Derde remlicht

Gestart door Joris_Scholte, 03-09-2005 18:14:18

Vorige topic - Volgende topic

Joris_Scholte

Enige maanden geleden heb ik mijn 855R voorzien van een origineel derde remlicht. Origineel wil dus zeggen boven de achterruitwisser, en niet in de spoiler zoals bij een V70. Om deze modificatie goed te laten werken moet er een relaisbox worden gewisseld. Heb ik gedaan, Boy Geenacker had nog een vrijwel nieuwe liggen van een V70 Classic die de hoofdprijs niet hoefde te kosten. Boy zit redelijk in de buurt, dus waarom niet.
Echter, als ik nu het rempedaal intrap gaat de meldlamp Lamp Stuk branden. Alle remlichten werken wel gewoon. Ik heb me er nooit aan gestoord, omdat ik van mijn werk wel gewend ben dat je een indicatie krijgt als je remlichten aan gaan; de retardermeldlamp gaat dan branden bij onze bussen.
Nu hoorde ik vanmiddag de  opmerking dat het bovenstaande wel eens zou kunnen komen omdat het een V70-relaisbox is die in een 850 is geplaatst, en het derde remlicht van een V70 misschien wel een ander wattage kan hebben dan een 850 (V70 heeft een rijtje kleine lampjes naast elkaar, 850 heeft één 21 W pitje. Maar dit wisten jullie natuurlijk al  ;) ). Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Het hele jaar de R in de maand

thuur

Ja, het kastje controleert het amperage wat wordt 'afgenomen' door de lampen.

De onderlinge verschillen mogen niet te groot zijn en moeten binnen de waardes liggen wat het kastje 'verwacht'.

Van welk bouwjaar was/is die V70?
En jouw R is van ...?

Dan kijk ik eens in de schema's.

Gr 8)

Hen3

Een in de spoiler geplaatst remlicht is LED-verlichting en die vragen veel minder vermogen. Dat zou een verklaring kunnen zijn misschien.

denkweb

R van Joris is medio 1996, de V70 zal dus van tussen 1997-2000 zijn geweest.

thuur

Stroomdiagram-technisch 0,0 verschil tussen een 850R uit '96 (en niet uit Spanje, Zwitserland, Duitsland of Oostenrijk) en een V70 van '99 (kleur en route van de kabels daargelaten).

850R van '96 heeft bestelnummer 9128814, de V70 uit '99 heeft 9442303 zonder Brake control en 9442304 met Brake control.

Compleet andere kastjes dus, die naar alle verwachting ook verschillende amperages verwachten.

Beste oplossing lijkt me overbruggen van het kastje en het 3e remlicht dus niet op de controle module aan te sluiten....

Gr ;)

denkweb

Of even een kastje voor de 850 te vinden met bestelnummer 9128814!

Joris_Scholte

Citaat van: thuur op 04-09-2005 13:11:07
Stroomdiagram-technisch 0,0 verschil tussen een 850R uit '96 (en niet uit Spanje, Zwitserland, Duitsland of Oostenrijk) en een V70 van '99 (kleur en route van de kabels daargelaten).

850R van '96 heeft bestelnummer 9128814, de V70 uit '99 heeft 9442303 zonder Brake control en 9442304 met Brake control.

Compleet andere kastjes dus, die naar alle verwachting ook verschillende amperages verwachten.

Beste oplossing lijkt me overbruggen van het kastje en het 3e remlicht dus niet op de controle module aan te sluiten....

Gr ;)

Okee, past wel, maar toch weer niet dus.
Het hele jaar de R in de maand

thuur

Past wel, maar werkt niet. Inderdaad ;D

Gr 8)

Superskunkie

Ik had het zwarte relais:

Aan het relais zit een stekker met daaraan een zooitje draden.
Op die stekker zit een dikke gele draad met meteen ernaast een dunne zwart/grijze draad.
Deze heb ik met zo'n blauw aftakklemmetje met elkaar doorverbonden.

2 minuten werk, zal er even een foto van maken  :eusa_whistle:

Doorverbinden in het relais kon niet want er zat bij mij op die plek geen pootje die naar die zwart grijze draad ging.
Doorverbinnen met een aftakklemmetje is ook veel simpeler en sneller.  8)

Uiteindelijk tap je hiermee dus de + van het remlicht vóór het relais af en laat die naar de 3e remlicht gaan.

Voordeel: Je hoefd geen nieuw relais ommenabij 80 euro aan de schaffen
Nadeel: Als je 3e remlicht het niet doet krijg je geen melding op je dashboard (bij de andere 2 remlichten nog wel gewoon)

Tonnie

NinaPaul

"scotch blocks" zijn om te huilen!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Tinus T-5R

volgens mij is de oplossing dat je de juiste lampcontrol unit gebruikt. Ik denk dat je nu een grijze of zwarte unit hebt gebruikt, terwijl je volgens mij een blauwe nodig hebt, want het origenele derde remlicht is een "gewone" lamp. Als je een control unit van een ledlamp gebruikt hebt dan klopt het niet meer.

zie ook topic http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,55363.0.html

Ik ben overigens nog op zoek naar een grijze lampcontrol unit, dus als jij hem nu over hebt dan heb ik zeker interesse.

Grtn,
Martijn

R o b

7 jaar verschil in de berichten....cool!  ;D

Tinus T-5R

Haha oeps  :eusa_wall:

Hij zal de lampcontrol unit wel niet meer hebben liggen  ;D

Superskunkie

Zoals beloofd nog een foto :

Tonnie