eXtremely Random Hobby News

Gestart door JeroenV70, 21-01-2015 00:22:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JeroenV70

#30
Dat deurpaneel is er inmiddels al wel een paar keer opnieuw af geweest  :eusa_wall:

Het onbekende onderdeel zit er dan ook weer dapper in, al weet ik nog steeds niet waar het toe dient  ::)

De reden om het paneel er weer af te halen was dat ik de volgende problemen heb geconstateerd:

  • Het bestuurdersportier laat zich niet meer openen of sluiten met behulp van de sleutel
  • De portieren laten zich niet meer van binnenuit sluiten met de lock/unlock knop op het paneel van het bestuurdersportier
  • De portieren laten zich niet meer van binnenuit sluiten met de lock/unlock knop op het paneel van het passagiersportier
  • Het klepje van de tankdop laat zich niet meer van binnenuit openen met de knop in het bestuurdersportier
  • De achterklep laat zich niet meer van binnenuit ontgrendelen met de knop in het bestuurdersportier

Na een avondje studeren op de bedradingsschema's en het uittesten van allerlei scenario's ben ik er eindelijk uit.  :eusa_dance:
Er zit een (nieuw) elektrisch probleem in het slot in het bestuurdersportier. De microswitch voor de binnenverlichting werkt nu perfect, maar mogelijk dat de andere microswitch nu een probleem veroorzaakt, hoewel deze nog gewoon klikt op die momenten dat het verwacht wordt. Na afkoppelen van de B-connector van het slot werken de knoppen in het interieur allemaal weer.  :eusa_dance: De auto is echter niet met de sleutel te openen/sluiten en zekering 15 mag er weer uit omdat de microswitch ook via diezelfde B-connector loopt.  :'(

Mogelijk heb ik zelf iets om zeep geholpen toen ik het slot had uitgebouwd voor de microswitch reparatie. Ik wilde graag de werking van het slot begrijpen en heb verschillende dingen uitgeprobeerd. Wat er precies gebeurd als je met de sleutel de deuren wil openen of sluiten begrijp ik nog niet. Mechanisch lijkt er op dat moment weinig te gebeuren als je met een schroevendraaier de beweging nabootst.

Via dit gat kun je de sleutelbeweging nabootsen :) Uitleg over de werking van dat deel van het slot is meer dan welkom.  :eusa_pray:

Zou het zo kunnen zijn dat ik dat ding te ver heb doorgedraaid? De slag die je kunt maken is vrij beperkt, misschien 90 tot 120 graden hoekverdraaiing. Op de auto voelt het echter wel als normaal gedrag aan.

Ik kon het echter niet opbrengen om het slot er vanavond laat opnieuw uit te halen en het onderzoek te starten.
Het feit dat ik nu zeker weet dat het probleem in de sleutelbediening van het slot zit vind ik al heel wat.
De deadlock heb ik maar even uitgezet via het schakelaartje in de achterklep. Dat slot werkt in ieder geval nog.

Iemand nog ideeën over hoe dit probleem op te lossen is?
Het slot of de microswitch vervangen kan een uitkomst zijn, maar wil ik graag vermijden  ;D
Het moet iets kleins zijn, maar ik zag het vanavond even niet.  ::) :eusa_think:

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

#31
Kijkend naar de symptomen moet het slot haast wel constant "Lock" aan aarde hebben liggen.
Hieronder de verklaring daarvoor (blauwe lijn schakelt de Lock knop in de portieren uit, en via het bedienpaneel 3/97C en de groene lijn dus het klepje van de tankdop). Het rode spoor loopt dood en kan geen invloed hebben op de Lock/Unlock knop in het passagiersportier. (Schakelaar 3/20)

De vraag is nu dus waarom. Heb ik deze stand mechanisch veroorzaakt en kan ik gewoon de sleutel verder doordraaien?  ::) :eusa_think:
Zoals aangegeven zie ik mechanisch niets gebeuren via het "sleutelgat" dat invloed heeft op de stand van de microswitch.

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

#32
Citaat van: JeroenV70 op 19-02-2015 09:19:20
Kijkend naar de symptomen moet het slot haast wel constant "Lock" aan aarde hebben liggen.
Die conclusie was 100% correct  8) En te controleren via de B-connector op het slot (pin 2 en 3 zijn doorverbonden)

Citaat van: JeroenV70 op 19-02-2015 09:19:20
Heb ik deze stand mechanisch veroorzaakt?
Ja, echt wel!  :eusa_wall:  Door te draaien aan die witte schijf waar het asje in het verlengde van de sleutel in thuis hoort.

Citaat van: JeroenV70 op 19-02-2015 09:19:20
Kan ik gewoon de sleutel verder doordraaien?
Nee :'( Over hoe dan wel hieronder meer.

Na veel speurwerk is het probleem nu wel opgelost  :eusa_boohoo: ;D 8)

Een paar belangrijke aanwijzingen:

  • "One landmine to watch for is that it's possible to reinstall the door handle and have it work, but the key won't unlock the door if turn at all. The reason is that it has to fit into the lock AND you have to be sure the white disk in the lock mech is set to 'neutral' or 'open', not LOCKED, nor off to one side."
  • "Das Geheimnis der blockierten ZV ist die Nullstellung der Aufnahme für die Welle vom Türschloss. Sobald das nicht mehr gegeben ist, kann man auch mit FB und Türschaltern die nicht mehr bedienen, der Schlüssel schließt ja bereits gerade in dem Moment. Sozusagen eine Sicherheitsmaßnahme vor Zerstörung per Fehlfunktion."

Nergens op het forum heb ik hier iets over gelezen (misschien niet goed genoeg gezocht?).  ::) :'(
Trouwens ook niet over de derde microswitch in dit slot. Die microswitch heeft 3 standen, "Locked", "Neutraal", en "Unlocked" en wordt geschakeld via een uitsparing in de ronde witte schijf was dat asje in gaat. Op de foto hier staat hij dus in de "locked" positie, maar normaal gesproken wordt het lipje (zie pijl) door veerkracht op het schijfje gedrukt. Zo trof ik hem dus ook aan.

Die witte schijf was dus niet zomaar te draaien naar de neutrale positie. Het lukte me pas toen ik het het alles mechanisch in de stand had gezet zoals het op de auto zit als het slot op slot zit. Daarmee bedoel ik dat het slot gevangen is door de slotvangen en dat motor naar "Locked" is gestuurd.

Hieronder de microswitch in neutrale stand. Met een beetje goede wil zie je de uitsparing in de witte schijf.

Dit is de neutrale stand van de witte schijf vanaf de andere kant gezien:

Ondertussen zit alles weer op de auto en werkt het allemaal zoals het hoort  :eusa_dance:

Als je de auto niet met een passende sleutel kan openen of sluiten zijn daar minstens 3 mogelijkheden:

  • Het asje in het verlengde van de sleutel is gebroken
  • Het asje in het verlengde van de sleutel zit niet in de witte schijf
  • Het slot staat op slot omdat de witte schijf niet in de goede stand stond toen het slot gemonteerd werd

In dat laatste geval werken je unlock/lock knoppen in de portieren en de schakelaar om je tankdop te openen ook niet meer.

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Voor de liefhebbers en het archief: De 3e microswitch komt van Cherry - vandaag zou dat waarschijnlijk de Cherry NM02 zijn.
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Ik zit nog even te wachten tot de roffel weer thuis komt en ik weer verder kan hobbyen (moest toch even nadenken of je "hobbyen"wel zo schrijft)  :)

Daarnaast bedacht ik me ook dat die derde microswitch een anoniem bestaan heeft omdat ie natuurlijk nooit kapot zal gaan. Het ding kan volgens de fabrikant in zijn leven minstens 100.000 keer naar links en rechts. Als ik me bedenk dat ik dat met de sleutel in het slot voor elkaar moet zien te krijgen, geef ik toch liever een andere invulling aan mijn leven.  ;D

Wat er nog op het programma staat voor als het even kan vandaag:
- Checken of het raam rechtsachter wel op en neer kan gaan met de schakelaar uit de deur linksachter;
- Spanning aan de dynamo checken, er komt ongeveer 13,6 aan op de accu bij stationair draaien;
- Lekstroom verder onderzoeken.

Ik hoor een bekend geluid.  :eusa_dance:
De groeten  ;D
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

#35
Er is goed nieuws en slecht nieuws  ;D

Laten we zeggen dat de schakelaars voor de raambediening goed zijn. De van rechtsachter doet het prima linksachter, dus daar ligt het niet aan. Er komt spanning aan op de raammotor, maar die geeft verder geen krimp.  :evil:

De accuspanning was weer laag met 11,7V dus dat helpt ook niet echt.
Bij stationair lopende motor geeft de (betere) multimeter een goede 13,8V aan die nog wat oploopt richting 13,9V als ik de motor wat meer toeren laat maken. 14V zie ik hem echter niet halen. Het spanningsverschil tussen de dynamo en de accu zit op ongeveer 0,08V.
Niet iets om me druk over te maken, of wel?  ::)  :eusa_think:

De totale lekstroom is lekker laag.  :eusa_dance:
Verdeeld over verschillende zekeringen meet ik ongeveer 30 à 40 mA, dus dat is mooi.
Erg precies waren de metingen trouwens niet, want de multimeter met stroomtang die ik gekocht heb werkt met magnetisme en lijkt erg gevoelig voor de locatie van de meting. Ik heb de tang eerst om de massakabel gehangen die onder de accu doorgaat en kon dan goed de verschillen per zekering meten. Achteraf denk ik dat die gemeten waarden moet verdubbelen omdat er natuurlijk 2 massakabels van de accu af komen.  ::) :eusa_think:

Later heb ik ook per zekering gemeten met mijn eigen meetadapter. De stroomtang omsluit tijdens de meting dan gewoon een van de draadjes.  8) Ik had natuurlijk ook gewoon een jumpertje als draadje met 2 klemmetjes kunnen maken,  :eusa_wall: maar dan meet je zonder zekering.  In dit geval geen ramp lijkt me ::)

Per zekering meet ik wat hogere waarden per zekering, maar opnieuw niet erg nauwkeurig. Het meetbereik is dan 4A en je meet een paar mA onderin het meetbereik. Niet echt het ideale tool voor deze metingen dus.  :-\
Wel ideaal als je op een willekeurige plek in de auto wil meten óf en hoeveel stroom er door een kabel gaat. Je hoeft dan niet de stroomkring te onderbreken.  :eusa_dance:

Kortom: Die metingen ga ik nog een keer herhalen met een 1Ω/10W weerstand (die ik dan wel eerst moet kopen)  :eusa_doh:

De accu heb ik vervolgens nog een paar uur aan de beademing gelegd, want van al die korte stukjes die we met die roffel rijden wordt ie niet echt blij.  :-[
Toen de accu weer een beetje op verhaal gekomen was, heb ik nog een keer opnieuw geprobeerd of het raam rechtsachter te motiveren was met een paar tikken op de raammotor en een injectie op een hoger voltage, maar je begrijpt ondertussen wel dat deze niet onder de indruk was van mijn ingrepen.   :'(

Het weer aan de gang krijgen of vervangen van die raammotor staat niet hoog op het prioriteitenlijstje. Dat is, mezelf kennende, een andere manier om te zeggen dat ik nu nog niet voldoende overtuigd ben van eigen kunnen om die klus aan te pakken. Ik heb er al wel wat over gevonden op dit forum, maar overzie het nog niet.  ::) :-\

Anderzijds had ik ook niet gedacht dat het slot van het bestuurdersportier binnen 10 minuten uit kon bouwen (inclusief verwijderen van de binnenbekleding).  ;D Ik denk trouwens niet dat ik dat op mijn CV ga zetten. Het was geen doel op zich en eigenlijk triest genoeg dat ik het een aantal keer heb moeten herhalen omdat ik het slot "op slot" had gezet tijdens mijn pogingen om de werking ervan te doorgronden. Maar goed dat terzijde, want ik heb het toch maar mooi zelf opgelost.  8)
Mocht ik ooit geconfronteerd worden met een situatie waarin ik automonteur wil, kan of moet worden, dan is dat alsnog een prestatie die ik op kan voeren om mijn beslissing wat overtuigingskracht bij te zetten.  ;)

Het leerproces gaat door, dus tips over het uitbouwen, gangbaar maken of vervangen van een raammotor zijn zeker welkom.  :eusa_pray:

Ondertussen heeft ook mijn vrouw het idee dat de auto het beter doet door alle TLC van de afgelopen periode.  ;D 8)

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

macfocus

Ha ha, het maakt niet uit wat je allemaal doet of laat, als dat laatste maar in orde is;  :angel:

Maar goed om te horen dat je in 10 minuten het slot kon uitbouwen.
Heb inmiddels al 2 keer met een lege accu gestaan vanwege de brandende binnenverlichting... :eusa_wall:
Microswitches liggen klaar, nu nog een keer echt lekker weer.
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

razorx

Die ampere tangen zijn inderdaad wat gevoelig voor de omgeving. De beste meting krijg je met een volledig haakse plaatsing om de draad en zo min mogelijk andere kabels in de buurt. Maar ja, dat lukt niet altijd.

JeroenV70

Citaat van: macfocus op 22-02-2015 10:11:24
Ha ha, het maakt niet uit wat je allemaal doet of laat, als dat laatste maar in orde is;  :angel:

Maar goed om te horen dat je in 10 minuten het slot kon uitbouwen.
Heb inmiddels al 2 keer met een lege accu gestaan vanwege de brandende binnenverlichting... :eusa_wall:
Microswitches liggen klaar, nu nog een keer echt lekker weer.

Mijn advies: haal zekering 15 er gewoon even uit totdat je tijd en zin hebt om dit karweitje aan te pakken.
Dat heb ik jaaaaren volgehouden.  8)
Die binnenverlichting, gordeldetectie en knipperlichtjes als je de auto op afsluit met de AB kun je wel even missen. Als dan het controlelampje van de achterklep gaat branden, geen paniek! Dat komt vanzelf goed als die zekering weer geplaatst wordt.  :eusa_dance:
En trust me ik heb er méér dan voldoende tijd aan besteed om te bekijken of ik dat controlelampje uit kon krijgen terwijl die zekering er niet in zit.  :eusa_wall:
Het lijkt niet te doen. Zeker niet omdat je niet weet hoe het schema van die alarm- en centrale vergrendelingsmodule er van binnen uitziet. Het controlelampje vind ergens een weg naar de massa via die module. Ach,  ....... laat maar  :eusa_snooty:

Zelf heb ik er voor gekozen om stukjes plastic onder de microswitch te lijmen zoals deze how-to weergeeft:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,17069.0.html
Maar als je de switches al hebt liggen, wordt het een ander verhaal.  ;D
Maar ook daarvan heb je de How-To waarschijnlijk al gevonden.  :eusa_whistle:

Linksom of rechtsom gaan we die auto's wel rijdend houden, en in goede staat ook!  ;D

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

macfocus

Thanks, da's wellicht een goede tip.

De diverse topics over de microswitches heb ik idd al gevonden, nu ze tzt nog terugvinden ; )
Komt van het voorjaar wel goed.

En idd, las het meezit naar het miljoen km! (Je moet een doel stellen niet?)
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

JeroenV70

Citaat van: macfocus op 22-02-2015 10:45:29
De diverse topics over de microswitches heb ik idd al gevonden, nu ze tzt nog terugvinden ; )

Daar misbruik gebruik ik mijn eigen Blog als geheugensteuntje voor.
Bijvoorbeeld: op de to-do lijst (van macfocus): de microswitches vervangen met deze how-to http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,44901.0.html  ;D

Citaat van: macfocus op 22-02-2015 10:45:29
En idd, als het meezit naar het miljoen km! (Je moet een doel stellen niet?)

Zeker, onze auto is nu enkele honderden kilometers van de 300K verwijderd. Dat is altijd wel een mooi momentje. Dit wordt de derde Volvo die ik over die grens ga helpen.  :eusa_dance:
Hoop ik dat ik op dat moment zelf met de auto onderweg ben, en alert genoeg ben om even een foto te maken.  8)

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

#41
Eerder deze week heb ik de defecte raammotor in de deur rechtsachter mishandeld.  :eusa_wall:
Zie : http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53261.msg1576106.html#msg1576106

Vanmiddag is een vervangend exemplaar via Arjen850 en de bezorgdienst bij mij thuis afgeleverd.
Mooi op tijd dus om het dit weekend aan te kunnen pakken  :eusa_dance:

Ik kon het toch niet laten om de nieuwe gebruikte raammotor even te openen en dat beeld te vergelijken met wat ik eerder op de auto aangetroffen heb. Ik weet daardoor nu ook zeker dat er eerder aan de oude raammotor "gesleuteld" is. Ik leg die ouwe wel op de plank voor het geval er nog ooit iets mis gaat met worm of wormwiel van zijn vervanger.

Hier een foto van het hele nette binnenwerk van de nieuwe gebruikte:  8)

De nieuwe motor heb ik weer netjes in elkaar gezet en daarna even op de connector in de auto aangesloten en hij reageert prima op de schakelaars, dus goede hoop voor de inbouwactie.  :)
Ben nog een beetje moed aan het verzamelen en heb me voorgenomen om foto's te maken.  :angel:

Wish me luck!  :eusa_pray: ;D
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

razorx


JeroenV70

JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)

JeroenV70

Na het laatste zetje van Razorx ben ik vanmorgen begonnen met het vervangen van de raammotor rechtsachter.  ;)

Weer wat geleerd  :eusa_dance:
Hier het verslag en de foto's: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53261.msg1576556.html#msg1576556

Weer een klusje van het lijstje af!  :) :eusa_whistle:
Ik zit echter nog duidelijk in de fase: "The more I learn, the more I realize how much I don't know." ― Albert Einstein
Mijn variant daarop: "Hoe meer ik aanpak, temeer ik me realiseer hoeveel ik nog moet doen."  ― Jeroen  ;D
JeroenV70
1999 V70 2.5 10v Europe Plus Line, Nautic Blue Pearl (gezinsauto)
2004 C70 Coupé Collection 2.4T Automaat, Black Sapphire metallic (MY2002 youngtimer)
2005 MX-5 1.8 Sportive (6-speed NBFL), Brilliant Black (hobby)