Oele's 500 pk project...

Gestart door Oele, 30-08-2005 10:34:49

Vorige topic - Volgende topic

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Zippo

M a r c

Wel een mooi en efficient spruitstuk! Jammer dat ze niet kant-en-klaar zo te koop zijn (voor zover ik weet dan).
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Johann

Dat ie glimt zegt helaas zo weinig.

Michiel heeft mij destijds de VMS laten zien en op een paar bedenkingen na zag het er eigenlijk helemaal zo slecht nog niet uit.
Voor het werk van een "tuner" was het resultaat wel slecht te noemen maar voor een "lomp" log style spruitstuk viel dat dus wel mee.

De collector van het VMS spruitstuk was slecht afgewerkt en er was weinig aan gedaan om de flow optimaal te houden, richels van de dwarsbuis staken over in de collector pijp en als ik kijk waar de scheuren zitten dan denk ik dat dit wel eens de reden kan zijn dat het spruitstuk daar is gaan scheuren. Dit naast de hele hoge temperaturen natuurlijk wat gewoon iets omlaag moet. Het type RVS welke gebruikt is zal ook mee spelen.

haRtV70R

Citaat van: Johann op 08-12-2006 19:11:22
Citaat van: haRtV70R op 08-12-2006 19:04:41
Citaat van: Johann op 08-12-2006 16:34:40
Bummer.. (Maar niet geheel onverwacht..  ;) )

Goeie TIG lasser zoeken, accu er af gooien en gewoon aan de motor lassen dat ding.

Uitstel van executie zo denk ik....   Dan scheurt ie net naast de las vroeg of laat weer...

Ik denk dat het veeel te heet word in dat relatief dunne pijpje.
Of lul ik nou stom ::)

;)
Denk alleen dat Michiel eerst beter de EGT's er onder moet krijgen en tot die tijd is elke rigoreuze poging om een strak spruitstuk te krijgen vergeefse moeite.

Maar ligt juist het probleem van die hoge EGT niet daar?? Van 5 cilinders komen al die uitlaat spruitstuk pijpjes bij elkaar bij 1 van dezelfde diameter!!! Daar worden de uitlaatgassen door geperst, waardoor de temperatuur nog verder oploopt....

Als de diameter van het spruitstuk een stuk groter is daar waar alle vijf de cilinders bij elkaar komen, daalt ook de temperatuur behoorlijk lijkt mij....

Kan me maar niet aan de indruk ontrekken dat dit spruitstuk gewoon te simpel/verkeerd is.. :eusa_think:
[move][/move]

Johann

De druk hou je toch door de turbine afmeting.

"Log style" zoals het VMS spruitstuk is een veel gebruikte opzet. Niet helemaal optimaal misschien maar wel bruikbaar en werkbaar.

Turbobiker

Citaat van: haRtV70R op 08-12-2006 23:01:04
Maar ligt juist het probleem van die hoge EGT niet daar?? Van 5 cilinders komen al die uitlaat spruitstuk pijpjes bij elkaar bij 1 van dezelfde diameter!!! Daar worden de uitlaatgassen door geperst, waardoor de temperatuur nog verder oploopt....

Als de diameter van het spruitstuk een stuk groter is daar waar alle vijf de cilinders bij elkaar komen, daalt ook de temperatuur behoorlijk lijkt mij....

Kan me maar niet aan de indruk ontrekken dat dit spruitstuk gewoon te simpel/verkeerd is.. :eusa_think:

Ligt nog wat genuanceerder. Er is namelijk niet een constante uitlaaggasstroom uit vijf pijpen, dus het is niet zo dat de druk daar bij wijze van spreke vijf maal zo hoog wordt. Wat dat betreft hoeft de diameter dus niet omhoog.

Wel belangrijk is dat de vijf 'stootjes' uitlaatgas na elkaar bij elkaar komen om de doorstroming optimaal te houden. Daarom dus vaak zoveel werk om de lengtes gelijk te houden.

Verder kun je met de juiste verbreding/versmalling de uitlaatgassnelheid omhoog krijgen, wat een gewenst effect zou kunnen zijn.
De Tussenpaus

haRtV70R

Citaat van: Johann op 08-12-2006 23:02:53

"Log style" zoals het VMS spruitstuk is een veel gebruikte opzet. Niet helemaal optimaal misschien maar wel bruikbaar en werkbaar.

Maar waarom zie je dan zoveel van die ''spagettie''( ;D) spruitstukken bij getunede (turbo) motoren? Bij een redelijk standaard motor werkt zo een log-style wel goed, maar bij zo veel vermogen is dat misschien niet toerijkend??... :eusa_think:

Maar jij zal er meer van weten dan ik ;D ;D
[move][/move]

haRtV70R

Citaat van: Turbobiker op 08-12-2006 23:06:46
Citaat van: haRtV70R op 08-12-2006 23:01:04

Ligt nog wat genuanceerder. Er is namelijk niet een constante uitlaaggasstroom uit vijf pijpen, dus het is niet zo dat de druk daar bij wijze van spreke vijf maal zo hoog wordt. Wat dat betreft hoeft de diameter dus niet omhoog.

Wel belangrijk is dat de vijf 'stootjes' uitlaatgas na elkaar bij elkaar komen om de doorstroming optimaal te houden. Daarom dus vaak zoveel werk om de lengtes gelijk te houden.

Verder kun je met de juiste verbreding/versmalling de uitlaatgassnelheid omhoog krijgen, wat een gewenst effect zou kunnen zijn.

Daar zit ook weer wat in.......... :-\ :eusa_think:

(Gewoon dat hele kl... spruitstuk er van tussen laten ;D ;D ;D)
[move][/move]

Turbobiker

Citaat van: haRtV70R op 08-12-2006 23:10:03
Citaat van: Johann op 08-12-2006 23:02:53

Maar waarom zie je dan zoveel van die ''spagettie''( ;D) spruitstukken bij getunede (turbo) motoren? Bij een redelijk standaard motor werkt zo een log-style wel goed, maar bij zo veel vermogen is dat misschien niet toerijkend??... :eusa_think:

Maar jij zal er meer van weten dan ik ;D ;D

Ristrictie zit vaak al in andere onderdelen, 'log' style uitlaatspruitstuk voldoet vaak wel voor een lompe turbo. Wil je echt heel mooi vermogen of zit je voor de rest al op de limiet, dan zul je het uitlaatspruitstuk aan moeten pakken...
De Tussenpaus

Jeroentjuh

haRtV70R

Das voor een atmosferisch.....      8)
[move][/move]

Johann

fearless

Citaat van: haRtV70R op 08-12-2006 23:26:24
Das voor een atmosferisch.....      8)

hmmm leuk.  :)

Wout309t

Beetje late reactie op de scheuren in het spruitstuk...
Het ziet er naar uit dat het spruitstuk sowieso (aan de lassen te zien) veel te heet is gelast, met te weinig toevoegdraad......

Waarschijnlijk is de flens aan de kopzijde iets bol gaan staan door het lassen en vooral de krimpwerking achteraf.
Als je het spruitstuk op het blok monteert, trek je de flens wel weer vlak.
Met als gevolg een trekspanning op de pijpen van je spruitstuk. Mede agv de te hoge EGT is de boel gewoon opengetrokken, ben ik bang voor.
Zelf span ik spruitstukken altijd zo op dat de flens hol staat, voor ik ze aflas. Als ze dan afgekoeld zijn, staat de flens 100% vlak, na het krimpen.
Zo zijn de pijpen iig spanningsvrij en stukken minder gevoelig voor scheuren.

Dit spruitstuk herstellen heeft weinig zin denk ik, scheurt onherroepelijk weer. Ook is het materiaal te dun, ben ik bang voor!!!
2011 V70 2.0T R-Design MT