Op vakantie: airco stuk :(

Gestart door j3r03n, 21-07-2013 16:08:11

Vorige topic - Volgende topic

j3r03n

Op vakantie: airco stuk

Echt balen :( vanochtend vertrokken richting het zuiden en na een paar uur omgekeerd omdat de airco niet meer goed werkte (en tot overmaat van ramp geeft de navigatie ook problemen).

De A/C wordt goed koud maar na een tijdje rijden (10-30 minuten) wordt hij warm. Dan na een tijdje stilstaan (of een tijdje de A/C uitgeschakeld) wordt hij weer koud bij aanschakelen. Het lijkt ook of hij beter koelt bij meer rijwind.

Ik ga even proberen of ik iets uit kan lezen. Wat mij wel al bekend is, is dat het ECC voelertje niet goed werkt. Deze error heeft hij eerder (een jaar geleden) gegeven, maar ik heb zelf nooit problemen ervaren wat betreft de temperatuur. Daarnaast vermoed ik al een tijdje dat de kachelradiator lek is i.v.m. licht beslagen ramen.

Misschien heeft iemand al een idee/suggestie?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

T5turbo

Hoeveel is de spelling op de magneet koppeling?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

MrCain

Citaat van: T5turbo op 21-07-2013 16:11:07
Hoeveel is de spelling op de magneet koppeling?

Controleer dan ook of je radiateur ventilator aanslaat => als je condensor te weinig koeling krijgt omdat bv je ventilator niet aanslaat, kunnen je drukken in het systeem zo hoog worden dat de druksschakelaar je airco uitschakelt.
Kan je ook krijgen als je te veel of te weinig koudemiddel in je systeem zit.

Maar eerst maar beginnen met wat T5turbo al schreef => speling koppeling ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

j3r03n

Hmm, thanks mannen. Ik ga me (als airco-n00b) ff inlezen tav de magneet koppeling.

T5turbo

Citaat van: j3r03n op 21-07-2013 16:17:26
Hmm, thanks mannen. Ik ga me (als airco-n00b) ff inlezen tav de magneet koppeling.

Er staat genoeg over op dit forum. Zelfs een mooie "how to"
Maar je gaat nu niet meer op vakantie?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

j3r03n

Heb de how to even gelezen. Lijkt me geen heel ingewikkelde klus maar heb geen voelermaatjes en iedereen is met vakantie... We moeten overwegen hoe nu verder. Het doel was om lekker te cruisen en rond te trekken door Frankrijk, veel autorijden dus.

)()()sT

Heel vervelend dat de airco hapert, maar ik was lekker doorgereden ???
"Vroeger" konden we ook zonder en ik rij in zuid Europa regelmatig met het raampje open (maar da's persoonlijk natuurlijk).
Succes met het herstel 8)

Marc O.

Citaat van: )()()sT op 21-07-2013 17:03:47

+ 1, heb ook wel eens door bloedheet zuid-Spanje gereden met een defecte airco, maar daar liet ik m'n vakantie toch echt niet door bederven.
...The Nile isn't just a river in Africa...

rifwachter

Citaat van: Marc O. op 21-07-2013 17:11:09
Citaat van: )()()sT op 21-07-2013 17:03:47

+ 1, heb ook wel eens door bloedheet zuid-Spanje gereden met een defecte airco, maar daar liet ik m'n vakantie toch echt niet door bederven.

Ik zou dan helemaal niet meer met een oude auto op vakantie gaan als je voor het uitvallen van de airco al terug gaat.   ???
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

The Demon

Al zolang als ik auto's heb doe ik het zonder airco.
Ik heb al genoeg chauffeurs gezien die in hun korte broek en T-shirt in een koelcel rond lopen en dan gaan ze naar buiten en liggen ze naast de auto omdat de temperatuur verschillen veel te hoog zijn.
Datzelfde gevoel heb ik met een airco in de auto, wil je spontaan ergens uitstappen om iets te bekijken krijg je een dreun van het temperatuurverschil.
De airco in die vrachtwaggel van mij gaat ook niet aan, gewoon dakluik open en raam op een flinke kier, gaat al jaren prima.

Groet,
The Demon.

cornelis-b

Airco in een auto is echt heerlijk maar zoals eerder gemeld krijg je het idee van een klap tegen je kop als je uitstapt. Tijdens een rit richting het zuiden van Frankrijk erg lekker om de airco aan te zetten maar wel ruim een half uur voor de bestemming de airco uit en de ramen open dan wen je aan de temperatuur. Nee ik had ook niet terug gekeerd als de airco het zou begeven, dan maar Arko
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

j3r03n

Ja ja allemaal kerels die geen honing eten maar op bijen kauwen ;) Alleen heen en terug naar bestemming had ik wel gedaan met arko, maar zoals gezegd willen we veel gaan touren.

De speling van de magneetkoppeling is in ieder geval >0,75mm, getuige de Gamma voordeelpas met een dikte van 0,75mm. Dan is de kans dus groot dat het euvel daarmee is oplost?

pc screen shot

MrCain

Citaat van: j3r03n op 21-07-2013 18:16:15
Ja ja allemaal kerels die geen honing eten maar op bijen kauwen ;) Alleen heen en terug naar bestemming had ik wel gedaan met arko, maar zoals gezegd willen we veel gaan touren.

De speling van de magneetkoppeling is in ieder geval >0,75mm, getuige de Gamma voordeelpas met een dikte van 0,75mm. Dan is de kans dus groot dat het euvel daarmee is oplost?

http://s8.postimg.org/dvnh5d279/IMG_20130721_175338.jpg
pc screen shot

:eusa_clap: :eusa_clap:

Over vindingrijkheid gesproken!!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Sbv

Citaat van: cornelis-b op 21-07-2013 18:01:21
Airco in een auto is echt heerlijk maar zoals eerder gemeld krijg je het idee van een klap tegen je kop als je uitstapt. Tijdens een rit richting het zuiden van Frankrijk erg lekker om de airco aan te zetten maar wel ruim een half uur voor de bestemming de airco uit en de ramen open dan wen je aan de temperatuur. Nee ik had ook niet terug gekeerd als de airco het zou begeven, dan maar Arko
ligt eraan hoe koud je het ding zet. Bij mij staat er airco op 21 of 22 graden. Zonder airco was ik zelf niet eens op vakantie gegaan. Ja vroeger was het anders.
Van rijden met ramen open op de snelweg krijg ik hoofdpijn en rijdt voor mij erg vermoeiend.
Mijn ramen zijn met de vakantie enkel voor tolpoortje open gegaan en daarna snel weer dicht.

On topic, het lijkt er wel wat op dat de speling wat aan de grote kant is. Uurtje prullen en de speet is kleiner

StefanCJ

Kans is groot dat als je wat ringetjes eruit haalt de airco het gewoon weer goed doet. Overigens was ik zelf ook lekker door gereden, dan maar een extra stop onderweg om wat koels te drinken te halen en extra te plassen.