problemen met kachelaanjager na vakantie

Gestart door maxime, 22-08-2005 17:49:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maxime

Ik ben deze zomer met mijn volvo 850 TDI uit 1996 naar spanje geweest.
Daar weigerde na een rit van het strand naar de camping de kachelaanjager dienst. De auto is voorzien van ECC.
Ik heb toen zekering 5 en 31 vervangen.
De volgende keer starten sloeg de aanjager even aan en hield er toen weer mee op.
Ik heb thuis in nederland de kachelaanjager vervangen.
En opnieuw de zekeringen.
Dit alles had geen effect.
Ik ben toen naar de volvo dealer geweest en heb de auto laten uitlezen en resetten.
De rit naar huis deed de aanjager het gewoon, zij het op een hoger toerental dan normaal.
De volgende keer dat ik de auto startte deed de aanjager het weer niet.
Als ik de ECC op automatisch zet dan warmt de kachel wel op.
De airco functioneert wel gewoon maar die heb ik maar uitgezet nu.
Er is tijdens het rijden wel gewoon rijwind in de auto te voelen, dwz volgens mij zijn de doorlaatkleppen gewoon open.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen is?
Ik las al elders op het forum dat ECC bij volvo 850 wel vaker een probleem is...

Groeten Maxime
Zoef!!!

denkweb

#1
Indien de lampjes op je ECC knipperen na het starten:
Foutcodes uitlezen bij de dealer (OBDII).
Kapotte zekeringen kan ik me niet voorstellen, bij een te hoog stroomverbruik schakelt de ECC (OBDII) automatisch de fan uit.

Indien deze aangeeft: stroomverbruik te hoog, dan is je kachelaanjager vastgelopen. Hierover is al een topic op dit forum (zoek even naar kachelaanjager). Hier lijkt het wel erg op, temeer daar je aangeeft alleen rijwind te voelen. Hoger toerental is te verklaren omdat je de aanjager recent hebt vervangen, wellicht dat je niet meer gewend bent dat deze zo vlot rond kan gaan. Indien je alleen het aanjagermotortje hebt vervangen is het trouwens goed mogelijk dat de fan van het motortje losgeraakt is! Je motortje draait dan veel toeren maar de fan beweegt niet meer mee en er komt dus geen luchtstroom meer op gang.

Wat trouwens ook erg fout is: de ECC nooi uitzetten! Dit is vragen om problemen. Altijd op automatisch laten staan. Zo voorkom je dat het boeltje gaat stinken en doen. Het is niet voor niks Electronic Climat Control, het systeem regelt zelf of de airco wel of niet nodig is... gewoon de temperatuur en 'windrichting' instellen of eea op AUTO zetten en de blower wat zachter schuiven.

Kijk evt nog maar eens naar deze link: link

Weet je zeker dat de airco wel goed koud wordt overigens? Als die niet werkt lijkt het soms ook alsof de aanjager niet goed werkt!

(en druk boven in beeld even op WIJZIG PROFIEL om wat gegevens over jezelf en je diesel in te vullen!)


Mod's edit:
Citaat van: denkweb
Aangepaste link: kachel aanjager reparatie denkweb

boxer

Het probleem wat jij aangeeft heb ik ook gehad .
Ik had de motor vervangen maar hij stopte elke keer weer.
Ik heb toen de "elektronische" kachelweerstand vervangen en het probleem was opgelost.Deze heb ik op de sloop gekocht want nieuw schijnt deze rond de 300 euro te kosten.
Van de dealer had ik begrepen dat de kachelmotor en de kachelweerstand invloed op elkaar hebben. Gaat het een stuk dan volgt vrij snel het andere onderdeel.

Oele

Citaat van: boxer op 24-08-2005 19:23:22
Van de dealer had ik begrepen dat de kachelmotor en de kachelweerstand invloed op elkaar hebben. Gaat het een stuk dan volgt vrij snel het andere onderdeel.

Als de kachelmotor te zwaar gaat lopen, zal hij teveel stroom gaan trekken, als hij teveel stroom gaat trekken zou ik me kunnen voorstellen dat de kachelweerstand doorbrandt. Andersom kan ik me niks bij voorstellen.
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

boxer

Ik denk dat zij het ook zo bedoelde, eerst de kachelmotor en daarna de weerstand.
Maar met elektronica weet je maar nooit!!!!!

denkweb

Beide branden niet door, daar zorgt de software voor. Systeem wordt gewoon uitgeschakeld (knipperende lampjes op ECC). Vaak ook alleen maar veel troep in de lagers van het kachelmotortje waardoor deze te zwaar gaat lopen.

maxime

Dank je wel voor het uitgebreide antwoord denkweb! Ben blij te zien dat ik in ieder geval de motor goed uitgebouwd had.
Hij blies in de automatische stand op een enorm toerental (kreeg het er koud van...)
Toen de auto gereset was heb ik getest of de airco het deed omdat toen de kachelaanjager het gewoon deed.
Volgens mij was het toerental echt te hoog.
Ik ga even alle info verder lezen in ieder geval.

Groeten Maxime
Oja en even een foto van de toet op mijn profiel zetten.
Zoef!!!

maxime

Hoi Boxer,

is de electronische kachelweerstand dat ding dat naast de motor zit? Als je m demonteert krijg je een rijtje ijzeren staafjes...
Volgens de dealer is die inderdaad klereduur.
Op de sloop zijn kachelaanjagers trouwens ook niet echt goedkoop.

Groeten Maxime
Zoef!!!

denkweb

Die weerstand zit naast de aanjagermotor idd. Kost wel aardige duit...

Eigenlijk moet je zo'n ding bij een sloper halen die daar geen weet van heeft!

Maarja, moet er maar net een 850 staan ;)

maxime

Nou snap ik t niet helemaal meer ben ik bang.
Is nou de weerstand wel of niet kapot?
Als de electronica het systeem uitschakelt omdat de kachelaanjager kapot is, en je reset het systeem nadat je de kachelaanjager hebt vervangen, en hij gaat dan weer kapot?
Is dat niet een teken dat er meer kapot is?
Sorry ben vrouw en ook nog blond dus daar zal het mee te maken hebben...
Zoef!!!

maxime

Die volvo 850 op de sloop met weerstand komen we oooit eens tegen  :D
Hoop ik...
De kachelaanjager had ik ook van de sloop maar dat was er een met een weerstand zonder ECC.
Zoef!!!

maxime

Denk trouwens dat ik de eerste sloper die zijn onderdelen te goedkoop verkoopt nog tegen moet komen... :(
Zoef!!!

elianmars

Ik heb nog zo'n weerstand liggen. Komt alleen uit een Engelse wagen en is dus in spiegelbeeld.
De stekkers zitten verkeerd om, maar is misschien met een beetje handigheid te gebruiken?

Onze aanjager doet op het moment ook raar. Dan weer snel, dan weer langzaam draaien. Ik ben er achter dat dat ligt aan de stekker van de motor. Als ik die een beetje beweeg, gaat de motor ineens sneller of langzamer draaien.
Ook heeft het spul in het water gelegen, doordat de afvoer van het airco-condenswater verstopt is geweest.
Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de motor......

Een nieuwe aanjagermotor ligt al klaar voor inbouw :)

thuur

Citaat van: elianmars op 25-08-2005 23:52:19
Ik heb nog zo'n weerstand liggen. Komt alleen uit een Engelse wagen en is dus in spiegelbeeld.
De stekkers zitten verkeerd om, maar is misschien met een beetje handigheid te gebruiken?

Onze aanjager doet op het moment ook raar. Dan weer snel, dan weer langzaam draaien. Ik ben er achter dat dat ligt aan de stekker van de motor. Als ik die een beetje beweeg, gaat de motor ineens sneller of langzamer draaien.
Ook heeft het spul in het water gelegen, doordat de afvoer van het airco-condenswater verstopt is geweest.
Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de motor......

Een nieuwe aanjagermotor ligt al klaar voor inbouw :)

Dat had ik ook! Gewoon de platte stekkers wat dicht knijpen en dan passen we weer 'like a glove' 8)


Gr ;)

maxime

Hoi Elianmars,

hoe bedoel je in spiegelbeeld?
Als het verder dezelfde weerstand is dan moet dat toch geen probleem zijn?
Ik laat m in ieder geval nog een keer uitlezen bij de dealer en ik zal de kachelaanjager nog een keer uitpluizen...

Groeten Maxime
Zoef!!!