Ervaringen na 2 jaar V70

Gestart door V70 TDI, 30-01-2011 12:18:33

Vorige topic - Volgende topic

V70 TDI

Met de zomerwielen (Perfo 16")

Met de winterwielen (Columba 16")

Zweedse schone: V70 "classic" (296.000 km)
Na een paar jaar Saab te hebben gereden kreeg ik de mogelijkheid om van een kennis voor een schappelijke prijs een Volvo V70 TDI uit 1998 met 278.000 km op de klok te kopen.
Toen de kennis deze auto aanschafte vond ik het al een prachtige auto: zwarte lak (Black Stone 019) met licht interieur, spoiler, lichtmetalen velgen en verder van veel luxe voorzien zoals climat- en cruise control. Ik hoefde er ook niet lang over na te denken en heb hem toen gekocht en heb er tot op heden nog geen moment spijt van gehad. De Volvo voelt toch net wat degelijker aan dan de Saabs die ik heb gehad.
Autorijden in de Volvo is genieten: de stoelen zitten fantastisch, het vermogen (140 pk) is voldoende en natuurlijk de lekkere roffel van de 5 cilinder. Met deze auto kun je echt honderden kilometers achter elkaar rijden zonder vermoeit te raken.

De Saabs die ik voor de Volvo had reden op LPG en dan moet je toch na drie-, vierhonderd kilometer tanken. De Volvo rijdt makkelijk 1000 km op één tank en dat vind ik ideaal.

Heb er nu 18.000 km mee gereden en ik heb tot nu een paar mankementjes gehad:
-Binnenverlichting bleef branden. Oorzaak: censor in het slot defect. Slot vervangen. Kosten EUR 284,-
-Mistachterlicht bleef branden. Oorzaak: oxidatie in de stekkerdoos van de trekhaak. Stekkerdoos vervangen. Kosten EUR 234,-
-Remschijf achter zat vast. Remschijven en -blokken vervangen. Kosten EUR 210,-
-APK + grote beurt. Kosten 706,-

Aircopomp (309.000 km)
De Volvo bevalt nog steeds super. Heerlijke auto en vind hem nog steeds prachig. Heb na de vorige beurt 13.000 km met veel plezier gereden.
Toen ik de auto aanschafte vorig jaar wist ik dat de aircopomp kapot was. Deze wilde ik sowieso laten vervangen voor de zomer. Dit heb ik een paar dagen geleden laten doen en heb toen meteen een kleine beurt laten uitvoeren. De Volvo is nu weer heerlijk koel.
-Kleine beurt + nieuwe aircopomp. Kosten EUR 840,-

Vakantie voorbij (320.000 km)
Even weer een update. Ben ondertussen van de zomer met de V70 naar Zuid-Frankrijk gereden. Auto volgepakt, surfplanken op het dak en rijden maar. Nu merk je pas echt dat het een heerlijke reisauto is. Heb zelf moeiteloos 1200 km achter elkaar door gereden.
Volgetankt weggegaan en onderweg één keer hoeven tanken. Op de camping had ik nog een halfvolle tank. Ideaal! Ook de Alpen over was geen probleem. Ondanks dat de auto volgepakt was en 140 pk voor zo'n zware auto niet gek veel is reed de Volvo zonder moeite de bergen over.

Een paar weken geleden maakte de Volvo op de snelweg ineens een schurend geluid wat nog erger werd tijdens het remmen. Meteen gestopt en toen ik uitstapte zag ik meteen dat er rook bij de linker voorrem wegkwam.
ANWB gebeld. De remklauw bleef op de schijf zitten. De monteur van de ANWB heeft hem losgemaakt en ik kon wel naar huis rijden maar met zo weinig mogelijk remmen. Thuis de auto naar de garage gebracht. Nieuwe remklauw en omdat de schijf en de blokken heet waren geworden moesten die ook vernieuwd worden.
Kosten EUR 520,-

Een tijdje geleden is bagage rolhoes kapot gegaan doordat deze klem heeft gezeten door een kast in de kofferbak. Via Marktplaats weer een nieuwe gekocht. Kosten EUR 75,-

Nieuwe velgen (325.000 km)
Vandaag nieuwe velgen gekocht namelijk de 16" Perfo velgen. Dit zijn velgen die onder de T5 modellen geleverd werden.
Persoonlijk vind ik deze erg mooi staan onder de "classic".
Ik heb ze gekocht in Leeuwarden bij Handelshuis de Vos (www.volvovelgen.com) met zo goed als nieuwe zomerbanden. Heb een foto van de velgen geplaatst.
-Perfo-velgen. Kosten EUR 550,-

Helaas gaan de velgen er na de winter op. Ik laat winterbanden op mijn oude Antlia's zetten en zo kan ik ze elk jaar gewoon zelf verwisselen. Ik zal nieuwe foto's plaatsen na de winter als de nieuwe velgen erop zitten.

Volgende week gaat de Zweed weg voor een grote beurt. Dan laat ik ook meteen de winterbanden eronder zetten.
Ik ben benieuwd wat me te wachten staat. Altijd weer spannend. Ik hou jullie op de hoogte.

Klaar voor de winter (325.500 km)
Zo, de Volvo weer opgehaald en dit keer een meevallertje.
Bij de grote beurt geen schokkende dingen geconstateerd. Nieuwe filters en olie en vloeistoffen ververst. En de winterbandjes liggen erop (Vredestein Snowtrac 2 195/60/R15).
-Grote beurt en winterbanden gemonteerd. Kosten EUR 365,-

Blij werd ik toen ik van de monteur hoorde dat de auto in goede staat verkeerd. Ik hoop van de V70 nog jaren plezier te beleven. Voor nu is hij in ieder geval klaar voor de winter!

Weer nieuwe velgen! (329.000 km)
Ik was helemaal niet op zoek maar kon van een kennis van mij (Siemen, ook actief op deze site) voor een mooie prijs een set Columba's kopen met nog goede winterbanden. Ik haal ze deze week op en zet ze er meteen onder. Zal dan de, als het weer een beetje meezit, de Volvo poetsen en nieuwe foto's plaatsen.

Heb gisteren de huidige set Antlia's voor EUR 250,- op Marktplaats gezet en heb al twee gegadigden. Perfect!
-Columba-velgen met winterbanden. Kosten EUR 250,-

Columba's zitten er onder (330.000 km)
De nieuwe velgen zitten er onder en heb de oude Antlia's inmiddels verkocht. Vind de Volvo een stuk mooier zo.
Vrijdag 11 februari moet de auto voor de APK. Ik laat dan ook meteen een nieuwe rechterdorpel monteren. Bij de huidige is een stukje afgeknapt. Dit was al zo toen ik hem kocht. Het valt niet heel erg op maar zat me niet lekker. Via Marktplaats een nieuwe gekocht en laten spuiten.  

Nog even wat foto's na het monteren van de Columba's:

De buurman heeft bijna precies dezelfde (met Persus velgen).

Vulk

Fijn om te lezen, maar euh. Foto's? :)

V70 TDI

Ik ben nog even aan het uitvogelen hoe ik foto's kan plaatsen.

Vulk

V70 TDI

@Vulk

Bedankt, het is gelukt!

FGG

Mooi verteld en leuk om te lezen.

Ik zal maar niet over mijn 1,5 jaar TDi beginnen. :eusa_silenced:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

rogerV701998

Mooi verhaal over een mooie Volvo in een mooie kleur! :eusa_clap:

Vulk

Citaat van: V70 TDI op 30-01-2011 12:35:48
@Vulk

Bedankt, het is gelukt!

Wat is zwart mooi op zo'n estate!

elianmars

Citaat van: FGG op 30-01-2011 12:50:29

Niet zeuren, Florian. Ik win het van je  ;)

Mooie V70!  :eusa_clap:

)()()sT

Hele mooie bak!! Maarre, €234,- voor een stekkerdoos  :o

Siemen

Ha Jaap,

mooi zo, binnenkort de Columba's eronder ;-).

RRRRR_Ramon

Citaat van: elianmars op 30-01-2011 13:08:27

Niet zeuren, Florian. Ik win het van je  ;)

Inderdaad, je komt nog maar net kijken...

* denkt nog even aan de AT revisie...  ::)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

V70 TDI

Citaat van: RRRRR_Ramon op 30-01-2011 13:21:37
Citaat van: elianmars op 30-01-2011 13:08:27

Niet zeuren, Florian. Ik win het van je  ;)

Inderdaad, je komt nog maar net kijken...

* denkt nog even aan de AT revisie...  ::)

Is het zo erg heren?

Vulk

Als je maar lang genoeg met de auto doorrijdt is het niet zo erg. Dan valt het per kilometer best wel mee.

V70 TDI

Citaat van: )()()sT op 30-01-2011 13:12:41
Hele mooie bak!! Maarre, €234,- voor een stekkerdoos  :o

Ja, wat een belachelijke bedragen he? Heb het bij een Fiat garage vlak bij mij laten doen. Het moest snel gemaakt worden en had geen tijd om dit ergens anders goedkoper te laten doen.