De Black Stone S70R - Eindelijk is het lambda lampje weer uit!

Gestart door Auk, 03-07-2011 19:51:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: Auk op 14-05-2013 19:12:11
In principe is al de randapparatuur al vervangen, dus sensoren etc. Heb alles overgezet vanaf de T5.

Waarom ik een kabelbreuk verdenk is dat vaak duwen op de zekeringenkast de motor wel weer liet starten. Ik heb alles proberen aan te duwen maar sinds de laatste rit vanuit Leusden naar huis startte hij niet meer en staat ie al op de oprit.


Heb je de twee stekkers van de kabelbomen van het dashboard al eens gecontroleerd? Die zijn wel los geweest voor de dashboardwissel. Misschien dat er een van de twee niet helemaal goed vast zit/los getrild is?

irian paul


de geneRaal

of er zit een pinnetje scheef in de stekker.,klinkt gek maar heb ik al diverse keren meegemaakt.
Blackstone under construction

Ewout Schalkwijk

Ik heb de oplossing:


Ik heb om te beginnen nog nodig:

Nette voorbumper R style.
Mooie velgen
Achterbumper
etc.


Ik geef je ongezien 1500,00 euro voor die auto. Ben jij van het gezeur af, kan ik m'n auto verder verfraaien. De rest raak ik wel kwijt.
Ik hoop dat je positief reageert.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Bouke


scania164

#275
Wat een onzin!!
Niks slopen!!!!
Maken die handel....lekker opbeurend..
Ga naar iemand die er meer verstand van heeft.....

grijzev70tdi

Wat moet jij met een S70 achterbumper Ewout? ;D Velgen staan niet mooi je op XC
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Auk

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 15-05-2013 17:37:36
Ik heb de oplossing:


Ik heb om te beginnen nog nodig:

Nette voorbumper R style.
Mooie velgen
Achterbumper
etc.


Ik geef je ongezien 1500,00 euro voor die auto. Ben jij van het gezeur af, kan ik m'n auto verder verfraaien. De rest raak ik wel kwijt.
Ik hoop dat je positief reageert.

Ewøut
Citaat van: Bouke op 15-05-2013 17:38:25
Gewoon slopen dat ding :eusa_whistle:

Ghehe, ja jongens ik gun jullie de nieuwste en mooiste onderdelen van harte maar die gaan niet van mijn S70R af komen!  :eusa_snooty: :eusa_dance:
Auke
Volvo. for life

Auk

Citaat van: scania164 op 15-05-2013 18:06:35
Wat een onzin!!
Niks slopen!!!!
Maken die handel....lekker opbeurend..
Ga naar iemand die er meer verstand van heeft.....

Juist. Ik ga er lekker mee aan de slag nu de T5 in onderdelen ligt, heb er nu de tijd voor en het materiaal binnen handbereik. Heb een autotechnische opleiding gedaan dus ik weet wel waar ik mee bezig ben, maar begin maar eens met zoeken.... je bent er wel even zoet mee.
Auke
Volvo. for life

scania164

#279
Het heeft een beetje massa problemen verschijnselen :eusa_think:
Alle kabels naar startmotor en dynamo al gecheckt inclusief accu klemmen?

Auk

#280
Startproblemen, eindelijk opgelost?
Update, 26-03-2014



Eindelijk lijkt er een eind te zijn gekomen aan enerzijds iets wat leerzaam en 'weer eens iets anders' was en anderzijds zeer frustrerend en ellendig. Zoals ondertussen wel bekend is, getuige een overgroot deel van de pagina's in deze blog, heb ik nu zo'n 2,5 jaar lang last gehad van startproblemen. Erg lastig wanneer hij oorspronkelijk voor dagelijks bedoelt was.

Voor de volledigheid van het hele verhaal verwijs ik jullie graag naar een aantal pagina's met daarin alle info: 1, 2 & 3.

De laatste post maar even gequote:
Citaat van: Auk op 13-05-2013 00:55:25
...

Enfin, hieronder nog even een aantal zaken gequote om het voor de zoekfunctie wat makkelijker te maken naar oplossingen voor anderen.

Reeds vervangen onderdelen
Brandstofrelais 103
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/P1060757.jpg
Het brandstofrelais stuurt de pomp aan welke de brandstof uit de tank naar de motor stuurt. Wanneer je de pomp hoort inschakelen bij contact aan functioneert het relais goed. Het relais is op de foto te vinden onder de omcirkelde kap, welke met vier torxen vast zit.
Mocht deze stuk zijn dan ben je voor een nieuwe ongeveer €40,- kwijt.

Antenne ring
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/P1060751.jpg
De antenne ring of antennering bestaat uit een spoel welke de codering van de sleutel opvangt. Het wil wel eens voorkomen dat deze spoel vies is en dus niet meer functioneert. Voor een nieuwe ben je ook ongeveer €40,- kwijt.

Contactslotblok
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/P1060748.jpg
Het contactslotblok of contactslot blok wil ook nog wel eens het probleem zijn bij de 800 / x70 serie. Het blok geeft de standen van de sleutel door aan de stroomgebruikers, als er speling op zit dan werkt deze ook niet meer naar behoren. Let wel dat bij demontage van de stekkers de juist volgorde behouden wordt, de stekkers zitten namelijk los en zijn makkelijk te verwisselen!

Immobilizer kastje
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/P1060753.jpg
Het immobilizer kastje geeft vrijwel nooit problemen. De antennering is aan het immobilizer kastje verboden aan de hand van een kabelboompje welke aan de hand van de groene stekkerverbinding contact maakt. In het geval van mijn systeem zat er speling op de stekker... :eusa_silenced:
Wanneer er dus speling op het verhaal zit wordt er geen goed contact gemaakt en zal het kastje geen goed signaal doorgeven aan de ECU waardoor deze op zijn beurt de ontsteking af sluit.

LMM, ofwel lucht massa meter
http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/TG-PZ-12%20S70%20R/LMM.jpg
De luchtmassameter meet, zoals de naam al verklapt de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt. In de luchtmassameter zit een zogenaamde hittedraad die op een constante temperatuur gehouden wordt. De aangezogen lucht koelt deze draad en daarop wordt de temperatuur van de draad hoger of lager afgeregeld. Om het verhaal niet te langdradig te maken wordt de signaalspanning doorgegeven aan de ECU waarop deze op zijn beurt onder andere de hoeveelheid brandstof regelt die ingespoten dient te worden. Wanneer de luchtmassameter defect is zal de auto meer verbruiken, een hogere uitstoot hebben, slecht lopen etc. niet direct symptomen die bij mij aan de orde zijn, maar toch heb ik hem vervangen.

Nokkenassensor
De nokkenassensor bevindt zich aan de bakzijde op de uitlaatnokkenas, direct op de kop gemonteerd met twee torxen net onder de bovenste motorsteun. De nokkenassensor meet kort gezegd de stand van de nokkenas zodat deze doorgegeven kan worden aan de ECU. De ECU kan aan de hand van deze gegevens de inspuittijdstippen bepalen. Deze gegevens worden samen met de krukassensor vergaard.

Wanneer de nokkenassensor defect is wordt de stand van de nokkenas niet meer op correcte wijze doorgegeven en zal de motor bokken en aanzienlijk meer gaan verbruiken. Al met al ook niet direct de symptomen die bij mij aan de orde zijn.




Na dit alles vervangen te hebben gebeurt er nog steeds niks. In de periode dat de motor zo nu en dan niet startte had het wel eens zin om tegen de bedrading te drukken onder het dashboard. Iets wat mij direct deed vermoeden dat daar het probleem moet zitten gezien het complete interieur al eens vervangen is door Sbv, Sander. Uiteraard niks ten nadele van hem, maar hoogstwaarschijnlijk is daarbij een draadbreuk of iets dergelijks ontstaan.

Dit gaf mij, ietwat tegen mijn principes in voor enkel en alleen een kabelboompje, het idee om mijn S70 T5 te gaan demonteren. Beide komen uit april 1998, motoren en transmissie zijn het zelfde dus bij wijze van spreken zou het plug&play moeten zijn. :eusa_pray:

http://i496.photobucket.com/albums/rr325/Auk480/TG-PZ-12%20S70%20R/KabelboomT5inR.jpg

Het is in principe de laatste poging die ik doe om de auto aan de praat te krijgen. Naast deze problemen zijn er namelijk nog een aantal, maar wil me eerst op deze focussen.

I'll keep you updated!

Complete motorkabelboom

Uiteindelijk, zoals in de bovenstaande quote staat, de kabelboom van de T5 gemonteerd. Inclusief alle toebehoren, dus ook de ECU en andere zaken. Interessante klus.

Complete dashboardkabelboom

Omdat het dashboard toch deels los moet om de kabelboom van de motor fatsoenlijk te kunnen verwijderen ook direct het gedeelte van de bekabeling van het dashboard en het dashboard zelf (ophangpunten etc.) weer in orde gebracht. Er lagen vrij veel kabels bloot die eenvoudig kortsluiting konden maken, dus ben blij dat dat nu ook allemaal verleden tijd is.

ECU's gewisseld
Bij het wisselen van de bekabeling heb ik direct de ECU van de T5 aangesloten, inclusief het immobilizerkastje en zoals op bovenstaande foto te zien is de sleutel aan de antennering vast gemaakt. En hij startte direct. Meerdere malen achter elkaar, dus het leek opgelost te zijn.

Enfin, een paar keer starten en wat rondjes in het dorp verder wilde de S70 wederom niet starten... waarop min of meer op aandringen van mijn vader ik de auto naar Arthur gebracht heb. Ik zelf was er eigenlijk al zo goed als klaar mee aangezien het probleem voor mij onoplosbaar leek.

Richting Thuurbo.nl

Een aantal maanden geleden hebben we een trailer gehuurd en de S70 richting Arthur gereden. Eerdere ervaringen met Arthur leerde mij dat hij onze Belgische Zweed 85x en 87x als zijn binnenzak kent. Nadat de auto enige tijd bij Arthur gestaan had, hij er een x tijd mee bezig is geweest en mij uitsluitsel kon geven dat het min of meer echt met het immobilizersysteem te maken had kreeg ik via een mede forummer de tip dat ik Yits razorx eens moest informeren over de mogelijkheden wat startonderbreking uitprogrammeren betreft. Iets waar ik reeds eerder een eeuwige zoektocht naar gedaan heb maar waar geen enkele chiptuner of ECU-specialist me mee kon helpen :eusa_wall:

Immobilizer uitprogrammeren uit de M4.4 ECU (of J3.2)
De laatste hoop was dus eerder gevestigd op Arthur, maar nu ik Jits gesproken had gaf ik het uitprogrammeren ook nog een kans.

Eenmaal aangekomen bij Jits met de originele ECU van de S70R stuitte we op het probleem dat er niet in de ECU te komen is. Had daar eerder ook al het probleem mee met het uitlezen van deze ECU. Hoogstwaarschijnlijk is dit min of meer de boosdoener geweest waardoor het complete systeem met alle componenten van slag raakte...? Laatste poging was de ECU van de S70 T5, waar gelukkig wel in te komen was.

Jits heeft de  T5 M4.4 (op andere versie staat J3.2, maar dat is de M4.4) geflashed en herschreven met software waar de startonderbreking niet meer in zat en dat heeft uiteindelijk ertoe geleid dat de auto het nu zonder originele startonderbreking moet doen. Echter is daar weer een andere oplossing voor bedacht dat men er niet 1 2 3 mee weg rijdt! Dus eventueel meelezende Oost Europeanen: sorry jongens! :eusa_doh:

S70R ophalen van Arthur

Daar het arme hokje toch wel een x aantal maanden in de regen en kou bij Arthur gestaan heeft en hij eigenlijk een betere plek verdiend dan een industrieterrein besloot ik de auto hoe dan ook weer mee naar huis te nemen. Kreeg van menig forumlid al foto's gestuurd van de S70R en dat deed toch stiekem wel weer wat verlangen en verliefdheid opbloeien! :eusa_shifty:

Enfin. ECU insteken, starten en direct lopen! Met vol ongeloof de motor uit gezet, opnieuw gestart en wéér direct aanslaan en lopen! :eusa_clap: :eusa_dance:

Jullie hebben geen idee hoe fijn dat gevoeld heeft. Uiteraard direct even een stukje gereden om het industrieterrein en toch nog even starten en weer direct lopen. Het probleem heeft 'm dus waarschijnlijk echt gezeten in het immobilizer gedeelte van de auto.

Maargoed. We hebben er nog geen flinke stukken mee gereden, dus wellicht is het weer blij zijn met een dode mus...

Het verhaal wordt in ieder geval vervolgd!

nb.
Paps, Arthur en Jits, heel erg bedankt voor alle hulp en aangebodene kennis!  :eusa_clap:
Auke
Volvo. for life

The Volvoboy

Woehoee! :eusa_dance: :eusa_dance: Wat heerlijk dat 'ie het weer doet Auke, ik weet hoe erg je er klaar mee was ;) Hopelijk blijft het zo en kun je nu gaan genieten van de R 8)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

UserID6342

Geweldig Auk  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:  Moet een machtig gevoel zijn geweest toen je de auto weer ophaalde  :eusa_clap: :eusa_clap:

Ewout Schalkwijk

Zou mooi zijn als het nu echt is opgelost. Dan ben ik nu bereid er 1750,00 euro voor te geven. :eusa_whistle:




;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

ThuurC