Auto trekt naar links (uitlijning, bandenspanning en banden zijn ok)

Gestart door Lambal, 06-12-2011 20:19:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lambal

Mijn 850 t-5 blijft maar naar links trekken.

- Dit doet hij met mijn zomerbanden, maar ook met mijn winterbanden (de zomerbanden zijn splinter nieuw, continental sportcontact 3)
- Beide draagarmen zijn vervangen (wel een jaar na elkaar)
- Uitlijning is correct uitgevoerd
- bandenspanning klopt


vlak na de uitlijning reed hij goed, maar langzaam ging hij steeds meer naar links trekken.
binnen 1000 km was dit zo erg dat als ik mn stuur los laat, ik in notime richting de linker berm ga
Auto terug gebracht naar de garage, uitlijning na gekeken, deze was goed.
auto beter in spoor gezet ofzoiets, en weer opnieuw uitgelijnd en ook meteen de winter sloffen eronder toen. (andere velgen)

het probleem was weg, maar hetzelfde als eerst, na 1000 km is het weer terug.
ik verdenk de nieuwe draagarm die er toen op is gegaan, maar kan dit wel?
komt het wel eens voor dat deze krom of zoiets zijn? (nieuw orgineel natuurlijk)
of zit er verschil in een draagarm van een t-5 of een "gewone" 850 (wie weet een foutief onderdeel geleverd)

iemand enig id wat het kan zijn?
alle ideeën zijn welkom, dan kan ik het aan mn monteur voorstellen.

alvast bedankt!



Jack v

kan ook weleens aan je stuurhuis liggen. Stuurolie al eens ververst?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Lambal

net even het forum doorgespit over het stuurhuis.
kwam de test tegen met het contact afzetten zijdens het rijden, en dan kijken of het probleem zich nog voor doet.
dus net even geprobeerd, maar het is nog steeds hetzelfde. Een sterke voorliefde voor de linkerberm

het is overigens niet zo dat mn stuur echt heel scheef gaat staan.
ook bij hard accelereren is het niet zo dat de auto ineens 1 kant in vliegt (en bij remmen ook niet)

las ook iets over de kruis koppeling of zoiets.
anders toch maar eens de band van linksvoor rechtsvoor gaan leggen (mits dit zo kan natuurlijk)
Maar omdat mijn nieuwe zomerbanden precies hetzelfde hadden, denk ik niet dat het aan de banden zal liggen.

maar ik zal navragen over de stuurolie

thuur


mehn

Citaat van: thuur op 06-12-2011 21:38:08
Hoe is het met de schokdempers achter?


Gr :eusa_think:

Ja daar is ie weer. Linksachter schokbreker stuk? Nivomat?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Lampje

Geinig. Ik heb precies hetzelfde. Zelfs achteras uitgelijnd. Toch blijvend naar rechts trekken op zomerbanden. Ik ga straks aan de winterbanden, dus ben benieuwd.

Vrij nieuwe Monroes, met luchtafstelling. Tonnetje erop, misschien iets meer.

Lambal

schokbrekers lijkt me sterk

deze zijn 1.5 jaar geleden vervangen door nieuwe koni geel (ongeveer 25.000 km oud)
voor heb ik  ondertussen ook gele koni's
en intrax verlagingsveren rondom

Lambal

en als er achter een veerschotelrubber kapot is
kan dat ook al deze symptomen verklaren?

want ik verwacht niet dat mijn monteur mn achter schokbrekers na heeft gekeken.

-D©©©L-

Citaat van: Lambal op 06-12-2011 20:19:30
Mijn 850 t-5 blijft maar naar links trekken.
...
- Uitlijning is correct uitgevoerd
...

Auto terug gebracht naar de garage, uitlijning na gekeken, deze was goed.
auto beter in spoor gezet ofzoiets, en weer opnieuw uitgelijnd en ook meteen de winter sloffen eronder toen. (andere velgen)

....



Zou je beide uitlijn rapporten eens willen posten hier ? Heel vaak zit het probleem toch echt in de uitlijning.

volvobug

Zijn de remklauwen goed, blijft er links niet een 'hangen'?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Lambal

de auto gaat naar een volvo specialist toe, dus ik neem aan dat het uitlijnen goed gebeurd is. (is ook een 850/v70 liefhebber)

ook is mijn auto daar wel vaker uitgelijnd geweest ivm aanpassing onderstel, en dit was ook allemaal goed.
en als de uitlijning niet zou kloppen, waarom rijd hij dan de eerste +-1000 km wel gewoon goed?

het uitlijn rapport heb ik zo niet.
maar als hij zegt dat de uitlijning klopt, dan geloof ik dat wel eigelijk.

en dan de remklauw,
het zou kunnen, want linksachter is de enigste remklauw die nog niet vervangen is.
De achterremmen waren namelijk ook gereinigd de vorige keer met het uitlijnen, ivm piepende remmen.
de piep kwam alleen wel van rechtsachter.

maar de remmen zijn gereinigd, en anti piepplaatjes geplaats.
nu is hij weer muisstil.

ik zal de suggesties eens voor leggen aan mn monteur



thuur

Citaat van: Lambal op 07-12-2011 10:09:51
de auto gaat naar een volvo specialist toe, dus ik neem aan dat het uitlijnen goed gebeurd is. (is ook een 850/v70 liefhebber)

Daar gaan we weer :D




Gr 8)

Lambal

net nog even mn monteur aan de lijn gehad.

ook toch maar nogmaals gevragen of hij 100% zeker weet dat de uitlijning correct was.
Dat de uitlijning goed is, is zeker
maar hij kwam ook met het zelfde argument:
"hoe kan het anders dat de auto de eerste dagen gewoon goed rijd, als hij foutief is uitgelijnd dan rijd hij vanaf het begin niet goed"

als de remklauw zou blijven hangen dan zou het betekenen dat als ik smorgens wegrijd het probleem zich niet voor moet doen en namaten de rit erger moeten worden
Maar het is al meteen vanaf de start raak.


rest nog de nieuwe draagarm, de draagarm rubbers wel te verstaan.
Daar gaat nu eerst naar gekeken worden. Aangezien het probleem zich voordeed na het vervangen van deze draagarm.
Dit heb ik overigens toen aan de banden verweten.
Deze waren toen nogal slecht, waarvan ik dacht dat dit het veroorzaakte.

Maar de nieuwe zomer banden wissel (de conti's) samen met de nieuwe uitlijning, loste niets op
enz enz.

"Assumption is the mother of all f#ckups"

ervan uitgaan dat een nieuw onderdeel goed is valt hier ook wel onder ;)

kan alleen pas volgende week vrijdag terrecht.

to be continued...

cas

Juist als het van het begin van de start mis is, lijkt mij de meest logisch eerstvolgende stap, je remmen. voel even na een rit aan je velg.... ( niet je remmen  ;D )  je zou het ook al kunnen ruiken. Of je handrem?

draagarm.... als deze is vastgezet terwijl de auto nog omhoog stond, en het wiel niet opgekrikt is tot normale stand, dan kan het zijn dat deze rubbers al weer stuk zijn.
Maar of je auto daarvan gaat trekken....

je kan ook even op een remmenbank kijken wat de remverhouding is op de 4 wielen met voorzichtig remmen.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

Lambal

ik zal vandaag wel eens eindje omrijden (anders heb ik maar een rit van 15 km)
daarna de temperatuur van de velg(en) eens voelen

het aanlopen van de handrem lijkt mij dan aannemelijker dan de remklauw.
als het de remklauw is, dan worden de remblokken heel snel heet, met gevolg verglazing.
Dan zouden ze toch in notime moeten gaan piepen.

maar vanavond weet ik meer te vertellen
wie niet waagt wie niet wint