Pulsgever aan gruzelementen

Gestart door Luc, 30-08-2010 01:42:17

Vorige topic - Volgende topic

Luc

Ik reed vanavond van het werk naar huis, toen plotseling het motormanagement lampje aanging (dat oranje driehoekje). 2 Seconden later viel de auto uit. Ik heb m aan de kant getrokken met de koppeling en de startmotor.
Starten doet de auto niet meer, en ik heb de ANWB erbij gehaald (ik ben lid omdat ik ook een oldtimer rij, en die valt regelmatig stil, altijd op plekken waar je t niet hebben wil). Binnen 2 minuten had ie het probleem gevonden. Hij trok de pulsgever van de versnellingsbak af, en die is helemaal naar de kl#te.
Dat gebeurt eigenlijk nooit, maar bij mij dus wel. Wij vermoeden allebei dat er in de bak iets niet helemaal goed zit. Wellicht zit er ergens wat rotzooi of metaaldeeltjes die tegen de pulsgever aangeslagen hebben.

Heeft iemand dit probleem al eens eerder aan de hand gehad?
De pulsgever vervangen is niet al te moeilijk, maar ik vrees dat ik een ander, groter, probleem heb. Als iemand er ervaringen mee heeft hoor ik t graag.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

arjenT5R

laat de olie eens af max 5 liter
kijk naar de magnetische plug en de olie zelf

vergeet niet bij te vullen  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Citaat van: arjenT5R op 30-08-2010 01:50:17
laat de olie eens af max 5 liter
kijk naar de magnetische plug en de olie zelf

vergeet niet bij te vullen  ;D

Het vliegwiel zit niet in de olie.

Sensor eruit halen (evt luchtfilterhuis om meer ruimte te maken). LV wiel eraf en auto opkrikken, bak in 1. Met een goede lamp in het gat schijnen en iemand anders de krukaspoelie laten ronddraaien. Kijk of je iets verdachts ziet. Evt met een beetje remmenreiniger de krans schoonmaken.

Andere optie is onder de auto kruipen en boven de langste aandrijfas te kijken. Daar zie je ook de buitenste rand van het vliegwiel.

Gr :eusa_think:

Luc

Hoeveel mensen zijn er zo laat eigenlijk nog on-line...?
Maar goed, in de loop van de morgen slepen we de wagen naar huis, zodat ik in mn eigen garage eraan kan klooien.

De versnellingsbakolie is begin dit jaar nog ververst omdat ie soms moeilijk in zn 3 en 4 wilde. Sindsdien (ca. 10000 km verder) steeds minder problemen ermee.

@ Thuur, het luchtfilterhuis heeft toch al geen functie meer sinds ik een open luchfilter met een adapter van een T-5 heb.
Ik sloop die overbodige troep er sowieso uit zodra de auto in mn garage staat.

Nieuwe pulsgever erin is een piece of cake, al weet ik niet wat zoiets kost. Als de wagen dan weer start is het probleem in elk geval voorlopig opgelost.
Maar wat me blijft bezighouden : zo'n pulsgever gaat vrijwel nooit stuk, en als het gebeurt komt de oorzaak vrijwel nooit van buitenaf, oftewel, als ie stuk gaat is er waarschijnlijk iets mis in de versnellingsbak, of de koppeling.
Iemand dit eerder aan de hand gehad?

UserID6342

Ik neem aan dat we het hier over de vliegwielsensor / BDP sensor hebben ?  Die heb ik nog wel een aantal liggen, PB maar als je er eentje nodig hebt.

arjenT5R

oei  ;D was weer een biertje te veel gisterenavond zeker  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Ik vraag me eigenlijk af hoe erg de sensor beschadigd is.. Heb je een foto?

Het is normaal dat er zwartig stof op zit (kan best redelijk wat zijn).

Gr :eusa_think:

Luc

Foto volgt, de auto staat nog waar ik gestrand ben, 5 minuten lopen van hier.
We gaan m zo naar huis slepen, dan schiet ik een plaatje.

Maar ik heb geen stof gezien, alleen kapot getrokken of geslagen koperen draden. Was wel donker natuurlijk, misschien zie ik straks meer.

Piere

Citaat van: Luc op 30-08-2010 14:19:16
Foto volgt, de auto staat nog waar ik gestrand ben, 5 minuten lopen van hier.
We gaan m zo naar huis slepen, dan schiet ik een plaatje.

Maar ik heb geen stof gezien, alleen kapot getrokken of geslagen koperen draden. Was wel donker natuurlijk, misschien zie ik straks meer.

:o
Dan moet er bijna iets vastgezeten hebben op je tandenkrans ofzo  :eusa_think:
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

LPGLE

als alleen de draden stuk zijn,  zeg ik dat een steenmarter je auto heeft bezocht .

Luc

@Piere, dat vermoedde de monteur van de ANWB ook al.
En @ Dirk, het gaat om de sensor die van bovenaf in de versnellingsbak zit, precies onder de verdelerkap. Zal inderdaad wel hetzelfde zijn als de vliegwielsensor.

Luc

Bij deze een paar foto's, met de foon gemaakt. Kwaliteit valt een beetje tegen maar goed.
Bij daglicht ziet het dr niet zo dramatisch uit, al ga ik in de loop van morgen wel het vliegwiel controleren, the Thuur-way.
Ik hoop dat het gewoon slijtage is geweest, waarschijnlijk zit het ding er al 15 jaar en bijna 4 ton in.

Piere

Citaat van: Luc op 30-08-2010 15:41:51
Ik hoop dat het gewoon slijtage is geweest, waarschijnlijk zit het ding er al 15 jaar en bijna 4 ton in.
http://img.photobucket.com/albums/v34/lucrouvroye/autos/30082010707.jpg

Nah, onze zit er al evenlang in en die werkt ook nog :P
Als het slijtage was dan zou'm niet gebroken zijn maar gewoon geen signaal meer geven oid.
Ik denk dat je de oorzaak elders moet zoeken, vliegwiel wellicht

Is je koppeling trouwens nog ok? Misschien dat daar iets van losgeschoten is, al heb ik geen flauw benul wat dat zou kunnen zijn  :eusa_think:
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

LPGLE

da's geen steenmarter ;)

Erg vreemd dit .

Je zou bijna denken dat er een stukje frictie materiaal van de koppelingsplaat is losgekomen, of een klinknagel uit de plaat die zijn weg naar buiten zocht .

Kan bijna niet anders of het moet uit je koppeling komen .

Luc

De koppeling maakt al tijden een ietwat piepend geluid, als ie volledig uit is. Zodra ik mn voet op het pedaal leg is dat geluid verdwenen.
Ik vermoed dat het toplager het geluid veroorzaakt, ben er nog niet aan toegekomen om te vervangen of uitgebreid onderzoek te doen.