werking antennering

Gestart door stan81, 29-11-2010 21:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stan81

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een ander topic van mij heb ik een vraag over de werking van de antennering.

- is de antennering specifiek voor één auto zoals een sleutel of onderling uitwisselbaar?

Ik denk dat deze antennering niks anders doet dan het signaal van de transponder in de sleutel doorgeven naar de ECU. Klopt dit?

Deze vraag omdat ik een startprobleem heb met mijn V70. Mijn S70 loopt niet met de antennering van de V70. Maar de S70 loopt ook niet met de nieuwe antennering die ik vanmiddag gekocht heb bij de Volvo dealer. Vandaar dat ik a twijfelen over de werking. Of zou de nieuwe antennering ook kapot zijn?

Alvast bedankt voor reacties!


Stan

UserID6342

Ligt het wel aan je antennering dan ?  Daar twijfel ik eerder aan.  De antenneringen zijn, voor zover ik weet, onderling gewoon uitwisselbaar, is dus geen enkel probleem.  De ring van de ene 850 kun je zo in de ander prikken en andersom, dus zal het bij de s/v 70 serie hetzelfde zijn.

stan81

Bedankt voor de reactie!

Ik heb dus een rijdende S70 en een niet startende V70. Om het een en ander systematisch uit te kunnen sluiten heb ik dus steeds stap voor stap onderdelen uitgewisseld.

Bij de stap van de antennering heb ik de antennering van de niet startende V70 in de wel startende S70 gezet. En dan start de S70 ineens niet meer. Originele ring terug en de S70 start weer. Een nieuwe ring bij de dealer gehaald en die eerst getest in de S70. Wil de S70 weer niet starten. Originele ring terug en de S70 start weer. Vandaar dat ik dus ga twijfelen. Of de ring van de V70 is kapot en de nieuwe ook, of ze zijn onderling niet zondermeer uitwisselbaar?!

tackle

is dat niet sleutelafhankelijk? Er zit toch zon chippie in? (overigens weet ik dat niet zeker.)

Ludo

Beperk nu eens alles tot 1 topic.
Dit maakt het er niet duidelijker op, en je loopt het probleem in verschillende hoeken tegelijk te zoeken.

Net zoals het openen van dit topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45904.0.html
Je bevestigd hier zelf in je eigen schrijven, dat er totaal niets aan de hand is met de schakelaar en/of lpg installatie.

Een (moeilijker) probleem oplossen, doe je stap voor stap.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45861.0.html

stan81

#5
Citaat van: Ludo op 29-11-2010 22:24:47
Beperk nu eens alles tot 1 topic.
Dit maakt het er niet duidelijker op, en je loopt het probleem in verschillende hoeken tegelijk te zoeken.

Net zoals het openen van dit topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45904.0.html
Je bevestigd hier zelf in je eigen schrijven, dat er totaal niets aan de hand is met de schakelaar en/of lpg installatie.

Een (moeilijker) probleem oplossen, doe je stap voor stap.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45861.0.html

Juist en om dat stap voor stap te kunnen doen moet ik wel juiste aannames kunnen doen. Daarom wil ik graag precies weten hoe een antennering werkt en of mijn gedachten gang daarin klopt. Dat lijkt me een duidelijk onderwerp voor een eigen topic zodat iemand die dit later ook zoekt ook terug kan vinden.

Deze manier van forummen ben ik gewend van het Audi forum waar ik jarenlang actief ben geweest.  Dat is dus hier niet gewoon merk ik nu.

tackle

bah, wat een vies woord...ga je mond spoelen!  ;)

Ludo

Citaat van: stan81 op 29-11-2010 22:28:31
Juist en om dat stap voor stap te kunnen doen moet ik wel juiste aannames kunnen doen.

Met aannames kom je geen stap verder.
Je moet actie ondernemen, er staat in dat andere topic een belangrijke vraag open naar jou toe.
Éérst dat uitsluiten, dan pas de volgende stap...  ;)

thuur

Er zit geen intelligentie in de antennering (het is letterlijk een antenne in ringvorm), maar de stekker wil nog wel eens een slecht contact geven.


Gr 8)

stan81

Citaat van: thuur op 30-11-2010 00:19:07
Er zit geen intelligentie in de antennering (het is letterlijk een antenne in ringvorm), maar de stekker wil nog wel eens een slecht contact geven.


Gr 8)

Dat dacht ik dus ook. Ben vanmorgen terug gegaan naar de Dealer en die heeft nog eens gekeken. Er zijn dus wel 2 verschillen in de antenneringen. Dat had ik gisteren zelf ook al gemerkt maar dacht dat dat kwam omdat er 2 kapot waren en 1 heel. De weerstand is iets groter in de oudere ring. (binnenste 2 pinnetjes is voor de antennering, de buitenste 2 voor de verlichting)

voor de s70 tot chassisnr 459999 en de v70 tot chassisnr 395001 is het artikelnummer 9441164

voor de s70 vanaf chassisnr 4600000 en de v70 vanaf chassisnr 395002 is het artikelnummer 9442961

Dus er is wel een verschil. Ergens rond modeljaar 1998 zal dat zijn.

thuur

Citaat van: stan81 op 30-11-2010 11:37:29
Citaat van: thuur op 30-11-2010 00:19:07
Er zit geen intelligentie in de antennering (het is letterlijk een antenne in ringvorm), maar de stekker wil nog wel eens een slecht contact geven.


Dat dacht ik dus ook. Ben vanmorgen terug gegaan naar de Dealer en die heeft nog eens gekeken. Er zijn dus wel 2 verschillen in de antenneringen. Dat had ik gisteren zelf ook al gemerkt maar dacht dat dat kwam omdat er 2 kapot waren en 1 heel. De weerstand is iets groter in de oudere ring. (binnenste 2 pinnetjes is voor de antennering, de buitenste 2 voor de verlichting)

voor de s70 tot chassisnr 459999 en de v70 tot chassisnr 395001 is het artikelnummer 9441164

voor de s70 vanaf chassisnr 4600000 en de v70 vanaf chassisnr 395002 is het artikelnummer 9442961

Dus er is wel een verschil. Ergens rond modeljaar 1998 zal dat zijn.

Ah kijk, nuttige info!


Gr :eusa_clap:

peter1977

#11
Sorry dat ik even inbreek in dit topic, maar ik heb problemen met de startonderbreking in mijn S70. Hij start wel, maar slaat daarna gelijk weer af. Dit kan ik blijven doen met hetzelfde resultaat. Pas als ik de sleutel uit het contact haal, opnieuw erin doe en start, gaat het wel goed.

Kan dit mijn antennering zijn? Of moet ik het elders zoeken? De batterijen in mijn sleutels zijn nieuw.

UserID6342

Klinkt idd als antennering Peter.

peter1977

Dank je, hij is nog nooit vervangen, dus het klonk aannemelijk. Daarnaast zijn 2 tientjes de kosten niet.

stan81

Citaat van: peter1977 op 07-12-2010 15:21:50
Dank je, hij is nog nooit vervangen, dus het klonk aannemelijk. Daarnaast zijn 2 tientjes de kosten niet.

kost meer dan 2 tientjes. Meen net geen € 50,- En let dan even op welk chassisnummer je hebt, zoals ik een aantal posts naar boven heb geschreven.