Steunlager aandrijfas (trilling)

Gestart door sven861, 01-06-2011 01:25:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sven861

Na al een tijdje zoeken naar de oorzaak van trillingen in mn stuur verdenk ik het steunlager in mn lange aandrijfas.

Is het steunlager van de rechter (lange) aandrijfas los te vervangen?

Zijn de assen van een 2.5T automaat gelijk aan die van andere motoren/bakken?

Betreft een V70 classic 2.5T 1998.

EDIT: het trillen van mn stuur is pas onstaan na vervangen beide draagarmen, linker fusee had veel speling. Uiteraard daarna netjes uitgelijnd, banden ok, naaf ok, schijven, blokken en klauwen ook ok.

Hoe kan ik testen of mn steunlager kapot is

Greets, Sven
PA1SVM........Volvo 4 Life

elianmars

Steunlager zit vast. Je zult de complete as moeten vervangen.

sven861

#2
mmm das jammer, volgende vraag.....nu heb ik al heel wat uurtjes zitten zoeken.....waar haal ik een goede as vandaan....zoals ik het begrijp is er verschil tussen turbo en non-turbo assen maar ook tussen automaat en handbak assen.

Zo wordt zoeken wel wat lastiger gok ik.
PA1SVM........Volvo 4 Life

v40pokemon

Ik denk dat je het steunlager wel hoort al er iets aan mankeert. Ik ben nog geen lagers tegengekomen die geen speling hadden, maar hier merk je nagenoeg niets van tijdens het rijden.
De aandrijfassen van handbak turbo en automaat turbo zijn vaak wel uitwisselbaar.

elianmars

Alleen wel kijken dat je een aandrijfas van voor '99 vindt. Bij de nieuwere assen zit een centrale bout, in plaats van een grote moer.

sven861

#5
Dank jullie wel voor het scheppen van een stukje duidelijkheid.  ;)

Weet iemand een goede manier om erachter te komen of mijn steunlager de trillingsoorzaak is?

Auto op blokken en 120km/u laten draaien?

PA1SVM........Volvo 4 Life

volvoc70T5

Citaat van: sven861 op 01-06-2011 20:36:38
Dank jullie wel voor het scheppen van een stukje duidelijkheid.  ;)

Weet iemand een goede manier om erachter te komen of mijn steunlager de trillingsoorzaak is?

Auto op blokken en 120km/u laten draaien?



zo heb ik het laatst wel gedaan om te kijken bij mijn C aan welke kant de onbalans zat..(heb wel 1 kant laten draaien per x)

Douwe

Citaat van: Dirk342 op 01-06-2011 08:28:56
Van een diesel passen er ook gewoon op.  Sterker nog, in principe kun je de turbo / diesel assen ook voor de standaard 10 en 20 V's gebruiken.  Andersom zou ik niet doen ivm dikte van de as.  Automaat en handbak passen gewoon op elkaar.

Houd er wel rekening mee als je een aandrijfas koopt je wel de bijpassende wielmoer erbij hebt.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

sven861

Thnx, het wielmoer verhaal is mij duidelijk. Ik heb nog een echte moer ipv een bout.
PA1SVM........Volvo 4 Life

sven861

Citaat van: volvoc70T5 op 01-06-2011 20:57:31
zo heb ik het laatst wel gedaan om te kijken bij mijn C aan welke kant de onbalans zat..(heb wel 1 kant laten draaien per x)

Wat was het resultaat? Kon je iets zien/voelen?

Gewicht van de auto op de draagarmen laten rusten en wielen van de grond?
PA1SVM........Volvo 4 Life

haasje

Citaat van: sven861 op 01-06-2011 22:41:51
Thnx, het wielmoer verhaal is mij duidelijk. Ik heb nog een echte moer ipv een bout.

Er zijn origineel volvo al 2 verschillende moeren/assen in omloop, imitatie zuller er ook nog wel een aantal zijn. Helaas zijn ze onderling meestal niet uitwisselbaar, zorg er dus voor dat als je een as koopt er de (juiste) moer bij zit.

sven861

PA1SVM........Volvo 4 Life

Ludo

Het heeft wellicht niks met trillingen te maken, maar er is ook iets mis met je achterverlichting.



;D  ;)

sven861

PA1SVM........Volvo 4 Life

volvoc70T5

Citaat van: sven861 op 01-06-2011 22:45:12
Citaat van: volvoc70T5 op 01-06-2011 20:57:31
zo heb ik het laatst wel gedaan om te kijken bij mijn C aan welke kant de onbalans zat..(heb wel 1 kant laten draaien per x)

Wat was het resultaat? Kon je iets zien/voelen?

Gewicht van de auto op de draagarmen laten rusten en wielen van de grond?

ja kon het verschil goed merken..passagierskant bleef netjes rustig bij 120 op de teller..
de bestuurderskant.. die begon te trillen/schudden vanaf de 70 en werd alleen maar erger des te meer gas ik gaf..
heb het er nog niet uit, maar vermoed zelf aandrijfas..