Knipperend service+brandstoflampje?!

Gestart door SveziaTeam, 26-08-2005 14:42:19

Vorige topic - Volgende topic

SveziaTeam

Mijn 850 2.0/20V heeft een onregelmatig knipperend Service -en brandstoflampje. Wat betekent dit? en hoe te verhelpen?

mehn

Citaat van: SveziaTeam op 26-08-2005 14:42:19
Mijn 850 2.0/20V heeft een onregelmatig knipperend Service -en brandstoflampje. Wat betekent dit? en hoe te verhelpen?

Als de lampjes knipperen, werken je knipperlichten dan nog?
Het zou het electronisch gedeelte van je contactslot kunnen zijn...

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

SveziaTeam

De knipperlichten doen het. Heb je nog meer suggesties?
groet.

SveziaTeam

Ik heb geen uitleesapparaat. Er is meer aan de hand, nl. hij wilde niet starten, wel prik. Daarna verbonden met een startaccu. Toen wel starten zonder problemen (waarschijnlijk ook de brandstofpomp net weinig spanning gehad). Vervolgens gingen de SRS en ABS lampjes ook aan en viel langzaam de stroom weg en sloeg de motor ook af. Weer me startaccu kunnen starten en alle lampjes waren uit. Metingen heeft uitgewezen dat de dynamo (100Amp) het gaat/heeft begeven. Bij Hunter kost een dynamo E100,- en ElferinkEnter heeft er geen liggen. Gebruikt durf ik eigenlijk niet aan, kies ik toch maar voor een nieuwe E200,-. Ik ga nu aan de slag!

denkweb

Dynamo defect, gaan dan wel vaker verschillende lampjes branden.

Zie ook link

SveziaTeam

Het begon met een knipperend service en benzinelevel lampje later ook het SRS en ABS lampje. Soms continue brandend. Niet echt met een duidelijk patroon. Hoop dat het met de dynamo is opgelost!

denkweb

Hmmmzzz, had de reactie boven de mijne niet gezien?

Als de dynamo is vervangen dan komt het wel goed met je auto ;)

Enno

Waar kun je voordeling een nieuwe dynamo krijgen?

Volgens mijn aircoboer is mijn dynamo kapot (weerstand of diode of zoiets) waardoor airco niet meer wordt aangeschakeld.

Afgesproken om de dynamo uit te bouwen en te laten doormeten. Ik denk dat het verstandig is dan maar gelijk een nieuwe er in te zetten. Km stand 368000 km geeft alle aanleiding er toe dat de dynamo het vroeg of laat begeeft.

Iemand suggesties?

SveziaTeam

Ik heb toch mar gekozen voor een nieuwe dynamo 90Amp (ipv een 100Amp) kostte mij E200,00ex. Een gebruikte kost E100,00 bij Hunters te Gorredijk. Elferink te Enter heeft deze ook wel liggen doorgaans. Succes!

NB.Overigens is mijn storing na de kapotte dynamo niet meer terug geweest. Het was alleen moeilijk op te sporen daar het lampje van de accu niet ging branden!

Burrie

Hoi,

Interessant topic.

Gisteren gingen op het dasboard van mijn 850 de volgende lampjes aan:
- ruitensproeiervloeistof;
- tankinhoud;
- defecte lamp;
- laadstroom;
- koelvloeistof;
- handrem
- controle remsysteem
- service-lampje.

Deze lampjes gingen gelijktijdig aan en bleven dan enkele seconden branden om daarna weer gezamenlijk uit te gaan. Dit heeft zich enkele malen herhaald.   ???
Vanochtend echter bleven ze na enkele km. rijden permanent branden. Ook bij opnieuw starten van de auto gaan ze niet meer uit. >:(

Zou de oorzaak in een defecte dynamo kunnen liggen? Dan gaat toch alleen het laadstroomlampje aan? Kan ik zelf meten of de dynamo aan het einde van zijn latijn is?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Bur

thuur

Zeker van een defecte dynamo:

De boordspanning klopt dat niet meer. Gevolg is dat de computer ziet dat de signalen van de sensors niet overeenkomen met de verwachte spanning. Sommige lampjes zijn dus geheel terecht (te laag signaal -> lampje aan) anderen zijn uit voorzorg (van deze waarde klopt niets -> lampje aan).

Maar zoveel tegelijk kan haast niet anders dan de dynamo zijn. Controleer wel of je multiriem-spanner goed is! Als de riem slipt draait de dynamo ook niet mee op volle toeren.

Gr 8)

Burrie

Hoi,

Dankje voor je antwoord.
Ik zal eerst maar eens de riemspanner controleren. Maar volgens mij is deze nog oke (aldus de garage, enkele maanden geleden).

Kan ik ook bijvoorbeeld de spanning meten die de dynamo levert?

Groet,

Bur :)

thuur

Boordspanning:

Motor uit : 12 volt (meestal iets van 11, zoveel)
Starten: 7 tot 9 volt
Stationair: 13,6 tot 13,8 volt
vanaf zo'n 1200 tot 6500 toeren: zo'n 14,4 volt

Kan wat afwijken uiteraard

Gr 8)

Peertje

Kan dit ook te maken hebben met een kapot contactslot?

-edit-
ik bedoel het probleem van burrie...
-edit-
Hé? Geen banner meer?

thuur

Citaat van: Peertje op 28-10-2005 13:38:07
Kan dit ook te maken hebben met een kapot contactslot?

-edit-
ik bedoel het probleem van burrie...
-edit-

Kapot contactslot:

-Eerste lampje wat aangaat is het ABS lampje (kijk maar eens goed als je de motor uitzet ;))
-Dan gaat je verlichting niet meer aan
-En dan pas krijg je allerlei andere vreemde verschijnselen.

Vooralsnog lieer ik dit dus niet aan het probleem van Burrie.

Gr 8)