Speakers aansluiten ?

Gestart door RichardG, 28-11-2002 18:52:08

Vorige topic - Volgende topic

RichardG

Beste 850 rijders,

Misschien een stomme vraag maar ik ben al een dag bezig mijn speakers aan te sluiten en dit wil niet echt lukken. Mogelijk hebben jullie nog sugesties ???

Het gaat hier om een standaard radio/cd voor alsnog heb ik maar 1 speaker nl. rechtsvoor aan het werk. Alle andere speakers werken niet. Nu heb ik met een Ohm meter de verschillende speakerdraden doorgemeten, maar het lijkt erop dat alle andere draden geen verbinding maken. Daar dit me sterk lijkt maar ik niet vreemds aan de bekabeling kan ontdekken (voor zover ik het vandaag heb kunnen volgen) leg ik het probleempje aan jullie voor.

- kan het zijn dat er ergens een standaard onderbrekingen in het circuit zit, stekker of iets dergelijks?
- Kan een en ander te maken hebben met een carkit welke ooit was ingebouwd.
- Zekeringen ???
- Bedrading weggefikt  >:(

Ik weet het even niet meer, mocht iemand ideeen hebben dan hoor ik dat graag.

Roffel van 850 is nice, maar dat is mijn muziek ook.

Alvast bedankt

Richard

Reitse

Niet lullig bedoeld, maar je radio zelf is nog wel in orde?

Serge

Vervelend probleem heb je daar.

Als je een externe versterker hebt, probeer die eens te by-passen door de speakers rechtstreeks aan de radio te hangen. De eindtrap kan stuk zijn, maar ook die van je radio/cd zelf. Probeer eens een los luidsprekertje direct aan de contactpunten van de stekker te verbinden.  Het vervelende aan die speciale Volvo stekkers is dat je niet effe een andere niet-volvo radio kan gebruiken om een en ander te elimineren.

De plug aan de speaker zelf durft ook al eens los te komen; heb ik ook al gehad linksvoor.

Je kan de bedrading uitmeten met een eenvoudig multi-metertje in de "Ohm" stand.  Als je een oneindige weerstand hebt, is ie doorgefikt.
W h e n   i n   d o u b t,   t e l l   t h e   t r u t h.  (Mark Twain)

Edwin

Staat de "fader" van de radio niet toevallig op "voor" en de "balance" niet toevallig op "rechts" ???
Als je de standaard radiokabels gebruikt moeten alle aansluitingen werken, tenzij er onderweg ergens wat doorgeknipt is.
Succes ermee.

gr. Edwin.  8)

ed

Richard,

Ik heb altijd geleerd om bij het begin te beginnen, en dat is in mijn ogen de bedrading.

Koppel als eerste de luidsprekers van de radio los
Haal de stekker van de speaker af die het niet doet. Als dit twee losse stekkertjes zijn moet je deze doorverbinden (zet er desnoods een knijper op om door te verbinden). Als het één stekker is even een gestript draadje erin, zodat je zeker weet dat de draden aan de speakerzijde kortgesloten zijn.
Nu sluit je aan de kant van de radio een ohmmeter aan op de speakeraansluitingen. Deze moet ongeveer een half ohm aangeven. Is dit oneindig, dan is er ergens een draad stuk, en moet er een nieuwe draad getrokken worden. Zo werk je alle draden af, totdat je alles hebt gemeten. Als de weerstand ergens bijvoorbeeld 10 ohm is, is die draad ook niet lekker meer, en zou ik ook een nieuwe draad trekken. Je weet nu zeker of het aan je bedrading ligt of niet.

Nu zijn de speakers aan de beurt. Meet met je ohmmeter de weerstand door. Deze is ongeveer 4 ohm. Als de meter niets aangeeft is hij stuk, nul ohm ook. Overigens kan de speaker nog steeds stuk zijn bij 4 ohm, maar dat komt niet zo vaak voor.

Als alle test goed zijn, en er komt nog steeds geen geluid uit, dan is hoogstwaarschijnlijk je radio stuk, of een knop staat verkeerd. Je kunt als test ook het werkende kanaal proberen op alle andere speakers. Weet je ook meteen of het aan je radio ligt, of aan de speakers.

Let er overigens op dat je alle speakers gelijk gepolariseerd aansluit: plus op plus en min op min. Als je dat bij één of meerdere speakers omdraait klinkt het voor geen meter (voor zover het wel kan klinken in een auto!)

Overigens: zekeringen zitten er nooit in luidspreker kabels. Als de radio "brandt" en alles is verder goed moet er ook geluid uit kunnen komen.

Succes,

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Roy_C70

Heb een soortgelijk probleem: Cd speler doet het wel maar radio/tuner doet het niet. Radio opgestuurd naar volvo en hij kwam terug met een testrapport zonder afwijkingen, dus die radio er weer in: nog steeds geen geluid uit de tuner, wel uit de CD speler.
Herkent iemand dit probleem???

RichardG

Probleem gevonden!

Vorige eigenaar heeft om een of andere duistere reden diverse speakerdraden onder het dashboard doorgeknipt ??? >:(

Heeft me een hele dag gekost om alles weer aan elkaar te zetten. Eindelijk muziek, begon namelijk knap wanhopig te worden. Ik hoop niet dat er nog meer van die dwazen rondlopen, die kabeltjes doorknippen.

Bedankt voor de reacties, zeker weer het een en ander wijzer geworden. Hopelijk andere ook.

VG Richard