De Black Stone S70R - Eindelijk is het lambda lampje weer uit!

Gestart door Auk, 03-07-2011 19:51:42

Vorige topic - Volgende topic

The Volvoboy

Zal ik tegen oktober (vlak voor de APK) eens langs gaan :P
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Auk

Automatisch dimmende binnenspiegel
Een how-to van het aansluiten en wat "werking" informatie

• Spiegel: #9464006
  • Kabelboom: #9464007

De werking
De werking van een automatische dimmende binnenspiegel is vrij eenvoudig. De automatisch dimmende binnenspiegel gebruikt een twee tal lichtsensoren om het omgevingslicht en het "van achter" binnenkomend licht op te vangen. Het omgevingslicht wordt door de sensor aan de voorruitzijde opgevangen en het binnenkomend licht door de sensor aan de binnenzijde.
Dit opgevangen licht wordt vergeleken met elkaar en wanneer dit verschil tussen beide te groot is dan verandert de reflectie van de spiegel middels een elektrische stroom die door een elektrochromisch element gestuurd wordt.

Elektrochromisme, een lastig woord maar zal even wat verduidelijking geven over hoe het nu precies werkt: Wanneer er een elektrische lading door het elektrochromisch element gezet wordt verandert het materiaal van kleur. In de normale toestand is deze elektrochromische laag doorzichtig, maar wordt er een elektrische lading gestuurd dan zal de laag dus donkerder kleuren waardoor er minder licht door het glas naar binnen kan en retour kan spiegelen.

De spiegel zorgt dus voor meer veiligheid maar geeft ook een stukje rust bij ritten in het donker. Een zéér fijne gadget :eusa_clap:

Montage
Het monteren van de binnenspiegel is op zichzelf geen groot dilemma. Echter het aansluiten van de spiegel wel... gelukkig hebben we daar gebruikershandleidingen en fora voor waardoor het zo gepiept is! :eusa_dance: Maargoed, een how-to is geen how-to als er niet in omschreven wordt how to installeer the binnenspiegel.

Benodigdheden:
- Platte schroevendraaier
- Torx setje (o.a. 10 & 30)
- Dop 10
- Spiegel
- Kabelboom
- Gezond verstand

1. - pool van de accu los

Dit om eventuele kortsluiting te voorkomen. In principe niet nodig, maar daar ik direct de verlichting van de hemelknopjes ging solderen heb ik het voor alle zekerheid direct gedaan

2. (De)monteer de spiegel

Alvorens we bij de binnenspiegel kunnen dienen we eerst de binnenverlichting te demonteren.

Op bovenstaande afbeelding zien we de punten waar je wat mee moet doen. Het linker plaatje geeft twee inkepingen weer waar je de kapjes aan de hand van een platte schroevendraaier kunnen verwijderen.
Wanneer dit gelukt is komen er twee torxen tevoorschijn, deze kunnen met torx 10 verwijderd worden. Het paneel is los en kan losgetrokken worden, het zit met klemmetjes vast aan de hemel en natuurlijk dien je ook even de stekker los te koppelen die vast zit aan het paneel.
Op de rechter afbeelding zie je de twee punten waar de binnenspiegel vast zit, met torx 30 wordt de spiegel los gedraaid.

Je kunt nu direct de nieuwe spiegel plaatsen, sluit direct de kabelboom aan zodat je daar in de toekomst niet meer mee zit te pielen.

3. Verwijder de zonneklep en maak de A stijl-bekleding aan de bestuurderszijde los

Om er voor te zorgen dat je genoeg ruimte hebt en je de hemel niet stuk maakt kun je het beste de zonneklep verwijderen. De zonneklep trek je aan de rechterzijde zo los uit het houdertje, het houdertje trek je met wat links/rechts bewegingen ook vrij gemakkelijk los. De klep zelf zit vast met twee boutjes welke je met dop 10 los kunt draaien.

Nu kun je zoals op bovenstaande afbeelding ziet de bekabeling alvast richting de A stijl-bekleding trekken, zorg er voor dat de bekabeling strak ligt zodat het hemeltje straks weer mooi aansluit en geen bollingen vertoont.
Op plaatje twee zie je dat ik het rubber ook losgetrokken heb, dit om het verwijderen van de A stijl-bekleding wat te vergemakkelijken daar je kunt zien hoe het gemonteerd zit. Zo trek je dus ook niks stuk!

De kabelboompjes liggen mooi weggewerkt achter de klemmetjes, hier kun je de bekabeling van de binnenspiegel ook heel mooi neerleggen. Verwijder voor het gemak even de afdekkap bij de pedalen/benen zo kun je de kabel naar vinden en naar beneden trekken. De afdekkap zit uit mijn hoofd vast met torx 15 of 20.

Je kunt in principe nu direct weer de bekleding en eerder gedemonteerd materiaal terugplaatsen daar we nu beland zijn bij het aansluiten van de elektronica voor de spiegel.

4. Het aansluiten van de bedrading voor de binnenspiegel

Zo, we zijn uitgekomen bij het mooiste klusje!  :eusa_dance: Het aansluiten van de bedrading voor de binnenspiegel!

Even op de knieën :eusa_shifty:, en je kunt er het beste bij! Zoals je op bovenstaande afbeelding ziet zijn er drie stekkergroepen. De middelste, witte heb je nodig. Je kunt deze lostrekken aan de hand van de paarse "hendel". Ik heb de gele er ook direct uitgetrokken anders wordt het een gepriegel. Op de onderstaande afbeeldingen kun je zien dat je de gele stekker uit de witte unit moet halen. Wanneer je de gele stekker open maakt kun je op de juiste plaats het blauwe stekkertje insteken. (op de foto zit het stekkertje rechtsonder)

Nadat je hiermee klaar bent kun je de stekker weer terugsteken en de units weer aansluiten. Vergeet ze niet te vergrendelen met de paarse "hendel".

(met dank aan Misha's blog)

Als laatste moet je nu de stekker nog vinden waar de gele stekker van de binnenspiegel in moet. Deze hangt rechts naast de drie stekkergroepen, zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien.

Nu kunnen we alles fatsoeneren en terughangen en als het goed is werkt je automatisch dimmende binnenspiegel nu naar behoren! :eusa_clap:

Auke
Volvo. for life

big ben

Auk

Hemelknopjes verlicht (dimmend)
Een how-to van het verlichten van de hemelknopjes

Het verlichten van de knopjes van het hemeltje is een zeer simpel karweitje. De knopjes waarin het logo staat zijn reeds voorzien van ledjes, echter staan deze om één of andere reden niet aangesloten terwijl het wel een leuke toevoeging aan het interieur is! :eusa_clap:

Benodigdheden:
- Soldeergereedschap
- Krimpkousjes (of tape..)
- Kniptang
- Kabelontbloottang
- DIN-stekkertje uit een oude auto bijvoorbeeld
- 1,5m draad uit een oude kabelboom bijvoorbeeld
- Platte schroevendraaier
- Torx 10
- Gezond verstand

1. - pool van accu los

Dit om eventuele kortsluiting te voorkomen. We gaan solderen, echter zijn we niet bezig met constante spanning dus de kans op kortsluiting is nihil. Maar voor alle zekerheid is het toch wel zo veilig/fijn.

2. Demonteer de hemelverlichting unit

Het is zaak de hemelverlichting unit te demonteren wil je bij de stekker komen waar je zo mee bezig moet.
Je kunt met een platte schroevendraaier de lampenkapjes eruit wippen, de rode bolletjes geven de inkepingen weer. Wanneer de lampenkapjes verwijderd zijn kun je met torx 10 de torxen losdraaien waarna je de complete unit los kunt trekken uit het hemeltje.

3. Kabel trekken en solderen!

Je kunt nu de kabel trekken. Daar ik al bezig was met het aansluiten van mijn binnenspiegel en de A stijl-bekleding al los had heb ik deze mooi achter de clipjes gelegd waar de complete kabelboom achter ligt. Echter kun je ook met wat gepriegel het rubber van de deur wegtrekken en de kabel zo achter de A stijl-bekleding wegwerken. Het hemeltje hoeft niet los, je kunt deze mooi via de rand van de ruit / hemel wegstoppen en straktrekken.

Zoals op bovenstaande afbeelding te zien is heb ik de roze draad van de dimschakelaar te pakken, dit is de dimmende plus die naar ieder dimmend lampje in het interieur gaat. Hier soldeer je je draad aan die naar het hemeltje loopt! Dit soldeerwerk werk ik af met een krimpkousje daar dit het mooiste resultaat geeft en het niet meer los laat. Op de rechter afbeelding kun je zien dat ik een roze stekkertje in de stekkeraansluiting van de verlichting heb gestoken. Deze stekker komt uit een DIN aansluiting van een radio. Wanneer je de stekker open maakt dien je de deze kabel in locatie 8 te steken.

Nu kun je deze draden nog even aan elkaar solderen, idem even afwerken met een krimpkousje. Nadat je alles dicht hebt gebouwd ziet het er 's avonds zo uit:

Congrats! Je hebt nu verlichte knopjes!  ;) :eusa_clap:
Auke
Volvo. for life

Auk

Citaat van: big ben op 04-07-2012 17:11:27
Ook deze gelezen  ;D

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg534807.html#msg534807

Je bedoelt voor het verlichten of om ze wat feller te maken? Ik heb het ooit gezien in de R van t_w, oude bekende van me aangezien hij voorheen ook in het 480 wereldje zat. Vind het een leuke upgrade, nu we toch bezig zijn! Haha :eusa_dance:
Auke
Volvo. for life

Auk

Zonneschermen zijruiten

• Zonnescherm links: #1343230
  • Zonnescherm rechts: #1343231

Ondertussen de zoveelste gadget ingebouwd deze week; zonneschermen voor de achterste zijruiten. Ik wacht nog op het zonnescherm voor de achterruit zodat ik die ook kan monteren.

Het monteren van de zonneschermen is zéér simpel. Klik voor de montagehandleiding.

Zoals je ziet op bovenstaande afbeelding hebben de houders twee "lipjes". Deze lipjes moet je, zoals op onderstaande afbeeldingen goed te zien is tussen het deurvinyl en het raamrubber drukken. Normaliter krijg je bij de set twee afstandhouders die dit makkelijker maken, ik heb daar een setje showroomplaten van Volvo voor gebruikt :eusa_shifty:

Het lipje van het zonnescherm kun dien je over de ruit heen te plaatsen en zo gaat het scherm mooi met de ruit mee naar beneden / boven.

Auke
Volvo. for life

Gijs87

Ziet er goed uit Auk! Die dimmende binnenspiegel staat ook nog op het lijstje.. Gewoon puur als gadget...
C70 2.3 T5, Saffron Pearl, 1998

henry classic v70

Hebben de deurpinnetjes nog voldoende ruimte om op en neer te gaan?
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Auk

Citaat van: Gijs87 op 05-07-2012 16:38:51
Ziet er goed uit Auk! Die dimmende binnenspiegel staat ook nog op het lijstje.. Gewoon puur als gadget...

Wel een héél fijne gadget!  :eusa_pray:

Citaat van: henry classic v70 op 05-07-2012 21:41:30

Ja, was er gisteren zelf ook al naar aan het kijken maar ze hebben opzich wel genoeg plaats. Als ze niet genoeg plaats hebben is dat dan een probleem?
Auke
Volvo. for life

knip

heyy auke,ik dacht dat deze niet meer leverbaar waren??heb ik eens gehoord.

achter heb ik van de week 1 overgenomen,mooi spul.

groet.

henry classic v70

Citaat van: Auk op 05-07-2012 21:46:47

Ja, was er gisteren zelf ook al naar aan het kijken maar ze hebben opzich wel genoeg plaats. Als ze niet genoeg plaats hebben is dat dan een probleem?

Als ze moeilijk op en neer gaan bestaat de kans dat de deur niet op slot gaat of van het slot af wil.

Auk

Citaat van: henry classic v70 op 05-07-2012 21:49:28
Citaat van: Auk op 05-07-2012 21:46:47

Als ze moeilijk op en neer gaan bestaat de kans dat de deur niet op slot gaat of van het slot af wil.

Ah, logisch! :eusa_wall:

Maar dat is gelukkig niet het geval. Best stom dat Volvo het dan zo gemaakt heeft eigenlijk.

Citaat van: knip op 05-07-2012 21:47:12
heyy auke,ik dacht dat deze niet meer leverbaar waren??heb ik eens gehoord.
...

Nee klopt ook, ze zijn niet meer nieuw leverbaar. Soms heb je geluk dat er nog wel eens iets opduikt, kwestie van goed in de gaten houden.
Auke
Volvo. for life

henry classic v70

Ik heb er al een paar jaar van die privacy shades in en heb deze iets moeten verbuigen omdat bij mij de pinnetjes iets "aanliepen" zeg maar en het sluiten en openen niet altijd goed ging

Auk

Ziet er goed uit en lijkt inderdaad prima te passen! :eusa_clap:

Vervelend dat ik altijd al zo OEM gefocust ben... :eusa_think:
Auke
Volvo. for life