Airco stinkt vooral bij sneeuw

Gestart door JvW, 02-12-2010 12:40:24

Vorige topic - Volgende topic

devonius

Mijn airco houdt bij temperaturen rond het vriespunt ook voor gezien. Dat is normaal toch, of niet?

JvW

Vooruit, dan zal het niet de airco zijn. Alhoewel ik dacht dat die wel meehelpt met het afvoeren van vochtige lucht in de auto.  :eusa_think:

Wat kan er dan nog zo geweldig stinken? Het heeft in ieder geval met het blazen van lucht te maken.

KIM

Citaat van: EVV op 03-12-2010 15:37:52
Een airco die werkt bij deze temperaturen, die hoort het toch al lang opgegeven te hebben? Bij mijn S60 is het schakelpunt bij 4 graden boven nul, ik dacht dan m'n S70 rond hetzelfde punt zat
Die 4 graden da's wel de temperatuur van de aangezogen lucht.
Wanneer de motor warm wordt, neemt ook de temperatuur van de aangezogen lucht toe. Je airco gaat dus wel werken met dit weer. Hij schakelt alleen wat later in...

cas

Citaat van: mehn op 03-12-2010 15:00:22
Citaat van: JvW op 03-12-2010 13:32:39
Waar kan ik de airco-afvoer vinden?

Achter het dashboard in het midden van de auto. Achter de radio zeg maar (als hoeft die er niet uit om de afvier te zien!)
Er komt een zwarte slang uit de onderkant van het witte kunststof kachelradiatorhuis.

op een normale dag wil ik daar wel samen met je naar kijken of die dicht zit (zelf al eens gedaan).... misschien idd rottigheid in de bak omdat deze het niet goed meer afvoert, en je daar een bio verzameling opbouwd... :eusa_sick:
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

mehn

Citaat van: JvW op 03-12-2010 16:07:44
Ok. Duidelijk. Daar kun je via de ruimte naast de pedalen bij komen, dus hoeft de radio er inderdaad niet uit.

Ik zou het via de bijrijderskant doen ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Theostek

Ik lees hier veel beweringen die kant nog wal slaan, sorry dat ik het zo moet zeggen/formuleren.

Men zou toch onderhand beter moeten weten hoe een airco gebruikt/gehanteerd dient te worden..en nog wordt die verkeerd gebruikt  :eusa_naughty:

CiteerStank van je airco kan, wanneer het systeem langere tijd uit is geschakeld.
Heb je ECC?
Staat het systeem ingeschakeld?

Klopt niet, stank kan veroorzaakt worden door de interieurfilter, merendeel ligt de stank bij de verdamper (verontreinigd) door de airco niet op tijd uit te zetten, zodat de natuurlijke luchtstroom de verdamper kan drogen.
Indien de airco niet op tijd wordt uitgezet, maar bij het afzetten van de motor blijft er condens op de verdamper achter die niet meer wordt afgevoerd en zodoende de verdamper ook niet meer gedroogd wordt.
Waarom moet de airco gebruikt worden in de winter ? in combinatie met de kachel ?
Nergens voor nodig, stook dan een graadje lager en gebruik de airco om de ramen te ontwasemen, zet daarna de airco uit !
Wie gebruikt de kachel in de zomer in combinatie met airco ? Omgedraaide wereld..
Idd, ben het met de meeste ééns dat als de airco in de winter niet gebruikt wordt dat de O ringen uitdrogen en een lekkage naar voren treed, maar de omgevings temperatuur moet het toelaten om de airco in werking te laten treden..mits de omgevingstemp het toelaat ..! om de ramen te ontwasemen.
Of dat nu ECC is of handmatige airco, het werkings principe blijft hetzelfde.

CiteerEen airco die werkt bij deze temperaturen, die hoort het toch al lang opgegeven te hebben? Bij mijn S60 is het schakelpunt bij 4 graden boven nul, ik dacht dan m'n S70 rond hetzelfde punt zat

Juist.

CiteerMijn airco houdt bij temperaturen rond het vriespunt ook voor gezien. Dat is normaal toch, of niet?

Ja dat is normaal.

CiteerDie 4 graden da's wel de temperatuur van de aangezogen lucht.
Wanneer de motor warm wordt, neemt ook de temperatuur van de aangezogen lucht toe. Je airco gaat dus wel werken met dit weer. Hij schakelt alleen wat later in...

Onzin, de lucht die wordt aangezogen verloopt NIET via de motor ruimte !! maar altijd erboven via de parafaan, er ontstaat welis waar wat warmte onder de motor kap maar dat is niet voldoende om de LD pressostaat tot werking te brengen. De druk in het systeem wordt immers bepaald door de vulgraad en omgevings temperatuur.

Een AC systeem wat nu werkt bij deze temperaturen, is niet mogelijk ! omdat de airco maar enkele graden boven de verdampingstemperatuur kan koelen, beneden de verdampingstemperatuur van het koudemiddel is ONMOGELIJK ! want dan ontstaat RIJP.
De druk in de verdamper bepaalt de verdampings temperatuur van het koudemiddel ! dus ook gelijk de laagste temperatuur.

Mensen, het is bewezen dat een natuurlijk persoon man/vrouw een temperatuur lager dan 18 °C als koud wordt ervaren, dan gebruik je toch geen airco.
Het zelfde dat als de temperatuur 30 °C  uit wijst, en de ecc of handmatige airco ingesteld worden op 18°C, NO WAY haalt de airco NOOIT.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Jack v

Ik laat me hier niet over uit, heb er niet zoveel verstand van. Vanaf dit moment is Theo de vraagbaak over de airco. Volgens jouw avatar is dit jouw beroep toch. Misschien kun je een eerste "how to"schrijven over het reinigen en onderhouden van de airco.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

jobridaro

Hoi allen, ook ik heb totaal geen verstand van de werking van een airco, maar...............Theo wel degelijk! Afgelopen zaterdag bij Theo in Maastricht geweest en mijn airco systeem (wat totaal niet meer werkte) laten nakijken. Mijn compressor was kapot, deze is dus vervangen en verder heeft het systeem een "grote beurt" gehad inclusief droger en oriface(schrijf ik dit goed? :D). Al met al een hoop werk, maar dan krijg je ook wat. Wanneer je Theo zo bezig ziet en hoort praten over zijn vak, dan kun je maar één ding concluderen: een vakman in hart en nieren die veel de Volvo weet en volgens mij alles van het aircosysteem. Mijn ervaring is dat het erg kostbaar kan zijn om goede raad te negeren.
Groet,
Jos.

Jack v

Jammer dat je dan zover in het zuiden des land zit Theo, Mischien dat je iets voor forumleden kunt doen op een meeting of sleuteldag, iets in de richting van forumsponsor voor aircosystemen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

KIM

Citaat van: Theostek op 04-12-2010 09:09:26
Ik lees hier veel beweringen die kant nog wal slaan, sorry dat ik het zo moet zeggen/formuleren.
En zoals ik inmiddels van je gewend ben is dit weer een lekkere ongenuanceerde kreet.

Ludo

Citaat van: KIM op 04-12-2010 14:31:55
Citaat van: Theostek op 04-12-2010 09:09:26
En zoals ik inmiddels van je gewend ben is dit weer een lekkere ongenuanceerde kreet.

???
Hij geeft toch onderbouwing van 'zijn kreet'.

KIM

Ludo,
Wat nu beweerd wordt, is dat er niets van klopt. Zo kort door de bocht is het echter niet.

Citaat 1: Ik stel dat stank veroorzaakt kan worden wanneer het systeem langere tijd is uitgeschakeld. Door vocht op de verdamper ontstaan schimmels die niet snel zullen ontstaan bij een aircosysteem dat continue actief is. Kant nog wal?
Vervolgens stel ik twee vragen om er achter te kunnen komen of het systeem mogelijk langere tijd uit is geweest.
Ik ben er bij mijn stelling wel vanuit gegaan dat het systeem pas uit is geschakeld toen de auto is stilgezet. Kant noch wal?

Citaat 2: Ik stel dat het al dan niet inschakelen van het airco systeem is gebaseerd op de temperatuur van de aangezogen lucht en niet van de buitenlucht. Kant noch wal?
Ik stel dat deze lucht opgewarmd wordt door de motor, Teo zegt dat dit vrijwel niet gebeurd. Hier ga ik in mee.

De term "kant nog wal" betekent dat er niets van waar is. Met bovenstaande probeer ik aan te geven dat dat niet helemaal klopt. Natuurlijk kunnen er aanvullingen op worden gegeven, maar Kant noch wal schiet mij gewoon in het verkeerde keelgat.

Zeg gewoon: "Ik lees hier een aantal beweringen waar ik nog wat aan toe zou willen voegen.". Opbouwende kritiek heet dat. En daar sta ik wel voor open.

Mr Rens

Citaat van: KIM op 04-12-2010 17:13:13
Ludo,
Wat nu beweerd wordt, is dat er niets van klopt. Zo kort door de bocht is het echter niet.

Citaat 1: Ik stel dat stank veroorzaakt kan worden wanneer het systeem langere tijd is uitgeschakeld. Door vocht op de verdamper ontstaan schimmels die niet snel zullen ontstaan bij een aircosysteem dat continue actief is. Kant nog wal?
Vervolgens stel ik twee vragen om er achter te kunnen komen of het systeem mogelijk langere tijd uit is geweest.
Ik ben er bij mijn stelling wel vanuit gegaan dat het systeem pas uit is geschakeld toen de auto is stilgezet. Kant noch wal?

Citaat 2: Ik stel dat het al dan niet inschakelen van het airco systeem is gebaseerd op de temperatuur van de aangezogen lucht en niet van de buitenlucht. Kant noch wal?
Ik stel dat deze lucht opgewarmd wordt door de motor, Teo zegt dat dit vrijwel niet gebeurd. Hier ga ik in mee.

De term "kant nog wal" betekent dat er niets van waar is. Met bovenstaande probeer ik aan te geven dat dat niet helemaal klopt. Natuurlijk kunnen er aanvullingen op worden gegeven, maar Kant noch wal schiet mij gewoon in het verkeerde keelgat.

Zeg gewoon: "Ik lees hier een aantal beweringen waar ik nog wat aan toe zou willen voegen.". Opbouwende kritiek heet dat. En daar sta ik wel voor open.

waar maak je je druk om, theo is een vakman. vakman=wet
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

cas

Vakman of niet, dat kan ook anders.Echter als ik het een paar keer lees, valt t ergens ook wel mee. Theo geeft al aan dat het niet op alles slaat. Maar KIM doet ook z'n best oM
met iemand me te denken, of hij de kennis heeft of niet. Samen kom je er wel. Want anders kan de boel hier op slot en moet iedereen maar lekkr direct met de " vakman" contact opnemen. Lijkt me ook niet juist toch?

Verder no offence naar theo! Maar begrijp KIM ook wel. 
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

KIM

Ik maak me druk om het feit dat mijn bijdragen als pertinent onwaar worden afgeschilderd.

Natuurlijk is Teo een vakman, maar dat hoeft íe niet op zo'n manier te bewijzen.