850 2.5 10v start wel maar valt na enkele seconden uit

Gestart door Luuk.jch, 05-02-2026 19:22:26

Vorige topic - Volgende topic

Luuk.jch

Hallo allemaal,

Mijn 850 met een b5252fs 10v met aftermarket lpg systeem heeft sinds de eerste week dat ik hem in bezit heb enkele problemen.

De motor start wel maar na enkele seconden valt hij weer uit. Op lpg loopt hij wel mits warm maar ook niet geheel lekker. Ik heb het volgende vervangen en ben een beetje einde raad:

bougies
bougiekabels
rotor
verdelerkap
Krukaspositiesensor
Nokkenaspositiesensor
Brandstoffilter
Brandstofpomp
Relais 103 brandstof
Relais voor injectoren
Koelvloeistoftemperatuursensor
Inlaatluchttemperatuursensor
Stappenmotor

Wie o wie heeft nog meer ideeen wat het zou kunnen wezen?

volvobug

Relais 103 vervangen door een gebruikt exemplaar? Probeer het eens zonder relais maar met een doorverbinding. 

Alle vacuümleidingen en verbindingstukjes goed gecontroleerd op aanwezigheid en aansluitingen zonder lekkages? Check ook het moeilijk zichtbare knietje aan rechterzijde inlaatspruitstuk, ter hoogte van tempsensor.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Luuk.jch

Ik heb relais 103 heb ik voor een nieuw exemplaar vervangen van r&d carparts
https://www.rendcarparts.nl/onderdelen-voor-volvo-auto/9434225/RD9434225A

Vaccuumslangen heb ik nog niet gecheckd, dank voor de tip. Heeft iemand een overzichtje van waar de vacuumleidingen lopen? ik vervang ze allemaal voor de zekerheid

Died850

Naast vacuüm is het ook goed om alle stekekrs van sensoren aan de kabelboomkant na te lopen voor vervuiling.

rjverbrugh

Even vraag: hij wordt dus uiteindelijk wel warm genoeg om op LPG te blijven lopen? (maar dan ook niet echt lekker?).
 Neem aan dat je auto start op benzine en dat pas bij een bepaalde temp van het koelwater de auto overschakelt naar LPG. Dan zou ik het toch in de brndstofdruk zoeken. Zag dat je al wel  pomp en filter vervangen had. Brandstofdrukregelaar al gecontroleerd? Of zit die niet op een 10 v ( zit onder de brandstofrail)

850blues

Dit draadje misschien iets?
https://volvo850forum.nl/index.php/topic,79943.msg1659393.html#msg1659393

Zoals rjverbrugh aangeeft, brandstofdrukregelaar ook ff checken.
Waar de regelaar bij de 850 zit weet ik zo snel niet(meer).
Wel zit er op het einde van de injectorrail (bij mijn V70 10v) zo'n 'banden'ventieltje.
Met een eenvoudige bandenspanningsmeter daarop kun je een redelijke indicatie van de druk krijgen.
Ik gebruik een metalen versie - zo iets: https://nl.aliexpress.com/item/1005003706248740.html - die ik daarna goed uitschud/laat uitdampen. Benzinedruk moet meen ik 3 (of 4?) bar zijn. Maar dat weet iemand anders vast beter.

< Edit> : tekst verduidelijkt
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

Luuk.jch

Citaat van: rjverbrugh op 06-02-2026 13:24:16Even vraag: hij wordt dus uiteindelijk wel warm genoeg om op LPG te blijven lopen? (maar dan ook niet echt lekker?).
 Neem aan dat je auto start op benzine en dat pas bij een bepaalde temp van het koelwater de auto overschakelt naar LPG. Dan zou ik het toch in de brndstofdruk zoeken. Zag dat je al wel  pomp en filter vervangen had. Brandstofdrukregelaar al gecontroleerd? Of zit die niet op een 10 v ( zit onder de brandstofrail)

Correct, de anwb heeft hem paar weken geleden aan de praat gekregen, constant aan en uit met de stekker van kvs sensor eraf. Bij een bepaalde temperatuur kan je dan op lpg overschakelen en hierop kan gereden worden, wel met schokjes af en toe

Brandstofdrukregelaar heb ik nog niet gechecked, ga ik doen. Helaas wel een duur onderdeel

Over de link die rjverburgh stuurt, is wel een soortgelijke klacht. Start wel maar valt na enkele seconde uit, gas geven is bijna niet mogelijk. Alarm heeft de auto niet, wel een aftermarket startonderbreker (volgens vorige eigenaar geen problemen plus het feit dat hij wel op lpg loopt) en aftermarket ontgrendeling via handzender. Lijkt mij dat dit er niet mee te maken kan hebben

Dank voor de tips

VolvoFreak89

In plaats van het te checken door er steeds nieuwe onderdelen tegenaan te gooien, kun je beter je brandstofdruk meten. Is die goed, dan hoef je ook die regelaar niet te vervangen.

Mocht je geen brandstofdrukmeter hebben of kunnen lenen, dan kan je met een goedkoop bandenluchtpistool ook gewoon de brandstofdruk meten, omdat er op de brandstofrail een normaal ventiel zit. Zoiets dus: https://www.gamma.nl/assortiment/stanley-pneumatisch-luchtpistool-set-4-stuks/p/B120380

Doet bij mij al jaren dienst als 'snelle' drukmeter. Je moet misschien een beetje klooien om hem op het ventiel te krijgen omdat de gaskabelboom een klein beetje in de weg zit, maar het past net.

Michaell

Ik nijg inderdaad een beetje richting de brandstof(druk) of iets met de ontsteking/massa.
Bobine nog goed? En is de massa verbinding van je blok naar frame nog zuiver (Uit mijn hoofd zit er een kale massakabel boven het uitlaatspruitstuk die je motor met het frame verbind. Omdat de motor zelf in rubbers hangt kan dit resulteren in een zwakke of geen vonk van de bougies als deze niet verbinding niet schoon of zuiver meer is)?

En loop voor de zekerheid je bobine en rotor nog even na.
laatst een vergelijkbaar iets gehad. De relatief nieuwe rotor bleek toch stiekem kapot te zijn gegaan:
https://volvo850forum.nl/index.php/topic,92741.msg1826166.html#msg1826166

Menno3274

Goede (bijna nieuwe Bosch) bobine etc. heb ik nog wel liggen (in de Hoeksche Waard) om te testen.

Peultje

Bij Datona kost een benzine drukmeter 20 euro inclusief verzenden. Goedkoper dan het genoemde Gamma ding. Bij een V70 R dient de benzine druk bij 13V, dus bij wat hogere toeren, 3,8 bar te zijn. Bij stationair is die bij mijn R 3,5 bar. De benzine drukregelaar zit bij een V70 bij de benzinetank. Dat ding op de inspuitrail bij het blok is niet de drukregelaar maar een demper.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

850blues

@ Peultje: Dank voor je aanvulling/verbetering. Ik zag dat er eerder over is geschreven, bijv hier : https://volvo850forum.nl/index.php/topic,88722.msg1791443.html#msg1791443
Maar neem het mij (ons) niet kwalijk, op vele onderdelensites (o.a. estateservice) wordt dat onderdeel - onder de injectorrail, bij de 10v met nr. '0280160554' - aangeduid als brandstofdrukregelaar (ook in Haynes staat dit genoemd als "Fuel pressure regulator").

@ Luuk.jch: Vat het niet verkeerd op, maar heb je ook (al) foutcodes uitgelezen?
Met foutcodes is het wat makkelijker zoeken naar het probleem en kunnen we je waarschijnlijk nog wat beter helpen.

Mbt brandstofdrukmeten kwam ik dit nog tegen: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,79709.msg1656631.html#msg1656631

2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

VolvoFreak89

Citaat van: Peultje op 06-02-2026 23:12:23Bij Datona kost een benzine drukmeter 20 euro inclusief verzenden. Goedkoper dan het genoemde Gamma ding. Bij een V70 R dient de benzine druk bij 13V, dus bij wat hogere toeren, 3,8 bar te zijn. Bij stationair is die bij mijn R 3,5 bar. De benzine drukregelaar zit bij een V70 bij de benzinetank. Dat ding op de inspuitrail bij het blok is niet de drukregelaar maar een demper.

Op de rail van een B5252FS 10 klepper zit zoals genoemd onderdeel 0280160554 (Volvo nr 9146761) en dat is gewoon een 3.0 bar brandstofdrukregelaar. Een 1999 V70R heeft een compleet ander systeem.

De brandstofdruk heeft niet met je voltage te maken, maar met de luchtdruk in je inlaatspruitstuk. De drukregelaar houdt het verschil tussen je brandstofdruk en je inlaat constant, bij de 10 klepper van Luuk.jch wordt dat via een vacuumslang aan de drukregelaar bijgehouden. Als jij op hogere toeren draait en dus de gasklep een beetje openzet, compenseert de brandstofdrukregelaar daarvoor door de brandstofdruk iets te verhogen.

Dat 'Gamma ding' is een praktische optie waarmee hij vandaag nog uit de voeten kan, met een grote kans dat hij al zoiets heeft liggen.

Brandstofdruk meet je het beste met stilstaande motor. Je kunt de brandstofpomp een paar seconden laten aanspringen door de sleutel even op contact te zetten, of zelf het brandstofrelais te overbruggen voor de meting. Bij de B5252FS moet die brandstofdruk statisch 3.0 bar zijn (Niet 3.5 of 3.8 ). Bij een stationair lopende motor hij lager uitvallen, richting de 2.1 bar. Rijdend hoort hij tussen de 2.1 en 3.1 bar te zitten.

Crash

Als de brandstofdrukregelaar kaduuk is, dan zou die toch moeten lekken als het het vacuumslang aan de onderkant eraf trekt?
Rood is sneller

VolvoFreak89

Als het membraan stuk is, kan hij benzine lekken door de vacuumleiding ja. Dus dat is 1 (goede) indicator.

Maar hij kan ook vastzitten zonder dat het membraan kapot is. Heb er genoeg gezien die nog wel 'iets' deden, maar niet op de juiste waarde uitkwamen en niet netjes de vacuumreferentie volgde.