Vraag over de Sachs performance koppeling

Gestart door Remo1970, 22-10-2016 10:21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Remo1970

Hi,

Ik heb een vraag over de Sachs performance koppeling.
(Replacement Clutch Kit - Performance modified - 3000950607-S)

Volgens de site kan deze koppeling 30% meer torque aan dan OEM.
Hij lijkt echter sprekend op de originele in mijn 850R. :eusa_think:

Iemand enig idee of dit nu echt een koppeling is die meer torque aan zou kunnen tov van wat er origineel in een 850R zit?

Als alternatief kijk ik wel naar de spec koppelingen, maar ben nog zoekende ;D

https://www.sachsperformance.com/performance-clutch-Volvo-850-LS-23-T5-R-184-kW-08/1995-12/1996


Miyel

Ik heb hem er bij mij ingezet.. hij kost af fabriek dubbel zoveel als een R koppeling, lijkt mij dus dat hij wel wat anders is.
Ik heb hem nu i.c.m. een hydraulisch druklager en vind hem niet zwaarder gaan als de vorige, originele. Ook optrekken/slippen gaat goed, hoor alleen wel iets een mechanische 'kloenk', ook als motorblok niet draait. Geen idee echter of dit echt door het type koppeling komt.

Al met al geen duidelijk verhaal, ik weet het..  ;D misschien heb je meer aan deze foto ter vergelijk;
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Remo1970

Dank voor je bericht en foto! :)
Weet je ook hoeveel koppel deze set aan moet kunnen?

Miyel

Euhmm.. 30% meer als... origineel!  :eusa_doh:

Hier wordt altijd gezegt dat boven 400NM je écht wel een Spec 5²+ racekoppeling moet hebben, maar mijn vermogensuitdraai zegt dat ik ruim 470NM/320pk heb en nooit problemen gehad met de originele t-5r koppeling.. dus met 30% meer moet het ook wel goed gaan gokte ik.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Remo1970

Ga er nog eens heel goed over nadenken haha, bedankt!

Marijn Degens

#5
Ik heb deze er ook inzitten en werkt gewoon prima. Weet niet exact hoeveel ik heb, maar verwacht rond de 500nm en dit zonder enig probleem. Ik heb ze naast elkaar gelegd toen de OEM versie uit mijn bak gehaald werd en ik zag wel degelijk een verschil overigens. Volgens de Duitse club waar ik hem gekocht heb kan hij tot 590-600nm aan. Daarbovenop komt nog eens het feit dat de OEM koppelingen in de praktijk al meer aankunnen dan aangegeven (heb ik mij laten vertellen door forum genootjes ;D).

PS, ik herken de "kloenk" ook, nog niet eerder gerealiseerd dat het met deze koppeling te maken zou hebben...Komt zo nu en dan wel eens voor.

peteRRR

Deze R koppeling van ET Tuning kan ook iets meer hebben ( zelf 500+ NM in de 850 ) en draait er goed op.

http://europeantuning.luondo.nl/nl/11424464/koppeling-volvo-850-r--1995-96

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

leons850

Ik rijd met een 19T en blok met dikke drijfstangen etc, beetje de zelfde setup als Marijn Degens.
Bij mij zit er gewoon een 850R koppeling tussen en die houdt het prima, vermoedelijk zit ik ook wel op dat soort waardes.
Inmiddels gaat het al 35dkm goed, vooral belangrijk is hoe het koppel er in komt denk ik.
Merijn en ik zullen een vergelijkbare tune er in hebben zitten denk ik.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Miyel

Precies.. Voor mij en vele anderen zal een R-koppeling het houden. Mijn keuze voor de performance is misschien wat over the top, maar ging graag op save en hij is niet van negatieve invloed op rijgedrag/pedaalkracht.
Spec koppelingen zou ik onder de 500pk/600nm niet eens aan beginnen als je hem als daily driver gebruikt..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Remo1970

Heb inderdaad vaker gelezen dat de meesten toch voor de originele R versie kiezen, gewoon goed en scheelt natuurlijk ook nog eens in de prijs!
Heb nu mijn motorblok bijna klaar, dit zijn de specs:
Geheel gereviseerd naar 1e overmaat. Met dikke drijfstangen ;) wiseco's, 650cc injectoren, aangepaste downpipe, R-uitlaatspruitstuk en big bore intake met groter gasklephuis en een Garrett gtx3071 :eusa_boohoo: tial externe wastegate ...

Twijfel nog steeds tussen de Sachs performance koppeling en de R versie / met de laatste bespaar ik zon 330 euro :eusa_doh: :eusa_doh:

 

Marijn Degens

Citaat van: Remo1970 op 28-10-2016 17:51:47
Heb inderdaad vaker gelezen dat de meesten toch voor de originele R versie kiezen, gewoon goed en scheelt natuurlijk ook nog eens in de prijs!
Heb nu mijn motorblok bijna klaar, dit zijn de specs:
Geheel gereviseerd naar 1e overmaat. Met dikke drijfstangen ;) wiseco's, 650cc injectoren, aangepaste downpipe, R-uitlaatspruitstuk en big bore intake met groter gasklephuis en een Garrett gtx3071 :eusa_boohoo: tial externe wastegate ...

Twijfel nog steeds tussen de Sachs performance koppeling en de R versie / met de laatste bespaar ik zon 330 euro :eusa_doh: :eusa_doh:



Als ik dat (mooie) lijstje zo eens oplees, snap ik eerlijk gezegd even niet wat 330 euro meer of minder dan nog uitmaakt? Straks koppeling kapot en dan alsnog andere erin zetten is denk ik stukje duurder. :angel: Ik zou gewoon voor een (hele) veilige marge gaan als je van plan bent richting de 400pk te gaan, denk ook aan eventuele vervolg plannen.

peteRRR

Idd met deze hardware zou ik niet voor de R koppeling gaan maar een bewezen koppeling die dit goed aan kan.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Remo1970

#12
Bedankt voor de reacties!

Lees zoveel positieve berichten over de originele R koppeling en als de sachs performance 30% meer aan zou moeten kunnen, dan vraag ik mij af of dat voldoende moet zijn voor mijn set up. Ik wil echt niet bezuinigen op kwaliteit, de auto staat nu bijna 2 jaar stil omdat ik stuk voor stuk alle gewenste onderdelen bij elkaar spaar maar wil ook geen geld uitgeven aan een koppelingset van 1100 euro als een set voor de helft vh geld voldoende resultaat oplevert. Daarnaast wil ik geen aan/uit koppeling. Keuzes ...keuzes :eusa_doh:

Maar idd beter om een veilige marge aan te houden!

RoelNL

Wat wil je straks als eind resultaat hebben qua vermogen? Ik zou op basis daarvan de keuze maken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Remo1970

Zou graag rond de 425pk uit willen komen