me afsturen en dan regelen we het ondertussen? Dat kon niet.

Ondertussen hadden mijn collega's mij al ijsberend gespot, hehe:


Een snelle test was dynamo van de + pool loskoppelen en starten. Toen was boordspanning net geen 12v, dus ja. Voordeel was dat het ANWB Service Center op nog geen 5 minuten rijden zit van m'n werk. De prijs die me werd ge-quote voor een dynamo + inbouw was zeer redelijk (losse spanningsregelaar doen ze niet), dus ik dacht waarom niet, dan is het maar gedaan en heb ik eindelijk m'n gereviseerde verse dynamo. Laptop mee die kant op, onderweg "de kerstboom" nog gezien op het dashboard, en terwijl zij aan de slag gingen, werkte ik ondertussen in de wachtruimte verder met een koffie erbij.

Toen de dynamo ernaast lag ben ik even gaan gluren:


Je schrikt dan toch wel even hoor, KVS overal, koelslang dubbelgevouwen, parafaan vol onderdelen etc; wordt niet zo liefkozend mee omgegaan zeg maar. Maar goed, totaal begrijpelijk verder. Ik zou hier gerust een dag mee bezig kunnen zijn, zij moeten het doen in 1,5 uur en liefhebben jouw auto natuurlijk niet.

Ze hebben wel een mooi Hazet kleedje dan, en zoals altijd heb je aanspraak met een 850 T-5R, wat voor gave bak het nog steeds is :D


Wat wel jammer was, was dat ze me een 80A dynamo ge-quote hadden, terwijl ik specifiek om een 100A exemplaar had gevraagd. Tja die was natuurlijk toch iets duurder en moest gebracht worden. Uiteindelijk was ik 342 euro kwijt. Aangezien ze hem toch voor je inbouwen dezelfde middag nog zonder afspraak, vond ik het eigenlijk wel best. Ik kon weer verder met m'n leven. Toen ik eenmaal de wagen meekreeg was ik het alweer vergeten, en ik was op tijd terug voor de vrijdagmiddagborrel ;D

Na starten gaf PLX meter 13,7 t/m 13,9 aan:


Wat ik meteen merkte tijdens terugrijden naar kantoor, was dat de automaat ineens super soepel schakelde, geen occasional gekloenk meer bij gas los, lichten branden feller, motor liep veel lekkerder. Daarna ook beter starten door beter geladen accu etc, alles beter. Ook fijn, alles werkte nog in het interieur, verder niet meer naar het geurtje gezocht ook (het is vast die crappy Autoleads PC9-460 line level driver, PLX kan tot 20v).

Dynamo toch wel duidelijk in de reservetijd dus, eigenlijk al sinds ik de 850 heb. Hoe kan het ook anders met 374k op de teller. En je kon het ook goed zien in de logging, ritje naar kantoor, eenmaal warm kakt het al iets te lage startvoltage steeds verder in:


Tot zover. Heb nog meer maar de avond is al weer om :D

UserID6342

Mooi werk weer Maarten, pruts van die dynamo maar na die kmsatnd mag hij ook wel een keer kapot gaan natuurlijk....

KIM

Mooi verslag weer Maarten.
Die radio die gaat er bij mij ook komen, zoveel is wel duidelijk.

Eric850R

Leuk om weer even bij te lezen!

classicT5

Hoe doe je dat loggen? Ook met die radio?

Ken je IFTT app al? Misschien dat het daarmee lukt ipv tasker?

razorx

Leuk om weer bij te kunnen lezen in je mooie weblog.
Je ben nog erger gekweld met de inbouw van dat radio frame dan ik. Bij mij was het alleen het aanpassen van de binnenkant van het kunststof frame.

Die radio is inderdaad niets. De rest fantastisch. Ach het wordt ook wel een beetje tijd voor online radio of een DAB.

855T5+

Maarten voor Maarten, voor alle duidelijkheid: in feite was de spanningsregelaar aan de dynamo alleen stuk? (Ik weet dat dat niet apart vervangen wordt, maar het was verder geen ander mankement aan de dynamo), indien ja, toch eens bomen hoe je die spanningsregelaar kunt vernieuwen als je nog een losse goede dynamo hebt liggen, wellicht ga ik dan preventief vervangen, voordat ik een boordspanning oploop van 18 V (d4mn!).

Ander vraag: je schreef ietsje terug over iso stekertjes en een fotootje erbij met bijbehorende tang: waar en hoe heb je die gevonden iso stekertjes gevonden (bestelnummers Volvo/anders?)
Volvo: Mutatis Mutandis

henry classic v70

Citaat van: maartendeb op 22-10-2015 23:34:16


Tijdens de toch al wat frustrerende inbouwactie, wilde ik ook nog de GPS antenne onder het dashboard kwijt, dus de boel moest even los. Laat nu net op dát moment het slot van het dashboardkastje het begeven... :eusa_doh:



Hahaha Murphy's Law  :D
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4