Vervanging voor de Mazda, de verstandige keuze

Gestart door FGG, 13-09-2010 16:40:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FGG

Ondertussen heb ik 't gevoel dat de Mazda op z'n laatste poten loopt. Na 303.000km op LPG is dat misschien niet zo vreemd. Aan de carosserie en het chassis mankeert feitelijk niets, maar de kleppen beginnen enigszins in te zakken en vermogen is ver te zoeken. Dus ik ben eigenlijk een beetje aan 't rondkijken.
Wat zoeken we? In ieder geval een auto met een beetje body. Ira werkt in Wageningen en met een Alto of een Cuore 220km over de snelweg is geen optie. En dan is er nog de keus tussen LPG en diesel. De auto zal naar schatting zo'n 15 a 20k per jaar gaan doen. Benzine is dus altijd te duur, diesel is wel duurder dan LPG maar heeft als voordeel dat 't wat langer meegaat, minder onderhoud vergt en wat praktischer is dan LPG. Het mag ook niet te groot zijn i.v.m. de kosten als belasting en verbruik, dus geen 850 of zo.
Verder wel een auto met een beetje gevoel, dus geen grijze muizen als een Corolla of een Astra.

Mijn gedachtengangen tot dusver:

In geval van diesel dan is een VAG- of een PSA-product de beste keuze: Seat, Skoda, VW, Peugeot,...
Ben zelf geen voorstander van Franse auto's maar de diesels zijn over 't algemeen wel goed.

- Seat Leon van het oude type, of op LPG of een TDi-tje
- Peugeot 206 HDi?
- Toch een Volvo in de vorm van een S40. Voordeel van de S40 is dat ze betaalbaar zijn en me toch een stukje Volvo-gevoel geven (veiligheid, betrouwbaarheid, degelijkheid). Misschien wel wat oubollig maar in de goede kleur met leuke velgjes...

Iemand een visie?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Jans Duiven

#1
Ik weet niet veel van die modellen die jij in je lijstje hebt staan, maar de einddempers van Peugeot kan je elke 3 jaar vervangen.
Wij gebruiken de 206-en bij UMCG ambulancezorg als logistieke wagens.  :eusa_wall:

Seat Leon (Oftewel de Alfasud nuevo :evil: ) in dieselvorm is ook een leuk alternatief)


Hans

daytonawim

#2
Er is een hele zuinige VW lupo diesel 3L o.i.d. Audi A2 met 1.2 tdi

Effe gegoogeld

Verbruik
Dit is uiteraard het sleutelwoord van de 3L Lupo.
Door jezelf een nieuwe rijstijl aan te leren is het mogelijk om zuiniger te rijden dan de gemiddelde fabrieksopgave van 2,99 ltr./100km.
Bij gunstige weersomstandigheden is bij een gemiddelde snelheid van
90 km/h een verbruik van 2,5 ltr./100km. (1:40) zeker haalbaar.
In de stad is het verbruik van ongeveer 3,9 ltr./100km. (1:26) nog alleszins acceptabel.
Er is in 1999 een recordpoging gedaan met een 3L Lupo.
te zien op www.lupo80days.com
In tachtig dagen is met een 3L Lupo een afstand van 33.000 km. afgelegd. Om dit te bereiken werd de auto tussen de continenten overgevlogen. Desalniettemin was het gemiddelde verbruik een verbazingwekkende 2,38 ltr./100km. (1:42) bij een gemiddelde snelheid van 85,6 km/h.

http://www.vw3literlupoclub.com/Vraagbaaklupo.html

FGG

Ik denk dat ik een Lupo toch te klein vind om een woon-werk-traject van 110km te overbruggen.
De Seat Leon spreekt me vooral om het model aan, vind 't een stoere auto:





Dit trouwens een G3-auto, voor 5450 euro... :eusa_think:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

elmarconi

Citaat van: FGG op 13-09-2010 16:40:01
Iemand een visie?

Je hebt toch tijden een Skoda gehad? Een Fabia is niet moeders mooiste, en da's misschien nog wel een understatement,  maar je kunt er best veel km's mee maken: http://www.motor-talk.de/forum/600-000-km-im-skoda-fabia-erreicht-t1982806.html

Zijn uiterlijk zie je ook weer in de prijs. Verder is het onder de kap meest VAG techniek.   

--
Autogas Inside . . .

Jans Duiven

#5

daytonawim

#6
Zoek er een met leuke opties en weinig KM dan zelf gas inzetten
met grote tank

ook leuk G3 137000 km 2002

http://link.marktplaats.nl/376747932

LPGLE

#7
tijdje terug ben ik bezig geweest met een vergelijkbare zoektocht ...

is trouwens heel wat anders geworden  :eusa_whistle:

Maar op het werk hebben we 2 nemo's met een 1.4hdi torretje in het vooronder .
Dat is zo'n fijn krachtig soepel motortje , dat mijn zoektocht me op verschillende modellen bracht .

ford fiesta > 2002  1.4 tdci (PSA diesel hdi )
Peugeot 206 (SW)  1.4HDi
Citroen C3  1.4HDi  ( ja je moet er van houden)

Voordelen van het motortje :  snel, krachtig , ZUINIG , weinig onderhoud  ( distririem elke 225 dkm !!! )
als stads bezorg verkeer halen we 1:19.5
redelijk betaalbare wegenbelasting

http://link.marktplaats.nl/376245404 (voorbeeld )

RRRRR_Ramon

Je roept wel meteen geen Corolla, maar Toyota's zijn wel zeer degelijke auto's waar zelden wat mee is. De D4D-tjes zijn pittige motoren die een bult kilometers aankunnen. Dat het saaie grijze muizen zijn vindt je dan ook terug in de prijs en dat is lekker meegenomen. Zelfde geldt voor de Mazda 3, lekker pittige dieseltjes van 109 pk.

Voor VAG producten en zijn derivaten betaal je gewoon meer. Ik heb geen idee wat je te besteden hebt maar vergelijkbare auto´s met de Leon zowel op G3 als diesel heb je wel een Mazda 3 of een Toyota Corolla maar dan wel 2 tot 3 jaar nieuwer en met minder km´s.

Just my 2 cents...  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

daytonawim

Peugeot leuke auto, maar denk er aan als je een deur dicht trekt, dat je em niet
naar binnen trekt  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

FGG

@Daytonawim: ook een beetje mijn gedachte. De diesels van de Fransen zijn goed, maar daar houdt dan ook wel op.

@Ramon: weet ik, als je betrouwbaar wilt is Toyota de keuze, maar ik weet gewoon niet 1 mooie Toyota in mijn segment te bedenken. En ik wil toch wel een leuke auto. Een Mazda 3 is het overwegen nog waard.

@Elmarconi: de Fabia is idd het lelijke eendje van de familie, helaas. Een Octavia is dan weer net te groot


Overigens hoef ik (nog) geen links naar allerlei spul wat te koop staat, het gaat mij in eerste instantie even om de voorselectie. Daarna gaan we wel shoppen.

Ik hoor trouwens niemand iets over de S40 zeggen, met een 1.9D of zo...

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

KIM

Jij vindt de diesels van de Fransen goed, dus...

animalT5R

Citaat van: FGG op 13-09-2010 18:19:49


Ik hoor trouwens niemand iets over de S40 zeggen, met een 1.9D of zo...

[u riep  ;D
Kijk maar  :evil:
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Marc O.

Alfa 147 Diesel. Misschien niet de állerbeste auto (alhoewel Alfa's het tegenwoordig best goed doen in de pechstatistieken), maar wel een leuke motor en uiterlijk.
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

#14
De drie punten die jij opnoemt Florian, tref je helaas niet in de S/V 40 serie.

Absoluut niet degelijk en absoluut niet betrouwbaar, zij hij die een nieuw gekochte V40 van nog geen jaar oud, in de garantieperiode, heeft ingeruild op een nieuwe S60.  Daar wil je Ira niet mee laten rijden, of je moet van sleutelen houden.  Ook niet raar staan te kijken als deze het ineens laat afweten.  Stronthokken zijn het en het spijt mij om te zeggen, ik heb er tot nu toe nog geen enkele zonder klachten gezien.  Afgelopen zondagmorgen nog met zo'n ding bezig geweest uit 2005.