Mijn nieuwe 850 stelt zich voor. :)

Gestart door Michaell, 19-07-2025 19:14:37

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Ik had mij daar flink in vergist inderdaad.

Ik begin ook een beetje het idee te krijgen dat de wagen even snel door de APK is gedrukt. Hij moet om de 2 jaar gekeurd worden en in April volgend jaar is hij pas weer aan de buurt. Dat dat was inmiddels een jaartje geleden.
AL zit ik er aan te denken om dit gewoon jaarlijks te blijven doen. Het is mij een raadsel waarom oudere auto's juist minder gekeurd hoeven te worden dan een nieuwe op een gegeven moment (is toch niet logisch eigenlijk). :eusa_think:

Maar ik zie steeds meer APK afkeur dingen waar hij een jaar geleden op afgekeurd had moeten zijn en toch erdoorheen is gekomen.
Dorpel L had een gat zo groot als mijn bovenarm.
De klem die de vulhals van de benzinetank verbind met de tank zelf is vrijwel doorgerot. Zit alleen wat bitumen op. Maar ook deze ga ik vervangen.
Veerschotels zijn te ver heen voor 1 jaar tijd.
De trailing arm rubbers waren beide erg slecht (nu alle 2 vervangen). De rechter had misschien nog zijn rubber toen die tijd, maar de linker zat vol grote scheuren (in het rubber).

Hij verbrand olie en start altijd met een mooie blauwe poef. Ook vanuit een stoplicht optrekken resulteerd in een grote blauwe poef. Om die reden heb ik de garage ook gevraagd om een 4 gas meting uit te voeren of die door de APK komt in deze staat.
Het olie verbuik valt mee. 1:4000Km.
De carterventilatie is kapot. Volgens mij is dit ook APK afkeur gezien de staat ervan. Hij lekt ook olie hieruit (al is overmatige olielekkage een advies reparatie voor de APK voor dit bouwjaar). Ik hoop ook dat dit het olieverbruik veroorzaakt.  :eusa_pray:

850blues

Mooie easy fix van die eco/sport schakelaar.

Wat jij trailing arm rubbers noemt, wordt veelal aangeduid als draagarmrubber en ook wel als silentblock (Links=3530202 / Rechts=3516496). Nrs. 6 op het plaatje in deze post: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,84239.msg1723917.html#msg1723917
Voor het losmaken van die bouten - i.v.m. de oorzaak die Volvobug ook aangeeft - wordt dacht ik een specifiek 'mengseltje' aanbevolen om als 'kruipolie' te gebruiken. Waaruit dat bestaat.... .... (Helaas kan ik die post zo snel niet achterhalen) dus PM.

Carterventilatie eerst maar eens fixen lijkt mij.
Als het daarna nog blijft roken/hoog olieverbruik blijft geven, zal dat waarschijnlijk komen door verdroogde klepsteelrubbers (bekend kwaaltje), maar soms ook door verkleefde zuigerveren.

De mijne geeft ook blauwe rook (in de file/langer stationair draaien) en olieverbruik is zelfs een stuk slechter (1:1800). NB: Carterventilatie heb ik gelijk na aankoop - ruim 9 jaar geleden - geheel laten vernieuwen.
Zo'n 2 jaar geleden heb ik een 'echte' motorolieflush gedaan met LM-SKU:2037 (met het oog op de zuigerveren). Dat hielp bij mij niet merkbaar tegen het verbruik/roken (olie kwam er wel behoorlijk zwart uit). Vorig jaar een semi-flush gedaan (toevoegen ATF), resultaat idem.
Van die anti-rook/viscoverhogende middeltjes helpen bij mij wel iets, maar tijdelijk. Zijn na x aantal km's weer uitgewerkt. April vorig jaar als experiment begonnen met het bijmengen van 10W-60 olie bij mijn standaard 10W-40 (verhouding +/- 1 op 3). Dat is ook viscoverhogend. Die combi helpt bij mij beter tegen het roken heb ik gemerkt.
Maar nu rookt ie wel weer in de file. Dat komt omdat ik tijdens de vorstperiode 1l. 5W-40 heb toegevoegd (om de olie bewust weer wat dunner te maken) en ik enkele weken terug - met het oog op de oliebeurt volgende maand - er ook een volle koffiebeker ATF aan heb toegevoegd (semi-olieflush). Visco dus weer verlaagd en dus duidelijker roken.

Qua 4-gasmeting: Ik gooi al jaren - enkele weken voor de APK ('k rij weinig km's per week) - standaard een flesje injectie- of brandstofreininger in de tank (Kroon, Liqui Moly, Wynn's, net wat ik heb staan) i.c.m. met E5(98) benzine. Ook rij ik de motor goed warm op weg naar de keuring (garage zit op slechts 5 km afstand,'k neem dus een flinke omweg).
Tot op heden gaat dat bij mij goed.
NB: Er zijn zelfs middeltjes (o.a van Wynn's: W29392 en W35792) die daar specifiek op zijn gericht, maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee.

PS: Voordat er reacties komen, ik weet het, mengen van viscositeiten en/of kwaliteiten (semi- met volsynthetische olie) wordt veelal afgeraden (Helemaal bij moderne motoren en zeker als er bijv. een 'natte' distibutieriem wordt gebruikt en je dus enkel unieke olie (specs) mag gebruiken).
En idem m.b.t. het gebruik van (olie)additieven, ATF e.d..
Bovenstaande is ook geen advies aan anderen. 'k Deel slechts mijn ervaring met een V70 2.5 10v uit '98. Het is mijn auto en daarmee voor mijn risico.
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

Michaell

Heel interessant. Bedankt voor deze informatie 850blues!
Ik heb inderdaad de gewone standaard WD-40 gebruikt. Voor de meeste dingen werkt het goed. Ik heb een gepensioneerde automonteur als buurman en hij heeft mij ook wel eens verteld over een wonder kruipolie middeltje wat hij vroeger zelf maakte. Iets als ATF+azijn of iets in die trend (weet het niet meer. Is een poosje geleden dat hij dit vertelde). Ik zal hem ook nog eens vragen wat het recept ook alweer was. Kan van pas komen.
Mocht je het te binnen schieten. Ik verneem het graag. :)

Ook jouw info over het olieverbruik is erg interessant! Ik wil deze wagen absoluut niet weg doen voorlopig, dus ik heb weer wat idee-en om uit te proberen!

Ik ga inderdaad eerst de carterventilatie doen. Hopelijk fixt dit het probleem. De kit van Volvo is alleen nog steeds niet leverbaar voor de 10V.
Mogelijk koop ik gewoon een huismerk en dan kan ik in ieder geval even verder (lees gemengde ervaringen met huismerk carterventilatie kits).

Ik hoop niet dat het de klepsteel rubbers zijn. Al ben ik er voor in om ze te vervangen! Heb dit nog nooit eerder gedaan. Lijkt me zeer interessant om te doen. Maar dan moet ik wel eerst ff o.a. een goede timing-kit gereedschap aanschaffen om de boel weer op tijd te zetten naderhand (en kijken of de kop ervoor perse af moet ja/nee. Dus wat voorbereidend onderzoek doen).
De kop is wel ongeveer 60.000Km geleden gereviseerd geweest ivm het olie verbruik (heeft het probleem alleen niet opgelost) door de vorige eigenaar. Al heb ik geleerd dan nog dit soort zaken niet uit te sluiten!

Vastzittende zuigerveren? Nooit aan gedacht dat dit een ding kan zijn (wel versleten). Ik ga een motorflush zeker proberen als de carterventilatie het niet oplost.

Is er een manier om te testen of het de zuigerveren of kleprubbers zijn? Ik heb wel eens een trukkje gehoord als: "Als er met name blauwe rook uit de uitlaat komt bij het loslaten van het gas dan is dan zijn het de ..... (weet het niet meer)".
Dan kan ik gerichter zoeken als dat nodig blijkt te zijn.

Maar eerst de carterventilatie! Want die is overduidelijk stuk. :)
Moet wel ff kijken hoe ik de stugge leidingen van de LPI injectoren los krijg tegen die tijd.  :eusa_think:

Michaell

Vandaag is de wagen naar de garage geweest. Voor: 2x Veerschotel's achter, uitlijnen, 4gas test en de auto volledig nakijken.

Daar hebben ze de veerschoteltjes vervangen en de wagen opnieuw uitgelijnd (voor was gewoon goed, achter had maar een hele kleine correctie nodig). Ik merk het direct bij het rijden. De achterkant staat ook wat hoger nu en ik ga nu comfortabeler over drempels (niet dat dit slecht ging, maar ik merk wel een positief verschil!). En ook een "plok" geluid is weg als ik wat te hard erover heen ga. Ik had al een vermoedde dat dit weg zou gaan met de nieuwe schotels en dat bleek te kloppen.

4gas test: Tot mijn verbazing kwam hij hier fluitend doorheen. Als dit een APK was geweest was hij hier gewoon doorheen gekomen kwa 4gas meting. Ondanks dat hij start met een blauwe poef, zei hij dat dit niet altijd direct afkeur is. Kennelijk als de auto de olie die hij naar binnen zuigt wel volledig verbrand beïnvloed dit de uitslag niet. Wat hij dus kennelijk doet.
Het verbruik kwa olie valt ook reuze mee. rond de 1:4000. En dan lekt hij ook nog eens. :eusa_doh:
Hierdoor is de carterventilatie voor nu mijn eerste en enigste verdachte. Hier ga ik alvast even achteraan.

De controle: Tot mijn verbazing kwam hier niks vreemds uit! De auto blijkt in goede staat te zijn. Ook zijn alle vloeistoffen gecontroleerd (in orde) en ze hebben zelfs de accu opgeladen (ik ga vaak met de fiets. Dus hij stond alweer een poos stil)!  :eusa_clap:
Een grote opluchting voor mij. Ik ging ervan uit dat deze wagen in een niet al te beste staat was en gewoon door de APK was gedrukt verder, maar dit bleek incorrect. De auto is op een bekende olielekkage onder het spruitstuk na in erg goed onderhouden staat.

Ik wil binnenkort even achter de carterventilatie gaan.
De kit van Volvo is nog steeds niet leverbaar. Het probleem onderdeel schijnt die lange slang te zijn. De rest is los wel te krijgen als origineel Volvo. Helaas is dit niet net het onderdeel wat ik het hardst nodig heb.
Heeft iemand ervaring met het huismerk van Estateservices of RenDcarparts.nl?
Ik lees veel dat bij huismerk onderdelen die rubberen leidingen nogal snel barsten op Amerikaanse fora.

850blues

Citaat van: 850blues op 05-04-2026 12:40:49Voor het losmaken van die bouten - i.v.m. de oorzaak die Volvobug ook aangeeft - wordt dacht ik een specifiek 'mengseltje' aanbevolen om als 'kruipolie' te gebruiken. Waaruit dat bestaat.... .... (Helaas kan ik die post zo snel niet achterhalen) dus PM.

Draadje gevonden, 't gaat om een mengsel van ATF en aceton: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,66654.msg1554867.html#msg1554867
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

pcpg.janssen

Citaat van: Michaell op 13-04-2026 16:16:38Ik wil binnenkort even achter de carterventilatie gaan.
De kit van Volvo is nog steeds niet leverbaar. Het probleem onderdeel schijnt die lange slang te zijn. De rest is los wel te krijgen als origineel Volvo. Helaas is dit niet net het onderdeel wat ik het hardst nodig heb.
Heeft iemand ervaring met het huismerk van Estateservices of RenDcarparts.nl?
Ik lees veel dat bij huismerk onderdelen die rubberen leidingen nogal snel barsten op Amerikaanse fora.
Die huismerk dingen zijn vaak ProParts Sweden en de kwaliteit van die slangen is niet echt top. Mijn ervaring is ook dat ze snel barsten, maar gelet op de prijs is het niet eens een slechte deal. De vorige PrutParts carterventilatieset heeft het toch een slordige 120.000 km volgehouden, in mijn geval. Probleem zat bij mij in de slang vanaf de kop naar het potje: die bestaat uit 2 delen en die 2 delen zijn gelijmd. En op een gegeven moment was de lijm er klaar mee en bestond de slang uit 2 los in elkaar geschoven stukjes met allerlei vage foutmeldingen tot gevolg.

Michaell

Sorrie voor mijn late reactie. Het was voor mij even rustig kwa Volvo.

@850blues
Cool! Volgens mij was dit het inderdaad wat mijn buurman bedoelde! Ik was hem ook helemaal weer vergeten dit te vragen natuurlijk.
Ik ga dit eens uitproberen! Laat dit nou net zijn waar ik zat van in huis heb. :)

@pcpg.janssen:
Dit is inderdaad ook de ervaring die ik tegenkom op het internet. Dat de kwaliteit matig is van de huismerken en de slangetjes relatief snel weer scheuren. Ik moet er nog aan beginnen, had er ff geen tijd voor. Maar ik ga het toch doen, want origineel Volvo is nergens meer te krijgen, dus veel keus heb ik uiteindelijk niet. In mijn ervaring is bij een 10V het meestal die lange leiding die onder het spruitstuk loopt naar het gasklephuis.
Maar ik heb mogelijk nog veeeeel grotere plannen met dit blok! Later zal ik hier meer over vertellen, want ik moet nog wat dingen uitsluiten en dan komt dit automatisch ook aan bod.

Michaell

Inmiddels ben ik weer even bezig geweest. Ik heb het zijscherm eindelijk vervangen! Ziet er goed uit.

Ik heb uiteindelijk toch er niet voor gekozen om het te laten spuiten. Waarom niet?
Nou, 2 dingen eigenlijk.

Ten eerste is de motorkap iets verkleurd door de zon. Dit was altijd al een beetje zichtbaar tegenover beide zijschermen. Het verschil is niet dramatisch, maar wel zichtbaar.

Ten tweede de prijs. Motorkap en beide zijschermen gaat me ongeveer €2500,- kosten voor de gehele klus incl metallic lak. Dat vind ik een beetje te.

Dus ik heb het zelf gedaan. Ik heb het oude scherm opgeschuurd en vlak gemaakt met wat putty. Er zaten wat kleine pitjes in hier en daar.
Daarna in de primer gezet en een spuitbus verf bij de Gamma gehaald met de standaard kleur RAL3000. Dit is niet exact de kleur rood van de auto, maar het komt zeer in de buurt. Als je het niet weet, dan zie je het ook niet.

Klik voor een wat groter plaatje:

Het "nieuwe" scherm afkomstig van mijn vorige Volvo. Opgeschuurd, beetje Putty, primer en 3 lagen verf.
De binnenkant heb ik ontdaan van lichte oppervlakte roest. In de roestomvormer gezet (Brunox Epoxy), wat primer erover met 3x een laagje alu-zink spray.

De auto heeft wel wat weg van een MadMax film zo!  ;D

Langzaam maar zeker komt alles weer bij elkaar!

En Tadaa! Ziet er weer mooi uit.

Het vorige scherm had ik snel ff behandeld tegen roest. Er zat een gat in.

Waar ik aan zit te denken:
Ik zit er aan te denken om de motor en de bak volledig te laten reviseren. De motor loopt prima en de bak schakelt top! maar deze auto rijdt zo geweldig dat ik deze zo lang mogelijk wil aanhouden. De KM stand is ongeveer 605.000Km. Ik had bijna een EV Volvo EX90 gekocht voor 25K, maar ik zie daar toch vanaf.
Ik begin echt een chronische hekel te krijgen aan alle "rijhulp" systemen die mij nogal erg afleiden en mij knettergek maken. Ook de bediening met al die tuch-screens maken mij niet blij. Wat is er mis met een simpele knop om b.v. het L/R nivo van de radio in te stellen ipv door al die menu's te moeten navigeren voor je er eindelijk bent! Dat is toch niet handig om te doen tijdens het rijden lijkt mij?

Daarom is een motor revisie wellicht interessant. ipv 25K uit te geven kost een revisie ongeveer 4000,- En dan laat ik ook de bak doen, want die is er dan toch uit. Plus €2500,- (prijzen zijn een schatting). Dus ipv 25K over de balk te gooien kan ik ook laten we zeggen ongeveer 8K (ruim aangehouden) spenderen en van de rest kan ik een heleboel LPG kopen om hem te laten rijden.

Ik weet dat een 10V een lage dagwaarde heeft en dit economisch niet waard is. Maar als ik de auto hiermee nog velen extra jaren kan aanhouden en ik geen nieuwe hoef te kopen is hij mij dat persoonlijk waard. Zeker omdat er geen irritante "rijhulp" systemen in deze auto zitten! Boem=ho is de enigste sensor die ik wil. ;D

Maar ik denk hier nog even over na en ik wil voor die tijd ook de volledig koets inspecteren op roest. Want een verotte koets kan snel roet in het eten gooien. Naar mijn weten is deze auto niet verrot. Alleen de dorpel, maar dat heb ik gefixt. Maar ik wil hem voor die tijd nog even goed op de brug met een velle lamp volledig nalopen met extra gelet op de bekende plekken zoals de achterste wielkasten.

Word vervolgt.

Ries van de Zilverschuit

Waarom zou je je motor en bak laten reviseren voor zulke bedragen als het allemaal lekker draait?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Michaell

Dat is inderdaad een goede vraag! En natuurlijk ook de vraag die ik mijzelf gesteld heb.

Er zit een beetje een verhaal achter wat mij enthousiast heeft gemaakt om even in mijn mindset te komen:

Wij laten voor mijn werk koppen en soms een motor reviseren van een klassieke mini. Wij hebben hier 24 van en die zijn voor de verhuur.
Omdat wij meerdere mini's hebben valt het soms op dat een mini wat lastiger start en/of minder power heeft dan de rest.
Soms voer ik dan een compressietest uit en zie ik dat deze aan de wat lage kant is. B.v. 8bar (hoort rond de 11-12 te zijn). Dan trek ik de kop eraf en voel ik overmatige speling in de zuigers en zie ik na de watertest dat de kleppen lekken. Dan kopen wij een gebruikte motor of gaat hij de revisie in (ze worden steeds lastiger te vinden). Zelf nieuwe zuigerringen, krukaslagers, klepseals enzo kost helaas teveel tijd vindt mijn werkgever (jammer, want ik vindt het reuze leuk om te doen! Alleen kan ik de kop niet vlakken. Maar kromtrekken is bij gietijzer eigenlijk niet een ding)).

Dan lepel ik het blokje er weer in en daarna rijdt de mini compleet anders. Een stuk beter. Hij heeft een boel meer power en loopt beter stationair.
Dit verschil vind ik interessant. En ik vraag me af of mijn auto hier ook van zal profiteren? Ik heb er alleen maar 1 van, dus ik kan niet echt vergelijken of een andere 10V met lagere kilometerstand ook beter loopt. Dus dit zet mij gewoon aan het denken.

Ik liep met de gedachte een elektrische auto te kopen en heb test gereden in bovengenoemde EX90. Rijdt geweldig! 449Pk (als ik het me goed herinner) en dat ding accelereert waar je U tegen zegt (ikzelf rij als een slak, maar het was wel ff 2x leuk :) ). Daar lag het zeker niet aan. Maar al die rijhulp dingen irriteerde mij. Ok, ik kan het uitzetten, maar bij elke "start" staat die ellende weer ingeschakeld! Ook als ik achterruit rij vindt hij het kennelijk nodig om piep geluidjes te moeten geven. Ik vroeg aan de dealer of deze optie eruit gehaald kon worden of dat er een uitvoering zonder rijhulp is. Dat bleek helaas niet mogelijk en is schijnbaar illegaal tegenwoordig vanaf een bepaald bouwjaar?
Na wat nadenken heb ik van de koop afgezien.

Waarom wou ik een nieuwere auto hoor ik u allen vragen?
Eigenlijk gewoon uit interesse. Ik heb nooit een nieuwe auto gehad en ik weet dat elektrisch geweldig rijdt. Dus ik was nieuwsgierig.
Alleen blijkt dat ik vreemd genoeg niet overweg kan met al die rijhulp systemen. Ik weet niet waarom, maar als ik pieptonen hoor raak ik op een of andere manier van slag. Ik denk dat er iets kapot is en ervaar het als zeer vervelend en hinderlijk en ik kan me niet meer concentreren. Ik heb dit al langer. Onze bedrijfsbus doet dit ook en zelfs na meer dan 10 jaar kan ik er nog niet tegen. Gelukkig rij ik er amper in de laatste 2 jaar omdat ik nu ook naast fietsenmaker automonteur in spe ben geworden en dus nu altijd in de garage sta. Men komt nu naar mij toe! :)

Ik heb de laatste keer dat ik bij het revisiebedrijf was een geschatte prijs gekregen en dat klonk interessant en is goedkoper dan een nieuwe auto kopen. Dit bedrag was expres aan de ruime kant. Want ze kunnen natuurlijk pas exact zeggen wat het kost als ze de motor en de bak uit elkaar hebben liggen.

Dus zodoende ben ik op die gedachte gevallen.
Al ben ik er nog niet echt over uit of ik het inderdaad ga doen. Maar het is een serieuze gedachte geworden. Want die mini's hebben aanzienlijk meer power na een revisie. Niet dat ik het idee heb dat mijn compressie laag is ofzo, maar toch. Het is op zich best interessant.
Of ik het ook echt ga doen is nog even nadenken. De auto rijdt inderdaad immers nog prima. Als deze stuk ga kan ik altijd nog een ander auto kopen die rijdend is weggezet. Maar dat is een beetje het ding. Wat koop je dan en in welke staat.

volvobug

Ik heb 23 jaar geleden een 10V gekocht met 38K km en die staat inmiddels op 743.000 km, origineel blok en bak.
Revisie niet nodig, gewoon doorrijden als de compressie nog goed (genoeg) is.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Died850

Een oud mini blok vergelijken met een Volvos 5 cil qua kwaliteit is ook wel een beetje vloeken in de kerk ;).

Klinkt als een mooi plan maar persoonlijk is revisie bij onze motoren niet altijd de manier om ze het beste te laten zijn. Als alles goed is zou ik voornamelijk voor een koprevisie gaan met nieuwe klepgeleiders en klepsteelrubbers. Verder zou het denk ik niet perse beter worden na revisie.

Tenzij er inderdaad aantoonbare. Overmatige slijtage is waardoor bijvoorbeeld de bak slecht schakeld of de motor aanzienlijk minder compressie heeft.

Michaell

Haha, dat is waar. Al zijn die 1000cc Carburateur motortjes die wij hebben best wel sterk. Ze krijgen stevig op hun flikker in de verhuur door mensen die niet weten wat een Choke is en "het nieuwe rijden" aanhouden met een motor die 0 power heeft onderin en dus de eerste keer minimaal 4x afslaan bij het wegrijden om vervolgens vol gas met slippende koppeling en koude motor weg te rijden! Je lacht je echt kapot als je dat ziet!
Heerlijk ook die geur van gemarineerde koppeling die achterblijft als ze eindelijk weg zijn.  :eusa_shifty:
En nog blijft het allemaal rijden. Maar vergelijken met een Volvo motor dat zou ik nou ook weer niet durven inderdaad. Ik denk dat ik dan een ban aan mijn broek krijg van de admin/mod.  ;D

Ik denk dat jullie inderdaad gelijk hebben. Had er nog even over nagedacht. Mijn vorige Volvo had ook de 800.000Km gepasseerd. Die was doorgeroest, maar de motor en bak hadden nog nergens last van en trok zo een aanhanger de Italiaanse alpen nog op.
Deze heeft slechts ongeveer 600.000Km gereden. Ik rij nu nog maar ongeveer 10.000Km per jaar. Misschien zelfs nog minder, omdat ik eigenlijk altijd de fiets pak. De fiets is het aan het winnen van de auto als het gaat om dagelijks vervoer.
Dus inderdaad. Ik ga het maar niet doen.
Ik ben ook bezig met zonnepanelen. Ik kan het budget denkik beter daar in stoppen. Al zijn ze inmiddels erg goedkoop geworden!

De vorige eigenaar heeft de kop al volledig laten reviseren. Er zitten nieuwe kleppen enzo in volgens de factuur. Dit was gedaan vanwege het olie verbruik. Het probleem was alleen niet opgelost daarmee. Dat was een dure gok geweest.
De auto lekt olie van onder het spruitstuk. Ook verbrand hij het gezien de blauwe rook bij het starten en optrekken.
Maar dat is de certerventilatie vermoed ik. Die zit namelijk onder de olie omdat de grote leiding kapot is. De olie zit ook bij het gasklephuis waar die naar het spruitstuk gaat. Hij zuigt dus olie via de carterventilatie de motor in. Het loopt zelfs over de automaatbak heen (het is geen ATF).
Maar dat is een kwestie van de carterventilatie ff doen. Hij ventileert nu in de open lucht. Hij kan iig zijn overdruk in het carter kwijt.

Wel blijft het raar dat na een koprevisie de carterventilatie in deze staat is. Is die verkeerd terug gemonteerd, was die al stuk, of is die later stuk gegaan?
Als die later stuk gegaan is, waar verbrand hij dan olie, mogelijk vastzittende zuigerringen?
Een motorflush voor eventueel vastzittende zuigeringen is ook nog een probeersel als hij ook na het vervangen van de carterventilatie nog olie verbrand.