Carterontluchting vervangen!!

Gestart door MarcoV, 11-08-2005 14:32:01

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Verkoolde zuigerveren kan wel eens voorkomen. Vaak te wijten aan een luie rijstijl. Zat de carterontluchting erg dicht?

Gewoon fatsoenlijke olie erop en een flink stuk rijden. Toerentallen steeds opbouwen (motor warm!). Komende dagen niet rustig blijven rijden. Kijk of je verschil merkt.

Rijd je op gas? Ik heb wel eens een verkoold blok gezien te wijten aan een te krappe gasinstallatie. Dat is een gebed zonder eind.

V-Power is nergens voor nodig. Gewoon een flesje injectorreiniger op een halve tank als je het blok gaat proberen los te rijden.

Er zijn maar weinig wondermiddeltjes, dus wees redelijk met je verwachtingen.

Gr ;)

--BUMP--

Ik heb nu een flesje Super Charge van Wynns erin gegooid, eens kijken of dat nog iets uitmaakt. Ik verwacht geen wonderen, maar als de carterdruk niet omlaag gaat, is het gewoon een kwestie van tijd voor er ergens anders (veel) olie gaat lekken.

Jan850

Carterventilatie toch eerst maar opengehaald. Hoezo 3 uurtjes werk? Heb alle gereedschap en 30 jaar sleutelervaring en toch koste het  me zeker 5 uur sleutelen (en 3 dagen wachten op onderdeeltjes). Klus op zich stelt niets voor: tijd gaat zitten in reinigen, controleren en vloeken omdat dat kunstofspul onder je ogen verpulvert. Is dat nou Volvo nieuwe stijl?  Wat een verschil met die oude 2 en 7/9 serie.
Enfin: kern van de klus bleek voor niets: olie afscheider  vrij schoon na ruim 3k km. De dunne slangen wel voor 40 % dicht en een vet inlaatspruitstuk. Ben nu 300 km verder maar ik durf nog geen conclusies te trekken. Ik wacht nog even met die paardemiddelen rechtstreeks in de cylinders en olie; nu zit uitwendig alles nog mooi dicht. Dus toch eerst nog maar even 2000 km op V-power.
Inmiddels wel weer nieuw gezeur: kachelventilator houdt er bij een koude motor en in maximale stand na een minuut mee op. Op deze site zie je suggesties van olie druppelen op lagers en koolborstels schoon maken. Helpt dat? Ook op langere duur?
Of liever gelijk maar een vervangings (imitatie) ventilator?
Wie heeft schade en schande (hoef je bij mij niet voor te schamen: je leert alleen maar van fouten:niet van wat goed gaat) ondervonden?
Over 1500 km meld ik me weer...........

Sbv

Is het trouwens noodzakelijk om de olie te verversen na het vervangen van de carterontluchting ? Ik heb net de olie vervangen ca 500 km geleden en moet de carter ontluchting nog gaan vervangen

FGG

Citaat van: Sbv op 10-12-2008 22:41:17
Is het trouwens noodzakelijk om de olie te verversen na het vervangen van de carterontluchting ? Ik heb net de olie vervangen ca 500 km geleden en moet de carter ontluchting nog gaan vervangen

Lijkt me niet...

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

thuur

Citaat van: Jan850 op 10-12-2008 22:39:35
Inmiddels wel weer nieuw gezeur: kachelventilator houdt er bij een koude motor en in maximale stand na een minuut mee op. Op deze site zie je suggesties van olie druppelen op lagers en koolborstels schoon maken. Helpt dat? Ook op langere duur?
Of liever gelijk maar een vervangings (imitatie) ventilator?

Het helpt zeker een jaar, soms langer. Feit is en blijft dat de motor ver versleten is.

Citaat van: Sbv op 10-12-2008 22:41:17

Als je de troep terug het carter inblaast (compressor) of duwt (stokje) en evt. wat remmenreiniger gebruikt dan uiteraard wel.

Gr ;)

FRANQ

Is het niet mogenlijk om de carterontluchting los te halen en de slang in een catch tankje te hangen?

of krijg je dan rare bijwerkingen?
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

pwassink

Citaat van: FRANQ op 24-01-2009 23:48:23
Is het niet mogenlijk om de carterontluchting los te halen en de slang in een catch tankje te hangen?

of krijg je dan rare bijwerkingen?

Nee dat kan niet zomaar,

Ja dan gaat er veel meer fout denk aan t vacuumgebeuren en alle ellende die je daarvan KAN krijgen ..  .. !
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Hans Duiven

Ik moet ook aan de slag met de carterventilatie van de 855 AT. Die zit sinds deze week dicht.  >:(

Hans

EDIT: Klaar!  Ik kon toch zweren dat ik bij aanschaf de flametrap had verwijderd. Die zat er helaas  nog in en potdicht.
De boel nog even extra schoongemaakt met remmenreiniger, motor gestart en geen overdruk meer.

BoudewijnB

ik heb vanmiddag mijn bougie afdek plaatje eens gedemonteerd, en zag dat het eronder blank stond van de olie!! :o
Hoe is dit mogelijk!? Carterontluchting verstopt?
Het is volgens mij niet via de vuldop gekomen, want daar is geen spoor te bekennen...
Of kan het heel mischien komen door een x teveel olie erin gegooid te hebben?
Voor mij een raadsel en een grote schrik!!!

foto's probeer ik nog te posten.

grtz

Boudewijn

Thys

Keertje flink gemorst tijdens het bijvullen van de olie?
Dicht de dop niet meer goed af? Rubbertje nog aanwezig/fris?

BoudewijnB

Citaat van: thyzerrr op 16-04-2009 23:02:57
Keertje flink gemorst tijdens het bijvullen van de olie?
Dicht de dop niet meer goed af? Rubbertje nog aanwezig/fris?

de dop is goed naar mijn mening, en de olie is duidelijk gebruikte(dus niet gemorst)

sorry voor offtopic, maar ik ontdekte ook olie in mijn turbo leidingen ??? hoe ernstig is dit :-\

thnks

thuur

Olie in de turboleidingen (er van uitgaande dat je de dikke slangen bedoelt) is volledig normaal.

Voor de rest is het antwoord al gegeven.

Gr 8)

amazingbabbel

Nog ff een vraagje:

Op foto 2 en 3 op pagina 1 loopt een klein slangetje. Deze komt uit de dikke foam"buis" waar ook de carterslang in zit. Van waar naar waar loopt dit slangetje. Bij het vervangen van de klepsteelrubbers heb ik de kop gedemonteerd en zag deze los liggen. De dikkere slang die richting turbo liep was op 3 plaatsen gebroken en heb ik dus vervangen.

En onder aan de "kerstboom" is 1 aansluiting open, is dit met een reden of moet deze afgedopt worden zoals die erboven.

Groet'n

Dennis
Gang is alles

Thys

Even uit het blote hoofd:
Dat slangetje zit met een kniestuk op de korte kant van het inlaatspruitstuk, en aan het andere eind op de inlaatbuis vlak voor de turbo.

De open uitgang op het vacuumtorentje zou ik zeker afdoppen, als daar verder geen slang op hoort te zitten