De Black Stone S70R - Eindelijk is het lambda lampje weer uit!

Gestart door Auk, 03-07-2011 19:51:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

OK duidelijk.  Volvo zal er wel een reden voor hebben om het zo te monteren, maar in mijn opinie gaat het 'm dit zo niet worden...  Komen we weer op hetzelfde verhaal, krachten worden anders overgebracht nu alleen op de tapeinden (wellicht dat deze versterkt zijn, moet haast wel) en dat wil je eigenlijk niet met een VPB.

En laten we wel wezen dat een 850/x70 een heel andere body heeft en je een en ander dus absoluut niet kunt vergelijken met elkaar.

Auk

SC-900 / SC-901 reparatie
Een how-to van de reparatie



Jeetje, het is alweer bijna een jaar geleden dat de SC-900 problemen gaf met het afspelen van CD's.

Probleem: Wanneer ik de 3CD-wisselaar met drie goede cd's (niet gebrand of beschadigd) in de radio stopte duurde het even voordat de radio het begreep. De radio pakte de CD's wel maar het starten van de nummers duurde eeuwig en zo nu en dan liep de radio zo door naar de volgende CD.

Lijkt me niet helemaal goed... :eusa_think:

Heb eerst nog getwijfeld om van een 900 naar een 901 te switchen, maar goed ik gebruik de wisselaar niet meer daar ik de iPod nu afspeel via de andere wisselaar ingang, maar het idee dat niet correct functioneerde hing toch steeds in mijn hoofd... Dus we gaan het maar repareren! Wel even zorgen dat je de radio code hebt.

Benodigdheden:
- Platte schroevendraaier
- Kruiskop schroevendraaiers (setje, kleine en grote)
- Alcohol (puur)
- Vet (vaseline o.i.d)
- Wattenstaafjes
- Radiocode



1. - pool van de accu los

Dit om eventuele kortsluiting te voorkomen. In principe niet nodig, maar je weet het maar nooit!



2. (De)monteer de radio

Alvorens je de radio echt kan demonteren moet hij eerst uit het dashboard gehaald worden. Enfin, dit spreek voor zich lijkt me dus daar ga ik geen uitleg over geven...  :eusa_shifty:

Zoals je op onderstaande illustratie kunt zien heeft de radio een aantal schroeven waarmee het binnenwerk vast zit. De schroefjes heb ik aangeduid met de rode bolletjes, vier stuks aan de achterzijde en één stuk links en één stuk rechts. Het is ook handig om het "vergrendel" mechanisme te verwijderen, je hebt dan iets meer zicht met wat je doet.  



De gele bolletjes op bovenstaande illustratie zijn de vergrendeling van het frontje van de radio. Het frontje wip je zo met een platte schroevendraaier over de "ruggetjes" waarvan er op de bovenzijde drie zijn en op de onderzijde ook. Nu dien je de volume- en scan knop te verwijderen, deze zitten geklemd en kun je met wat subtiele kracht los trekken.

Het frontje verwijder je vrij simpel door het naar je toe te trekken. Even rekening houden met het gedeelte van de wisselaar, de rechter zijde heeft een schuine kant waardoor het frontje "vast gehouden" wordt. Je kunt dit gedeelte even naar je toe trekken om het verwijderen te vergemakkelijken.



Nu je het frontje verwijderd hebt kun je de bovenplaat verwijderen. Dit doe je simpel door een platte schroevendraaier op de plaatsen te zetten zoals aangegeven op onderstaande afbeelding.



Nu kun je bij de twee schroefjes waarmee de wisselaarunit vast zit. Op onderstaande illustratie zie je waar ze zitten. Het is fijn wanneer je gereedschap hebt dat magnetisch is, zo raak je de schroefjes niet kwijt in de radio en is het terugplaatsen ook makkelijker (of je gebruikt wat vaseline op het schroefje).



Nu kun je de complete unit demonteren. Deze zit vast geklemd aan een printplaatje, echter met wat subtiele kracht is dit zo los.



Om overal goed bij te kunnen bij het reinigen en invetten kun je het beste het montagestuk en de printplaat die je op bovenstaande illustratie ziet verwijderen. Op de onderstaande illustratie geven de rode bolletjes weer welke schroefjes je los moet draaien. Het zijn in totaal vijf stuks.

Op de tweede afbeelding zie je dat het printplaatje met twee stekkerverbindingen aan de complete unit is verbonden. Het verwijderen spreekt voor zich.



Nu kunnen we met het schoonmaak klusje beginnen! En hopelijk lost dit alle probleempjes op...  :eusa_pray:



3. De unit reinigen en opnieuw invetten

De beschikking over perslucht is zéér handig! Even met het spuitpistool op afstand de unit schoon geblazen. Met een wattenstaafje met wat alcohol (puur, dus geen drank... dat kun je straks nuttigen als je deze klus klaar hebt :eusa_dance: ) kun je alle "oude" vet, wat inmiddels uitgedroogd is, verwijderen. Hier plaats je vaseline of een ander goed vet voor terug zodat het weer goed glijdt.

Nu je alles goed gevet hebt, dus ook de wisselunit een aantal keer handmatig er in en er uit geschoven hebt kun je de laser schoonmaken. De laser komt tevoorschijn wanneer je de wisselunit compleet naar buiten trekt.



Even een schoon wattenstaafje pakken, wat alcohol erop en dan met een draaiende beweging over de laser het oppervlak schoonmaken.



Reinig direct de knoppen en het volledige frontje van de radio, even met een nat lapje met wat alcohol over de knoppen wrijven en het is zo schoon.



4. Terugbouwen, aansluiten en testen maar!

Nouja, het terugbouwen van het materiaal is in principe de omgekeerde volgorde. Je hoeft geen capriolen uit te halen of bang te zijn... het is zo gepiept!

Alleen even je gezond verstand gebruiken, maar goed ik denk dat dat van zichzelf spreekt ;)

Al het bovenstaande heeft bij mij in ieder geval gezorgd dat de radio weer correct werkt. Weer een zorg / irritatie minder! :eusa_dance:
Auke
Volvo. for life

liebers

V70R   AWD LBP 1999
V60D6 Black 2014
Alfa Romeo Spider IV rood 1992

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

Auk

Citaat van: Wout309t op 25-07-2012 22:01:47
Netjes!
Heb je er ook 1 voor de radioontvangst?

Er staat over radio ontvangst wel het een en ander omschreven op het forum. Ik heb er zelf totaal nog geen last van, dus ben daar nog niet mee bezig geweest.

Even via de zoekfunctie "radio ontvangst" als term in typen en dan vind je er direct een aantal interessante draadjes over.
Auke
Volvo. for life

Wout309t

Klopt. Maar nergens een draadje waar het echt definitief opgelost is, helaas.
2011 V70 2.0T R-Design MT

Auk

Citaat van: Wout309t op 25-07-2012 22:12:59
Klopt. Maar nergens een draadje waar het echt definitief opgelost is, helaas.

Ik lees dat een antenne versterker wel zorgt voor gewenst resultaat, dat al geprobeerd?
Auke
Volvo. for life

Auk

Remklauwen gespoten


  • Lakbusje #932 "Comet Anthracite grey": #9437332

De een vind het mooi, de ander vindt het maar niks. Opvallende rode remklauwen.

Heb er even een tijdje tegenaan gekeken, maar ben persoonlijk van mening dat wanneer je een BBK set hebt je de klauwen wel op mag laten vallen. De set onder de R is origineel Volvo en nou niet bepaald "dik" qua uiterlijk en werking :eusa_snooty: dus een wat beschaafdere kleur vond ik beter passen. Daarnaast liet de rode lak her en der los dus een nieuwe laag moest er sowieso op komen.

Dus, dan komt de vraag: "Welke kleur?!"  :eusa_think:



Juist! Dezelfde kleur als de Comets. "Comet Anthracite grey" kleurnummer 932.




De klauwen lijken wat mat uit te slaan op de foto, echter heeft dit te maken met lichtinval. Ze zijn gewoon mooi metallic zoals de Comets.
Auke
Volvo. for life

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

UserID6342

Kijkt weer netjes zo Auk, maar wel rekening gehouden dat de verf ook hittebestandig moet zijn ?  Een gewoon spuitbusje is dat namelijk niet echt....

M a r c

Veel beter. Hittebestendig hoeft het niet perse te zijn, gewoon matzwart blijft tenminste ook gewoon altijd zonder problemen zitten.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Auk

Hittebestendig is voor normaal straatgebruik/autobahn niet nodig, zo heet worden de klauwen niet dus daar maak ik me ook niet zo druk om.

Heb dit type lak overigens ook al wat vaker gebruikt voor dit soort projectjes en tot op heden zit dat ook nog heel mooi op de klauwen.
Auke
Volvo. for life

big ben


UserID6342

Citaat van: Auk op 06-08-2012 18:09:52
Hittebestendig is voor normaal straatgebruik/autobahn niet nodig, zo heet worden de klauwen niet dus daar maak ik me ook niet zo druk om.

Heb dit type lak overigens ook al wat vaker gebruikt voor dit soort projectjes en tot op heden zit dat ook nog heel mooi op de klauwen.
OK dan, wist ik niet.  Het is een type lak waar normaliter niet mijn eerste voorkeur naar uit zo zijn gegaan, juist omdat hij dus niet hittebestendig is.  Weer iets geleerd dus ;D

henry classic v70

Veel mooier dan rood!
Ik heb m'n remklauwen in de donker antraciet van Hamerrite gezet, staat trouwens ook mooi (vind ik zelf) en de schijven in de zilverkleurige Hamerrite ;D
Trouwens is Hamerrite toch vrij hitte bestendig; heb de donker antraciet gebruikt op de tegeltjes achter de houtkachel en blijft vrolijk zitten ook als de kachel vol staat te loeien :eusa_dance:

achter



voor

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4