M'drt's Volvo V70 2.3t

Gestart door M.drt, 04-11-2013 21:25:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

M.drt

Vervolg op het voorsteltopic: Zoals te lezen valt is mijn 2.5t blok blijvend invalide gehoekt en mag dientengevolge genieten van een prachtig pensioen, of zo iets. Tijd voor de inbouw van een 2.3 met 18t turbo. Blok gevonden bij Elferink, besteld, en afwachten maar.

Et Voila, blok binnen. Ziet er wat smerig uit. Maar verder...ziet er goed uit.

En met Turbo. 15G, da's raar... had 'm zonder besteld. Eerst een beetje schoonmaken. Inspuiten met ontvetter, ff wachten, schoonmaken met water.

En dan ziet het er een stuk beter uit, voor nu.

Bij gebrek aan motortakel het geval in de brug gehangen. Werkt best handig.

Oliepan ff vullen met diesel. Kan de aanslag er van af. Viel me nog best mee eigenlijk hoe deze er uit ziet, maar heb nu toch de mogelijkheid.

De wereld van onder gezien.

15G schoongemaakt. Helaas klein scheurtje in het huis :(

De rest even schoonspoelen.

Cartervent. losmaken.

Dat ziet er eigenlijk best wel om van te eten uit, vind ik zelf dan.

Geen lekkagesporen te zien, maar toch maar er uit vissen.

Deze klinkt niet lekker, de huidige gaat er weer op dus.

Mooi schoon!!!!

Tussendoor even iemand helpen verhuizen en dit als beloning!  :eusa_boohoo:

Ben maar alleen, dus daarom deze manier bedacht om het apparaat op de bus te krijgen. Op naar de werkplaats! Oh, mooi schoon uh ;)

Zaterdagmorgen. Vriend Peter, waarmee ik 't project uitvoer, is wat later want heeft tot half 6 's ochtends nog even de koppeling van een Seat staan vervangen. Ding moest vandaag rijden. Dan eerst maar eens de distributie vervangen.

Sja... Nu we er zo voor staan is het toch wel ff slikken. Maar, let's go!

Zooi los. Besloten het blok er onderuit te halen ipv bovenlangs. Lijkt ons makkelijker.

Zo dan!

Hmm, daar komt een berg stof uit... Bad feeling!

En inderdaad, ding is niet al te best meer. Aan de randjes begint het geval al een mooi glad randje te krijgen. Ik hou niet van gladde randjes op een koppeling.

DMF. Wil ik een SMF voor in de plek. Deze is ook niet echt heel erg super qua staat. Dus, werkzaamheden even stil, op zoek naar een vliegwiel en een koppeling. Voorkeur gaat uit naar een 850R koppeling + 850 single mass vliegwiel. Iemand tips? Links? Zover ik zie past dit op de drukgroep van de 2.5T. Ff overpeinzen, wel jammer want valt zo iets duurder uit dan gepland. Oh, en heeft iemand een tip voor het vervangen van de totaal krokante croky-chips omhulsels van de draadbomen? Is aanraken en de boel valt uit elkaar. Anyway, dit is hoe het er nu voorstaat, we blijven vol goede moed doorgaan. Binnenkort meer.



The Volvoboy

Lekker bezig!! :eusa_clap: Wat betreft de koppeling, koen.s heeft geloof ik nog een x70R koppeling in de aanbieding. Krokante omhulsels van de draadbomen heeft laatst iets over op 't forum gestaan, geloof dat dat bij Conrad te krijgen is.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

M.drt

Hoe betrouwbaar/houdbaar/robuust is die x70R? Is dat dual of single? Thnx iig!

The Volvoboy

Citaat van: M.drt op 04-11-2013 21:33:34
Hoe betrouwbaar/houdbaar/robuust is die x70R? Is dat dual of single? Thnx iig!

Volgens mij zijn die best heel robuust ;) Uuh vliegwiel.. Ik heb er verder niet heel veel kaas van gegeten, maar ik dacht dat je een single mass vliegwiel wel kunt monteren icm R-koppeling? :eusa_shifty: Iemand die dat zeker weet, kom er eens in! ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

The Volvoboy

Citaat van: koen.s op 04-11-2013 21:47:54
Citaat van: The Volvoboy op 04-11-2013 21:38:04
Citaat van: M.drt op 04-11-2013 21:33:34
Hoe betrouwbaar/houdbaar/robuust is die x70R? Is dat dual of single? Thnx iig!

Volgens mij zijn die best heel robuust ;) Uuh vliegwiel.. Ik heb er verder niet heel veel kaas van gegeten, maar ik dacht dat je een single mass vliegwiel wel kunt monteren icm R-koppeling? :eusa_shifty: Iemand die dat zeker weet, kom er eens in! ;D

Een single-mass gaat niet met een x70R koppeling.
Dat moet je een 850R koppeling voor hebben.

Oke, duidelijk 8)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

UserID6342

Koppelingscilinders ook  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

M.drt

Voor de zekerheid: een single mass vliegwiel van een 850 past toch met een 850r koppelingsset, of ben ik nu in de war. Als in; daarmee moet ik toch prima uit de voeten kunnen met deze wagen?  :eusa_think:

)()()sT

Welke classic's hadden dual mass, en welke een single mass?
Ik heb bij mijn ombouw van automaat naar handbak gewoon "850" spul erin... Dus een (afgedraaid) vliegwiel en een 850R-koppeling (single mass).



Ik zou persoonlijk al dit soort spul nieuw monteren. Nu kom je er makkelijk bij, straks lig je weer te klooien.

Ries van de Zilverschuit

Volgens mij hebben alle classics met een hydraulisch druklager een dualmassavliegwiel. Ergens in bouwjaar '97 lijkt Volvo die overstap gemaakt te hebben. Daar bestaat wat onduidelijkheid over, begreep ik uit eerdere topics. Sinds bouwjaar '98 is dit volgens Vadis standaard.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

)()()sT

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 05-11-2013 13:21:17
Volgens mij hebben alle classics met een hydraulisch druklager een dualmassavliegwiel. Ergens in bouwjaar '97 lijkt Volvo die overstap gemaakt te hebben. Daar bestaat wat onduidelijkheid over, begreep ik uit eerdere topics. Sinds bouwjaar '98 is dit volgens Vadis standaard. 

Ow, ik dacht dat dat pas vanaf MY99 was... Ik heb namelijk nog een handbak van een C70 liggen ter vervanging van de mijne, en het afwijkende druklager had ik al in de smiezen ;)

Ries van de Zilverschuit

Nou ja, misschien moet je voor de zekerheid dan even in Vadis of Vida duiken en de nummers vergelijken. Mijn auto is van mei '97 en die had zowel hydraulisch druklager als dualmassavliegwiel. Een beetje vaag was dat het hydraulische druklager op een adapterplaat was gemonteerd in een versnellingsbak voor een mechanisch druklager. En die plaat was origineel Volvo. Helemaal lekker werkt dat niet met koppelen, de slag was een stuk korter. Uit de onderhoudshistorie blijkt dat er rond de 80.000 km al eens een koppelingswisseling is geweest: reden onbekend, maar grote kans van dat het hier mee te maken had. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

M.drt

In de auto zit nú een hydraulisch druklager. Ik wil er een nieuwe koppelingsset (272218) en nieuw single mass vliegwiel (9454774) in. Nu de boel toch open ligt wil ik gelijk het druklager vervangen (nummer daarvan kon ik niet vinden). Mijn vraag is nu; past deze koppelingsset met dit hydraulisch druklager, en, heb ik hiermee alles in huis. Nogmaals dank voor alle hulp en reacties!

Ludo

Ja dat past.
Nummer van de druklager is 31259445.

M.drt

 :eusa_sick:Duizendmaal dank, óf ik ben scheel óf 't stond er echt niet in.

M.drt

Inmiddels een halfjaar en veel sleuteluurtjes verder rijdt het apparaat. Zodra ik tijd heb zet ik de foto's er op en een verslagje. Zit enkel nog met defecte LMM kwam ik van de week achter, die vervangen en dan naar RICA. Kom haast niet aan sleutelen toe, vandaar wat vertraging op de lijn, bezig met bedrijf opbouwen :).