bejaarde start

Gestart door Nunki, 02-10-2005 12:48:39

Vorige topic - Volgende topic

Nunki

Beste Roffelaars,

Mijn 850 heeft de laatste tijd last van een stotterende start, wanneer ik hem bijv. een week niet gebruikt heb.
Laatst viel hij ook direct uit na het starten. Ik heb zoiets wel eens eerder gehad, maar toen had ik de motor 'verzopen'. (extreem kort stukje gereden) Dat is nu echter niet het geval. Voor de duidelijkheid: hij start prima, maar daarna schommelt het toerental alle kanten op en schokkert en pruttelt de roffel heel erg.
Wanneer ik overigens rustig gas geef of een stukje rijd is het weer over.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Het lijkt nu net een oude stotterende 340.......

p.s. Zou zo'n kuurtje kunnen helpen, waarbij je van dat 'reinigende spul' in je tank gooit? Ik bedoel dat spul om je injectiesysteem te reinigen. (weet de naam er niet van)

Gr. Valetijn

thuur

Wanneer heb je voor het laatst olie gewisseld? (peil is in orde neem ik aan)

Tikken de klepstoters ook extra hard na een week stilstand?

Altijd beginnen met het reinigen van de stationair regelaar en gasklep bij dit soort situaties. Procedure staat veelvuldig beschreven hier (weken in remmenreiniger), gasklep hoef je niet los te nemen. Beide klusjes zijn goed te doen.

En als je de boel dan toch hebt losliggen controleer alle vacuumslangen en aansluitingen op evt. lekkage.

Suc6!

Gr 8)

reneetje

Daar is er weer eentje:

Hoelang zitten je bougies er al in ?

Vervang ze maar eens..........

Rene :P

Nunki

hmmm ik heb in juli voor het laatst olie gewisseld, maar na mijn vakantie heb ik zo'n 2 liter moeten bijvullen. Dat was na zo'n 5000 km. (met half synthetisch overigens. De olie-wissel in juli is met minerale olie gedaan v/d dealer) Na dat bijvullen is het euvel wel zo'n beetje begonnen.
De wagen is bij de 240.000 beurt in juli ook goed nagekeken, dus ik ben er tot nu toe  vanuit gegaan dat alle vacuum slangen ok zijn. Ze hebben toen ook de carterontluchting gedaan, nieuwe slang erop, etc...
Ik heb toen ook naar de gasklep laten kijken, maar die was in orde volgens de monteur.
Ik zal maar eens naar de stationairregelaar kijken, en maar weer eens een minerale-oliewissel laten doen. Misschien dat dat helpt...  

@ Rene, de bougies zijn in mei van dit jaar vernieuwd. Nog redelijk vers dus, lijkt me...  ;)

In ieder geval bedankt voor de tips!

Gr. Valetijn

reneetje

Toch duiden jouw klachten op een elektrisch probleem. ::)

Ik weet niet hoeveel km's jij gereden hebt sinds de bougies er inzitten , maar vanuit gaande dat deze dus niet voor de problemen zorgen , zal je eens moeten kijken naar je rotor/kap/kabels in genoemde volgorde.

Rene 8)

b0nkolok

Ervaringsgewijs duidt dit op 'valse lucht'. Schoonmaken stat. gasklephuis is uiteraard goed, evenals je roffel voorzien van een perfecte ontsteking.
Maar bij mij bleek het een scheurtje in een luchtslang te zijn.
Het motormanagement heeft wat (meer) tijd nodig om dit te compenseren en dat merk je dan door een 'rommelige' loop bij een koude start.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Bas850

Ik had na het automaat flushen ook last van een slechte start, alles een keer nagelopen. Rotor, verdeelkap, bougies en kabels vervangen maar toch af en toe starten en dan direct weer uit.

Vrijdag even wat beter gekeken bleek dat de luchtinlaatbuis onder het luchtfilter niet helemaal goed op het filterhuis zat.

Tot nu toe geen startproblemen meer gehad. Ik voel me weer even monteur ;D

Bas
"to finish first, you first have to finish"

Nunki

Iedereen hartelijk dank voor de tips! Dat van die 'valse lucht' lijkt me wel aannemelijk. (zo klinkt het ook)
Maar: ik heb hem net gestart (na hem 3 dagen niet gebruikt te hebben) en hij startte weer als de zon.  ???  (blijft een mooi geluid trouwens, zo'n startende roffel! spreekt de trotse eigenaar)
Wel een beetje vreemd. Ik houd het even in de gaten en zal binnenkort m'n garage ernaar laten kijken. Ook naar de rotor/kap en de kabels. Ik ben zelf nog niet zo technisch dus durf er zelf nog niet aan...
Misschien moest ik toch maar eens naar een sleuteldag komen om eea te leren...
;D

Gr. Valetijn

Bas850

Citaat van: Valetijn op 03-10-2005 19:05:58
Ook naar de rotor/kap en de kabels. Ik ben zelf nog niet zo technisch dus durf er zelf nog niet aan...
Misschien moest ik toch maar eens naar een sleuteldag komen om eea te leren...
;D

Gr. Valetijn

Ook dit is mij gelukt zonder enige ervaring. Sommige dingen moet je proberen ;D
"to finish first, you first have to finish"